Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Ja hon ligger ute här på bukefalos, om det var mig du frågade?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Ah, okej. Tyckte jag kände igen det ja.


*knappeliknapp*

Har suttit med tävlingsterminen version 1,0 i någon timme nu. Det tar en stund att få ihop alla tävlingar av intresse, som kan passa alla hästarna, i alla dicipliner i ett och samma dokument. Det som är jättebra är att Ljusslingsbacken har tagit till sig det här med startfälttävlan och anordnar flera under våren. Det som är dåligt är att dessa krockar med resterande fälttävlan.

Planen för Q är i alla fall följande nu; tar hem honom från vilan i början av mars och rider igång honom. Hoppar lite och försöker lära honom the fine art of dressage ( :angel: ) på en månad. I början av april får han komma ut på terrängbanan (i min värld är det barmark då, man måste vara optimist) och 16/4 är den första startfälttävlan för säsongen. Sedan följer två till i maj och i juli har samma tävlingsarrangör en debutant. Där skulle jag vilja ha honom till start, och ev någon mer start.

Resten av planen består hittils av att hålla tummarna :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Resten av planen består hittils av att hålla tummarna :angel:

Bra plan! :D

Innan jag börjar tävlingsplanera för mycket ska jag lastträna tror jag. Men väntar nog tills isbanan på gårdsplanen har försvunnit...

Red fröken Piggelin idag (har börjat ge henne kraftfoder). Superglad över att få jobba, kunde flytta sig undan skänklarna, föreslog själv lite galopp :angel:, och gick någorlunda stadig form i alla gångarter. :love:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Usch då, är hon svårlastad?

Planen fram till startfälttävlan är given, det kan jag lyfta honom runt i valfri gångart. Men för att gå debutant och göra det godkänt krävs en del av en så ung häst, så det skulle bara vara en bonus och inget jag räknar med att han kan göra. Skulle ju vara kul att få rida finalen alltså... :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag skulle också jättegärna ge mig på lite fälttävlansträning. Men som vanligt är det öken här där jag bor. *suck* Får nog köra antingen till Kalmar eller Flyinge för att träna, och jag vågar nog inte ge mig på startfälttävlan. :eek: Debutant känns så långt borta som det kan bli, men nån gång så!

Jag har bara åkt med henne två gånger och då var hon lite krånglig, men inget som inte gick att ordna med antingen någon som lyfte in henne, eller en stor kvast i rumpan. :angel: Men jag vill ha en häst som lastar sig själv, eftersom det finns risk att jag får åka själv på äventyr.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det såg jätte fint ut, min fyraåring är också e. Quite Easy

Jag var i ridhuset för andra gången idag med C och hon "hoppade" för första gången. Som jag skrev innan var hon grymt seeeeg, tittade mest i alla hörnorna, ville inte galoppera och klev över hinderna. Men hon försökte i allafall fast det var mycket att titta på.

Här är en film när hon kliver hinder och en när hon löshoppar med mycket bättre teknik ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=l-2Gxgttpms

http://www.youtube.com/watch?v=bkDNfrAHYNU
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Resten av planen består hittils av att hålla tummarna :angel:

Haha, det låter som en bra idé att göra. :D Själv svär jag lite över det här med inmätning, tror inte det blir någon tävlingsstart med Ariel på grund utav den. Känns lite väl dyrt att mäta in (minst 900 kr + transportkostnad + uttag av semesterdag) för att tävla 2-3 gånger i år. Så vi får se. ;)

Däremot planerar jag ridsemestern för fullt. Det skall bli så himla skoj, fem veckors rejäl träning, med superbra ridvägar. :love:

Ni som har hästarna broddade, rider ni med boots då? Eller har boots i hagen?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Nu är inte Q skodd, med de andra fyra har skor med brodd. För att minimera risken att de trampar sönder sig själva så har jag bara två brodd i trakterna, lika bra grepp men mindre skaderisk. Då minskar också behovet av boots.

Innan det kom riktigt mycket snö så hade klumpedunsen boots fram i hagen, men när det börjar bli knädjupt med snö så slutar jag ha dem på (dels för att hästarna inte far runt lika mycket då och dels för att det är svårt att få bootsen att sitta bra i snömassorna).
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Själv svär jag lite över det här med inmätning, tror inte det blir någon tävlingsstart med Ariel på grund utav den. Känns lite väl dyrt att mäta in (minst 900 kr + transportkostnad + uttag av semesterdag) för att tävla 2-3 gånger i år. Så vi får se. ;)


Där håller jag med dig fullt ut! Jag hade gärna startat lillan på nån minihoppning eller så (under förutsättning att vi kommer igång med löshoppning och senare uppsutten hoppning som vi ska, så det är alltså inte aktuellt förrän till hösten), men det får nog bli nån liten CR på nån klubbtävling isf, för jag tänker inte betala multum för ingenting så att säga... ;) Då väntar jag hellre med det!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det är klart att du ska prova på startfälttävlan! Det är den optimala träningen för en unghäst!

Dressyren bedöms inte med siffror utan ibland ett muntligt samt ett kort skriftligt omdöme på slutet. Du får rida lätt hela travprogrammet och fortsätta hur det än går.

Hoppningen är 60 cm. Det kan hästen skritta över om den känner för det, även här får du fortsätta hur dåligt det än går har jag för mig.

Terrängen är väldigt snäll. Några stockar, kanske en kant som man ska kliva upp eller nedför, ett vattenhinder att gå igenom (som för det mesta är valfritt, dvs man kan rida bredvid om man inte ens vill försöka), någon liten grav som brukar vara något i stil med 2 dm djup och 3-4 dm bred och kanske någon liten häck eller låda att skutta över. Om hästen vägrar hoppa ett hinder så får man bara strunta i det och rida vidare på banan om man vill.

Jag tog ut min 5-åring på det förra året och då hade hon aldrig sett ett terränghinder innan, men det gick finfint. Det är hur kul som helst med blandningen också, unghästar som ska utbildas, små ponnyer med ännu mindre barn på ryggen, några travare, ryttare som vill testa men inte vågar sig på debutant osv.

Så, komsi komsi... :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Åh va roligt det låter! Jag får se om jag hittar någon i närheten fram i vår för det känns ju som en perfekt unghäst grej:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Du har rätt, det är klart att jag ska prova på startfälttävlan! Läste om det igår också, och det verkar ju överkomligt. (Man får till och med ha en annan häst med som draghjälp!).

Problemet är då att vi inte har någon lokal terrängbana. :mad: Dock finns det en blivande tränare här i området som vill starta upp lite fälttävlansverksamhet i länet. Vi får väl se vad som händer.

Kan det inte finnas nån sida där alla pay&ride, startfälttävlan och programridningar finns samlade? :p

De som finns utlagda än så länge är i Ljusslingsbacken och Kinda. De ingår i den officiella cupen.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Falttavlan/Startfalttavlan/AktuelladatumStartfalttavlan/

Sedan anordnas det nog lite lokalt också, men då får man väl hålla koll på sin lokala terrängbana och se vad som dyker upp.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Oh start fälttävlan låter jätte kul! Det finns en bana inte så långt från mej men dom anordnar aldrig tävlingar. Jag har dock sagt i flera år att jag ska ta mej dit och hoppa lite men det blir aldrig av.

Var in till ET med min tjej igår så hon fick akupunktur igen och på måndag ska vi dit igen. Sen är jag nästan lovad att hennes rygg ska vara bra! Så när jag var iväg och tränade med andra hästen idag bokade jag in longeringshjälp av min tränare, här ska stärkas rygg så det bara dånar om det :D
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag kommer sko med tåbrodd fram och fyra broddar i bak. Men med all snö i hagen låter det ju som att jag kan skippa boots dygnet runt. Det får räcka med boots vid ridningen. :p
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Visst är det surt med inmätningen! :devil: I distansritt behöver jag inte ha mätintyg förrän vi tävlar 8 mil dvs tidigast när hon är sex år. Sedan är det ju så att om Ariel är 140 cm så måste vi mäta om henne som sexåring, medan om hon är 141 cm så räcker det att mäta om när hon är åtta år. Blir ju lite skillnad i kostnad och krångel. :angel:

Nä, jag får hoppas att ridklubben i närheten har lite programridningar och clear round-hoppningar istället. Eller så får jag nöja mig med externa träningar. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag har så dålig koll på ponnysidan egentligen så jag hade ingen aning om allt detta med mätning då och då för det och det förrän jag läste ridsport i förrgår... :angel: Men som sagt, vi har inte bråttom ut på riktiga tävlingar, först ska vi få till allt annat också! ;)


KL
Idag tömkörde jag lillan! Hon var jättespringig i början och lyssnade i princip noll. Men sen ändrade jag tömmarna så att den inre löpte genom den nedersta ringen och till bettet, och det gick mycket bättre efter det! Då blev hon plötsligt alldeles lugn och fin och lyssnade jättebra! Hittade en jämn takt som hon höll varven runt.
När vi väl fått till detta lade vi upp bommar på voltspåret som hon först skrittade över och sen travade. När hon fick till allt jämnt och rytmiskt utan missöden lade vi upp ett minimalt räcke efter bommarna, totalt blev det fem bommar och ett minihinder. Detta minihinder bestod av en markbom och två 10litershinkar som stöd med en bom på. Queenie rev de första gångerna men klarade utan att ta i den sista gången i varje varv. Sen avslutade vi.
Det märks så himla väl på dem när de blir mentalt trötta! De blir helt slut även i kroppen även fast det de gjort är noll arbete i jämförelse med annat man gjort. Men efter detta träningspass på ca 20 min var hon helt slut och det riktigt syntes hur hon tänkte! Syrran ledde henne på stora spåret ett varv innan hon var klar.

Så, Queenie var en mycket duktig ponny idag! :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Visst är det surt med inmätningen! :devil: I distansritt behöver jag inte ha mätintyg förrän vi tävlar 8 mil dvs tidigast när hon är sex år. Sedan är det ju så att om Ariel är 140 cm så måste vi mäta om henne som sexåring, medan om hon är 141 cm så räcker det att mäta om när hon är åtta år. Blir ju lite skillnad i kostnad och krångel. :angel:

Nä, jag får hoppas att ridklubben i närheten har lite programridningar och clear round-hoppningar istället. Eller så får jag nöja mig med externa träningar. ;)

Tävlas det ponny i distansritt nuförtiden? Alltså barn för sig och vuxna för sig? Har tydligen varit borta från sporten bra länge.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Halvt knapplån.. Jag tänker precis som du, nu i.o.m. röntgenfyndet så lägger jag inga pengar på att mäta honom, har lagt ner planen på körtävling i maj och om det blir något annat blir det pay and cross, dvs behöver inget mätintyg. Jag tror faktiskt jag har turen att han ligger runt 142cm nu så behöver inte mäta honom förrän han slutmätningen sen!

Cero har återbesök på kliniken på måndag så håll tummarna! :) Han vilat fysiskt men jobbar lite smått psykiskt, han blir väldigt jobbig i hantering om han inte får tänka ordentligt, börjar sticka för de som har stallet när de leder in/ut, försöker sticka ut ur boxen när de ska fodra osv.. Så vi kör lite seven games (jobbar enligt Parelli med honom) för att han ska få tänka :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 956
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 114
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp