07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också tränat idag :banana: Fick ju reservplats för min tränare sedan gymnasiet. Kan erkänna att jag var lite nervös med tanke på hur ringrostiga vi är både jag och min häst, det är 12 år sedan jag red för denne sist och på den tiden red jag superfina hästar flera dagar i veckan så... Var sånt oerhört fokus på just sitsen under gymnasieåren och jag har inte direkt varit nöjd med just sitsen här sedan jag började rida i ridhus med speglar :o

Men det gick jättebra :) Min häst var på fint humör och pigg och rolig att rida. Hon var inte alls lika träig och tråkig ens i framridningen som hon brukar, så det märktes att jag fuskat och ridit igenom henne igårmorse... Fick en hel del bra verktyg om hur jag ska göra för att komma igenom problemen när hon börjar spänna till i ryggen och streta. Tänk att det är så enkelt när nån bara säger åt en hur man ska göra? :o
Dessutom känns det mkt bra att jag fick beröm för min sits och balans (wtf?!) och att hästen var välriden. Det tar jag åt mig och skriver på en lapp på kylskåpet :D
Heja dig :up:
 
@Maja_Kandi vad roligt med hästen att det känns så bra :) bakslag och återfall får du ju räkna med det är ju helt naturligt det viktiga är ju att du jobbar systematiskt och hittat känslan för det har du ju det ser man ju på dina inlägg att du är så medveten, analyserande och planerad i din ridning :)

Sen får du ju räkna med efter vilan att det blir lite back to basics igen men då är det kortare startsträcka efter allt arbete du åstadkommit hittills . Det blir lättare och lättare och snabbare och snabbare bara man hittat rätt i grunden :)

Jag har hälsat på 07 idag som ju är såld i närområdet :) han mår fint och köparen kan förvalta honom bra :) känns kul att han är så nära :)

Jag och min egen har det bra vi också , står ju på ny anläggning sen 1 oktober hos dressyr/western par som driver verksamhet sen länge och känner dem lite sen tidigare så därför jag fick stallplats där då de inte hyr ut rent allmänt . Trivs som fisken i vattnet, tränar för dressyrtränaren en gång i veckan och vilket lyft :) allmänt är det toppen också , så himla skönt med stämning och folk som sköter hästarna och gården och har stenkoll på hästarnas väl och ve .

Ja det är så himla kul! Det är faktiskt nånting tränaren sagt också, att jag har känslan. För tydligen berömmer jag alltid och ger eftergift på precis rätt tillfälle, och det är ju roligt att höra! :)

Nu är det planerat med vila, ska bara jogga henne imorgon så ska hon få stå två veckor. Vi åker bort 26-29 så efter det får hon komma igång igen. Sen är det inplanerad träningshelg 10-11/1! Wiie! :D Hoppas det hunnit komma massor med snö innan dess!

Roligt att du trivs så bra i nya stallet! :)
 
@Maja_Kandi Jag är så sjukt avundsjuk på eran nya bil! En sån där har jag suktat på länge. Vilken motor är det? Vad får du dra med den? *nörd :o


Haha! :D Vi har också suktat efter en hur länge som helst. Helt jävla underbar att köra! Det är en -12a, diesel, får dra 1440 på B-kort. Den drog hela 0,8 i snitt med transport idag. :D

Vad härligt att det gick så bra på träningen! Jag blev alldeles glad när jag läste! :p
 
@Maja_Kandi Är verkligen jättekul att följa era framsteg! Kan tänka mig att ponnyn är riktigt häftig att sitta på:). Hoppas att vi kommer ses på tävlingar till våren;).

__________________________________________________________________________

För ovanlighetens skull var jag ledig igårkväll, är i princip aldrig ledig lördagkvällar. Tanken var att jag och mannen skulle ut och äta och gå på bio för att fira min fördelsedag. Men vi båda stannade hellre i soffan:o. Framåt kvällen blev jag ändå rastlös så till halv elva var Barbie åter nyklippt och naken:p. Hon var helt galet pälsig, det är verkligen ofattbart hur mycket hennes päls växer! Häromdagen blev hon svettig av ett jättekort pass i ridhuset, så det var verkligen dags.


Ja hon rör sig verkligen massor, det blir liksom mer och mer. :p Konstigt va? :angel: Jag fick kämpa som satan idag för att kunna sitta ner. :p Målet är tävlingsbanan, och det känns faktiskt uppnåeligt nu. :) Då får vi väl boka in ett tävlingsmöte. ;)

Vilken perfekt födelsedag! Så är vi också, vi skulle fira årsdag och gå ut och äta. Men vi hamnade på nån kebabkedja och sen for vi hem, haha. :p

Grattis igen! :)
 
@Maja_Kandi Vilken tur att den bara får dra 1440, då kan jag inte ha mitt släp och får sluta sukta på den ;) Skämt åsido, jag hade tänkt ta tag i det där E-kortet... snart :angel:

Samma här! ;) Nu blir nästa investering ett boogiesläp här. Men det finns inte så många med så låg vikt så jag kanske åker på det där kortet jag också. Har tänkt ta det jättelänge. :p
 
Vi var på dressyrträning i fredags, äntligen! Tränaren har jag ridit för några gånger tidigare, och under hösten har hon kommit 4 gånger till klubben jag tränar på. Första gången var precis innan vi åkte till klinik första gången denna omgången, då red jag kompisens häst. Sen har jag stått över de 2 andra gångerna och sett fram emot denna träningen i flera veckor. Regnet öste ner, knappen till bromsen på släpet hade låst sig och min bil rök under motorhuven och luktade bränt. :crazy::cry:

Slog loss bromsen med en spade, ringde runt och letade bil, lånade en stallkompis bil och körde iväg så att vi kom fram till träningen precis lagom till att vi skulle börja. Skritta fram, vad är det? (fast hästen hade jag tagit in dyngsur från hagen innan vi åkte). Inte riktigt som jag hade tänkt mig alltså. Dessutom var det stormvarning och jag hörde på radion när jag körde iväg att alla skulle stanna inne... Äsch!

Är glad att jag kom iväg! Tränaren tyckte att "nu går ju hästen att rida" :banana:
Har haft graman på henne nu senaste veckorna efter diskussion med mina andra tränare, hade den även i fredags, men efter en stund så hängde den bara löst på halsen. Red övergångar, fick fram lite ordentlig trav med tryck i och kontakt i handen utan stret! Gjorde även lite skänkelvikningar på diagonalen (lååånga diagonaler då det ridhuset är 100 m långt). Höger blev helt ok, vänster inte så bra alls, men innan har hon ju ställt sig på bakbenen bara jag tänkte tanken att flytta henne för vänster skänkel, så jag ser det som ett stort framsteg ändå. Red i min röösli, och den är verkligen mycket bättre för mig än min wellington.

Sen när jag kom hem till stallet hade min Darling kört upp från Malmö för att kolla till min bil, och då varken rök eller luktade den? Troligen litet oljeläckage som brunnit. Nu är oljeslangen bättre fastsatt.

Igår tömkörde jag på utebanan och idag lastade vi och åkte upp till skogarna hos min terrängtränare och red ut med henne. Lång runda i solen och pålla på jättebra humör! :love:
 
@Maja_Kandi Min star Safir var nervägd till 1390 när jag köpte den, vägde dock upp den till 1500 för att ha nån användning av den. Så de finns, jag har sett fler. Håll utkik på hästnet och blocket för man ser dem ibland, det är ett mkt prisvärt och bra släp. Jag gav 35k för mitt men det är ju ett par år sen, en 01:a med fronturlast, sadelkammare, mjuk nederdel på mellanväggen. Det enda jag saknar är de öppningsbara fönstren men dom finns inte på äldre än 05: or har jag för mig. Man kan inte få allt :o
 
@Marvin Du har alltså en Röösli som du inte brukar rida i..? How come?

Bytte ju sadlar i våras, fick utprovat en wellington elite dressyr som passar mig betydligt bättre än ordo equestern jag hade innan. Provade sen min kompis/tränares röösli och älskade den! Köpte en egen i slutet av juli och red en del i den i slutet av sommaren, men sen blev hon ju så dålig i sin rygg. Tror nog inte att det berodde på den sadeln, men jag har ju bara ridit i dressyrsadel 3 gånger på hela hösten, och då har det blivit wellingtonen, då det är den som är utprovad till henne...

Är en väldigt gammal och sliten röösli, men balansen i den är ju :love:
 
För mig är boggie enda alternativet då jag aldrig kör två fullstora hästar öht och då kan man ju köra boggie utan några problem a la basic på B körkort i regel om det är det man avser när man köper .
 
@Marvin Precis, balansen i riktigt bra sadlar :love: Dessutom bör man ha i åtanke att en ryttare i dålig balans inte heller är speciellt bra för hästen, så det är inte bara sadeln som ska passa till hästen utan ryttaren också. Mkt svårt ibland, jag vet. Men nog så viktigt. Även om Rööslin kanske inte är optimal på hennes rygg kanske dina fördelar med den väger upp så att slutresultatet blir bättre än med Wellingtonen?

Apropå sadlar så har jag börjat drömma om att köpa en ny specialbeställd till mig. Den jag har nu är helt fantastisk tycker jag, men den lever kanske inte för alltid eller så får man prova nåt ännu bättre nån gång. När vi kommit upp oss bättre kanske jag vill ha en med mer öppet säte.
Om jag ändå inte har möjlighet att stå med två hästar kan jag åtminstone lägga ner kronor på det jag har :o Ett Mia Sunnman-träns/kandar ska hon iaf ha den dagen vi rider MSV. Det har jag lovat.
 
Det där med att nyklippta hästar kan bli lite piggare fick jag verkligen erfara idag:p. Tänkte skritta ut en sväng först och sen rida lite längs det uppsaltade spåret läbgs fyrkanten på lilla banan. Hon var helt supertokigt jättepigg och det tog en kvart innan hon öht kunde skritta vettigt. Tror att känslan var ungefär samma som Maja_Kandi har med sin ponny... Jaja, till slut blev hon sitt vanliga jag iaf. På ridbanan sen fick jag en fin känsla och tycker hon länger ut halsen bättre än innan och går med bättre kontakt. Men jag får mest ångest över att jag ändå inte rider tillräckligt bra och kommer kunna hålla henne fräsch:(. Har inte kunnat boka å heller eftersom vi haft feber i stallet och de vill att de ska varit feberfritt i tre veckor. Så åb blir väl inte förrän efter nyår.

Dagens vansinnigt omatchade outfit:D
10858435_10204506415692308_6274307911840809351_n.jpg
 
@Fiorano Snyggt schabrak! :up:
Jag "råkade" köpa 3 nya (begagnade schabrak på tradera häromdagen, 1 lila, 1 brunt med turkos kant och ett cerise allroundschabrak, tror det är lamicell som du har också.
 
@Marvin Precis, balansen i riktigt bra sadlar :love: Dessutom bör man ha i åtanke att en ryttare i dålig balans inte heller är speciellt bra för hästen, så det är inte bara sadeln som ska passa till hästen utan ryttaren också. Mkt svårt ibland, jag vet. Men nog så viktigt. Även om Rööslin kanske inte är optimal på hennes rygg kanske dina fördelar med den väger upp så att slutresultatet blir bättre än med Wellingtonen?

Apropå sadlar så har jag börjat drömma om att köpa en ny specialbeställd till mig. Den jag har nu är helt fantastisk tycker jag, men den lever kanske inte för alltid eller så får man prova nåt ännu bättre nån gång. När vi kommit upp oss bättre kanske jag vill ha en med mer öppet säte.
Om jag ändå inte har möjlighet att stå med två hästar kan jag åtminstone lägga ner kronor på det jag har :o Ett Mia Sunnman-träns/kandar ska hon iaf ha den dagen vi rider MSV. Det har jag lovat.

Rööslin passar rätt bra på hennes rygg, bred kanal, ligger an bra och släpper tidigt, men är i smalaste laget, röösli är ju inte så vida...
Jag drömmer om en wow-sadel! Tänkte jag skulle prova en sån under vintern och se hur det känns.

Min amerigo-hoppsadel har börjat glida lite bakåt ibland? :(
 
Ang släp. Vi köpte detta gamla enkelaxlade för 7000 för några år sen för att helt enkelt ens kunna åka nånstans. Ekonomin fanns inte för en dyrare investering, men detta hade knappt ens haft en häst i utan det hade agerat vanlig släpvagn. Inte en skada invändigt, helt orörda mattor. Det enda vi bytte var alla bromsgrejer, ny handske och nytt stödhjul samt helt nya riktigt ordentliga både sov däck som är skitbra. Men nu börjar jag åka så pass mycket att det känns som att ett boogiesläp hade varit väldigt väldigt välkommet... Kikade runt lite på blocket och hittade flera fina för runt 30. Men nu ska vi lugna oss lite med nya inköp ett tag. ;) Men jag kommer hålla utkik, kommer det nåt riktigt kap så vet man aldrig.
 
@Marvin
Åh vad härligt att träningen gick så bra! :) Det är verkligen allt på en gång om nånting väl ska hända. Tur att du kom dig iväg ändå! :) Vad maffigt att rida i ett så stort ridhus! Har aldrig ridit i större än 20x60. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp