Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

En i stallet har en likadan huva som din när hon rider ut. Jag köpte även en till min med tanken att hon skulle vara mindre förbannad över flugor och broms när jag rider... men jag vågade inte :o När jag hade på den i stallet tyckte jag att hon såg ut att blunda över den och jag inbillade mig att hon tyckte det var irriterande när det tog i känselhåren runt ögonen, så jag vågade aldrig rida med den för jag tänkte att hon skulle snubbla och snava... Men hur upplever du (eller ni andra som har provat) att det är att rida med den? Är det bara löjligt av mig att tro att hästen blundar eller ser sämre? :p
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Detta är den klart bästa flughuva jag haft, rymlig runt just ögonen och tunn så att den inte påverkar synfältet. Har haft andra men efter ett tag har de legat mot ögonfransarna och det kan ju inte var något vidare. Min häst är superkänslig mot flugor och bromsar och blir tokig om något sätter sig typ på ganaschen, och denna funkar super. Jag brukar "buffa" upp den lite extra runt ögonen just när jag rider och tränset håller den på plats.

Hon kommer ofta självmant och stoppar ner mulen i den när det är som värst i hagen (fast då står hon mest inne i den mörka lösdriften)

Annars finns det ju en annan modell som verkar bra just vid ridning. Men den jag syftar på täcker endast ovansidan av ansiktet, sitter fast i tränsets sidstycken och nosgrimma...

Märker ingen förändring av hennes synfält med denna...
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Apropå huvor, min kompis häst fokuserade på själva huvan så han gick rakt in i träd och annat när han fick en huva på sig för första gången.

Jag tycker också att den där huvan ser jätteskön ut !
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Oj då ;)

Ja, det problemet har jag aldrig haft. Tidigare hade jag en kraftigare luva med UV-skydd pga min förra häst hade återkommande problem med ögonen (avlivades pga det till sist) Men t.o.m X-Full i den modellen känns för liten för min nuvarande dam... Denna har ett vettigt pris också under 200 så det är ju inte hela världen om hon drar sönder den i hagen, bara att köpa ny.

Jag håller mig dock på vägarna när jag rider :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Min stallkompis har en Jacson. Jag köpte en Haglunds som såg exakt likadan ut men kanske är själva nätet tajtare... försökte buffa upp det men tyckte det tog för mkt i känselspröten. Men i hagen funkar det så hon får ha den där nån enstaka dag när den andra är på tvätt, tycker lycran ger henne skav på vissa ställen som den vanliga huvan med kardborre aldrig gör.

Vad är det för märke på din? Och vad är den andra huvan för nåt, fattade inte mkt av beskrivningen :o
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl*

Är hemma igen sen i lördags. Kul att läsa alla uppdateringar och extra kul att du har vågar rida igen Hunter! Heja!

Tack :) Många långa timmars markarbete innan jag satt upp igen. Kändes helt otroligt bra att sitta upp och rida. Var slitsamt mentalt (och fysiskt) att jobba igenom henne på marken. Ett tag trodde jag inte att jag skulle komma igenom. Att hon var för hård, för "gammal", för stark. Frestar verkligen tålamodet att bli manglad - korrigera, bli manglad - korrigera, bli manglad - korrigera, bli manglad - korrigera, bli manglad - korrigera - i timmar och sen börja om nästa dag :crazy:


kl
Har inte skrivit på några dar nu men jag har inte haft så mycket att uppdatera med. Lämnade hästen hos proffsryttaren i torsdags. Planen var att jag skulle ridit några gånger till innan jag lämnade hästen men jag fick halsinfektion och feber så det blev inte. Hade velat tömköra henne också - så att jag fått igenom henne på det stället vid fotbollsplanen där hon krånglat :rage:
Jag och proffset har satt upp en plan tillsammans för hästen, det känns bra, återstår att se om planen håller :p
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hur är det med din häst? Har inte helt hängt med, ni var ju så på g och så drog hon på sig nån skada i hagen?

Jättetrist med skada - nu på sommaren vill man ju rida (och tävla). Jag hade planerat ridläger och annat kul med min i sommar, men det bli ju sällan som man planerat...
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Alltid lika snygga och käcka :D

Själv har jag satt ut stövlar till försäljning - insåg att jag behöver inte 10 par ridstövlar :o
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Fick precis Becka-rapport. Häst har skött sig exemplariskt vid ridning (även vid uteridning), något brötig i stallet. Känns som om häst har kommit tillbaka till pre-föl-mode.

Häst kommer säkert att vara snäll även längre fram när hon kommer att pressas lite mer. Och så har jag berättat hur hon står rakt upp och nästan går runt. Och så har hon inte bråkat nåt nu. Typiskt ök :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
186
· Visningar
14 524
Svar
1 210
· Visningar
65 931
Senast: Enya
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
451
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp