09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Funderat en del på det här med inridning... Min 09 : a är min första unghäst och jag plöjer därför igenom ALLT kring unghästar och inridning. Finns ju hur många olika metoder och synsätt som helst :grin:

Men en sak som verkligen förvirrar mig är det här med tidpunkten för inridning. Jag har fått lära mig tidigt att man rider in när de är tre år. Men med tanke på tre-års testerna som är på våren så är det ju många som rids in tidigare. Jag hittade i Reiner Klimkes bok, Unghästen, Grundutbildning - från föl till första tävlingsstart följande: (På sid 17) "Ingen halvblodshäst bör ridas in, innan den är 3-3,5 år. Personligen rider jag ej in en häst som inte är minst tre år".

Sen läste jag ett reportage om La Silla hästarna som ingen rids in före 4 års ålder. En hel del förberedelser gjordes innan som sadelvänjning, hästarna fick vara handhästar osv. (Finns på Hippson.se)

Och enligt Flyingemodellen gäller det här: 2,5 - 3 år
Sadeltämjning och inridning, longering, häst vid hand, löshoppning.

Även ett par andra unghästböcker säger 2,5 - 3 år.

Det känns som om det går mot att rida in allt tidigare mot gamla läror.

Anledningen till att jag har börjat fundera kring detta mycket är pga av att jag sett flera 4-åringar som inte gått igenom veterinärbesiktningen vid försäljning där samtiliga visats på treårs. Min tränare besiktigade tre 4-åringar varav en gick igenom och som hon köpte. Men jag tycker det är anmärkningsvärt att två av tre inte gjorde det. Har också en annan bekant som letat unghäst och en av dem hon ville ha gick inte heller igenom. Det innebär att 1 av 4 gick igenom. I min värld borde varenda 4-åring vara så fräsch att den klarar en besiktnig. Jag funderar därför på om detta har ett samband? Jag har ingen aning! Kan tillägga att två av dem hade kissing spines och de andra två kot- och knäledsinflammation.

OBS!!! Detta är ingen anklagelse mot någon som rider in tidigt! Det kanske är tvärtom! Det kanske är ännu fler som inte hade klarat bes. om de ridits in senare. Är bara intresserad av era tankar och erfarenheter!!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tror - med min helt oprofessionella åsikt - att det inte är fel att rida in hästarna vid 2,5-3 år ålder.

Problemet är nog snarare att folk går för hårt ut och rider för mycket/på fel sätt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det folk inte verkar vilja förstå är att det är skillnad på att sitta in en häst till treårs test .
Utan många sitter och _rider_ sina 2,5-3 åringar som träning och skall stärka dom till till 3 årstestet och det är en väsentlig skilnad till att de är insuttna i skritt ,trav och galopp . ....

Det är bara att se i 2 årsoch 3 årstrådarna vad många som sitter och jobbar sina hästar och skall muskla upp dom rider på volt efter volt eftervolt på en 3 åring .

Jag ska inte vara i dessa trådar för jag blir bara f baskad det är skillnad på en som utbildar unghästar ,,, och en lekman som utbildar och sliter på sin häst i total okunskap .

Mia
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Nu är jag förvisso amatör. Men min häst har blivit riden på bana 1 gång av de totalt 12 ggr vi har ridit.

Ändå har han börjat nosa på att söka sig neråt. Jag har börjat med sidvärtes av den anledningen att han skyggade en del första gångerna, och då behöver jag kunna lägga till skänkeln så att han håller sig på rakt spår. Skritt, trav och galopp, svänga, stanna, rygga samt även bestämma tempo i vald gångart.

Behöver en 3 åring kunna speciellt mkt mer? Han har haft lite sommarvila, och ska nu ställas ut i augusti och tränas därför lite mer nu, dock till största delen för hand. Och träningen består av promenader, samt att öva uppställning och att springa upp.

Idag är tanken att vi ska prova att simma med. Om vi lyckas eller inte återstår att se. :cool:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Sidvärtes låter ALLDELES för tidigt att börja göra på en 3-åring?!

Rakt fram och gas och broms känns fullt tillräckligt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det folk inte verkar vilja förstå är att det är skillnad på att sitta in en häst till treårs test .
Utan många sitter och _rider_ sina 2,5-3 åringar som träning och skall stärka dom till till 3 årstestet och det är en väsentlig skilnad till att de är insuttna i skritt ,trav och galopp . ....

Det är bara att se i 2 årsoch 3 årstrådarna vad många som sitter och jobbar sina hästar och skall muskla upp dom rider på volt efter volt eftervolt på en 3 åring .

Jag ska inte vara i dessa trådar för jag blir bara f baskad det är skillnad på en som utbildar unghästar ,,, och en lekman som utbildar och sliter på sin häst i total okunskap .

Mia

Det är nog bra att det finns rutinerade människor som kan ge tips till glada amatörer :idea:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag gör det på alla mina redan 2-5 gången de har ryttare på ryggen. Som jag skrev så är det alltså inte för att sitta och flytta hästen det används, utan för att hålla hästen på rakt spår om den skyggar för något eller liknande. För mig är det en självklarhet då jag vill ha koll på vart hästen och jag är på väg.

Oftast på så unga hästar så räcker det ju med att sänka hälen så flyttar de sig duktigt, men min 09:a har varit lite bökigare tyvärr, så där har jag faktiskt fått lägga ner några min på det.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Precis som du skriver att "Utan många sitter och _rider_ sina 2,5-3 åringar som träning och skall stärka dom till till 3 årstestet och det är en väsentlig skilnad till att de är insuttna i skritt ,trav och galopp . ...." är väl också nåt som jag har reagerat på. Tycker det känns som om kraven är väl höga från många håll och det känns inte riktigt rätt i min mage...

Jag är också amatör men har proffhjälp vid min sida och vill ju att allt ska bli så bra som möjligt för min häst eftersom jag vill behålla henne länge och att hon ska bli hållbar! Tror dock att jag har rätt mkt sunt förnuft med mig i bagaget för trots allt har jag haft mamman i 13 år nu och hon har aldrig varit halt eller dålig. Har flera runtomkring som har avverkat ett antal hästar under denna tid så därför känns det som om jag ändå gör nåt rätt ;)

Jag har dock valt att avstå treårs då hon är född sent (25 juni) och inte kändes i närheten av redo för det. Så nu fortsätter vi lugnt och stilla i höst med löshoppning och lite handhäst så vi skjuter på grejjerna lite. Tror nog vi kommer ikapp ändå och förhoppningsvis blir hon en trevlig häst för mig att ha roligt med :) Målet är att klara treårs kraven innan vintervilan utan stress.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det jag tycker många glömmer är att en 09:a kan skilja nästan ett halvår i ålder. Min är f slutet på feb -09 och ligger alltså flera månader före. han är heller inte så stor (164 cm) och ganska färdig i kroppen. Jag rider honom 2-3 dagar i veckan, ca 15-20 min åt gången. Mest rakt fram och fokuserar på framåtbjudning och att han inte ska "krulla ihop sig". Min 08:a red jag in som 3,5. Han var omogen och behövde ta det lugnare. Så länge hästen är pigg och glad och rids korrekt tycker jag det inte är konstigt att rida sin 3-åring.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Det största problemet tror jag är att folk glömmer bort att ge unghästar långa sammanhängande helvilor. Det ska hållas på och duttas hit och dit hela tiden. Hellre korta intensiva perioder om kanske 1.5-2 månaders ridning och träning och sen låter man den vila lika länge. Och med vila men jag VILA det ska inte duttas och promeneras och tricktränas(!) och gud vet allt. Den ska gå i hagen och bara vara häst. Unghästen behöver sin mentala vila likväl som den fysiska. Så får man en positiv häst som längtar efter arbete!

Jag tycker inte såvida man inte har en diplomhäst att man behöver stressa inridning till treårs. Men jag tänker som så att hästen får en arbetsperiod på vintern i december-januari. Sen helvila februari, halva mars. Igång sen till treårs och direkt efter det långvila över sommaren. Igång i augusti/september-oktober och sen ny vila. Nästa arbetsperiod gör man lite längre och vilan kortare osv. Med en bra grundplan på vad som ska hinnas med i arbetsperioderna har man en häst som förhoppningsvis både är hållbar och välförberedd för tävlingssäsongen som fyraåring.

Förhoppningsvis kommer jag snart in i tråden med en alldeles egen 09:a:love:! En oinriden prins som får en presentation när han anländer;).
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det håller jag med om. Men tycker ofta att det generaliseras kring utbildningen av en unghäst.

En bra grundplan i all ära men man måste se till individens förutsättningar.

Jag har haft ett tiotal unghästar och haft samma grundplan. Sitta in på hösten. Skritta trava i feb. Kunna rida i alla gångarter i maj. Vila juni-juli. Sätta igång i augusti. Vintervila den-jan. Men den fungerar inte på alla.

Min 08:a reds in som 3,5 åring. Gick november till maj (4 ggr i veckan) men med korta veckovilor mellanåt. Vilade maj-juli. Nu igång igen. Han kunde inte få viloperioder under grundutbildningen eftersom han hade sadeltvång. Vi provade men det blev tillbaka till ruta ett på en gång.

Har man en större unghäst så kanske det räcker att sitta in den som 3-åring och sedan låta vila till våren som 4-åring.

Ja som sagt, en individuell plan är det bästa tycker jag.

Vad roligt med ny 09:a! Spännande! :bump:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min 09:a som nu är igångsatt efter vilan. Första uppsuttna galoppen efter vilan. Blev lite fel galopp men Lex är fin :love:

http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=2z4bxkG0tRA

Du har skrivit att din unghäst vilade mars till juni dvs skiftet juli dvs

(vilket blir 1 till 2 månader ) visar ridfilm i Juli och nu är den åter igångsatt ?

Varför låter man delvis KL inte sina hästar gå på ett ordentligt bete som 3 åringar och stärka sig och växa ?

Som det är nu sätter flera igång sina unghästar efter 1-1/2 månaders vila (i bästa fall ) ....

Det är fortfarande växande 3 åringar man diskuterar och en rygg som inte är färdig och inte övriga kroppen heller ...

Varför får dom inte ens hela sommarbetet och sätta igång deras utbildning i höst ?

Mia
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min är igång för att han ska ställas ut. Under igångsättningen har han haft ryttare en gång, i övrigt sker all träning för hand. Han har tillomed fått vara barfota i sommar, och har stått mer eller mindre 3 månader.

Det gick för övrigt jätte bra att bada! Vi simmade flera ggr, men det var för mkt sjögräs så han fastnade lite med benen när vi kom ut, vilket gjorde att man max kunde simma 3 meter ut. Men han verkade tycka att det var roligt.

Mkt åka låda träning blir det nu med. Än så länge är han jätte nöjd med den extra uppmärksamheten och kommer glatt i hagen! Det är ju 2 veckor kvar till utställningen, sen kommer han att få vila ett tag igen innan vi sätter igång med ridträningen. Säkerligen en månad iaf.

I övrigt går han på bete och har gjort sen det fanns gräs ute.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Då redovisar jag hela året för min 3-åring så har vi rett ut det hela.

Han reds in i höstas och var sedan på kort vända till på inridning i mars (vet ej exakt eftersom jag inte ägde honom då).

Fick honom i maj. Red tre ggr för att känna av honom. Hade alltså inte provridit innan köp.

Han vilade åter maj-juni till månadsskiftet. Han fick skritta med ut i skogen två ggr och gå ett 10-min pass på ridbanan. Anledning var att min 08a och han var ensamma på betet och jag kunde lämna honom ensam.

Betet tog slut ca 15:e juli och istället för att skicka till nytt bete fick han komma hem ihop med 08:an. Då hade han tappat hull och står nu uppstallad med fri tillgång hö och extra kraftfoder och lusern.

Har skrittat ca en vecka och red ett kort pass på ridbanan som vi filmade.

Han kommer nu ridas några veckor för att sedan vila igen.

Vet inte riktigt varför jag redovisar detta men nu gör jag det.

Fråga gärna om du vill ha utförligare beskrivning.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tycker för övrigt att tonen på det här forumet är så tråkig. Jag är fullt trygg med min plan och kan knappast anklagas för att överträna mina hästar. Båda mina har gått på lösdrift tills 2,5-års ålder och utbildas i lugn takt. Men allt sker efter individens förutsättningar.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det har väl helt med individen att göra och vilka mål man har för treåringen. Man behöver ju inte slita ut/rida sönder en häst bara för att man ridit in den. Korta stunder uppsuttet i skog och mark på en häst som är hyfsat balanserad i sig själv är inga problem om hästen är mogen i kropp och huvud.

Min 09a går på bete fortfarande men sätts igång nu. Han är inriden vintern mellan 1,5 och 2 års ålder. Eftersom han kommer ur galoppträning så har det ju varit lite annorlunda, jag fick ta ned honom i kondition när han kom för att kunna gå ut på bete. Nu är tanken att vi kör på ett tag, han ska bland annat besöka en terrängbana och en hoppbana. Sedan blir det vila igen.
Fullbloden är ju snabbare i utvecklingen men jag tror ändå inte man ska skynda för snabbt om man vill ha en häst som håller länge.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag hoppas verkligen inte du med besöka en terräng och hoppbana menar att du tänker hoppa på de samma för då visar det verkligen på en skrämmande okunskap............
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

jag håller med gylle här... fast du menar kanske bara att skritta runt lite :)

ett fullblod som kommer ifrån banan kan behöva en rejäl vila, några månaders sommarbete är nog precis vad den behöver för att koppla av och tagga ner. De är inte mycket snabbare i utveckling än halvbloden men sporten är sådan att den kräver tidig träning för att de ska ha en chans på tävlingsbanan :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Det har väl helt med individen att göra och vilka mål man har för treåringen. Man behöver ju inte slita ut/rida sönder en häst bara för att man ridit in den. Korta stunder uppsuttet i skog och mark på en häst som är hyfsat balanserad i sig själv är inga problem om hästen är mogen i kropp och huvud.

Så tror jag också.. Det är bara mina funderingar på när den är mogen i kropp och huvud. Eftersom man som jag skrev i mitt första inlägg enligt Klimke inte sitter på dem före de är 3 år och som La Silla först vid 4 år som jag undrar över när det egentligen är så att de är redo. Vad är det, förutom treårstester, som gör att man vill påbörja redan vid 2,5 år? Finns det forskning som visar att de är redo då (självklart finns det individuella skillnader). Som jag upplever det är det just det att vi amatörer inte alltid kanske använder huvudet. Bara denna tråden visar att vi alla gör/tänker olika och jag kan bara hoppas att det är hästens välmående som går först! Och med tanke på det jag sett när det gäller besiktning av 4-åringar där av de 4 jag vet om gick 1(!) igenom! Jag säger inte att det har ett samband, kan vara ren otur...

Därav började jag fundera på om det är för många amatörer som sätter kraven för högt och nöter på dem innan testerna. Tror dock inte att man gör det av illvilja utan om okunskap och stolthet att göra själv. Jag tror inte att proffsen "behöver" nöta för de vet vad de gör och känner sig säkra på att klara av att visa på ett ändamålsenligt sätt ändå. Därför tar jag hjälp av utbildad och erfarna människor för jag kan inte. Vi disskuterar och jag lär mig massor och hoppas att det kommer bli bra i slutändan :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 271
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 731
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 228
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp