Bukefalos 28 år!

07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Kul att höra :) Jo då hon rids mer fram i övrigt men här hade vi redan varit i skogen en timma så hon var lite trött :) detta var mest för att testa hennes reaktion ute på ängen :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jo för att veta exakt behöver man ju en pulsmätare. Det har inte jag heller även om det vore kul med en för att se framstegen. När jag får en tusenlapp över någon gång så. :)

Det jag tyckte var intressant var ändå just att de måste upp i nästan maxpuls om så för en kort sekvens för att effektivt med minimalt slitage öka konditionen. Jag tror få av oss får upp dom dit. Man kan ju enkelt kolla vad för hastighet man håller iaf och med känslan jämföra flåset. Sen att man inte ska vänta för länge mellan intervallerna. Fler än tre intervaller har heller inte visat sig ge bättre resultat utan bara att skaderisken ökar då musklerna blir trötta.

Som fiorano hört av linda är ju väldigt generellt. Tre intervaller a en minut kan ju vara allt från 350-meterstempo till 700-meterstempo.

Jag tycker det här är intressant, träning och hållbarhet. Nog därför ft fascinerar då de ofta håller långt upp i åldrarna trots tufft arbete.

Sen får man ju se vad för möjligheter man har och göra det man kan utefter behov. :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

KL

Fyndade ett Kandar för halva priset nere i falsterbo. Och jag var bara tvungen att prova det på Avalon idag :) Hon blev ju jätte snygg enligt mig :D Dock skall ett annat pannband på. Är allergisk mot raka
Tyvär lite dålig bild , men men :)

1004452_10151563737378753_54800390_n.jpg
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag tror du är rätt inne på att man ska upp i maxpuls under lite kortare intervaller, vilket ger bättre träning och mindre slitage än längre intervaller i lägre puls.

Min terrängtränare hade en liten föreläsning om detta i våras, efter sina anteckningar från fälttävlansmötet där Staffan Lidbäck föreläste.

Bästa sättet att konditonsträna är i backe, den behöver inte vara jättebrant. Men med backen är det lättare att få upp pulsen utan att behöva galoppera så långt och länge. Nästa intervall ska komma innan pulsen har gått ner helt.

Jag har tänkt att skaffa en pulsmätare för att kunna lägga upp träningen lättare, men jag vill ha en som jag kan koppla till mig själv också (inte samtidigt), har inte riktigt löst det ännu...

När jag kör galoppjobb tränar jag ibland rena intervaller i backe, men mest så rider jag bara fort på nån galoppväg med mycket backar upp och ner. Jag har ju haft problem med att min häst är långsam och bekväm, jobbar fortfarande med att få upp tempot på henne.
Sen tränar jag även lite längre galoppsträckor, det sliter mer på hästen, men tränar ju då också slitage.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Precis, svagt uppför får upp pulsen högre på kortare tid. Där upplever jag själv att min börjar komma upp i puls ordentligt. Har en sträcka som är plant-brant backe-plant-svagare backe, totalt knappa kilometern. Här blir hon redigt tröttare och ordentligare flås än när jag gasar så mycket det går på galoppbanan.

Viktoria hade även förhoppningar om att få upp konditionen genom kraftig pulsökning vid rädsla. Den metoden funkade inte så bra dock. Hade något att göra med luftväxlingen i lungorna som uteblev med den metoden. :p

Staffan var med runt hennes arbete när hon skrev det så är säkert samma info han delar. Var en del kul fakta kring laktat/mjölksyravärde efter terrängritter beroende på träningsmetod.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Kl

Angående pulsmätning:
Jag som jobbar i ett galoppstall har olika erfarenheter av pulsmätning. Vi har haft en massa olika apparater men har givit upp alla dessa till förmån för vanligt stetoskop och klocka, då den metoden visat sig mer tillförlitlig, även om det är krångligare/mer jobb. Även kliniken på galoppen kör med stetoskop och klocka, eftersom det tenderar visa mer rätt än alla dyra elektroniska.

Inte alls svårt att lära sig räkna puls med stetoskop :)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Fast måste man inte hoppa av då?
Och man får bara pulsen efteråt, inte i realtid. Fasen att det ska vara så svårt att göra grejer sin funkar!
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jo, då måste man ju antingen hoppa av eller ha assistent som hjälper, det är sant. För "vår" del så vill man ju egentligen ta reda på puls efter vad som oftast är en maxprestation, vi för bok över vilka olika pulstakt varje häst har efter lopp ( då antecknar vi distans, banförhållande, löpningsförlopp osv.) händer även att vi pulsar dem efter snabbare jobb.

Tror ni det funkar att sätta en vanlig pulsklocka typ runt sadelgjorden? ( den ser man ju iofs inte från ryggen ändå)
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Låter rimligt att köra mer på puls än distans för att få upp kondis, men det känns som att man borde ha lite mängdträning också? Jag kanske tänker helt fel men på nåt vis känns det som att det fyller ett syfte att ligga och cantra i lägre tempo lite längre sträckor ibland för att träna själva galoppen?

Tyvärr har vi ingen backe öht i närheten av mitt stall. Bara en krokig och stenig brant sak där man enbart kan skritta. Gud vad jag saknar norrbotten... :(
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ja precis, mängdträning ger ju även slitage-träning.

Nu har jag bokat tid på klinik med Chatsi på torsdag. Hovslagaren var ute idag och slog på bakskon hon dragit av, och han hittade inget alls på henne fram heller.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Lycka till med Chatsi på kliniken :)

Idag har jag o GP galopperat lite på fälten, får ju passa på efter hand som de dyker upp nu. Började först med lite travarbete på ridbanan, skänkelvikningar och tempoväxlingar. Efter galoppen blev hon rejält löddrig både på halsen och under schabraket. Och nu har hon börjat vägra salten. Får väl köpa lite betfor och se om det duger då kanske, nu får hon det blandat med lite blöt lusern och havre.

Men hon behöver verkligen inget extra kraftfoder, betet är väldigt bra och istället för tre snygga hästar har jag nu tre flodhästar :meh: eller två och en halv, den lilla är ju bara 118 cm hög.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hoppar in bara för att jag gillar ämnet :-o

Hur menar du med mängdträning? Innan man för börjar galoppträna pratar ju Staffan om "road work", alltså grundträning i skritt o trav i typ 6-8 veckor. Då blir ju hästen "tålig". Eller du kanske menade något helt annat :-D

Jag blev iaf helt fascinerad av att han sa att topphästar räckte med att galopperas 2*1 km som ren galoppträning enligt honom. Men deras vanliga pass kanske innehåller xx min lugn trav/galopp.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Nu vet jag ju inte vad den korrekta innebörden av "mängdträning" är. Men vad jag menade var att det måste vara bra för hästen att, för att ta galoppen som exempel, få rulla på i galopp i några km just för att få använda den gångarten. Dvs att inte bara använda korta intervaller i galoppträning.
Av naturliga skäl blir det iaf den gångarten jag använder minst på min häst, då det inte lämpar sig överallt att blåsa fram i galopp tex på kurviga vägar, hårt underlag, ojämnt underlag, ridbana, med fel sällskap osv. Det blir av naturliga skäl mer trav för mig då jag rider mina vanliga pass även om jag försöker galoppera ute så mkt det går för att hon ska få använda galoppen.
Hon har haft lite problem med styrkan i just galoppen, eftersom hon varit så besvärlig tidigare att man knappt kunnat galoppera ute. Jag märker en jättestor skillnad på henne i all ridning nu när vi kan galoppera mkt ute, hon får ju använda galoppmusklerna och orkar då även bära sig i galoppen tex vid dressyrridning.

Jag reagerade väl mer på att man inte ska galoppera för mkt pga slitage, men när ska man galoppera då? :o Antagligen missförstod jag.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Då är jag mer med :)

Ang slitage så är det mer att man inte ska öka både tempo och längd, det räcker att öka tempot för att få effekten man behöver (i de allra högsta klasserna). Varken öka längd som i fler eller längre intervaller.

Att rida längre i lugnare tempo är säkert bara nyttigt i viss mån (i hobbyhästens träning säkert bara bra).

Det är väl som de delade åsikterna om att man tog bort steeple och distanser i fälttävlan, hästarna slits mindre på men samtidigt förlorar man i uthållighet. Men dagens terrängbanor är ju mer och mer tekniska och kräver kanske inte just den där "springa skitfort jättelångt och hoppa massor med skitstora hinder".
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

*kl*

Är hemma igen sen i lördags. Kul att läsa alla uppdateringar och extra kul att du har vågar rida igen Hunter! Heja!

Divan är fortfarande inte helt fräsch efter sparken, såret är inte helt läkt heller. Hon kommer dessutom få ett överben och jag har helt ställt in mig på att den här skitsparken kommer vara allvarligare än man trodde och att hon aldrig kommer bli bra igen :D Ja man är lite knäpp....

Eftersom Divan aldrig kommer bli bra igen så köpte jag ett par nya Pikeur ridbyxor idag. Gråa Lugana med svart skoning. 50% på Häst och Hundhuset. Kände mig väldigt vuxen när jag la tillbaks de beiga jag stod och höll i också.

Marvin, hoppas det går/gått bra på kliniken idag.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Divan är fortfarande inte helt fräsch efter sparken, såret är inte helt läkt heller. Hon kommer dessutom få ett överben och jag har helt ställt in mig på att den här skitsparken kommer vara allvarligare än man trodde och att hon aldrig kommer bli bra igen :D Ja man är lite knäpp....

Eftersom Divan aldrig kommer bli bra igen så köpte jag ett par nya Pikeur ridbyxor idag.

Haha, hög igenkänningsfaktor på det! :D
Jag tröstäter, kommer att bli ett totalt fetto. :crazy::crazy:

Hur går det när det går "bra" på kliniken? :cautious:
Chatsi tyckte det var astråkigt, hon stod och suckade och hängde med läppen redan innan hon blev sederad. :D

Hon tyckte att allt var ok, utom bremsen, såg ut som: :eek::arghh: när de kom med den. Gick bra 2 gånger, tredje gånger var det: RÖR INTE MIN NÄSA!!
och då fick hon slippa, stod blixtstill när de la bedövningen över nerven.

Hittade slutligen en blödning i gaffelbandet höger fram. Skadan gick inte att bedöma pga blödningen, men enligt veterinären en "pissdiagnos". :cry: Skritt på hårt underlag i 2 veckor och sedan återbesök för nytt ultraljud, så får vi prognosen då. :crazy:
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Men vad tråkigt. Hoppas på en lindrig skada och att hon blir fräsch fort igen. Ändå bra att de hittade något eftersom du känt att hon varit skum. Det är ju svinjobbigt när de inte hittar något och man VET att något är fel.

Divan är halt vänster bak. Syntes tydligt idag:( Kan ju inte vara ridrelaterat eftersom hon inte är riden på 4 veckor.

Teorier:
* sträckning
* ömfotad (har aldrig varit förrut men man vet ju inte)
* avlastning från det sparkade benet (det är diagonalt)
* Någon skum bakterie som aldrig funnits på häst förr men nu finns
* Inbillningshälta för att hon inte vill jobba :p

Fler förslag? Hon har inget sår, är inte svullen eller varm.

Varför kan inte jag bara få rida sönder min häst som typ hälften av alla på min gård gör? va va va?
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ok, men då vet du vad problemet är i alla fall. Vad menar vet med pissdiagnos? är det allvarligt eller svårläkt?

Jfrelin, o men vad tjatigt. Förhoppningsvis är det bara något som lätt ger med sig.

Jag rider fortfarande, fastän magen är rätt stor nu. Går hur bra som helst, bara jag orkar, kan vara lite trött efter en svettig dag på jobbet. Men har dragit ner det till 3-4 dagar i veckan.

Idag red jag först ca 30 min på ridbanan, lite skänkelvikning, öppna och sluta. Och galoppfattningar från skritt och sen ganska samlad galopp, så mycket hon klarar av. Sen avslutade vi med en ordenlig galopp på fälten, här är en hel del just nu, perfekt för flåset.

Har lite svårt att få i henne saltet men när jag lade en liten bunke i hagen så stod hästarna och slickade i sig lite i alla fall så hon får i sig, men jag vet inte om det räcker.
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Kan det vara samma som min Juno-att hon sprungit i hagen och vrickat sig? Han blev iofs ohalt på mindre än en vecka, men vrickningar kan ta en j-la tid! Hoppas att hon läker snart:).

Marvin: Hoppas din prinsessa också läker snabbt:)

*kl*

Imorgon ska jag äntligen rida igen:D! Barnet har ridit henne sen i måndags och hon har varit superduperpigg:D! Har även ändrat så att det bara blir L:B starter kommande två tävlingar för att jag vill få till styrkan i galoppen och ryggningarna. Så nu har vi 1.5 månad på oss att träna till oss:).
 
Sv: 07'ornas tråd del 13

Min 07-a är trött just nu. Jag tror att det är en kombination av värme och brunst. Hon är galenbrunstig och djupt förälskad i en tillfällig boxgranne - han är en ömklig och ful valack men gud så kär hon är, de pussas och slickas och nojsar allt vad de kan över boxväggen och hon pissar och piper. Hon har aldrig nånsin varit på detta vis förut. Hon som går ihop med min stiliga (tycker jag men inte hon) valack i vanliga fall - han är på bete nu som tur är för jag tror att han skulle kunna klättra iom att han gått i flock och betäckt så vet han hur det går till.

Vi löshoppade i allafall idag och hon tyckte det var helt okej roligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
186
· Visningar
14 388
Svar
1 202
· Visningar
65 521
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
6
· Visningar
451
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp