Bukefalos 28 år!

08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Tror jag behöver vila tills axeln "läkt" helt, och så får jag starta upp försiktigt sen. Får se vad doktorn säger imorgon -om jag får nån tid, öppna mottagningen är väl egentligen bara för "akuta infektionsärenden" men man får ju helt enkelt gå dit och se om de kan ta en titt.

Tackar för hjälpen, men uppbettsling är mitt sista alternativ på honom -då det inte är just munnen som är besväret, han är egentligen inte så stark (om jag jämför mot andra hästar jag suttit på) men det är en stor häst med mycket massa som ska jobbas igenom -när han är loss så är han super i mun och så (jämn och lyssnar fint), men som sagt kommer jag inte dit nu innan det är kört.
 
Sv: 08:orna del 6

Tja man behöver ju inte gå till ytterligheter åt varken det ena eller det andra hållet, dvs börja för tidigt eller börja så sent att det blir besvärligt. Min andre, som du ju vet, var iaf 9 innan jag började med byten o hade då gått stadig förvänd galopp i väldigt många år utan att det direkt hindrade hans bytesinlärning så jag tror nog mer på att det handlar balansen på hästen o även styrkan och lättheten för att lära sig nåt nytt.

Däremot tror jag det är svårt att lära om om man först lär dom hoppbyten o sen ska över till dressyrbyten.

Så skönt! Själv hade jag större problem att lära min förra häst att byta, då han var otroligt stadig i den förvända och det var då betydligt enklare för honom.

Ja, det instämmer jag helt och hållet på. Fast så länge hästen byter rent finns det ju inget att oroa sig för där :)
 
Sv: 08:orna del 6

Det såg ju väldigt stabilt och balanserat ut - speciellt i övergångarna. :)
Jag är nog också av uppfattningen att individ och mognadsgrad får avgöra i alla lägen oavsett typ av utbildning, och att skynda långsamt är en gyllene regel.
(Vill minnas att Gaspari 340 gick Grand Prix dressyr vid 6 års ålder, men det är ju inte direkt något att ta efter!)

@ mooi
Tråkigt med din axel! Tyvärr får du nog vila den från allt arbete ett tag om det skall bli bra. Sjukgymnast är en jättebra idé, och jag skall tillägga förslaget att uppsöka någon som sysslar med infraljus - det gör väldigt mycket gott, men kan inte orsaka skada (som t.ex. laser).

KL
Nalle går och skrotar i hagen då allt är inpackat i is här, och det blir antagligen värre innan det blir bättre. Synd, för vi hade börjat få fart på det riktiga arbetet på töm efter kursen i November.

Hans mamma däremot höll på att få en resa till djurkliniken före jul då hon hade gått omkull på isen och var fruktansvärt öm i sidan av buken bak vid flanken.
Antagligen har hon landat på en hög frusen hästskit - de är ju som bekant som cement! - och vi befarade ett tag skadat revben även om skadan verkade sitta väl lågt för det.
Att köra henne i det akuta läget var dock inte görbart av olika anledningar - mest för att jag inte hade tillgång till en transport för B-kort med dubbdäck... - så vi avvaktade. Idag är hon så gott som smärtfri igen - hade legat ner inatt t.o.m - men travar gör hon helst inte så det lär dröja innan jag kan rida igen.
 
Sv: 08:orna del 6

Men vad tråkigt med axeln? Jag dras ju också med en skuldra som gör konstant ont, nu verkar det som om inflammationen gått ned i höger höft också så jag måste också söka läkare. Så himla tjatigt för jag tycker aldrig man får nån riktig hjälp eller diagnos, har sökt för detta förr ett antal ggr, men nu gör det såpass ont att jag måste. Min axel "fryser" också på vissa hästar, när jag skrittar och det gör väldigt ont så jag förstår hur det känns för dig.

KL

VARFÖR var det nödvändigt att töa??? Här är helt omöjligt att rida ut, glashalt på vägen så det är knappt man kan köra till ridhuset. Jag blir så trött, nu när man är ledig o kan rida utomhus i dagsljus så ska det bli så här. Ljuset i tunneln är iaf att min härliga häst verkar ha mått väldigt bra av sin vila.:love:
 
Sv: 08:orna del 6

Men vad tråkigt med axeln? Jag dras ju också med en skuldra som gör konstant ont, nu verkar det som om inflammationen gått ned i höger höft också så jag måste också söka läkare. Så himla tjatigt för jag tycker aldrig man får nån riktig hjälp eller diagnos, har sökt för detta förr ett antal ggr, men nu gör det såpass ont att jag måste. Min axel "fryser" också på vissa hästar, när jag skrittar och det gör väldigt ont så jag förstår hur det känns för dig.

Jävligt irriterande rent ut sagt. Jag kan inte rida Calle ordentligt för det gör så ont och han blir ju inte mjukare av att jag inte kan rida = ond cirkel.
Var på VC idag men det gav ju inte så mycket -fick göra lite tester (lyfta armarna, och sedan styrketest) och jag hade "god styrka, som man inte brukar se hos tjejer." (eeeh).. Läkaren trodde inte på någon inflammation eftersom jag inte hade ont imorse (har bara ont vid belastningen när jag rider), och han babblade om biceps och träning av biceps -trots att det var axeln jag sökte för, jag har dessutom inte ont i muskeln (och hade det varit muskeln hade det varit deltamuskeln -inte biceps) utan det känns mer som fästena inuti, senor osv.. Fick numret till sjukgymnast så ska ringa nästa vecka när det är vardag igen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 08:orna del 6

SUCK, säger jag bara. Läkare kan inte lyssna:( Så himla tråkigt att det ska vara så. Hoppas att sjukgymnasten kan hjälpa dig!

KL
Fan vilken härlig känsla det var att rida idag. Och det trots en spänd häst. Valde att rida ut i mörkret idag (fanns gatulampor). Så Tara spände sig lite, men varje gång räckte det man att jag la till skänklen för att hon för att hon skulle fortsätta. Sen valda jag att över lite på att flytta henne för sänklen, och återigen krävdes det att jag la till den för att hon skulle flytta på sig (innan har jag varit tvungen att ta till hjälp av tyglen + att hon då har först ökat hastigheten). Fast underbarast var på vägen hem, när hon insåg detta. Tara ville då börja trava och allt jag gjorde var att sjunka ner i sadlen och "spände" emot. Och hon saktade av! Som om det inte var nog började hon jobba med ryggen! Så himla underbart att jag har börjat nå dit jag vill med Tara!

Och med tanke på att jag lyckades glömma västen idag, så e jag dubbelt upp så glad över att hon var så fin som hon var. Hade räknat med en överladdad häst som såg spöken överallt och som man skulle vara tvungen att fly från.
 
Sv: 08:orna del 6

Jag är riktigt glad över att tövädret inte ledde till total isgata här. Jag vill passa på att rida nu när Tara är så härlig.
 
Sv: 08:orna del 6

Jag har lyckats bli sjuuuk igen!! *suck*
Hann med en uteritt på Reuben i onsdags, dagen innan hade jag tömkört honom till paddocken och sen longerat honom lite inspänd. Eftersom det var tomt så släppte jag honom lös på slutet och tränade "inkallning", han kom jätte-snällt när jag ropade i full galopp dessutom men han är snäll och bromsar in sista biten så man behöver inte oroa sig för att bli översprungen.

2012-12-23-13.11.32.jpg


2012-12-23-13.11.27.jpg


Syster har haft honom nu ett par dagar och hon fick nytta av att vi tränat på inkallning då han lyckades komma lös när hon spände sadelgjorden innan hon skulle hoppa upp. Tydligen hade han skuttat iväg lös en bit då hon tappat greppet om tyglarna och hon fick lite halv-panik ett tag men när hon ropade på honom så kom han glatt travandes tillbaka. Tur var väl det!
 
Sv: 08:orna del 6

Jag är riktigt glad över att tövädret inte ledde till total isgata här. Jag vill passa på att rida nu när Tara är så härlig.

Här är det isgata, helt omöjligt att göra något med min oskodda prinsessa :(

Hade planer på att intensiv träna henne med longering med sadel och träns nu under julledigheten men jag skippar nog det, blä.
 
Sv: 08:orna del 6

Här är det så att det går att skritta iaf. Men det är allt, skulle inte våga att trava för allt guld i värden.

Det är då man ska ha tillgång till ett ridhus;)
 
Sv: 08:orna del 6

Här är det så att det går att skritta iaf. Men det är allt, skulle inte våga att trava för allt guld i värden.

Det är då man ska ha tillgång till ett ridhus;)

Ja ute på vägarna måste väl ni också ha is? Ja var glad för ridhuset, det är guld när det blir så här:laugh:

Deimion, ang bytesdiskussionen:
Jag tror också att det är väldigt individuellt men på Flyinge tex ingår ju börja med byten under året som 4-åring, och Minna är ju inte helt oerfaren:grin: så jag tycker inte du förtjänade riktigt så stora utropstecken som du fick här ;) Du och din tränare bör ju känna din häst bäst, kan jag tycka.

Din häst ser jättetrevlig ut på filmen! :idea:
 
Sv: 08:orna del 6

Inte blankis om man säger så, utan mera packadsnöis. Och så är det där det inte köra så mycket trafik. Så på dom lite större vägarna är det fint. Men å andra sidan har jag inte lust att rida på dom när det finns bättre (läs otrafikerad) alternativ.

Och eftersom jag inte vill enbart skritta idag får det vackert bli ridhustet idag:angel:
 
Sv: 08:orna del 6

Ja ute på vägarna måste väl ni också ha is? Ja var glad för ridhuset, det är guld när det blir så här:laugh:

Deimion, ang bytesdiskussionen:
Jag tror också att det är väldigt individuellt men på Flyinge tex ingår ju börja med byten under året som 4-åring, och Minna är ju inte helt oerfaren:grin: så jag tycker inte du förtjänade riktigt så stora utropstecken som du fick här ;) Du och din tränare bör ju känna din häst bäst, kan jag tycka.

Din häst ser jättetrevlig ut på filmen! :idea:

Tack så jättemycket för din kommentar, blir jätteglad av att höra det! :)
 
Sv: 08:orna del 6

Härliga Bilder! Kul att det går bra för många, vi har tyvärr lite av en svacka just nu.. Blev avskickad efter en riktig rodeo för en vecka sedan, klarade mig med en blåtira och blå axel + höft. Orsaken till rodeon kan ha varit att han tog det lite lugnt veckan innan + att jag börjat med havren igen, han var på tårna hela ridturen. Orsaken till att han tagit det lugnt var däremot att jag tyckte att hans lilla ojämnhet var värre, är orolig över att han har ont i ett (båda?) bakknän, och det kan ju också vara en orsak till rodeon.. Red ut igen två dagar efter flygturen och då kändes han däremot jättefin, lugn och nöjd och vilade i steget. Har varit borta över julen och Appe fick equiterapeutbehandling i torsdags så nu har det varit vila en vecka igen, red ut idag och han kändes som en tickande bomb. Förutsättningarna kanske inte var de bästa med blåst och de andra i stallet red iväg med de två andra hästarna när jag tog in = stressad redan innan ridturen började.. Hoppade faktiskt av idag när han kändes som värst och vi fick vända eftersom det var stora skogsmaskiner ute, tvingade mig sedan ändå att sitta upp och galoppera uppför en ås för att få ut lite energi och han lugnade sig lite sen. Red några varv på banan som har ok underlag men han känns ovillig att böja och försöker skjuta in bogen i bägge varv. Pga osäkerhet på underlaget eller problem i kroppen :confused:
Equiterapeuten håller med om bakknäsmisstanken, så nu blir det klinikundersökning och troligen rtg av bakknäna, jag oroar mig såklart för lösa benbitar :(
Ibland undrar man varför man inte valde en enklare hobby, ridningen kostar verkligen tid, pengar och huvudbry..
 
Sv: 08:orna del 6

Vad söta ni är när ni jagar i flock.:grin:

KL

Skuttade lite med min lilla pålla idag, glad o positiv o totalt otittig. Känns skönt. Hon hoppar vattenmattor, grindar och konstiga färger utan att bry sig, är lite rädd för människor som står vid hindren men det är allt. Gillar min pålla skarpt!:love:
 
Sv: 08:orna del 6

Kl
ÄR stol över min tös idag. När vi kom in i ridhuset knackade och bankade det som 17 där inne. Hon visade ibörjan att hon tyckte att det var lite otäck genom att spänna sig. Men eftersom jag tänkte att det är något hon får vänja sig hoppade jag upp, efter att ha skrittat fram henne för hand. Och vist var hon fortfarande spänna och ville trava. Men icke så nick hon skulle skritta och hon surarde inte ihop för det, utan gillade läget. Och ju mera jag jobbade henne, ju mera slappnade hon av. Så tillsist brydde hon sin inte om att det lät i ridhuset:love:
 
Sv: 08:orna del 6

Tyvärr är många allmänläkare ganska okunniga om specifika fysproblem. En idrottsläkare hade varit bättre. Hoppas sjukgymnasten kan hjälpa dig.

Jag undrar om du inte har en nerv som kommer i kläm i vissa lägen. Det kan t.ex.vara en svullen seninfästning som trycker på den. Har du Eeze-gel eller Voltaren-gel att smörja in axeln med?

@Aliil & Novali01

Va roligt att de litar så bra på er. :)

@Krusmynta

Jo, nog är det så! :p
Håller tummarna för att det inte är något som kräver ingrepp!

KL
Otroligt hur fort snö och is försvann över natten! Synd på ett sätt, men skönt att kunna ta ut pållen utan att först spänna på skridskorna.
 
Sv: 08:orna del 6

Det är verkligen härligt att ha en häst som litar så fullständigt på en. Och beviset på det blev ännu starkare när jag hade släppt ut henne igen. Då det inte är någon el i hagen för tillfället så får hon och hagkompisen gå i sjukhagarna. Där lyckades hon få in hoven i grimskaftet som håller grinden på plats. Och när hon inte kom loss själv stod hon snällt och väntade på att jag skulle ta loss henne:love:

Det fick i ist. Här är det rena isgatan. INTE roligt att gå ut med hunden ens, och då ska vi inte tala om hästarna. Vilket ledde till att ena hästen slet sig i morse när jag skulle ta ut dom:( Som tur var sprang han in i en hage och skadade sig inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 502
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 229
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 636
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp