Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vid ca 1 min, kolla hur skickligt hon undviker att trava över bommarna och sätter hovarna mellan bommarna och väggen, där är ca 1 dm emellan... Man får verkligen passa henne hela tiden. :meh:
 
Bör man vara orolig när hästen dricker i vattenpölar istället för ur den nyfyllda byttan med vatten?
Frågar åt en kompis....... :p
 
@Jfrelin Har funderat på samma. Vi har ju varmvattenkopp i lösdriften och i våras så gick min rakt ut i hagen och drack det som stod kvar i hovspåren som blivit i leran. Hon gjorde så en period och det spelade ingen roll om vattenkoppen så var nyskrubbad. Jag tänkte så att det var något i mineralväg hon behövde eller att det blev någon god smak på det.
 
Är som sagt lätt omotiverad, sur o grinig. Inte så bra att rida alls då egentligen men gav mig ut på så kravlös runda jag kunde igår och i all min lättretlighet så slog det mig när jag blev tvungen att hoppa av för att ta bort bajs och sen hoppa upp igen att min häst är fantastisk på att ställa upp sig för uppsittning på de mest konstiga ställen (typ buskiga snår för att det är just I snåret den enda stenen i närheten ligger). :love:
Jag sitter aldrig upp från backen utan står alltid på något och det är precis som att hon vet hur hon ska ställa sig i förhållande till mig när jag klivit upp på något för att jag ska kunna sitta upp. Jag kan också finjustera i alla riktningar om så skulle behövas.

Tänkte på det nu när det kommit upp här också, att en så grundläggande sak inte alltid funkar som önskat och vi trasslade en del i början också och det blev många hopp upp och ner från pallen för att flytta o justera för att till sista komma upp.

Idag hade jag bestämt med en stallkompis att hoppa lite och hon skulle bygga. Kul när regnet vräker ner. :/ När jag kom så var hon och red sin häst och då kunde ju jag inte vara sämre. :p Var blötare än blötast efteråt. Tog bara några få språng på snälla höjder och till det fick jag ett par, i lillskits mått mätt, ordentliga bocksprång efteråt. :D

(och det blir turnépremiären i Vancouver i maj som besöks. :banana: )
 
Är så himla glad och nöjd med Barbie idag! Hon uppförde sig helt exemplariskt och sprang mycket fint genom LC1 på 67,96% och blev därmed klubbmästare i dressyr med nästan 4 procentenheters marginal:D!
10850286_10204461606812114_8975942840963505229_n.jpg


10308558_10204461934740312_35365370957666694_n.jpg
 
Välkommen med en till Sandakan stollhäst!:D Jag har ett sto med samma pappa, och mycket mellan öronen är milt sagt. Jag blir rätt trött på alla hennes åsikter emellanåt, jag tycker att det räcker att jag bestämmer.:mad: Jag hoppas att ni når framgång tillsammans, han ser väldigt trevlig och positiv ut på bilderna!
 
I dag va de daxs för min häst att få komma ut i vanlig hage efter 3 dagar på Box och 4 dagar i sjukhage. Skydd och boots på! Ganska glad häst som bralla runt i hal leran. Hon lyckades tappa fästet med ett bakben och glider och sätter sig på rumpan. Slår då i hoven i en rot och lyckas slå skon på sned. :crazy: In med massa Hö i hagen och sen höll hon sig lugn och hovis skulle komma på em.
 
@Charlotte1975
Skönt för henne att få komma ut, men vad jobbigt när de ska busa av sig skorna. :crazy:

@Fiorano
Åh vad fina dom är! Duktiga Barbie! :)


Kl
Queenie har vilat sen i tisdags när vi var till ridhuset. Jag tyckte hon kändes trött då så när det dessutom blev plusgrader och blankis överallt passade det bra med lite vila. Hon var trött och seg första dagarna, sur i boxen när jag täckade på/av, masade sig ut och in från hagen. Men nu sista dagarna har hon inte varit lika sur och sprungit in/ut, kommit fram till grinden när jag varit ute också. Hon brukar oftast vända och gå iväg en bit när man kommer med grimman, men idag kom hon ensam fram till grinden och stoppade självmant nosen i grimman. :)

Ute var hon tokig. :p Tänkte mest skritta eftersom det är så satans hårt och halkigt. Men hon var helt sjukt taggad, från det att jag kortade tyglarna fanns inte avslappnad skritt på kartan. Jag har nog aldrig ridit henne när hon varit så uppe i det blå. Det liknade nästan @stjarnfrugt s inlägg. Queenie som brukar vara helt cool i trafik var idag som en tickande bomb när det kom nån bil. Hon studsade och stod och trampade och nästan reste sig. :o Bara taktade hela tiden och så fort jag vände hemåt blev hon sjukt på. Travade lite och hon var superfin, spänd men riktigt fin! Överilad men jag kunde rida i kanten på lägdorna så det gick att lägga in nån volt ibland. Hunden var med och hade fina tokryck också vilket inte direkt hjälpte. :p Tur att det gick att gå på lägdorna när det kom bilar för det kändes faktiskt rätt osäkert ett par gånger. Galopp var inte att tänka på, då hade det blivit rodeo.

MEN! Numera är hon taggad på mer rätt sätt! Förut hängde hon sig i handen och slängde runt med huvudet så vi hamnade i dragkamp deluxe. Men idag bibehöll hon form, tuggade så det var skum över hela bringan och på frambenen när vi kom hem och lade all energi framåt - uppåt istället för framåt - nedåt. ;) Det var mer känslan att hon skulle skjuta iväg rätt upp än att hon drog mig ur sadeln, fick aldrig för mycket i handen. Dessutom funkade verkligen halterna ändå, hon stannade så fort jag spände magen och stod stilla tills jag sade till, men då var det ju direkt upp i att takta. Men det skulle aldrig inträffat förut! Hon skulle aldrig gjort så fina halter, bara hängt sig i tyglarna och vinglat omkring.

Så trots övertaggad häst var jag jätteglad när vi kom hem. :D
 
Senast ändrad:
Jag är glad att jag valde att inte rida idag. När jag kom till paddocken stod det en vagn där som Prada närmade sig med viss skepsis. Sen lastades det ut en nordsvensk med bjällerkrans och tomteluva:D. Prada: :eek:O_o. När den dessutom började röra sig med vagnen efter sig:eek:O_o:nailbiting:. Nervpirrande, minst sagt. Men hon skötte sig bra, jag linade henne och sen gick vi på långpromenad i mörkret.
 
Apropå skor så ja... idag såg jag att min häst dragit av två söm i ena framskon och en i den andra. Med snösulor under sitter det inte jättestabilt. Är ingen katastrof just nu, men problemet är u-landet här vad gäller lättillgänglighet. Till råga på allt är min hovis i stan just måndagar, men eftersom jag för ovanlighetens skull jobbade dagtid idag hann jag inte upptäcka detta förrän vid fyra och då hade han precis åkt. Nu är det en vecka till nästa gång han är här och jag kan säga att skon hänger inte med tills dess.

Dessutom har jag såklart bokat lektion lite senare i veckan, samt står på reservplats för min favorittränare i helgen. Skulle inte förvåna mig det minsta lilla om jag får en plats i sista stund men min häst då är skolös så jag inte kan rida i vilket fall.

Har försökt jaga reda på hovslagargrejer i stallet men ingen har, ingen har hovslagare denna vecka (förutom tidigare idag såklart) så det verkar som att jag får antingen köpa egna grejer och slå på skon eller anlita nån tvivelaktig hovslagare som kan komma. Men så länge skon sitter kvar så ska väl vem som helst kunna pricka sömhålen och spika...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp