Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Har äntligen kommit upp och ridit en liten sväng! Ponny var supersnäll och jag tror hon hade lite träningsvärk sen hennes superruscher på linan igår... Sadeln ligger iaf som ett smäck, men jag är inte direkt förälskad om man säger som så. Stigläderfästen sitter precis under låren, känns liksom inte sådär jätteskönt:/. Men sätet är superskönt och jag ska nog ha en dressyrsadel med flat säte:).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

M har förvandlats till ett ånglok :p Fram i full fart är det som gäller! Men hon är inte alls dum utan bara glad. Lite jobbigt ibland när hon blir så himla stark, puh..!

Mycket och lycklig häst är hon nu :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Ridlyckan blev kortvarig:mad: Pållen hade plockat av sig en sko idag. Jag hatar den här leran vi har haft nu hela hösten och vintern!
Nu får jag hålla tummarna för att hovis kan komma någon dag och slå på den.

Dock fick jag ridit lite på min gamla ponny idag, min mamma som brukar rida henne kom tillbaka från en tur ute i skogen och sa att dom hade mött en älg. Och överskotts energi som tanten har så tyckte hon att det var helt rätt att bli tossig :p Så mamma tyckte att jag kunde rida min knäppa häst en stund. 21 år och fortfarande som en unghäst:love: :D
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

KL

Era hästar är så DUKTIGA! (Nu är jag lite övertydlig) men, de kan hoppa hela banor, gå i form länge, galoppera balanserat utan protester, gå av egen maskin. Det ser helt enkelt så lätt ut, de verkar så tillmötesgående! Liksom "okej, jag gör det här" (som sagt är övertydlig säger inte att någon bara glider runt)

Men Är jag helt ensam? :crazy:
På M måste jag vara uppmärksam hela tiden, när hon gör krumbukter så är det stora grejer och helt oförutsägbart. Hon är :devil: när det blir jobbigt. Antingen är handbromsen i eller så kan jag inte bromsa (typ), hon piper, småstegrar, tar knappt stöd på bettet, sparkar mot min skänkel osv. Alltid på ridbanan..!

Det går inte alls allmänt dåligt för oss, snarare tvärtom. Men när jag ser andra 07:or så blir jag nästan deppig.. Då känns det som vi knappt kommit någonstans med ridbarheten. Bör tilläggas: hon har ej ont någonstans. Men hon är ganska sen i sitt växande.

Jag vet att jag inte pressar henne för hårt, snarare tvärtom. Men känslan av att känna sig otillräcklig börjar bli återkommande. Jag som precis köpt en ny dressyrsadel...

Pepp, tack? :cry:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Din kommer nog att sansa sig så småningom. Jag har en stallkompis vars häst är 11 år och går MsvB på > 65%, men hennes häst var i princip oridbar fram tills för några år sedan. Hon är förundrad över att jag kan ge mig ut och tävla med min 4-åring (även om jag inte tycker att det går så bra), när hennes var 4 ramlade hon av typ varje pass, och alla andra lämnade ridhuset när hon kom in... Tävling fanns inte ens på världskartan.

Din har lite mer :devil: bakom öronen bara, när hon börjar jobba med dig kommer det bli super! Men nu har du lite mer häst att rida och då blir det svårare.

Sen tror jag att min kommer att bli värre under våren... :crazy::idea:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

I vanliga fall kan jag faktiskt mest glida runt :D men just nu är min väldigt jobbig för att vara hon. Hon sparkar mot skänkeln, går ibland inte att svänga och går ibland inte att bromsa.

Jag har haft hästar som är som din och jag tröttnade på det och köpte mig en snäll häst istället. Ska dock tilläggas att de betedde sig som din fast det var 7-8 år. Jag tror du kommer få ordning på henne och det snart. Hon har ju alltid varit lite tuff och nu när hon kommit upp lite i kondition och träning så kommer hon utmana dig med med det är DU som bestämmer, inte hon. Jag håller tummarna för dig och var inte rädd att bli förbannad och se vad som händer.

Tycker du ska testa att rida intervaller på ridbanan. Du ska inte ställa i hörnen osv och du ska rida FRAM, mellantrav och mellangalopp ska du sikta på. Sitt rakt över hästen och håll händerna stilla. Formen får vara hur den vill.

Börja med 3 min trav följt av 3 min galopp följt av 3 min trav och 3 min galopp i ena varvet. Skritta 6 min byt varv och upprepa i andra varvet.
Vad som kommer hända är att du får en häst som är framme för skänkeln och kommer ta stöd på bettet, samtidigt som du slipper bråka eftersom det enda du kräver är att hon ska hålla en gångart varv efter varv. Börja hon springa så låt henne göra det, det är bara att hålla i yttertygeln i hörnen.
Detta är verkligen en superbra övning för både höst och ryttare. Det är så obehagligt de första varven för att man är så van att alltid fixa och trixa med skänkel och hand så satt sitta rakt upp och ner är svinsvårt :D


*kl*

Divan har annars gått bra i helgen med igår som kronan på verket. Kanske kanske min dressyrhäst är på väg tillbaks? Igår travade vi bommar, 1,30 avständ och 1,10. Mycket roligt och nyttigt och man får så mycket gratis av att rida över bommar. Avslutade med härlig galopp i båda varven.

Åkte hem, åt middag, slängde in lite schabrack och täcken i tvättstugan (fy mig:eek:) tog en dusch och hade precis landat i soffan när det ringde från stallet..... kolik. Suck, det vara bara att glömma TVkvällen och åka ut till stallet igen. Hon var ganska dålig när jag kom och fast hon bajsade lite och travade och galopperade villigt i ridhuset så slängde hon sig ner i boxen varje gång vi tog in henne. Efter 2 tim och x antal samtal till distrikstvet så ställde vi henne i bussen och körde upp henne till Ultuna och där står hon nu. Det var grovtarmsförstoppning och den har nu släppt så nu ska de börja ge henne lite mat och så får jag förhoppningsvis ta hem henne imorgon.

Hatar kolik. Hatar!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Äsch, du får sålla lite bland hästarna. :p Ariel går bitvis i form i skritt, men ytterst sällan i trav och aldrig i galopp. Vi har inte ens galopperat två varv på volt än, det är alldeles för avancerat. ;)

Jag hävdar fortfarande att det är bättre att det går lite för långsamt fram än att det går för fort fram. Det viktiga är att ha skoj. :laugh:

*kl*

Jag har äntligen kommit igång med ridningen igen, förra veckan blev det totalt 28 km i skritt, den här veckan satsar vi på 30 km. Tävlingsdebuten närmar sig, bara 14 veckor kvar. :eek:

Min nya sadel sitter helt okej och är grymt skön att rida i. :love: Dessutom ger den en väldigt nära känsla, så jag känner varje lite rörelse Ariel gör med ryggen.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Vad roligt att ni är igång och spännande med en start om 2 veckor :laugh:

Jfrelin: Usch kolik är inte kul! Får hoppas att hon kryar på sig snabbt och vilken tur att ni åkte til klinik. En bekants häst knalldog här under julen pga kolik. Nu var den iofs gammal så det kan ha haft fler faktorer men ändå. Det är obehaglig med kolik.

kl
Min hovis är bara bäst! Han kom förbi nu på eftermiddagen och slog på skon som det lilla monstret hade tappat. Ingen ridning idag ändå för jag hade inga stallkläder på mig men i morgon ska det allt bli av! Får hoppas nu att kylan håller i sig ett tag och att den lilla snön som kom får stanna kvar:)

Faror i skogen:
DSC00730.jpg

DSC00732.jpg


Suddig bild men jag tycker att han har ganska bra hull nu
DSC00738.jpg


Hur mycket mat får era pållar nu?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Du kanske är för snäll för din lilla skata? Peppa dig själv till lite jävlar anamma och bry dig inte om att hon surar-har du sagt att ni ska gå fram så ska ni det osv!

Oxo: Min äter fortfarande bara hö, 8-9kg.

*kl* Vi skrittade ut igår och det gick också bra, trots att hon var superladdad i början. Men sen lugnade hon sig och skrittade ifrån de andra två som var med:D.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Ariel bantar ju (10 cm mindre bröstomfång på en månad) så hon får absolut minsta möjliga fodermängd; 9 kg hösilage och några morötter.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min får i princip fri tillgång på hö (han har alltid kvar..), skulle tippa att han äter omkring 12kg/dygn. Utöver det äter han 1kg Groov 125, 2kg Havre, Betfor+vetekli (1 "krafftmått" uppblött 3ggr/dag). Utöver detta får han Ca 3dl raposolja (fördelat på 3ggr) + en skvätt linfröolja, foderjäst, mineraler och E-vitamin. Mycket mat blir det............................
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min häst får 7kg hö och kanske 1kg halm om dagen för att ha något att pilla med. Och i kraftväg får han 2kg havre, 1kg musli, 0,5kg betfor och lite bvitamin, mineraler och extra salt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Får nog inse at min häst är ganska lättfödd. Han får nu ca 10-12 kg hösilage. 2 nävar havre, 10 dl uppblött betfor, linfröolja och mineraler.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Min häst får 7kg hö och kanske 1kg halm om dagen för att ha något att pilla med. Och i kraftväg får han 2kg havre, 1kg musli, 0,5kg betfor och lite bvitamin, mineraler och extra salt.

Har missat vad för häst du har? Men 7 kg hö och 3 kg kraftfoder låter lite skevt fördelat? Med normala hövärden borde du kunna ge 10 kg hö och 1 kg kraftfoder istället. Skulle troligen uppskattas av hästens mage.

*Fiorano-allergisk mot höga kraftfodergivor eftersom hästar är gjorda för att tugga tugga och tugga lite till*
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Dagens pass: Börjar med trav i friskt tempo, inget fel på framåtbjudningen här inte! far fram i en passageliknade trav blandat med oönskade bockserier:eek: värsta stolleryck! hoppar av longerar, kräver sans och balans och lyckas, sitter upp och hon går som en klocka. YES!:love: Blir bara förundrad över hur mycket en häst kan komma på att göra under så kort tid:confused::confused:
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Cero äter 15kg hösilage för tillfället, han har fri tillgång nattetid (lämnar ngt halvkilo, får 8kg nattetid) och dagtid kan jag inte öka mer pga att den andra hästens ägare inte vill öka och då lär ju den äta upp delar av Ceros mat också :grin: Äter 1 kg Havens Slobber Mash + loppfrön delat på två givor.

Lagren: Får jag bara fråga, varför så mycket kraftfoder och så lite grovfoder? :o Helknasiga värden?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

STORT TACK ALLA FÖR TIPS OCH PEPP!! :bow: Hade era tankar i huvudet och litade på min egna förmåga idag och det gick som sagt kanon!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
820
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 488
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp