Bukefalos 28 år!

08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 7

Det va hästen som blev sjövild om du inte aktiverade? Eeeh... *tänker* När reds den in? För det stod inte, bara att du haft den sen december...

Hon tömkördes som tvååring och reds in när hon var 2,5. Har ridits regelbundet sen dess, men då förra ägaren även hade en vuxen häst - periodvis lite mindre, Vilket iofs passar en unghäst - men hon var inte så pass riden att hon hade kunnat starta championat förra året te x.

Jag rider fyra dar i veckan - hopptränar en dag, rider dressyr en dag - ibland för tränare och rider ut två dar.

Jag har köpt klickerböcker för jag tänkte börja aktivera henne med klicker på vilodagarna och hoppas att det hjälper lite :D :D
 
Sv: 08:orna del 7

Tog mig friheten att kopiera/citera in din plan så det blir tydligare vad jag tänkte på :)

Såhär ser planen ut:

v.8 Hopptävling (90 cm)
v. 10 Hopp (90cm)
v.12 Dressyr (LC:1)
v.14 Hopp 80cm + 90cm + kanske 100cm (Hemmatävling, två dagar) ELLER en helgkurs, har inte bestämt mig :P
v. 16 Dressyr (LC:1)
v.18 Fälttävlansläger helg
v. 19 Dressyr (LC:1) ELLER v.20 Fälttävlansläger helg
v. 21 FÄLTTÄVLAN
v. 22 ev stilterräng
v. 24 FÄLTTÄVLAN

Ska du tävla varannan helg i olika grenar hela våren? Det låter för mig väldigt mycket för en 08a (personliga åsikter). Men det återkommer också till hur mycket tävlad/miljötränad hon är förra året.
 
Sv: 08:orna del 7

Jag har köpt klickerböcker för jag tänkte börja aktivera henne med klicker på vilodagarna och hoppas att det hjälper lite :D :D
Får jag komma med ett tips där?
Ge inte godis ur handen! Det är väldigt lätt att de blir fixerade vid att nafsa efter händer och kläder.
Alternativet kan vara att ge ur en spann eller stryka hästen mellan ögonen. (Brukar vara ett favoritställe.)

Säger absolut inte att alla klicker-tränade hästar blir nafsiga - jag vet att det inte är så - men jag har sett tillräckligt många hästar som börjat bitas efter att ha handmatats, för att i alla fall höja ett litet uppmärksammande finger. :)
 
Sv: 08:orna del 7

Hon är startad ett par pay and jump förra året. På vilket sätt tycker du att det blir mycket? :) Att det sliter på henne? Eller mentalt?

Tack för klickertipset! Bör nog komma på något annat sätt att ge än ur handen då hon gärna buffar efter godis redan nu :D
 
Sv: 08:orna del 7

Ja tävla har man ju knappt råd med ens med en häst! :crazy:


Idag har jag beställt nytt täcke till honom. Han har växt ur en del och andra täcken "kan jag inte lita på att de håller helt tätt" (hansbo som är tvättat en gång, tex).
Det blev ett amigo bravo 12 lite storlek 165 med 200 grams liner och hals till. Får se om han kan ha de eller om jag måste byta till Amigo XL ändå.. :grin: (rejäl häst! Amigo XL i 165 är dock lite stort så jag hoppas att den vanliga modellen kan vara lagom.. Annars får jag köpa Amigo XL 160).
 
Sv: 08:orna del 7

Det är en fas de brukar gå igenom att de blir nafsiga vid klicker. Då får man jobba på det, och det brukar gå över fort när de förstår att det inte lönar sig att nafsa Jag var på Ellen Ofstad-kurs i höstas med Rappe precis i den perioden av klickerträningen när han trodde att han kunde "ställa sig i mitt knä och nafsa åt sig godis". Jag fick lite övningar, och skulle vara noga med att ge godiset "under halsen på honom", så att han var tvungen att ta ett steg bakåt för att nå godisen. Det hjälpte och en vecka senare så slutade han helt att vara "burdus" vid godisgiva :)
 
Sv: 08:orna del 7

Jag tycker bara att det låter mycket men allting handlar om just din häst, hur den är och reagerar. Det kan säkert bli bra men det kan också slå över i ovilja och stress i tävlingsammanhang. Beror ju också på dig. Jag ville mest starta upp tankeprocessen, så du kanske inte tutar och kör på en häst som börjar protestera när ni ska ut på fälttävlan.

Jag hade inte planerat så på min 8åring, bara skrivit in det viktigaste och kanske åkt ut nån extra gång därimellan om det verkade passande.
 
Sv: 08:orna del 7

Nu kommer en liten bildbomb på herrn från idag ;)

428247_10152058035975400_1045318864_n.jpg


582327_10152058036095400_984528469_n.jpg


734228_10152058036120400_1589060941_n.jpg


484894_10152058036490400_1060703771_n.jpg


735061_10152058036525400_1650071162_n.jpg
 
Sv: 08:orna del 7

Men jisses frid vad nära vägen du måste rida?:o Han är helt fantastiskt vacker din häst iaf och vilken tur du har med någon som kan vara med o plåta så ofta?
 
Sv: 08:orna del 7

Här är vi i en av sommarhagarna, men det röda i bakgrunden är ridhuset = gården ligger mycket nära vägen, så ni förstår nog varför jag varit så nervös när han varit på rymmen :crazy:
Fördel är att han inte är särskilt rädd för trafik ;)

tack, han var fin idag (till skillnad mot gårdagens katastrofpass :p). Idag var det mutning som gällde, jag fotade två andra hästar och i gengäld fotade deras ägare en var av mina (bilder på min andra häst ligger i bildtråden). Tjänster och gentjänster ;)
 
Sv: 08:orna del 7

Så fint det ser ut, jag blir alltid så glad när jag ser dina bilder för det ser alltid så harmoniskt ut :):)
 
Sv: 08:orna del 7

Vilken fin häst du har Mooi!!!
Jag tänker som så med min häst att hon behöver aktiveras för att inte bryta ihop.... Idag var det dags för hoppspecial och trots att jag ridit ordentligt två dar innan så var hon sjövild och studsar som tokig när vi ska börja trava och när vi väl ska börja hoppa bockar hon som en dåre. Jag vill att hon ska bli lite världsvan så att hon i långa loppet kommer att kunna befinna sig på en collectingring te x - det är ju inte att tänka på i dagsläget, jag vill att det ska bli lite mera vardag för henne. Är ni med hur jag tänker? :)
Hon går i hage minst tolv timmar om dan och äter bara hösilage så jag har inget krafftfoder att dra ner på heller :P
 
Sv: 08:orna del 7

Trevlig häst men anledningen till att den skumpar är ju att den inte släpper till i ryggen. Tycker du ska få den mer loss o genom kroppen innan du sitter ned för det där sliter både på din kropp o hästens. Jag förstår att du "bara provade" men jag tror inte hästen blir skumpig alls om du har henne mer loss innan.
 
Sv: 08:orna del 7

Jag är med på hur du tänker och jag säger: öka inte upp svårighetsgraden eller aktiveringen förren du har en häst som inte blir sjövild. Det hjälper inte att rida mer, det hjälper däremot att backa ett par steg och se till att hästen behåller ett visst lugn i utbildningen, så du kan hantera hästen i alla lägen. Att hon blir sjövild direkt vid traven är för mig inte en stabil 5 åring som ska komma ut på miljöträning i tävlingsammanhang. Hästen behöver tränas på att hålla vett och etikett oavsett miljö, med start på hemmaplan och hoppträning tex.

Kan du tänka dig din häst på en trång framridning?

Ps. Anledningen till att jag kan låta lite hård är för att jag själv fått så kassa råd angående min sjövilda häst. Jag skulle tänkt annorlunda, jobbat på lugn och hjälpmedel att bryta energitopparna istället för att tänka att han ska aktiveras mer, han är 4 år så låt honom springa av sig lite. För min häst kan springa tills han snubblar men slutar inte springa för det. Därför lär jag honom "stopp stopp, ta det lugnt" så han inte "goes bananas". Det är roligare för oss båda att göra spännande saker utan att vänta på bockningen, blackouten.
 
Sv: 08:orna del 7

Snor min egna knapp.

Jag måste träna Ubbe på att stå lugn i boxen. Han blev knäpp och grävde upp halva boxen bara jag stod och klappade mammas häst igår. Enerverande! Och inte lugnade han sig heller utan jag fick gå ut ur stallet och vänta en halvtimme. Jag får va glad över det som funkar, dvs att han är lugn i stallgången.
 
Sv: 08:orna del 7

Ahh, då är jag med på hur du tänker! :) Tack för input!!

Tänker absolut inte utsätta henne för en collecting-ring i dagsläget!! Men hon är inte min första vildhäst :P, två av mina fullblod var såhär hela livet - och det enda som hjälpte på dem var miljöträning. (Även om de var mera bockiga överlag - den här bockar mest när jag rider med andra och/eller bommar) Jag valde ju då att mest tävla sommartid för att slippa collectingringen, men tillslut funkade även det någotsånär.... :P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 066
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 253
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp