Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt I ditt läge hade jag frågat nån av travnissarna i grannstallet om nån kan tänka sig att slå i ett par söm. De brukar vara duktiga på sånt:). Är ju inget som ska göras mer än just få skon att sitta stadigt.
 
@stjarnfrugt jag håller med övriga om du inte vågar själv. Jag tycker de är så sjukt bra att kunna slå i sömmar och för mig öppnade sig en ny värld när jag började kunna slå på tappskor. Min har alltid haft problem med de så med nya hovisen gör vi så att han lämnar ett sömhål utan söm för att jag efter halvtid på skoningen ska kunna slå i nya så att det finns lite fräscht material. Är som natt och dag och hästen har för första gången på tre och ett haltv år gått hela skoperioder utan tappskor :banana::bow:
 
Hoppas det löser sig med skon @stjarnfrugt så att du kan träna :)

Kl
Tömkörde idag igen. Krispigt väder och pigg häst. Så länge han slappnade av var han riktigt fin men mellan det så var det piff och puff av sviktande kvalitet. Han testade även levad:angel:
Svettigt blev det och han måste verkligen klippas igen.
Ledde honom en bra bit efteråt för arr försöka få honom att torka lite.
ADB2A90A-C4E1-404E-9BE4-08EFCE9FD885_zpsgh6rqpyt.jpg
 
Bästa, Skatten imponerade idag.
Kunde bara ställa fram pallen, kliva upp, sätta foten i stigbygeln och sitta upp, jag såg ut ungefär såhär :confused:O_o:laugh:

Sen red vi ut, helt själva för första gången. Varit ute och skrittat med min tränare när han stod där men inte mer än så. Så idag var det dags att bekänna färg! Förbi handelsträdgården med alla växthus och läskiga saker där även Fille stabilo brukar titta lite, Skatten rörde inte öra. Vi har mött bilar, det kom en hund vilt skällande och kutande genom en trädgård, vi har galopperat ifatt och förbi en cyklist :sneaky: och allt har gått jättebra!
Han var pigg men inte svår, red på vanligt bett och kunde låta honom fräsa på rätt bra utan att det blev det minsta svårt att hämta tillbaka, bryra av till skritt och skritta på långa tyglar.
Underbara häst! En härlig ridtur och jag längtar som en galning efter terrängsäsongen!
Håller det i sig är han nästan för bra för att vara sann :love:

Nästan rädd att jg kommer tycker Fillefuling är en tråkmåns, han är ju inte känd för att vara särskilt explosiv. Men samtidigt är han min hjälte och utan honom hade jag inte varit där jag är idag och jag hade antagligen inte klarat av en häst som Skatten.
Fille ger så otroligt mycket även om han kan vara en bekväm surgubbe med tydliga åsikter om att såhär ska det vara annars vill jag inte vara med.
Det kommer nog även dröja innan Skatten slår Fille i en omhoppning, han är inte snabbast men jäklar vad han kan vända och med en grym hinderuppfattning så är han oslagbar bara jag hinner med att styra och har is i magen och låter bli att rida iväg honom.





Skatten verkar annars trivas väldigt bra hos oss. Stått på stor anläggning innan med mycket hästar och liv, varit ute 8 - 14 och gått med en häst.
Här går det ute 7 - 19, ibland senare. Är ute i större hage och har sällskap av tre hästar. Står i stor utebox på nätterna bredvid Fillis. Är bara fyra hästar i stallet och inte massa folk, bara jag och stallägaren så inget spring alls.

 
Jag har följt den här tråden väldigt länge fast jag inte har någon 07:a för att jag tycker att den är väldigt intressant.

Nu kan jag inte riktigt hålla mig mer då jag bor i samma trakter om @stjarnfrugt. Jo visst kanske det är ett "u-land" här uppe men fruktansvärt är det väl ändå inte?!?
Dessutom finns det mesta faktiskt att få tag på om man bara frågar runt och ser sig omkring, allt från bra foder till bra tränare, bra ET, bra sadelmakare, bra veterinär och hovslagare som tro det eller ej kan sitt jobb.
Utbudet är förstås inte lika stort men alla är inte värdelösa.
 
@SkorpSmulan Vart bor du? Du får gärna PMa mig om tips :)

Alla är inte värdelösa nej, och jag hade inga större problem med mina första tre hästar jag ägde boendes här (och på värre ställen dessutom ;) ) Men problemet är väl att jag vant mig vid annat och det är frustrerande att det är sån skillnad. Min kunskap numera är även bättre så jag har en annan syn på vad jag tycker är en okej hovslagare, en okej tränare och bra veterinärer. Som sagt så är alla inte värdelösa, men de som är bra är mer lätträknade och av naturliga skäl då även svårare att få tag på än om man har tio att välja på...
Hade jag inte trott att det gick att bo här hade jag inte flyttat hit. Men jag kan nog erkänna att skillnaderna var större än vad jag hade trott. Men som sagt så hoppas jag att det bättrar sig för egentligen vill jag inte bo nån annanstans.

En sak som iaf är oslagbart är ridvägarna och vinterunderlaget. För att inte tala om avsaknaden av lera. Det är gudomligt :)

@Fiorano, @Maja_Kandi och @sommarminne Jag har tagit saken i egna händer och slagit fast skorna själv. Var ju båda fram som tappat sömmar. Efter att ha letat hovslagare så hittade jag iaf ett ställe där jag fick låna grejer, så jag spikade bäst jag kunde. Skorna satt ju kvar, bara det att dom inte skulle ha suttit en vecka och definitivt inte om jag hade tänkt rida under tiden.
Det är inte vackert och jag hoppas verkligen att hon inte river av sig skorna nu för mina nitar är betydligt lägre än det ska vara, fick inte tag i varken nitjärn eller nittång så det är inte direkt snyggt mitat. Men jag tänkte att hovis får ta en titt nästa vecka om han har tid, de borde iaf sitta kvar nu.
 
@stjarnfrugt självklart ska du se till utifrån situation att vara bekväm med att så enkelt kunna slå i några söm/byta dem vid behov :) flera har kommenterat så klokt utifrån det och det är inte ens svårt att slå på en helt tappad sko heller, bara man lär sig vilket inte är en jätteprocess, och hoven inte är så söndersliten eller man inte har en tidigare sko att sätta på om den gamla är böjd eller inte går att finna osv. Det är verkligen så otroligt bra att kunna slå på vid behov och slippa onödiga händelser eller omak att jaga ngn som kan komma ut osv !

Med lite träning behöver du ingen nittång /järn heller för att få det att sitta bra, (ingen hade nittång för 20 år sen och är man ovan kan nittången snarare orsaka att man sliter upp sömningen för mycket ) bara du får in känslan för att dels slå sömmen högt och bra på ett säkert sätt , sånsen går det bra att nypa av niten efter du böjt den och typ använda en hård kant du slår till sömmen med ( tex kanten på raspen) och sen om det känns lite vasst raspar du bara av nitningen med just raspen :)
 
Senast ändrad:
@mackan jag har tappskokompetens sedan gymnasiet, tyvärr har jag inte praktiserat det då jag inte hade nåt behov av det, sedan en häst som var tvunget att sederas vid åsynen av hovslagare (dvs man försökte inte ens träna), sedan uppehåll på 6 år och sen har den här inte haft tappskor utom två ggr och då kom min hovis dagen efter.

Innan jag flyttade hit upp gick jag några dagar med min gamla hovis för att lära mig igen, eftersom jag visste hur läget kunde vara här uppe. Men nu har jag inte köpt några egna grejer och det är problemet - att man övar för sällan och att jag inte har hela arsenalen med utrustning. Min hovis slår på tappskor gratis, så jag har ärligt talat varit för snål att köpa utrustning då det kostar rätt mkt :o
Även om jag tränade innan jag flyttade så tycker jag det är olustigt att slå i utan sömhål i bakre delen av hoven. Slog i en i fjärde hålet idag (det enda lediga som dessutom inte var blockerat av en söm som gått av.). Men när man slår i 3/4 av sömmen och den fortfarande inte kommer ut så pass långt bak i hoven så vågade jag faktiskt inte chansa. Jag vet att man kan ta högre än man tror men jag vill inte stå med en sömstucken häst nu när jag kommit igång. Jag hade också bara 4 sömmar och hade 3 hål som saknade så jag var rädd om dem och ville få ut dem innan de ev blivit krokiga :angel:

Nästa gång vi ska sko har jag givetvis beredskap på jobbet och vet inte om jag kan vara med. Men kan jag det ska jag be hovis fräscha upp minnet så jag kan spika. Har alltid gamla färdigriktade skor hemma så jag kan slå på vid behov, rikta en krokig sko ger jag mig inte in på och definitivt inte utan städ. Och jag köper inte ett sådant för x antal tusenlappar bara för tappskor ;)
 
@stjarnfrugt du behöver ju bara söm, en hammare , en vanlig avbitartång , och en rasp , raspen kan du använda som sömjärn . Dvs allt utom sömmen och raspen är ju vanlig verktygslåda :)

Hur sömmen kommer ut/oro för detta lär du dig ju snabbt att känna , jag slår sällan på tappskor eftersom min häst tappar så lite men känslan är som att cykla bara man lärt sig rätt och är trygg i grunden :) du hör och känner redan vid påslagen om du är rätt utifrån hur det känns och låter, och sen utifrån det så håller du ju handen på utsidan av hoven i kombo så känner du var sömmen kommer ut eller kommer den inte ut så tar man bara ut den direkt det låter/känns fel , riktar om ngn millimeter och slår på igen :)

Om ngn avbruten söm blockerar ngt hål är det ju lätt : bara att dra ur den sömmen och slå i en ny som hamnar direkt i det gamla sömhålet , nita till den -klart :)
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt tillägg då jag inte hann med innan redigeringen rann ut :

Ang nya sömtag så långt bak på hoven är det ju mkt mindre risk än om du måste ta ett nytt närmre mot tån .

Summa summarum så känner du dig osäker så självklart ska du inte slå på ngt men min poäng var att om du bara behöver lite uppfräschning så är det värt det så skaffa det vid nästa skoning be att få slå på när hovslagaren är med isåfall :) och som sagt , det behövs ingen dyr extrautrustning :) Rikta krokiga skor hoppas jag framgått att jag inte pysslar med - det skulle jag aldrig kunna ....städ eller inte .
 
Senast ändrad:
Har ridit lektion imorse :)

Började hemskt med regn och blåst på vägen till ridhuset vilket inte gjorde min häst direkt avspänd. Väl där visade det sig att det skett ett missförstånd och att jag inte fick komma in i ridhuset alls pga bokning. Jag fick alltså försöka rida fram på utebanan med knöggel och snålblåst samtidigt som ridskolans hästar sprang runt och skrek och slogs i en hage en bit bort. Katastrofläge, min häst sprang runt och blåste och for omkring och jag var vansinnig och tänkte att ska jag betala 400 kr för detta säger jag upp bekantskapen med ridskolan (jo jag har lite hett humör jag med :o).

Sedan när jag väl fick komma in i ridhuset efter en del förhandlande så var vi inte alls uppvärmda när lektionen skulle börja, och jag insåg att jag måste börja med lite mindfulness eller nåt för jag blir så oerhört störd och okoncentrerad av liknande händelser. Är mkt mer lättpåverkad nuförtiden jämfört med förr när jag och min häst var igång och jag kunde rida i vilken miljö som.

Nåväl. Lektionen gick bra och jag fick igenom mer än förra gången. Ridläraren tyckte också att vi kommit framåt och det var mkt smickrande eftersom jag inte ridit i ridhuset på 2 veckor utan fått rida ute med säkerhetsväst och hoppsadeln mestadels, båda två är döden för sits och inverkan. Så med tanke på det måste man ju säga att det verkar gå bra att komma tillbaka i rätt spår. Sedan att jag halkade omkring i mina oskodda ridbyxor och dessutom försökte mig på att rida i ridstövlar (har bara ridit i chaps och skor under hela min hästs konvalescentperiod) det får man väl leva med. Jag tycker att jag rider fruktansvärt illa jämfört med förr, framförallt min sits är instabil. Men man får väl hoppas ändå att man ligger på hyfsad nivå jämfört med vad jag sett hittills i ridhuset.
Det är i vilket fall en dressyrtävling i februari som jag siktar på, vet ej vilka klasser det blir men nån LB kan man ju hoppas på så vi kan vara med. Man måste ju börja i tid så kan man använda halva terminen till att skrapa bort ringrost så kanske vi kan vara med och rida fint till hösten...
 
Har inte så mot att skriva här just nu då jag insjuknat mer. Inte träffat Billy på 1 v. :cry:

Men jag är här inne å läser om alla ni andras strapatser :angel:
 
Har inte så mot att skriva här just nu då jag insjuknat mer. Inte träffat Billy på 1 v. :cry:

Men jag är här inne å läser om alla ni andras strapatser :angel:


Tänker på dig och lider med dig :(

Idag har jag och Skatten varit ute på äventyr. Skulle träna dressyr för Helene, min stallägare. Eftersom det var så blåsigt och regnigt åkte vi till ridhuset istället för att rida hemma. Har fyrka kilomter till närmsta rudhus, ett privatägt med mycket trevligt underlag, bra med omväxling till all fibersand som är överallt nu.
Jag brukar åka dit ett par dagar i veckan under vinterhalvåret, har alltid varit ensam där.

Har ju lite ångervecka på Skatten så det är likabta att pröva så mycket innan det riktiga beslutet ska fattas nästa vecka :)
Allt gick jättebra, lasta, åka, träna, lasta och åka.
Jobbade mycket med lugn och harmoni, kunna flytta och påverka utan att skapa stress och spänning, hitta rytmen, flytet, kunna länga halsen och få honom avspänd fram till bettet.
Superkul var det och jag är väldigt taggad inför nästa träning. Hästen är ursnäll och jag tror det här kan bli hur bra som helst!
 
@SkorpSmulan Vart bor du? Du får gärna PMa mig om tips :)

Alla är inte värdelösa nej, och jag hade inga större problem med mina första tre hästar jag ägde boendes här (och på värre ställen dessutom ;) ) Men problemet är väl att jag vant mig vid annat och det är frustrerande att det är sån skillnad. Min kunskap numera är även bättre så jag har en annan syn på vad jag tycker är en okej hovslagare, en okej tränare och bra veterinärer. Som sagt så är alla inte värdelösa, men de som är bra är mer lätträknade och av naturliga skäl då även svårare att få tag på än om man har tio att välja på...
Hade jag inte trott att det gick att bo här hade jag inte flyttat hit. Men jag kan nog erkänna att skillnaderna var större än vad jag hade trott. Men som sagt så hoppas jag att det bättrar sig för egentligen vill jag inte bo nån annanstans.

En sak som iaf är oslagbart är ridvägarna och vinterunderlaget. För att inte tala om avsaknaden av lera. Det är gudomligt :)
Jag bor i Luleå och jobbar i Boden.
Förstår att det är stor skillnad även jag som bara bott här ser ju att det är mycket som fattas men det finns guldkorn när man gräver lite.

Det där vinterunderlaget du talar om vet jag dock inte. Vi verkar få en likadan vinter som i fjol. bara bara is. Det var ett rent helvete förra vintern och nu ser det likadant ut. Hade nästan hellre tagit lera.
PM:ar dig sen :)
 
@SkorpSmulanAldrig hellre lera säger jag. Halare än is, tappskor, röta i strålfåror och hovar med risk för hålvägg, mugg, oridbart, förstör marken i både hagar och ridstigar... Is är inga större problem när man har 4 brodd i varje tycker jag. Vi har ridvägar som gått att rida på trots isen, får väl se hur det ser ut imorgon efter ett dygns regnande, möjligen halt då men hittills har jag ridit ute i alla gångarter. Jag brukar tänka att kan dom köra med sina tävlingstravare så duger underlaget åt min hobbyridhäst.
Visst är det tråkigt att det är sånt här skitväder, men det är åtminstone genomfruset i backen så det är inte det eviga tinande/påfrysandet och lertjafset. Våra hagar här är inte ens i närheten av jävliga om jag jämför med vinterhagarna jag såg söderöver (de som inte är grusade dränerade dvs). Men jag skulle inte drömma om att ha oskodd häst här och är inte avundsjuk på de som går barfota och halkar runt...

Men som sagt, det ska bli intressant att se hur det känns om ett år. Jag har längtat hem länge, av andra anledningar än hästmässiga. Frågan är hur mkt det väger över och hur mkt inskränkningar jag är beredd att göra i hästeriet. Just nu känns det tufft då jag fortfarande har färskt i minnet vad jag saknar. Jag brukar fundera på hur viktigt det är att ha nära till släkt och familj kontra hur viktigt det är att ha en fritid man tycker är gångbar. Jag har ju bara jobb och häst så det väger tyvärr ganska tungt hur jag tycker fritiden är. Vi får se.
 
@Magica så tråkigt och ledsamt om din Hälsa :(
@SkorpSmulan vettigt med dina inlägg som balanserar ! Gillar när man kan reflektera över att inget oavsett var man befinner sig sen är ngn utopi när man ser tillbaka , samt som du säger , det finns alltid fina kontakter och möjligheter såvida man typ inte sitter på ngn isolerad öde ö helt otippat i Söderhavet med en kokosnöt typ ;)
 
@SkorpSmulanAldrig hellre lera säger jag. Halare än is, tappskor, röta i strålfåror och hovar med risk för hålvägg, mugg, oridbart, förstör marken i både hagar och ridstigar... Is är inga större problem när man har 4 brodd i varje tycker jag. Vi har ridvägar som gått att rida på trots isen, får väl se hur det ser ut imorgon efter ett dygns regnande, möjligen halt då men hittills har jag ridit ute i alla gångarter. Jag brukar tänka att kan dom köra med sina tävlingstravare så duger underlaget åt min hobbyridhäst.
Visst är det tråkigt att det är sånt här skitväder, men det är åtminstone genomfruset i backen så det är inte det eviga tinande/påfrysandet och lertjafset. Våra hagar här är inte ens i närheten av jävliga om jag jämför med vinterhagarna jag såg söderöver (de som inte är grusade dränerade dvs). Men jag skulle inte drömma om att ha oskodd häst här och är inte avundsjuk på de som går barfota och halkar runt...

Men som sagt, det ska bli intressant att se hur det känns om ett år. Jag har längtat hem länge, av andra anledningar än hästmässiga. Frågan är hur mkt det väger över och hur mkt inskränkningar jag är beredd att göra i hästeriet. Just nu känns det tufft då jag fortfarande har färskt i minnet vad jag saknar. Jag brukar fundera på hur viktigt det är att ha nära till släkt och familj kontra hur viktigt det är att ha en fritid man tycker är gångbar. Jag har ju bara jobb och häst så det väger tyvärr ganska tungt hur jag tycker fritiden är. Vi får se.


Du är alltid välkommen till Östersund. ;)


Kl
Min fyraåring åkte i tisdags, känns redan sjukt tomt... Hästarna här hemma skrek och skrek när vi kom tillbaka med tom transport... De har inte riktigt varit sig själva, han är en enorm personlighet och drog i de andra två jämt. Men nu är det som att de inte riktigt vet vad de ska göra när han inte är här... Han gick alltid först in, först ut, kom först fram när jag var ute... Visst bestämde Queenie hela tiden, men de följde alltid honom. Dessutom är han väldigt pratig så nu är det plötsligt tyst...

Jag är så nöjd med hans nya ägare, det kommer bli så himla bra. Men det är så jäkla tomt. :cry: Men försöker se positivt framåt. Treåringen har fått skor och ska igång och nu kan jag med gott samvete ge Queenie 75% av tiden. Idag blir det en ridtur, jag ska sikta på att ta det lugnt, men jag misstänker att hon tycker tvärt om.

Kul var att Kaptenens nya ägare hade mycket ponnygrejer över som jag provat! Bland annat ett klockrent vintertäcke från Horze med halvhals som sitter som en smäck, ett jättetjockt innetäcke från Pessoa och ett annat supertjockt innetäcke från Bucas som tyvärr var för stort. Dessutom ett sprillans nytt träns som var skitsnyggt som jag ska prova idag! :) Kan vara ett tävlingsträns tillochmed om det sitter bra! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp