07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, en av hästarna i stallet hade kolik igår! Var konstig redan på morgonen, nästan inget bajs i boxen. Låg ner och åt när personalen kom. Stod och skrapade upp ett stort hål i hagen. Ägaren kom vid 14 och började gå med honom, men benen vek sig på honom och han ville lägga sig hela tiden, så det fick bli distriktvet, som lämpligt nog finns i byggnaden mitt emot stallet. Han var ändå rätt ok på undersökning, inte så hög puls och fina slemhinnor, men tyst buk och mycket smärta. Inga tecken på en "kirurgisk" kolik som kräver operation.

Jag åkte hem vid 17-tiden, och vid 19-20 hade han undersökts och behandlats igen. Hade sen rullat fast i boxen under stor dramatik och fick dras loss. Gick uppe i ridhuset istället. Vid 23-tiden la han sig ner i ridhuset och reste sig inte. Ägaren satt där själv med honom och fick inte upp honom. (jag hade redan skickat mess om att jag fanns tillgänglig), jag ringde då, då låg han utslagen på sidan med ögonen vända inuti huvudet och hade gett upp. Ägaren trodde hon skulle behöva ta bort honom. Jag var där vid 23.30, då hade vet hjälpt till att få upp honom och in på kliniken. Ny maxdos av alla läkemedel och ny undersökning, fortfarande inte så allvarligt kliniskt men mycket smärta.

Vi baxade upp honom i ridhuset igen och då stod han och sov där en stund, sen vaknade han till och började dra i mina vantar och ville sen gå själv. Vet var uppe och kollade igen, tillbaks till boxen där han fick provsmaka lite hö som han gärna ville ha.
Vi satt sen utanför boxen från 01-03, då vi vågade åka hem en sväng.

Fy tusan så nära ögat! Jag är supertrött idag, men hade det varit jag så hade jag verkligen velat att nån annan hästkunnig var med mig som stöd!

Diagnos förstoppning och sandkolik. :crazy:
 
Sen för att rida 90-100 klass FT så kan jag säga att det inte behövs ngn jättekondis hos hästen faktiskt men däremot lydnad både i dressyr o hopp gör att rosetterna ramlar in, så tänk på det @Marvin.
Tänker på det! Har nån slags skräck över att rida för många dagar i rad på ridbana. Men nu har jag lagt om schemat lite och stoppat in ett dressyrpass till i helgen, behöver det.

Herrejäklar vilken träningsvärk jag har efter springturen i måndags!! :eek: Gör ont överallt.
Var ute och red i över 2 timmar idag dessutom, så nu gör knäna ont också. Plus diverse blåmärken efter att ha kämpat med kolikhäst som kastat sig.
 
Juno är kvar på kliniken. Han har förändringar i båda bakknäna som syns på röntgen och ul. Imorgon görs en diagnostisk artroskopi, ser det inte bra ut kommer han inte att väckas. Men veterinären var positiv och rehab är visserligen ganska lång men det är det väl värt om han bara får möjligheten att bli så fin som jag vet att han egentligen är!
 
Operationen av Juno har gått bra:banana:!! 5x5 mm brosk var skadat och har tagits bort. Bedömdes som att det mest troligt kommer kunna läka och bli helt återställt utan ärrvävnad. Sex veckor i liten sjukhage och sen åb:).

Tack för all tumhållning, det har hjälpt:bow:!!
 
@Fiorano
Vilka underbara nyheter om Juno! :) Skönt att ni äntligen hittat vad som spökat. :)

@Marvin
Fy vad otäckt. :nailbiting: Så skönt att ni var två, sällskap är ovärderligt en sån där gång. Härligt att det fick bra!


Kl
Dressyrträning igår. Ponnyn var helt slut sen hoppningen, kände att hon inte var med alls lika bra som vanligt. Uppvärmningen blev väldigt enkel, mest skritt och lite jogg lång och låg. Jag hade tagit med vilka program som är med på de närmaste tävlingarna så vi kollade lite på dem. Men vi tränade bara på att vända upp och göra halt. Hon var så trött så det var ingen mening till nåt annat, men allt eftersom kom hon igång bättre när stelheten försvann, skönt det. Det sista vi gjorde var att rida igenom förvända galoppen från LA:3, inga som helst problem. :) Jättekul!

Diskuterade en del kring hopp/dressyr. Nu lägger jag hoppningen åt sidan, vi bara bråkar. Hon tycker det är jätteroligt men hon blir ju så himla stark och ingen kommunikation funkar. Jag kommer varken ha tid eller råd att vara iväg på tävlingar var och varannan vecka i olika discipliner i sommar heller. Så nu satsar vi enbart på dressyren framöver. Känns skönt att ha kommit fram till det beslutet. :)

Idag tog vi en 40 min promenad i bara täcke och grimma. Jag åkte häst en bit också. Världens bästa ponny. :love:
 
@Fiorano Så underbart! Gud vilket glädjande besked. Jag har tänkt på er idag :)

@Maja_Kandi Helt rätt prio ang val av disciplin ;) :angel: Men ska den där ponnyryttaren fortsätta hoppa henne ändå?
Roligt att ni siktar på tävling, ska bli kul att följa er.

*kl

Red ut idag och joggade i trav i 40 min, ingen galopp idag. Planen var att komma in i det där trav-transet som man bara kan lägga sig i och rida kilometer på kilometer. Bra kondisträning och min häst brukar kunna gå i en trevlig form när hon väl kommit dit. Men idag var det många travare ute och även om hon inte är rädd för dem längre så jagar hon upp sig och kommer ur sin rytm. Lite störande, men summan av passet var ändå bra. Kunde variera formen och till stor del bibehålla takten även om vi red lite tempoväxlingar.
Hade tänkt hoppa imorgon eftersom jag är ledig och har tid att krångla med hinder. Hoppas verkligen det inte är folk i ridhuset när jag kommer dit. En nackdel med att inte stå på anläggningen är att man inte kan kolla upp sånt, och att man även måste släpa runt hästen medan man bygger. Jag känner mig inte jättepepp eftersom jag tycker det är så jävla besvärligt att bygga och hoppa utan medhjälpare, men min häst behöver gymnastiken och i helgen då jag har hjälp så är ridshuset givetvis bokat...

Har någon tips på bra gymnastikövningar som inte kräver för mkt stöd och bommar? Hade först tänkt 3-studs längs medellinjen med en markbom ett galoppsprång efter för att hindra henne från att dra iväg som hon brukar göra efter sista hindret. Sedan ett framhoppningskryss på C-volten för att slippa sitta av och bygga om i studsen. Men nån kanske har bättre tips?
 
Kör en 5 1/2 istället. Travbom-kryss-oxer. Klassikern är bom 2.5 meter kryss 5 1/2m oxer/stigsprång, kommer in i trav. Det är ett kort avstånd som är meningen för att få hästen att använda kroppen o bygga upp sig.
3-studs är ju rätt jobbigt så jag tycker 5 1/2 är bättre när hästen inte är hoppad på ett tag.
 
Jag har varit och ridit i ridhus idag och åka själv för första gången på hur länge som helst så jå jag va till och mer lite nervös innan men de hade jag verkligen inte behövt va. Skötte sig kanon och är väldigt fräsch och pigg vid ridningen.
Tragglade vidare med skolorna och kände lite på den förvända och allt känns ganska enkelt med behöver finslipas såklart:D

Är det någon som har några bra tips på hur jag ska tänka i slutorna? Jag tycker de känns så avigt. Fick till några som flöt på bra men jag tycker de känns som att jag vänder lite ut och in på både mig själv och hästen:o.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp