Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Efter lite mer noggrann undersökning såg jag att ett par tävlingar med finalprogrammet låg ute :) Jag hade ju gärna sett det inledande programmet.
Hmm, det här tål att funderas på. Har en känsla av att vi bleknar i konkurrensen här i krokarna ;)
 
Sv: 09:orna del 2

kl.
Har äntligen fått min tränare att kolla på mig igen, öm dock var jag tvungen att åka till ridhuset för att detta skulle ske. Ett lättare pass för hästen, men det var svinvarmt så han vart svett efter 5min, stackarn.. Vinterpäls är inte gutt i 16 grader. I villket fall så tycker hon inte att nova bett är en bra ide och jag får endast rida på det ute i skogen. Förstod inte riktigt varför och vet inte om jag ska lyssna eller ej. Blir kluven. Samt tycker hon jag ska ha snokremmen på honom också, samt rida i ett högre arbetstempo. Det kanske jag förstår då man ofta har ett lite högre arbetstempo för att det är lättare för hästen osv osv, men jag tycker han blir så uppskruvad och stressad. MYCKET kluven... Ska rida imorgon igen och se hur det känns.. Men sedan åker jag bort tills på söndag, hemma två dagar och åker bort till den 26 sedan. Funderar på att låta han stå från och med imorgon då och inte rida de två dagar jag kommer hem alls. Mycket vilsen just nu.. Min ridlärare är duktig på sitt sätt och jag lyssnar gärna på henne, men jag vet fortfarande inte om allt stämmer då jag fått en egen uppfattning om hästar under all den tiden hon vägrat träna mig. Alltså sedan jag var 13 ungefär. De är inte alltid lätt här i världen. Ska faktiskt ta tag i mitt liv och gå på de dyra dressyrträningarna 1-2 gång/-er i månaden ist ^^
 
Sv: 09:orna del 2

Det var inte så att tränaren menade att det var onödigt att rida på novabettet eftersom det inte är godkänt i dressyr? För många år sedan red jag en häst som bara gått med bettlöst vilket funkade jättebra, men tränaren propsade på att jag tvunget skulle ha bett. Helt onödigt tyckte jag som inte hade några tävlingsambitioner.. Fick ge henne rätt så småningom, i takt med att vi blev bättre smög nämligen tävlingssuget fram, och då var jag glad att hon stått på sig.

Låter som en klok idé att rida mer sällan för en bättre tränare än ofta för en som inte är lika duktig!
 
Sv: 09:orna del 2

Knapplånar mig själv..

Vi tränade igår (med nya sadeln :love:), och allt tjafs var som bortblåst! Hurra! :) Började tvivla lite på oss när vi blev filmade sist, men nu kom den luftiga traven och bättre formen fram igen.
 
Sv: 09:orna del 2

*KL*
Ni som har börjat med enkla byten med era -09:or har ni något bra övningstips?
Känner att jag har fastnat.. Har använt mig utav mina knep, som har fungerat bra på andra hästar men funkar inte alls på denna herren! Det är framför allt i fattningen.
 
Sv: 09:orna del 2

Är dom enkla bytena med i L:A-programmen för femåringar?

Om det är fattningen som strular borde det vara ett tecken på att hästen inte är framme för hjälperna.
 
Sv: 09:orna del 2

Är dom enkla bytena med i L:A-programmen för femåringar?

Om det är fattningen som strular borde det vara ett tecken på att hästen inte är framme för hjälperna.

Ja, det är de enkla bytena för 5-års. Allt annat sitter som en smäck. Det är inte för att hästen inte är framme för hjälperna utan mer att han sätter bakdelen på sne. Hästen är väl framme för hjälperna, tillräckligt samlad och allt annat som krävs för att för att det ska stämma med det blir ingen. Antingen hamnar bakdelen åt sidan eller så börjar han att trampa.
 
Sv: 09:orna del 2

Ne eftersom han ska säljas handlar det inte om det vad jag vet. Hon tyckte han skulle kunna gå med ett ordentligt bett på banan, kaos för mig om jag ska byta varje gång jag är ute i skogen då.. Han älskar sitt nova bett, det är mjukt och snällt mot hans munn och han frustar sig genom passen nu mer. Vilket jag är nöjd med. Känns jobbigt att behöva ändra. Satte dock på remmen idag och måste erkänna att det kändes stabilare, hade den så löst det gick utan att den åkte under hakan och fram. Så han kunde gapa och tugga hur mkt han ville ändå. Rider dock inte i samma höga tempo som hon gör. Det jobbiga var att när jag tog in han idag var han lika tokig som när han kom hem från tillridningen :S han bajsade 4gånger och kunde absolut inte stå still.... De är något med min ridlärare alltså som gör honom tokig, lovar... Han har aldrig gjort så här när vi varit i ridhuset tidigare nämligen, när hon inte varit med. Så något är det ju. Vi hoppade dock idag, är super nöjd med det! Han suger på hinder jätte bra nu och tycker det är skitkul. Så det blir mer hoppträning fram över ^^ Nu åker jag bort, så nu får han stå i 2 veckor..

Men ja, träna för en bättre tränare mer sällan, samt förhoppningsvis kan jag ha kvar mitt novabett. För jag har inga tävlingsambitioner med denna hästen, jag gör det som känns bäst för oss bara. :)
 
Sv: 09:orna del 2

kl

Är dålig på att skriva i den här tråden. Har inte läst senaste sidorna men kastar in en uppdatering för att komma igång. Sadeltvånget har eskalerat en del, så hästen har fått stå medan underlaget varit kasst. Nu när det tinat har jag börjat longera och tömköra henne. Tror hon behöver det, hon har fortfarande inte kommit till ro och jag misstänker att hon kan ha begynnande magsår. Så hon ska få en kur mot det och undvika stressiga situationer. Bara få in rutiner och umgås. Ridningen kommer ske efter longering till en början, så hon rört på sig ordentligt. Ska köpa en ELT-gjord så snart plånboken tillåter och hoppas det blir lite bättre då. Annars är det bara att ge henne tid och lugn och ro. Idag tömkörde jag henne en runda i skogen där hon fick passera läskiga saker och klättra i backar. Väldigt nyttigt, och kul! Öronen framåt hela tiden och inga tendenser att bli stark och dra hem. Hon har hittat galoppen i lina också, i december kunde hon inte fatta galopp ens. Så det går bra här nu!
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Nu kommer ett argt inlägg..
Först och främst stor guldstjärna till lillan som idag har varit ute på en riktig lång tur som till viss del var på lätt trafikerad grusväg.

Men nu till det som jag är så ruskigt arg för. Jag och en kompis red ut på java och 04:an vi har i stallet. När vi hade kommit ur skogen och fram en bit på grusvägen så möter vi först 3 bilar. Alla saktade ner och väntade på oss. Mycket upskattat. Men så kommer lite längre bort på vägen en jubel idiot... Först verkade det som han saktar ner, men gasar sedan på istället förbi oss. Jag spänner mig självklart och grunnar på hur Java kommer reagera då hon inte är så trafik van. Men hon stod tack gode gud still vid passerandet. Men det gjorde inte den andra då hon är lite sprättig. Hon reste sig men han saktar INTE ner. Då ropar vännen j***la idiot. Han stannar längre bort och frågar vad hon kallade honom samt att vi skulle hålla koll på häst j**larna. Hur sjutton kan man vara så respektlös? Hade det varit en älg hade han nog minsann inte kört så fort. Han kunde lika gärna ha fått någon av hästarna på huven. Nej fy sjutton . Usch.

Men så stolt över lillan som skötte sig exemplariskt. Hon bara stod där och tittade. Och vi galopperade tom ute på vägen :) På ett sätt försöker jag se det positivt att de fick möta en bil i hög hastighet men skadorna som kunde ha skett överväger det negativa. Vett och etikett.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag hade blivit galen! Har hänt mig en liknande sak när ponnyn hoppade ut i vägen och en bil fick bromsa ordentligt. Han stannade och jag var verkligen helt vansinnig. Upplyste honlm mycket tydligt att det hade varit hans fel och enbart hans om något hade hänt. Vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada mm. Fattar inte hur folk kan vara så jla dumma när det kommer till att passera hästar. Tur att det ändå gick bra för er:).
 
Sv: 09:orna del 2

Ja efteråt travade vi iväg mot avtagsvägen vi skulle till, rädda för att han skulle komma tillbaka. Helt otroligt att hon tog det så bra lillan. Verkligen stolt över henne. Men nästa gång kanske inte det går lika bra. Det handlar om några meter de behöver sänka hastigheten hur svårt kan det va ? Jag vart ju livrädd .
 
Sv: 09:orna del 2

Enkelt sätt och du kanske prövat redan men fatta i hörn eller på böjt spår (gärna samma ställe till en början så kopplar dom lättare), ge den några travsteg och sedan galopp. Minska travstegen tills du fattar från skritt. Bara och nöta =)
Höll på med detta mycket med min -09a i höstas och en äldre (skolad som en 4-åring) och polletten trillade ner väldigt fort. På den äldre har jag även använt rösten ("gaaaalopp") som funkat super för honom.
 
Sv: 09:orna del 2

Delvis KL

Ang kvaltävlingarna. Jag är anmäld med min (men inte löst) och hade inte tänkt en tanke på detta. Någon som har kollat upp?

Hursom är jag i valet eller kvalet om jag ska lösa. Studerar och har ju ett antal hästar att spendera pengar på :crazy: så vet inte riktigt om det är värt det (vi siktar ju på fälttävlan). Hade tänkt och kanske starta en innan för att se ungefär var vi ligger och hur bedömningen är i förhållande mot vanliga tävlingar.

Dock verkar min börjat komma in i den berömda 5-årstrotsen lägligt nu :eek:
 
Sv: 09:orna del 2

KL

En vän fotade mig och min 09:a häromdagen. Kul eftersom det är sällan man får se hur det ser ut. Kul att läsa om era jämnåriga och vad ni hunnit med!

139482866686327600_resized.jpg


139482861697959800_resized.jpg


139482862922633600_resized.jpg


139482874387048600_resized.jpg


139482867487174300_resized.jpg


139482878122165800_resized.jpg


139482881740612600_resized.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

*kl*

Årspremiär för oss på tävling idag, utöver några pay & ride. Kopierade Anyo's idé om att lägga in poängen i filmen, nyttigt att se ritten och poängen samtidigt :)

Testade ett annat upplägg med att rida lite mer dagarna innan tävlingen eftersom han gärna blir spänd, det blev flopp! Nu var han istället både spänd och hade bjudning som en död sill. Jag glömde huvudet utanför banan och gjorde precis som jag bestämt mig för att inte göra - lite för långa tyglar för att vara nöjd med handställningen och väldigt spänd i sitsen, skärpning på ryttaren tills nästa gång! Nöjd med att hästen höll sig i skinnet trots kuling ute och en lös plåt på ridhuset som slog så det lät som hela byggnaden skulle rasa. Fritt fram för kommentarer! :)

http://www.youtube.com/watch?v=2RbfZAKcYSc&feature=youtu.be
 
Sv: 09:orna del 2

Tror du hade gjort dig själv en tjänst om du hållt dig på lång banan med din kuse;). Ser ut som om ni inte riktigt får plats? Tycker hursom att ni so ekipage är väldigt flotta och kusen har superhärligt gung i traven. Ni kommer plocka massor av poäng bara hästen får mer rutin och blir avspänd inne på banan:). Vad är det för stam nu igen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 018
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 264
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 664
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp