Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd del 10!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur mycket mat får era pållar nu?

Q och min andra häst delar på 18-20 kg hö i hagen under dagen i en foderhäck (frukost, lunch och eftermiddag inräknat i den mängden) och sedan får han 5 kg i boxen på kvällen vid insläpp. Mer orkar han inte äta. Men alltså ungefär 14-15 kg/dygn.

Sedan får han 5 liter lucernhack, 1,5 liter blötlagd betfor och 1 kg av Granngårdens baspellets samt morötter.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kan bjuda på en lite suddig bild på oss idag, ett lyckligt ekipage efter ett lyckat pass! :D

pic_183596288.jpg


pic_180665251.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Bra jobbat! Många gånger är det bara att bita ihop, hålla i sig och rida på:D!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Alla som undrar då ang mitt foder.
vi har väldigt kraftigt hö som gör att vi inte kan ge alldelles för mkt och han är en ponny på 151cm. Har därför valt att ge halm som extra. Betyder att han inte gör något annat än o tuggar. Kraftfoder ges för energi och han trivs o mår bra av det. Havre innehåller ja typ inget. Vissa är emot det. Men läste ovanför mitt inlägg på en häst som ger ännu mera. Är uppväxt i utbildningstall så följer deras principer :) Sedan får folk tycka vad dom vill. Men ja vet hur min häst mår! =) Sedan följer man förpackningens angivningar ska hästen få mellan 2-4kg kraftfoder för arbetande häst.
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Tar också till mig av alla styrketips som getts till jarnroos och hoppas kunna applicera (eller helst vill jag ju allt ska gå så bra så att jag slipper. ;) ) nu när vi sätter igång igen.

Funderar vad det är pappan till våra har gett de små. ;) (Hip Hop är far till båda)

Vi började igångsättningen igår med en skrittur ihop med de två pojkarna i stallet. Hon skötte sig som man kan begära men är så oerhört ljudkänslig, det känner jag är vårat allra största bekymmer just nu. :crazy: Som ex när hästen framför kasade med hoven/skon över en sten istället för att kliva över, jättereaktion. Eller när hästen bakom drog emot björkgrenarna mot ryttarens stövlar, jättereaktion. Jag hoppas att det lägger sig men har inte sett någon bättring alls under hösten, tips?

Min får att äta begränsad fri tillgång på hösilage och petar väl i sig 12-13kg ungefär. Till det en liter, 0.4kg, uppblött betfor och 1kg Hippo Grow Alfa. Hon hade gärna fått äta mer hösilage.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur blir hon om du sätter bomull i öronen och en huva över? Kan ju vara värt att testa och sen kan man öva på läskiga ljud på hemmaplan där dom känner sig mer trygga.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Mao har du inte räknat nån foderstat? Att lita på vad som står på ett foders förpackning känns ju lite sådär:/. Fodrets tillverkare är ute efter att sälja och lär aldrig skriva "din häst behöver troligen inte detta". Och jo, havre innehåller visst en hel del.

Men var och en är fri att göra som dom vill.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Kan det inte vara att hon är riktigt pigg och letar anledningar att fara i luften? Så var min gamla e QE... Måttligt roande.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Havre innehåller ja typ inget.

Havres näringsvärden är 10Mj per kg och 90-100g smrp per kg, dvs ungefär samma och tom något högre än tex ett kg Krafft Grund eller Hippo Bas eller vilket annat märkes "basfoder" som helst.

Sedan följer man förpackningens angivningar ska hästen få mellan 2-4kg kraftfoder för arbetande häst.

Vad förpackningen anger kan man ge blanka :devil: i för de har ingen aning om vad köparen har för grovfoder. Men självklart vill de sälja sitt foder och ger ju därför rekommendationer att ge mycket kraftfoder. Finns dock inte ett uns sanning i det.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Läser delvis på förpackningen vad som är rekomenderat. Sedan bestämmer ja själv man märker hur hästen ser ut i hull, päls, pigg,glad, hur avföringen ser ut.
Där jag jobbat gav vi alla hästar oavsett ålder 4-6kg kraft om dagen. Av olika skäl.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Hur blir hon om du sätter bomull i öronen och en huva över? Kan ju vara värt att testa och sen kan man öva på läskiga ljud på hemmaplan där dom känner sig mer trygga.

Har det som nästa plan att testa med huva för det börjar bli lite för mycket. Mamman reagerade ju också men inte så kraftigt och inte "i förebyggande syfte".
Hon reagerar lika mycket när jag rider i paddocken hemma och någon stänger bildörren tex eller det rasslar i busken bredvid ridbanan när vinden blåser. Men ska nog plocka fram gamla huvan ifrån gömmorna.

Fiorano; Jag upplever det inte som bara "bus" även om det delvis säkert även är en släng av det också. Jag har fått en känsla av att det blev markant värre efter vår "hundolycka" i somras när jag åkte av och hon stack "hem" (vi var på hemmaplan men ute i en av våra hagar och red och hon sprang tillbaks de 100 m till stallet). Hade jag inte åkt av tror jag inte det hade blivit såhär. Jag kände aldrig fram tills dess att folk gärna fick ta hänsyn när jag skulle sitta upp tex utan jag var mer att de skulle bete sig som vanlig för hon behöver lära sig men nu blir reaktionerna lite för kraftiga för att jag ska känna mig säker i just de där avgörande situationerna så jag ber gärna folk att ta hänsyn, för min egen självbevarelsedrift, hon behöver ju fortfarande lära sig självklart. :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

*kl*

Divan får komma hem från Ultuna imorgon om allt fortsätter att vara okej. :) Förstoppningen släppte i morse och idag har de petat i henne hö varje timme för att se hur hon reagerar.

Har dessutom fixat en dunk med paraffinolja mot att jag tar en morgonfodring i mitt gamla stall på lördag. Mycket bra deal :D

Förövrigt så äter Divan
14 hösilage
1 kg lucern
1 kg krafft grund, 2kg när hon går fullt.
Har utträknad foderstat men ligger lite extra högt med protein för att behålla hull och sätta muskler. Hon är ju ändå 25% fullblod och inte jättelätt född.
Har prövat att ge mer hösilage men hon äter inte mer därav 1 kg lucern.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det problemet har jag med, hästarna orkar inte äta upp mer grovfoder per dag än ungefär 15 kg. Den lille har precis haft mask och magsår och går därför på fetto-diet för att gå upp i vikt igen. En fullblodskorsning som åt 15 kg grovfoder (bra hö) redan innan för att hålla hullet. Nu får han upp till 10 liter lucernhack per dag och det är knappt att han ids pilla i sig det också (plus 1½ kg Avelsfoder och betfor).

Q är lätt i typen och ganska tacksam. Måste ha mycket mat för att hålla hullet men blir inte staketmager eller tunntjock utan håller sig inom en rimligare ram (jag är van vid svårfödda fullblod så det är hemskt trevligt som omväxling).
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Det är så drygt.

Nu är hon i bra hull men jag kan inte ge henne mindre än vad hon får nu med de värdena vi har i år. Förra året var så mycket lättare med bättre hösilage.

Vägde henne igår på skolan och hon väger 564 kilo och det känns helt okej iallafall.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Läser delvis på förpackningen vad som är rekomenderat. Sedan bestämmer ja själv man märker hur hästen ser ut i hull, päls, pigg,glad, hur avföringen ser ut.
Där jag jobbat gav vi alla hästar oavsett ålder 4-6kg kraft om dagen. Av olika skäl.

Självklart ska man fodra efter vad man ser:). Men att ge 4-6kg kraftfoder om dagen behöver knappt en extremt högpresterande tävlingshäst. Månne en växande unghäst, men då brukar man komplettera med högkoncentrerat proteinfoder istället och höt lär ha usla värden.

Jag har också jobbat i stall där det slentrianmässigt tokfodras med mycket kraftfoder och ytterst lite stråfoder. Jag trodde dock i mitt stilla sinne att det med dagens betydligt mer utbredda kunskap om hästars behov och beräknade foderstater att det var rätt ovanligt.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Självklart ska man fodra efter vad man ser:). Men att ge 4-6kg kraftfoder om dagen behöver knappt en extremt högpresterande tävlingshäst. Månne en växande unghäst, men då brukar man komplettera med högkoncentrerat proteinfoder istället och höt lär ha usla värden.

Jag har också jobbat i stall där det slentrianmässigt tokfodras med mycket kraftfoder och ytterst lite stråfoder. Jag trodde dock i mitt stilla sinne att det med dagens betydligt mer utbredda kunskap om hästars behov och beräknade foderstater att det var rätt ovanligt.

Jo tycker med det är för mkt men vissa vill ge det. Min får mycket för jag tycker han behöver det. O ger hellre halm än mycket hö. Vill inte ha en snöboll till häst ;) Nejvars. Han fick fritillgång på hö innan julen för ja ville ha lite extra. Nu är det allvar som gäller. Så bantar lite på 7kg. Men hoppnigsvis kan ja snart gå upp på 8 som varit hans normalgiva tidigare. Men dom behöver tugga mycket så df föredrar ja halm som extra.
Men är nöjd över min foderstat så gott som. Har vartefter tänkt byta ut havren till musli. Vill inte blanda en massa.
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Självklart ska man fodra efter vad man ser:). Men att ge 4-6kg kraftfoder om dagen behöver knappt en extremt högpresterande tävlingshäst. Månne en växande unghäst, men då brukar man komplettera med högkoncentrerat proteinfoder istället och höt lär ha usla värden.

Jag har också jobbat i stall där det slentrianmässigt tokfodras med mycket kraftfoder och ytterst lite stråfoder. Jag trodde dock i mitt stilla sinne att det med dagens betydligt mer utbredda kunskap om hästars behov och beräknade foderstater att det var rätt ovanligt.

Word! Tyvärr är inte dagens utfodring i de stora stallen bättre än förr, i alla fall inte där jag varit.. Inte sagt att hästarna inte mått bra och sett fina ut, men ekonomiskt sett hade man nog kunnat tjäna en del :) Och hästarna kanske hade kunnat må ännu bättre! :)
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Herregud, 10 liter lucernhack? Hur länge räcker en bale då?

*kl*

Min får 13 kg hösilage, 1 krafftmått lucernhack, nu under vilan 1/3 krafftmått müsli Lympos bas uppdelat på 3 mål (när hon är igång 2 fulla mått), betfor och selentillskott.

Jfrelin: Fy vad otäckt med kolik, jag är livrädd för det! Har man nån teori om varför hon fått förstoppningen?
Skönt att hon får komma hem!
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Bra jobbat!

Oxo: Det tyckte inte jag lät som att han är lättfödd direkt?
 
Sv: 07:ornas tråd del 10!

Tycker du inte? Haha jag kanske jämför med dom som ger flera kg kraftfoder. Hade tex min häst fått som Undrets häst hade han nog sett ut som en luftballong:p

Men det är klart jämför jag med min ponny som går upp 100 kg bara hon ser ett grässtrå så är han ju svårfödd:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
831
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 489
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 833
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp