Bukefalos 28 år!

08:orna del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olina

Trådstartare
Sv: 08:orna del 6

Mmm hon får ha sin päls kvar :D

*kl*

Hur lägger ni andra upp våren med träningar och tävlingar och vila?

Vi har ju bara kommit igång med dressyrträningar och nu såg jag att de ska ha en unghästhoppträningsgrupp i min hemstad och där jag även jobbar och det känns perfekt men ja.... Jag funderar om det kanske blir lite mycket men jag vet inte....
 
Sv: 08:orna del 7

Haha - ber om ursäkt - angående "grym grundkondis". Jag omformulerar mig: hon har grym grundkondis. Punkt. Vad menar jag med grym? Jag jämför dels med mina tidigare hästar/unghästar + andra hästar jag rider nu och ingen kommer i närheten av att ha så bra kondis som hon.
 
Sv: 08:orna del 7

Det va hästen som blev sjövild om du inte aktiverade? Eeeh... *tänker* När reds den in? För det stod inte, bara att du haft den sen december...

KL.
Hörrni, min sjövilda rackabajsare till mongodongo stod som ett ljus på stallgången även om kompisen skrek från hagen :love: Han som innan bara krafsade och stampade i gången som enna-idiot när jag tog in honom själv. Men tummen upp där!

Så jag sadlade på och tog ut honom för lite grundträning från backen först, stanna, backa, svänga osv samt gick igenom One Rein Stop med mål att använda för att ge honom ett bryt när han börjar stressa upp sig. ("Sluta stressa, kom in och varva/pulsa ner"). 3 minuter in i videon, visar hur det ser ut som man gör det snällt, typ. Jag kräver däremot att han ska följa tygeltaget, böja in huvudet och slappna av, inte att han ska gå runt och runt utan att han ska stå still och slappna av. När han gjorde detta MVG på backen så fick jag äntligen-äntligen hoppa upp :love: Gick igenom ORS uppsuttet och skrittade runt lite, varje gång han spände till pga hästen eller fåren i hagen så tog jag in honom (ORS) och sa, "nej nej gubbegull, här ska du va och slappna av".

Mer avslappnad häst efter 5 veckor vila har jag nog aldrig haft mellan benen :rofl: Och gud vad nöjd han var. Och mjuk. Och mysig. Min Ubbe :love: Och stod återigen som ett ljus i stallet efteråt.

(Ps. Jag tänker inte använda ORS för att tvärnita honom om han blir rädd, ORS är ett av mina hjälpmedel att erbjuda honom att slappa av när han stressat upp sig, som jag uppfattar har varit ett av våra problem)
 
Sv: 08:orna del 7

Vad härligt att höra att det gick så bra att rida, trots relativt lång vila! :) Nu vill vi se ridbilder/filmer ;)

Hur lägger ni andra upp våren med träningar och tävlingar och vila?

Vi har ju bara kommit igång med dressyrträningar och nu såg jag att de ska ha en unghästhoppträningsgrupp i min hemstad och där jag även jobbar och det känns perfekt men ja.... Jag funderar om det kanske blir lite mycket men jag vet inte....
/QUOTE]

Tabbe kommer fortsätta som han går nu, alltså han rids 4-6ggr i veckan, varannan vecka är det dressyrträning. Emellanåt får han nån veckas helvila. Har tänkt att vi kanske ska komma igång med hoppträning varannan vecka också, ska bara hitta en tränare som passar oss :)
Tävling är det inga inplanerade, men hoppas att vi ska komma ut på några pay and jump eller andra lätta hopptävlingar, eller kanske t.om. en dressyr ;)
 
Sv: 08:orna del 7

Vad härligt att höra att det gick så bra att rida, trots relativt lång vila! :) Nu vill vi se ridbilder/filmer ;)

Idag skulle jag ha filmat :love: :rofl: Men jag lider av samma som många andra, ingen som kan hålla i mobilen! Fast när det inte är nån risk för vattenskador så hänger jag upp den på en stolpe :angel:

Jag kom knappt upp i sadeln förresten. För tajta brallor och för stela muskler :eek:
 
Sv: 08:orna del 7

Rappe vilade 2 månader i höstas, en vecka i månadsskiftet november/december, och så har det blivit "halv veckas vila" några ggr.
Planen nu är att hålla igång honom ca 4-5 ggr i veckan resten av vintern och i vår, med en veckas vila och någon halvveckas vila ett par ggr fram tills senvåren.

Senaste dagarna har han gått lite lättare (inga riktiga ridpass, men det har blivit lek i ridhuset från marken med lite hjärngympa och "flytta kroppen" mm).
Idag fick jag ridsällskap (har blivit dåligt med ridsällskap senaste halvåret men nu verkar jag ha hittat en som kan rida ut regelbundet på "mina" tider).
Planerade att rida ut ca en timme, kanske lite drygt en timme. Mkt skritt, och vi var ute 1 tim 45 minuter (eller lite längre?). Rappe sov nog gott efteråt, men han verkade inte bli så väldigt trött vare sig i huvud eller kropp ändå. Det blev en del trav och lite galopp, men mest skritt.
Han var såå mkt lugnare när han hade sällskap. Gick och såsade i de andras lustempo, speciellt i början ;) Han var lite trist i munnen att rida men var nog lite "ojobbad" i allmänhet (stel i sidorna).
 
Sv: 08:orna del 7

Jag måste ta mig i kragen och rida på bana mera, har ridbana vid stallet men den är hård och isig så det blir att åka till ridhus men det är ju iofs bra att det blir gjort, så vi får träna på åkandet också. Planen är att komma igång och åka iväg 1 gång/v så länge banan är dålig, har svårt att hinna oftare eftersom det tar en dryg halvtimme till närmaste ridhus. Håller igång honom 4-5 dagar/v men tror att han tål mera, verkar aldrig bli riktigt trött. Har bokat in två dagars ridning för hopptränare (dressyr/markarbete en dag), är dåligt med kontinuerliga hoppträningar här i krokarna och även bokat in en terränghelg i slutet av sommaren.

Har haft en down-period med Appe men är nog på uppåtgående trend, han är full av energi och busig och jag nog lite skärrad efter rodeoturen han körde när jag flög av. Har satt igång efter behandlingen nu, han var lös på banan i lördags och härjade runt innan jag satt upp, fick ingen fantastisk känsla och vågade inte galoppera pga underlaget. Uteritt i söndags med de andra hästarna, då bara "vanligt" bock och bus i galoppen så helt godkänt. Jag märkte mest att jag själv spänner mig lite, tidigare var jag helt obrydd över hans småhoppande. Åkte till ridhus igår, helt genomblöt av svett när vi kom fram och spänd i början, slappnade faktiskt av och kändes fin på slutet. Såg bättre ut på filmen än vad det kändes iallafall! Idag var han mysig i stallet och vi tog en lång skrittvända, red på side-pull och jobbade med att kontrollera bogarna i öppna och han kom igång med rygg och bakben så han nästan stod på ända av gunget! Han ogillar bett överlag, rider nu utan nosgrimma och på novabettet som han inte kan skramla runt med så mycket men i han viker gärna in nosen med bett i munnen. Nu blir det nog mera bettlöst!
 
Sv: 08:orna del 7

Harriet har också vilat, 3 veckor innan jul o innan dess gick hon på halvfart. Nu kör vi 4 dgr per vecka som ska ökas till 5 i februari. Vi tränar hoppning 1 gång per vecka men det är väldigt basic med mycket studs o bommar. Dressyr tränar jag inte för någon just nu beroende på hennes låga utbildningsståndpunkt men kommer att börja när hon orkar gå 45 min.

Pay and jump planeras 1 gång per månad tills vi känner oss säkra att hoppa lokalt. Ingen dressyrtävling planerad så här långt, går ju inte ens att sitta ned i traven än så det får vänta!:D
 
Sv: 08:orna del 7

Rappe är inte heller så förtjust i bett..

Förstår att det är jobbigt med knölig ridbana, jag har förmånen att ha ridhus i år, första vintern på länge :) Men resvägen tär på mig nu när det är halt och mörkt (har en halvtimme enkel väg, mkt småvägar).
 
Sv: 08:orna del 7

Jag måste träna mer på galopp med Rappe innan vi kan ut på ens någon "blåbärsdressyr" :p
 
Sv: 08:orna del 7

Idag var det full rulle i hagen...
Bilderna är suddiga då det är mobilbilder tagna på långt avstånd...

Calle + boll (stod och viftade med bollen)
e9adbe905fdf11e2b8f122000a1f9345_7.jpg


Brottning med ena hagkompisen
cd626df85fdf11e2bf8022000a1fbe54_7.jpg
 
Sv: 08:orna del 7

KL
Min plan är att Tara ska ridas 5 dagar i veckan. Samt att hon ska komma till ro och jobba på banan och ut. Målet är att kunna starta en tävling till sommaren.

Idag fick Tara miljöträning dellux. Tjejen som skulle rida idag valde att ta med henne på sin lektion. Och med på lektionen gick även ridskolans suraste ponny (även det eget val). Denna ponny slog både mot skänklen och spöt. Vilket gjorde att det smällde rejält i ridhuset. Både när hennes hovar träffade sargen och när "kakor" av bottnen träffade väggen/taket. Vilket gjorde att Tara vart på helspänning och lite luftkonster som följd.

Men inget ont som inte har något gott med sig. Efter dagens uppvisning så har jag kommit fram till att jag vågar släppa ut tjejerna ut ur ridhuset. För klarade dom av dagens lektion klarar dom av att rida ut med Tara (inte för att jag tror att någon kommer hända, utan utifallatt något skulle råka hända). Pratade även med ridläraren som sa att då kommer dom andra 2 få ta 2 av dom lugna hästarna/ponnyarna.
 
Sv: 08:orna del 6

Eftersom jag ensam försöker hålla igång 3 hästar och samtidigt jobbar heltid och inte har hästarna hemma så vilar mina lite omlott och går kanske inte fullt så hårt i veckorna som om jag hade haft en häst. Jag hinner inte riktigt rida tre såpass mycket som jag egentligen skulle vilja och medryttare verkar typ helt omöjligt att hitta som är mer ridkunniga än ridskola och äldre än 14-15.

Planen är dock att komma ut och tävla hoppning med Jobelle, 90 cm och därefter 1 m när 90 cm går bra. Helst pay and jump före, men de lyser med sin frånvaro. Hade tänkt träna terräng och prova någon stilterräng också.
Jac ska ridas stadig och därefter ut och öva programridning och sådant för miljöträning. Därefter är tanken dressyrtävlingar till sommaren/hösten beroende på när han går stabilt. Även pay and jump för skojs skull.

Har ju även en 10-åring som ska gå hoppning och terräng.
 
Senast ändrad:
Sv: 08:orna del 7

Fördelen med att ha flera är att man har "något att göra" när den ena hästen vilar. Det var såå tråkigt när Rappe hade höstvila i 2 månader! (han började ju ridas in augusti/september 2011, kördes in våren 2012, gick rätt mkt i ett år bortsett från ett par kortare vilor).
 
Sv: 08:orna del 7

Ja det är fördelen, givetvis :) Men nackdelen är också att jag sällan hinner rida mer än en per dag, max två.
 
Sv: 08:orna del 7

Ja det är svårt att "räcka till" kan jag tänka mig. Jag hade haft tid att ha "en halv häst till", typ.. eller kanske en häst till. Men sen kostar de ju pengar också :p
 
Sv: 08:orna del 7

Ja, det är ofattbart dyrt att bara ha dem med allt som hör till. Sedan om man ska tävla också så är man snabbt ruinerad :p
 
Sv: 08:orna del 7

+ alla andra som svarat :)

Tack för att ni tar er tid och svarar och efter jag läst era svar så känns det som jag ligger rätt till i min planering.

Just nu går Angola dressyrträning varje onsdag och ibland varannan måndag, utöver det så försöker jag rida i skogen (helst) eller i ridhuset beroende på hur träningarna ligger och hur mycket hon vilat. Men jag skulle vilja komma igång med hoppträning och det ser ut att kunna få plats. Så hon rids totalt ca 4-5 dagar/vecka.

Min plan för övrigt är att försöka komma ut på dressyrtävling till sommaren och jag skulle vilja åka på pay and jump men då måste vi vara igång med hoppningen så det får vara ett tag till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 468
Senast: Barbabelle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 559
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 543
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp