09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

Min 09:a som efter denna veckan varit en månad på inridning.
Tanken är att visa honom på 3-års i september, och sen låta honom vila över vintern :)

Ridponny e: Jarno.

dsc_0072_5003053eddf2b36a3d00004f.jpg

dsc_0059_5003050fddf2b30de40006bc.jpg

dsc_0085_500304d69606ee5ac7000007.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Vad avundsjuk jag är på er som får rida era -09:or.
Min har jag nu börjat röra på lite grann efter frakturerna i tornutskotten och hon verkar vara helt ok. Tycker jag är jättetråkig som inte tar ut henne när alla andra får ut och busa :)

Ska beställa ny tid för att röntga henne då det nu har gått 3 veckor av de 6 ytterligare som hon skulle gå utan sadel. Långledigt blir det för henne men bara hon blir frisk och fräsch igen så...

Hade nere henne i ridhuset i förra veckan där hon fick hoppa några pyttehinder och det gjorde hon med den äran.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Fy vilket elände det måste ha varit. Hoppas allt ser bra ut på nästa röntgen -- så ni får komma ut och busa lite ni också! :)

Evergreen: Jättefin ponny! På sista bilden är ju uttrycket to die for :love:.

ponnymamma: Kan inte se din film. Den sidan bara bråkar.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ser trevligt ut. Verkar vara en lugn och stabil häst. Är det den "nya" 09an?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja det är den nya :)
Han är otroligt snäll och vänlig. Stor kontrast till min 4-åring som är ridbar först nu.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Kl

Min 09:a drabbades tyvärr av eksem under unghästbetet förra sommaren. Därför blir det inget bete i år. Måste lägga ner åtskilliga timmar för att försöka förhindra nya utbrott och låter honom därför vara kvar hemmavid. Det är inte så synd om honom som det låter. Han går på lösdrift tillsammans med de andra kompisarna, de har 12,5 ha att springa av sig på.

Min plan är därför att jag låter honom "jobba" nu på sommaren när han ändå kräver så mkt omvårdnad så får han ledigt till hösten istället. Förhoppningsvis har jag då lyckats hitta en 10:a som han kan få leka med. Om han nu vill leka, har aldrig träffat en så sävlig häst. Men detär väl förhoppningsvis för att han växer?

"jobbet" består mest av promenader och korta(typ 10 min) uteritter än så länge. Min bjässe växer fortfarande och är en gänglig kille.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL*

Min -09 tycker livet är lite tråkigt - hon har fått mest vila. Hon vill ju leka och vara med - och mest av allt vara ridhäst!
Härromdagen var vi i alla fall ute en kortare vända och någon vecka tidigare lekte vi lite med en presenning. Översta bilden tog jag när hennes kompis gick en längre vända och vi vände hemmåt.

bild44.JPG


DSC_0066.JPG


IMG_3063fix.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tack :) han är e. Nobel 994- Escudo I. Han har ärvt sitt söta huvud från sin mor.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Men sån bra tråd. Jag har ju en -09 jag med. Vi tar det lilla lugna och hon är riden ett tjugotal gånger i skogen. med och utan sällskap, trygg dam, hon traskar på. Vi har provat alla gångarter, med och utan sällskap. Underbar a lilla hjärtat. Skickar med en bild...

Just det, Ala Kry, f. 09 e: Chalander 259 : Ljosefin 25093
img_8777_4ff67aa2e087c35fb200076c.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Min 09:a har lite semester, och går faktiskt tillomed barfota nu!
Han är stor, ligger säkert på 162 nu (han är arab).
Han börjar bli hingst i utstrålningen, riktigt läcker!

Hans första avkommor är födda. Tyvärr hingstar båda 2, men de lever och mår bra, och ser väldigt trevliga ut! Han verkar nedärva sitt vackra huvud som det verkar.

En liten bild på den lille som föddes hemma hos mig!

483337_10151112863726223_983898867_n.jpg


Riktigt stor var han så det höll på att gå åt skogen med Mamsen. Jag jobbade tyvärr så min ganska oerfarna mor fick ta jobbet att dra ut honom eftersom stoet mer eller mindre gav upp :( Morsan tog i för kung och fosterland, och tillslut fick hon ut honom.

Fölet var jätte pigg, men det tog nog iaf 30 min innan stoet reste på sig. Först trodde jag hon var död i kameran, hon rörde inte en fena! :eek:
Veterinär tillkallades och hon fick dropp och smärtstillnade och mår idag bra!

Ger mjölk som en mjölkko! Diar han på ena spenen så sprutar det ur den andra :D
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*KL

Så kul att se hur långt ni kommit med era småttingar som börjar bli så stora :)

Cardi har varit på inridning nu drygt en månad och jag har fått komma och provrida henne. Kände mig helt som en nybörjare haha. Men han som rider in henne bor inte så långt från mig så jag kommer åka dit ett par gånger och rida in mig själv på henne innan hon kommer hem så jag känner mig lite säkrare på henne. Hon har gått på bete med andra unghästar hos honom men när hon kommer hem ska hon få vila ett par månader. Då är det skönt med lösdrift!

Här är en lite snutt på provridningen. Jag ber er inte titta så mycket på hur jag rider då jag är livrädd för att ta för mycket och ta för lite haha. Dessutom sitter jag som en riktig kratta och vet inte vart jag ska ha benen (fast han säger till mig vart jag ska ha dem...nåja, därav min "inridning" sen också)

https://www.youtube.com/watch?v=qTd1IDKNQAs&feature=plcp
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Vi har nu börjat att hänga lite på My Little. Hon tycker att vi är lite knasiga.


Börjar varje pass med att hoppa och klappa i sadeln. Dra ner stigbyglar lite burdust och svaja i sadeln. Nu är det en peace of cake tycker My.


Hon är hela tiden så positiv till att arbeta.

Longeringen igår gick jätte bra. Hon börjar nu att fatta vad jag menar.
Har nu tre gång arter. Tidigare fanns bara galopp eller tvärstopp.
Men nu börjar hon lyssna på kommandon.

Min lilla tjej börjar att växa i mina ögon.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

i onsdags skulle jag lastträna min 3 åring Ella då hon ska iväg på inridning snart,har varit lite slarvig och inte lastat......hon är en väldigt bestämd tjej så hon skulle ju inte gå in så jag bestämde mig för ett delmål(som egentligen är emot mina principer) men man kan ju ändra sig...målet blev att båda framhovarna skulle längst upp på lämmen efter 40 min så va det målet nått :) sen igår skulle jag lasta igen och då va målet att hon skulle in och stå still en stund sen backas ut..det tog ca 7 min :) och då var hon inn 3 gånger,så idag ska jag se om vi kan stänga bommen och kanske luckan.hon är en tjej som reser sig när hon inte får som hon vill och jag har nog varit lite mesig (tyckt att det är otäckt)men nu krävde vi att hon skulle lyssna och det köpte hon efter onsdagens bravader hade hjälp av en kompis som krävde lite mer och visade på och puchade mig att kräva då man ibland blir hemma mesig.så nu kan jag vara mer krävande och bestämd "YES"
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Nu har jag ridit igång Q och även varit iväg på en dressyr träning. Tycker det ger så mycket mer att åka iväg och rida för en duktig tränare som vet vad man ska kräva av dom små liven.
Han är en bestämmd herre och protesterar lite när det blir jobbigt. Till exempel i första galopp fattningarna. Men tycker endå att han sköter sig bra:)
Det märks att han börjar växa i sig nu.

http://youtu.be/2N9ir2AbLTg




Och ja jag ska åka och prova ut en dressyrsadel inom några veckor bara;)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Så fin han är. Roligt att se fler ponnyer här!

33203528.jpg


Bild på lilla Dingla som har dragit vagnen ett par gånger under sommaren. Idag är kusinerna på besök och såklart måste de prova att åka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 266
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 718
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 224
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp