07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.

oxo

Trådstartare
Ja då var det dags för våran 10 tråd!

Här stormar det och blåser idag men jag hoppas det har lugnat ner sig tills i eftermiddag så jag kan ut och rida:)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Den önskningen skriver jag under på. Och lägger till en önskan om stopp på nederbörden. Inte mysigt med slask och plask.
Tänkte nog ta båda min -07:or i eftermiddag om vädret "tillåter" eller åtminstone inte avskräcker.
Lester var så fantastisk i söndags när vi var ut så jag var alldeles hög. Tänk er att rida en fjording som får sådant schwung i traven att han blir svårsutten... och som gärna länger steget både i trav och galopp, och dessutom går att hålla tillbaka och korta ihop utan att tappa gångart, form eller takt!:love:
Inget ponnytrippande alls i den traven! Vill ha mer, vill ha mer, vill ha mer!
Längtar efter den dagen då han är stark nog att gå kort galopp och göra byten! (fast det är uppenbarligen ganska långt framåt...):love:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Inleder med att länka till förra tråden, så vi har alla trådar sparade. :laugh:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1112884

Jag skulle inte tacka nej till minusgrader och snö, men då skall det vara pudersnö och inte någon skare. :devil: Vintern 2009/2010 var Ariel för ung för att ridas någon längre stund i snön och vintern 2010/2011 var hon ledig när det fanns pudersnö och började jobba när skasket kom. Dålig planering. :p

Så snö i januari-februari vill jag gärna ha, så kan vi sätta igång med våren i mars. ;)

För Ariels del blir det longering idag och sedan ridning i skritt fyra dagar i rad. Hade tänkt rida 28 km totalt denna vecka, knapp 23 km kvar att klara av nu. :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Jag tänkte att du skulle länka till den förra tråden när jag startade denna nya tråd via mobilen :D

Jag ska om någon timme bege mig till stallet och då hoppas jag att solen fortfarande är lika fint framme som den är nu:) Sen kan vi ju även hoppas på att den här stormen har hittat lite längre bort annars blir det bara en promenad!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Helt rätt tänkt! :D Jag har för mig att jag länkat alla trådarna, det skulle vara skoj att gå tillbaka till allra första tråden och läsa. Nostalgi! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vi trotsade stormen och red ut idag! :cool:
Första gången Nellisan hade sadel på ryggen på 4½ vecka! Det var väl inte jättegivande direkt, men hon blev lite trött i huvudet och sover nog gott i natt i alla fall... Känns spännande att hon är 5 år nu!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Jag har fått förkylningen från helvetet och har inte gjort nåt annat än basic den senaste veckan. Planen var ju att börja rida så fort jag fått sadeln:/. Men men, nu har jag fått ordentliga mediciner så nu ska jag väl kunna få sova igen iaf.

En av tjejerna i stallet ska iaf longera lilla ponnyn idag så hon får röra på sig:). Optimisten i mig tror att jag kan ta henne lite själv på lina imorgon och sen komma upp och skritta i helgen. Hade nog varit bra att vara pigg och frisk själv med tanke på hur pigg ponnyn kommer att vara:p.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Vem har tagit min fina dressyrhäst och bytt ut till en jobbig tonåring? Vem var det?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det där har jag också börjat fundera på.. Fast inte din utan min egna!;)

Fick en redig smäll på höften dagen innan nyår, lilla Lady (:devil:?!) Madonna tyckte inte att jag skulle ha mina 13 cm högklackat på mig på nyår...
Svullnaden har fortfarande inte gått ner då hon hade broddar på sig så att rida kan jag glömma..
Är dock nöjd över att jag kan gå relativt obehindrat nu så det får bli tömkörning idag igen.. Försöker att variera mellan att longera och tömköra för att få lite omväxling, man får vara glad för det lilla!! :D

Men på söndag skall jag rida ut, vare sig mitt ben hade tänkt att följa med eller inte. Punkt slut!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl* Lite nya bilder från dagens motion, Ceros steg har blivit såå mycket bättre med nya sadeln, till och med svår att sitta på ibland ;) Han är precis avskodd och ömmar lite där det är fruset, men på gräsbanan gick det utmärkt :) Ska iväg och köpa boots åt honom i efm!

Min_fine_pojke_Nya_sadeln.jpg

43183_1325853013.jpg

24342_1325853032.jpg


Här ser man att han börjar ta i :D
43444_1325853036.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Idag har vi helt underbart väder här! Så det blev en ganska tidig tur ut till stallet och ut i skogen. Har nu ridit några gånger och jag är glad över att ha rastat av honom lite innan för han är väldigt pigg.
Men idag var han riktigt duktig när vi först red ut med en kompis och sedan red vi vidare själva och då mötte vi min mor på min ponny. Men det var inga problem att rida vidare själva:)

Ska försöka att rida i helgen också men vi får hoppas att det är ljust efter jobbet!

Just det jag klippte skrutten igår och han är så snäll. Lite läskigt vid öronen bara men annars stod han som ett ljus:) Men usch vad ljus han blev när pälsen föll av. Nu är han snart vit:cry:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

kl

Vi har varit iväg på P&J idag, eftersom att han missade förra året så känns det lite extra viktigt att han får komma ut lite innan dom riktiga tävlingarna börjar.
Hoppade 1m och 110, och han var felfri i båda :) Lite vild i 1m så där la jag en volt, ordning o reda är det som gäller ;)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min madame har också börjat ta sig nya friheter, riktigt kaxig börjar hon bli! Vad hände med min lilla kattunge? :eek:

Nästa helg sätter vi igång igen. Tyvärr är anläggningen isolerad pga smitta, hoppas den släpps snart, har en kom-igång-kurs för hopptränaren 4-5 februari!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Man märker verkligen när de börjar sätta muskler och få lite kondition, samt bli stabila i ridningen för de är inte sena med att testa med att töja gränserna!

Jag gjorde tabben igår att rida med en kompis på en tur.. Gick jättebra tills vi kom fram till en bonde som eldade, där tog det tvärstopp och hästarna fick panik och skulle skena hem.
Donna skötte sig ändå bra och lyssnade när jag sa till henne men jag knäckte tyvärr till benet och nu är det värre än vad det var innan.. Inte så bra gjort men jag trodde att jag var "ridklar"..

Man lär sig av sina misstag..!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kanske är min donna lite tidigare i sin mognadsutveckling, för hon har precis kommit ut på andra sidan av århundradets trotsperiod. Det är väldigt skönt att hon visar lite tillgivenhet efter att det enda som hörts från mig när jag varit inne hos henne i boxen de senaste månaderna har varit "Nej!" eller "AJ!" :devil:


klasselover: Vad är det för sadel? Jag letar efter en snygg brun (ja, så fåfäng är jag, haha) som inte låser skänkelläget allt för mycket.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min pålle har också varit i trotts åldern. Hoppade och studsade för minsta lilla nu innan vilan. Men nu *peppar peppar* verkar det gå något lättare att övertala honom. Detta är främst när vi rider ut och speciellt själva, han är något stallmodig måste jag säga.

Idag blir det vila för herr Plutt eftersom snuviga matte har jobbat idag och känner sig helt slut. Men i morgon får det bli en tur igen. Måste få fart på bådas kondition igen :) Eller speciellt min:p
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Man märker verkligen när de börjar sätta muskler och få lite kondition, samt bli stabila i ridningen för de är inte sena med att testa med att töja gränserna!

Word! Min taktik nu är att rida på lite mer. I vanliga fall rider jag varannan dag men nu blir det lite mer. Red i torsdags och då hade vi en riktig fight så jag bestämde mig för att rida igår igen och det var nog bästa passet på länge. Bara en gång det inte gick att styra och en spark mot skänkeln.

Grejen är att när hon gör som jag säger så är hon så fantastiskt fin. Traven har kommit ännu mer och galoppen är bara :love:

I november var jag så sur att det var så långt till tävlingssäsongen men nu känns det bara som att det är tur att första tävlingen inte är förrens första helgen i april :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Då är det väl dags att jag också hoppar in i tråden. Läst det mesta men inte skrivit själv.

Jag har en 07a New forest efter Stackarps Peeron. Ca 151cm hög. Köpte honom som 2åring och har själv ridit in/utbildat honom. Vi ska om exakt en vecka debutera lokalt LB:2 i dressyr. Skulle gjort det förra året men pga av bl.a. boxvila 4 månader och långsam igångsättning efter en hovbensfraktur så blev det inte av. Trots de hann vi köra träningstävlingar i Dressyr LB klasser med 64% och två hopp klasser på 70cm. Blev KM mästare i klubben i båda grenarna. Så mycket nöjd med honom och så himla skönt att komma igång igen efter allt som hände förra året och hoppas detta blir bättre.

Mitt mål är att till hösten rida LA dressyr och våga mig på att hoppa en 90cm lokal. Lite hopprädd e ja :angel:

Ska bli kul att följa er alla med era 07:or
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
760
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 377
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 966
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp