Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fiorano Håller också tummarna att det går bra med Juno. Annars kanske en liten storhäst som är snäll och trevlig finns till utlåning. ;)
 
@Fiorano Ja det var ju dagens OT ;)

Ja spolarvätska kommer du behöva. Ta med en extra dunk ;) Tar du av från E4 i Märsta och kommer från det hållet via Sigtuna så är det ingen fara med vägen. Jag har dock inte åkt dit den andra vägen norrifrån.
 
@stjarnfrugt Jag måste erkänna att jag inte ens kollat vägbeskrivningen:o. Kommer att lita på Google maps och att Blåfisken kan läsa en karta. Så vem vet vi kanske aldrig ommer fram:D.

@Kirre Har lovat mig själv att aldrig mer låna häst, klarar ju uppenbarligen inte av att lämna tillbaka dom...
 
Det är nackdelen med att vara fälttävlansryttare. Jag hårdkör dressyr och banhoppning på vintern och gör klart med lydnad, lösgjordhet och rakriktning osv så att det sedan räcker med 2 dressyrpass i veckan till våren när man måste börja konditionsträna osv.

Nu har han ju gått från LA till MsvB på ett par månader i utvecklingen vilket räcker gott och väl ett bra tag, så dom 2 passen i veckan så lösgör jag första dagen och repeterar andra dagen. Sedan använder jag framridningen till hoppträning för repetition mest halvhalter för allt kommer ner till halvhalterna till slut ändå.. så man kan få in en massa dressyrarbete även på andra pass om man bara tänker till lite.

Jag är tyvärr inte tillräckligt duktig för att få ihop det under vintern och sen hålla ihop det under säsongen. Absolut får man in dressyren i de andra passen också, men jag har svårt att få till det på hoppträningar när det är en massa folk och hästar överallt.
Passet idag får man väl egentligen kalla dressyrpass, även om det var bommar och hoppsadel inblandat.
 
@Fiorano Och jag borde inte ha häst i någon form då jag inte kan göra mig av med dom. Avundas lite de som kan köpa och sälja utan större sorger och besvär.

Nu hoppas jag att motivationen återinfinner sig inom en ganska snar framtid annars vet jag inte vad jag gör.
 
Tycker också det är svårt att få ihop allt :p

Nu kör jag på

Hoppträning varannan tisdag
Dressyrträning ca var 10e dag (tors-mån-tors-mån)
Uteritt grusväg (skritt och trav) 1g/vecka
Uteritt sandslinga/fältet (mera galoppträning) 1g/vecka
Tömkörning/longering (ofta varannan gång men ibland båda samma vecka också) 1g/vecka
Vila 1g/vecka
Resten (om det blir något över :p) dressyrpass i ridhuset

Funkar bra nu, får se när det ska in tävlingar och terräng också :cautious:
 
Vad ni är duktiga som har såna planer framöver! Här har det blivit rätt sporadiskt nu. Men nu vill jag komma igång med tävlingar så nu hoppas jag att vi kan hålla en lite bättre plan. Pratade med tränaren idag och hon tyckte jag skulle kolla program på de tävlingarna som ligger närmast så ska vi kolla igenom imorrn på träningen. :) kul!


Kl.
Dagens hoppträning var halv katastrof. Piloten var sjuk så jag fick rida. Ponnyn het som fan, jag fastnade i bromsläge och här sitter jag med blåsor i händerna. :arghh: Hon kör verkligen sitt eget race och det är som att försöka stoppa en tegelvägg... Noll respons. Jag styrde mest in i väggarna och låg på små volter. Men så fort man styr på sidan så drar hon på igen. Fullt ös. Non stop. Sista typ tio minuterna började hon bli början till trött så då äntligen kunde jag börja rida. Men herregud... Konstant dragkamp i 1,5 timme... :arghh: Kunde trava av henne ordentligt och då var hon superfin. Alltid nåt... Hoppas verkligen att det känns bättre imorrn. Men jag vet ju att det kommer sitta i. Suck...
 
Tycker också det är svårt att få ihop allt :p

Nu kör jag på

Hoppträning varannan tisdag
Dressyrträning ca var 10e dag (tors-mån-tors-mån)
Uteritt grusväg (skritt och trav) 1g/vecka
Uteritt sandslinga/fältet (mera galoppträning) 1g/vecka
Tömkörning/longering (ofta varannan gång men ibland båda samma vecka också) 1g/vecka
Vila 1g/vecka
Resten (om det blir något över :p) dressyrpass i ridhuset

Funkar bra nu, får se när det ska in tävlingar och terräng också :cautious:


Du ska alltså börja med terräng med Bruce eller? Trodde du var förlorad för evigt till dressyrbanorna :D
 
Och ni som klagat mest har ändå inga barn att ta hand om på kvällarna! :D Kan upplysa om att vara heltidsarbetande tvåbarnsmamma gör livet som FT-ryttare ännu mer spännande....:up: Men jag gör som @fio dvs tränar dressyr o hopp på vintern o klämmer in uteritt när det passar, ligger lite lågt med hoppträningar på senvåren o bygger då kondis i skogen istället. Sen för att rida 90-100 klass FT så kan jag säga att det inte behövs ngn jättekondis hos hästen faktiskt men däremot lydnad både i dressyr o hopp gör att rosetterna ramlar in, så tänk på det @Marvin.

@Jfrelin tråkigt med Divan, hoppas nu du verkligen får veta vad som är problemet, tycker det har spökat ett tag för dig?

@Charlotte1975 Hur går det med rehab o ev betäckningsplaner?

@Fiorano Lycka till på resan, håller tummarna för er!
 
@Novali01 Såna som du är i mina ögon övermänniskor. Jag har aldrig förstått hur man orkar med både familjeliv och nåt vettigt tränande och tävlande av häst. Än mindre har jag förstått hur man kan åsidosätta ridningen till förmån för familjelivet men jag har ju inte de där fortplantningsgenerna heller :o
Iofs har jag nog ett ovanligt stort behov av att bara få andas emellanåt. Jag kan inte ha saker i ett streck varje dag och varje vecka. Sedan jag gick in i väggen har jag insett att jag måste ha detta upplägg för att kunna orka med mer hektiska perioder emellanåt. Det funkar att gå på i 190 när jag väljer det själv men annars är det tvärstopp efter en väldigt kort period. Annars så blir jag en fruktansvärt vresig och otrevlig person. Det är ju tur att jag inte har nån annan än mig själv och hästen på så vis :o
 
Jag får ihop veckorna på något sätt, med en häst som för tillfället utvecklas väldigt fint i både dressyren och hoppningen. Att det fungerar just nu med just honom beror nog främst på att vi inte rider ut så ofta, eftersom det krävs sällskap och det är svårt att få till oftare än en dag/vecka.

Just nu ser schemat ut ungefär som följer:
1 hoppträning (inklusive 30 min skritt till/från anläggningen)
1 uteritt
1 medryttardag (vilket är lätt arbete på bana)
2 dressyrpass (ca varannan/var tredje vecka är ett av passen träning för tränare)
2 vilodagar (ibland tömkörning en av dagarna)

Rider jag fokuserat de dagarna jag sitter upp och jobbar honom går han som allra bäst just nu om han får ta det lugnt ca hälften av veckans dagar (lätt jobb/jogging på töm/vila). Det går dock lite i perioder.
 
@Fiorano Och jag borde inte ha häst i någon form då jag inte kan göra mig av med dom. Avundas lite de som kan köpa och sälja utan större sorger och besvär.

Nu hoppas jag att motivationen återinfinner sig inom en ganska snar framtid annars vet jag inte vad jag gör.
Jag är lite i samma sits också, känner mig inte jättemotiverad... Jag gick ut hårt i höstas när hästarna kom in från betet, uppe innan jobb och red ett kort pass för att sätta igång unghästen. Det har flutit på bra det mesta, har sluppit is och vinter i år. Men ändå har jag liksom tappat sugen. Är lite lite sugen på en pay and ride eller pay and jump men det hittar jag inget i närheten. Vanlig träning är det sista jag känner för, och det är väl egentligen det som behövs....

Just nu är jag inne i en period när jag mest rider ut på grusvägen som är mjuk och fin. Det är nästan alltid mörkt när jag rider men man ser ändå lite. Blir lite skänkelvikningar och övergångar vi tränar.

Och när det gäller konditionsträning så säger i alla fall min hopptränare att man inte alls kommer upp i samma flås inne i ridhus som man gör vid uteritt. Ofta har man mer naturlig bjudning ute också och samma galoppsträcka/tempo känns så mycket lättare, därav tränar man lite mer effektivt ute. Men det beror ju på vad man har för ambition också. Är ambitonen att "enbart" tävla dressyr så behövs kanske inte den här konditonsträningen men vill man hopptävla och såklart rida fälttävlan måste man nog rida en del ute.

@Fiorano hoppas det går bra med lille Juno idag.
 
@sassiball Jag hävdar att de är årstiden som gör att man inte är motiverad. Man har levt i ett mörker sen november och nu börjar man bli jädrigt less alltså.
Man kan självklart inte konditionsträna lika bra inne som ute men jag konditionstränar aldrig ute och Divan kan hoppa en regional 1,10 med omhoppning utan att vara flåsig så tydligen räcker ridhuskondition ganska så långt :p Tror folk fått för sig att hästarna måste ha kondition som en elit FT häst för att gå LA och 90.
Sen ska man inte glömma att ju högre kondition man har i hästen desto mer måste man rasta dem så för de flesta hobbyryttare som vill ha några vilodagar i veckan så bör man inte ha de för högt i kondition.

*kl*

Fick tid på kliniken på måndag.
Igår var första gången man kände att hon inte var fräsch. Hon trampar inte på med vä bak ordentligt. Det är där både låsningen och hovbölden suttit.
Är inte jätteorolig att det ska vara något allvarligt då hon faktiskt varit helt normal 2 veckor i januari då det gick utmärkt att träna och rida. Så detta borde vara någon biprodukt från låsning, hovböld osv.
 
@Jfrelin haha nä ingen risk att någon av mina hästar skulle komma för högt i kondition med min ridning 3 dagar i veckan. Ridhusridning räcker långt till hästar som tävlar lite lägre nivå så mitt inlägg var absolut ingen kritik över de som väljer ridhus.

Jag rider själv gärna på ridbanan men för tillfället är jag så himla trött på alla korkskallar som kör med fullt helljus så fort de ser någon med reflexer. Jag har alltid reflexväst på mig och reflexer på hästens ben om jag ska skritta av längs grusvägen eller så. Jag står bara inte ut med alla som ska på med fullt helljus. GP bryr sig inte om att bli helt blind med jämna mellanrum under ridpasset (hon tror väl att jag ser...) men unghästen blir lite hoppig och nervös över att inte se något. Min ridbana ligger som jag sagt tidigare precis vid en korsning. Man behöver inte ha helljus på men tydligen är det jätteintressant att lysa upp hela min vinterhage och ridbana.

Och det här med den mörka årstiden. Ja det är jobbigt med mörkret men samtidigt slipper man ju värme och flugor. Man slipper också stenhårda grusvägar (om det inte fryser) och man slipper dammiga ridbanor ;) Så jag tycker den här årstiden är helt ok, förutom mörkret då. Vi har ju inte ens haft någon is än den här vintern. Hoppas vi slipper det.
Jag är en person som undviker värme och känner mig nästan febrig om det är mer än 20 plusgrader och då rider jag helst inte.
Men plus på sommaren är ju helt klart att hästarna går på bete och behöver inte utfodras särskilda tider.

Så det är ju lite annorlunda i skötsel och rutiner sommar/vinterhalvår men jag är inte säker på att jag tycker vintern är värst egentligen. Haha så kräsen man är, ska vara helt perfekt allting med väder och vind innan man är nöjd :D

Oj vad det blev långt. Har tid idag när man är hemma med sjukt barn. Hoppas det går bra på kliniken, men det är säkert ingen fara, du verkar ha koll.
 
Senast ändrad:
@sassiball
Tog det absolut inte som kritik :) Fortsatte bara min tankegång :D

Jag gillar våren mest, innan insekterna kommer. Har dock inga problem att rida vid +25 heller :p Hatar dock när det är kallare än -10.
 
Så bra :D Insåg att jag formulerade mig lite tokigt i meningen "du verkar ha koll" Klart du har koll, men det har ju ni andra också i den här tråden, så jag inte blir helt missförstådd nu.
 
Var in på den lokala hästbutiken idag, de har ju haft en tavla men Sprengers testcenter. Men givetvis har de lagt ner den för precis bara några veckor sedan... suck. Gjorde dock några fynd ändå, en nummerlapp att fästa i schabraket och ett par stångtyglar från Schockemöhle på 30% :) Har letat stångtyglar just pga att mina korta fingrar får lite bekymmer med vanliga standardbredder. Ska bli intressant detta, i annat fall får dom hänga kvar tills vi ska ha en stångtygel på riktigt :)

Får fundera vidare om bettet. Är ju ingen större panik. Jag vet ju dock att jag köpte ett med lösa ringar för att det skulle vara bättre när hon har en tendens att lägga sig tungt i handen. Så kanske är fast ring inte vad jag ska ha?

Red ett pass i ridhuset idag, hade egentligen tänkt rida ut men var så omotiverad till det och däremot jättesugen på att dressyra. Hon vilade mån och jag red ut igår, rider ut imorgon och tänkte försöka få till nån gymnastikhoppning på fredag så hon kunde lätt gå ett dressyrpass idag. Hon kändes väldigt pigg och framåt och jag hade som plan att lägga lite krut på sidvärts och förvänd galopp mest för att känna på det mer fokuserat. Rider alltid fram i stora galoppserpentinger längs långsidorna men inte mer än då.
Dock blev det inte riktigt vad jag tänkt då det kom in en unghäst som skulle longeras och sittas in, så jag höll avståndet. Kändes inte så panikartat att jag var tvungen att vara i vägen för dom.
Red öppna och skänkelvikning i skritt vilket kändes helt okej. Travjobbet kändes ganska bra, gjorde där lite 10m volter längs långsidorna och vid C. Måste träna bättre på att få med yttersidan för hon tjurar lätt ihop och vill inte komma runt till höger utan viker halsen och springer iväg med vänster bog längs spåret. Eller stannar och tjurar.
Men i övrigt gick det bra, galoppen lite tråkig men jag ville inte gå på henne så mkt med tanke på unghästen och att det dessutom kom in två ekipage till lagom till min galoppdel av passet.
Kände även på lite ryggningar, vilket hon alltid har hatat. Så även idag.

Misstänker att det blir en LA:1 på en av majtävlingarna nämligen. Ska grunna på om jag möjligen tycker att det kan vara en ide att anmäla sig till den, därav att jag ville känna lite på delarna ur det. LA:1 tycker jag är ett trevligt program, bortsett från kortbanan. Men det är det enda LA-programmet jag känner är rimligt att nå inom överskådlig tid.
 
Red på banan idag. Plutten var fjantig till en början eftersom stallägaren hade ställt ut ett sockerbitshinder som vägbom för en av vägarna. Livsfarligt tydligen! Men när han hade kommit över det var han helt ok. Lite oliksidig eftersom han inte är riden så mkt.
I morgon blir det GHS för min del så jag får se om jag hinner motionera häst innan annars får han en lugn dag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp