Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Lite sent svar kanske, men tänkte att du kanske fortfarande ville ha lite hjälp :)
Ett tips är att du kvickar till skritten innan galoppfattningen och att hästen inte dyker ner för då blir det väldigt svårt. Om man kvickar skritten så vet dem att det ska hända något, Dono kopplade detta efter 1 träning. Sen satt dem som en smäck. Väldigt viktigt är dock att man berömmer massvis när dem gör rätt, då kopplar dem det väldigt fort.
Det är aldrig försent. Har nog fått ganska bra kläm på det nu. Känns som en lättnad! Allt annat har gått som en dans att lära in (skänkelvikning, öppna, sluta, börja med trampa, förvänd o.s.v.). Tills dessa förbaskade enkla byterna :wtf: Men några veckor till så sitter det nog som en smäck! Men men, alltid ska det vara något som sätter sig som en stoppkloss i utbildningen ;)

Tack för tipset! :D
 
Sv: 09:orna del 2

Kl

Ett tag sen jag uppdaterade men det går framåt med min lilla prins :)

Var iväg och hoppade lite själva förra helgen och det är första gången som han får plats att hoppa upp sig lite på en 5,5a och första gången som vi hoppar på den höjden. Han skötte sig superbra och det gjorde nog nytta för på träningen i onsdags för tränare gick jätte bra och tränaren sa att han aldrig hoppat så bra :D

Just nu har vi mycket fokus på att behålla koncentrationen, både i dressyr och hoppning.

http://instagram.com/p/lnaY9wK6Tc/

Ett klipp på sista språnget :)
 
Sv: 09:orna del 2

Vad STOR han är! Och tjusig, lite trött där kanske? Tror han kommer bli superfin med rutin och power :d

Isabellestolt: Jag älskar dina stövlar. Och din kuse!
 
Sv: 09:orna del 2

Själv fick jag tugga grus när jag tänkte rida häromdagen. Går nu hjulbent. Fick tummen ur och beställde en ELT-gjord, så nu väntar vi på den och longerar och longerar för att hon ska komma in i en rutin, bli lite uttråkad och inte känna att det är mödan värt att bli spänd och stirrig ;)
 
Sv: 09:orna del 2

Mjo, han är ganska stor.. :cautious:
Och det är därför han är ganska lugnt tagen, vi tränar liksom fortfarande träna på att få plats i dom relaterade avstånden.
Därav att det var första gången som han faktiskt fick plats i en 5 1/2a :)

Han var egentligen inte särskillt trött på detta klippet, han var mest sur för att han hade rivit två ggr innan pga att hästen som står nere vid hindret när jag vänder upp är nyinkommen i ridhuset och han ville sååååå gärna mycket hellre koncentrera sig på den än på mig.. Och det resulterade i att vi kom fel och stort in gångerna innan, och jag tycker att han är så pass gammal nu att han får faktiskt själv lista ut att han behöver lyssna och vara uppmärksam, han måste själv koppla och lära sig av sina misstag :p

Och det gjorde han ju till slut :)
Slutet gott allting gott :D
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Jag har läst en del bloggar och grejjer på nätet under min sjukskrivning, nu får man ju inte länka bloggar, så jag tänkte kopiera in en text, och är någon intresserad av bloggen som helhet så skicka ett PM så får ni adressen!

Det är videor med... Inlägget heter "Unghästträning"

Man måste rida olika hästar på olika vis. Här kommer tre olika filmer som visar hur man kan rida de tre vanligaste typerna, de Iberiska, Halvbloden och travaren. Målet med all ridning är att få upp hästens rygg, ge den en lååååång överlinje. Då blir den spänstig och hållbar och snäll att rida. De första åren av en hästs utbildning rider man så här.

Här är en film som på ett bra sätt visar hur man kan träna en ung häst av Iberisk typ. En häst av Iberisk typ har naturligt en hög hållning, därför rider man dem inte i samma låga form som man rider tex ett halvblod. Om man hade försökt rida den här i låg halvblodsform så tappar den rygg och bakben. Olika typer av hästar behöver ridas på olika vis.

https://www.youtube.com/watch?v=ABHVSELy8Pk

Här är en film som visar hur man kan rida en häst av halvblodstyp. Ett halvblod är av naturen mindre högställd och rids därför i en lägre form än en häst av Iberisk typ.

https://www.youtube.com/watch?v=lLfF0c22VWA

Här är en kort film som visar hur man rider en travare. Tyvärr var detta den enda jag hittade, det råder tydligen stor brist på hur man rider en travare korrekt för att få upp ryggen på den så håll till godo med den minst dåliga jag hittade. En travare är gjord för att springa fort rakt fram så dens naturliga läge är att ha nosen låååångt fram, det är alltså där man får jobba den.

https://www.youtube.com/watch?v=iGFEjCjppug

Lägger till efter diskussioner i gruppen att Islandshästar bör ridas som en travare. Problemet med Islandshästar är att man måste rida dem väldigt ohälsosamt för att kunna tävla den så som domarna säger. De måste ha kort underlinje som alla andra hästar men även kort överlinje. Det ger ryggkotor som pressas ihop, vilket gör att diskarna går sönder, pressas ihop vilket även ger fruktansvärda skador på bakbenen. Det funkade nog på Island. Man red dem intensivt en period och när de började bli slitna så släppta man dem lösa och slet på en annan häst.


Jag själv funderar lite på detta. Jag kan få Fille att gå hyfsat lång och låg nu, men han tappar liksom balansen då, och han är ju ganska högställd, mer lik den iberiska hästen i det första exemplet än halvblodet i det andra exemplet.

Det känns nämligen inte rätt när han går lång och låg, han blir väldigt lätt framtung och får tålig balans, blir ostadig osv osv.

Min fundering är att helt sluta rida lång och låg och istället rida honom i en högre form, han trivs bättre där, höjer ryggen fint, blir stadigare, mer balanserad och mer reglerbar.

Vad tror ni här som har mer kunskap? Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara så att jag har rätt i att det är bättre för honom att rida i en hög form?
 
Sv: 09:orna del 2

Nu orkade jag inte se hela första filmen. Men jag gillade hennes tänk kring unghästen och det kändes väldigt basic. Sen hur man ska stretcha eller ens rida iberiska hästar har jag nada erfarenhet av. Den andra filmen visar korrekt stretching enl tyska skolan-intet nytt under solen där. Den trdje filmen visar bara tv hästar helt utan form öht. En travare skolad enligt tyska skolan är fullt möjlig att strtcha precis som halvblodet.

Med din kuse hade jag absolut jobbat för att få honom i en lägre form. Kom bara ihåg det snubban i andra filmen säger "hästen ska vara kvar på bettet även i låg form". Att Fille snubblar och tappar blansen kan helt klart vara att han faller i sär och behöver stöttas mer av ryttaren.

Juno har hittills inte hittat sin optimala arbetsform utan går helst och blir väldigt kort i nacken. Även om han trivs där är det inte rätt form. Men Barbie tog det också lite tid innan hon hittade en bra låg form, men idag kan jag reglera henne lite hirsom. Sen rider jag iofs mina hästar betydligt rundare i stretchingform än filmerna visar-så det finns många alternativ;).
 
Sv: 09:orna del 2

Snubblar gör han inte nånting, det jag menar med att tappa balansen är helt enkelt att han sänker ryggen, hamnar på bogarna, sänker manken och blir markbunden i sina rörelser, och även något springig. Det känns som att han försöker springa ifatt framdelen, men det går ju inte.

Istället för att som i den högre formen ha bättre takt, höja ryggen och vara mer ovan mark, mao så är han i balans där, vilket han inte är i exemplet ovan.

Mer stöd går inte att ge, han är fruktansvärt känslig och jag har som mest några få gram i handen, och jag vill heller inte ha mer i handen då jag trivs rätt bra med det som är i dagsläget. Försöker jag ge mer stöd så blir han istället ostadig, går inte bra i form, tjafsar med munnen, tappar rygg och rumpa och slingrar sig fram på volten eftersom jag inte hinner med i hans kast med huvudet.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag som haft ett par araber själv har alltid kämpat för att kunna rida dem långa och låga, arbetet jag lagt ner på just den biten har återbetalat sig väldigt väl senare. I början av utbildningen har de jag ridit, precis som Fille, varit mer bekväma i en hög och gärna kort form, men att arbeta dem där har enligt mina erfarenheter inte gett något positivt resultat. Det lossnade mycket för mig med min förra arab när jag köpte min halvblods-unghäst och kunde ta med mig ridningen och "form-tänket" från honom till araben.

Jag såg ett filmklipp på en unghäst i AHIS FB-grupp för ett tag sedan där jag tyckte de red hästen i en trevlig form, om du vill kan jag skicka länken till dig.
 
Sv: 09:orna del 2

Fast ingen häst är särskilt flashig i sin rörelse i låg form. Takt och balans samt att han väntar på dig (alltså inte springer) ska du kräva oavsett form. Du får förstår göra precis hur du vill, men min åsikt är helt klart att unghästen ska strävas att jobbas i en låg form:). Men som BTS säger så kommer det betala sig i slutändan att ha fått honom lång och låg.

Dagens dressyrhästar är också väldigt högställda och inte helt lätta att få låga. Men dom jobbas ändå dit för en hållbar träning.
 
Sv: 09:orna del 2

Men HUR kan det blir hållbar träning med en häst som lägger all vikt på bogarna? Jag förstår inte det?

Visst kan jag rida honom lång och låg, det GÅR, men inte i balans, inte med bra takt och inte med rygg och rumpa med på tåget.
Jag kan inte kräva en bra takt av honom när han går lång och låg, han har helt enkelt inte balans och muskler till det.

borntoshine: Nu är ju min arab lite annorlunda byggd än de flesta andra araber här i Sverige, han har ju spanska linjer och är betydligt mer högställd än den vanligaste araben här. Pselma red jag lång och låg länge, för det var enda sättet att få henne att få med hela kroppen. Men hon och Fille är som natt och dag exteriört.

Det märks ju som sagt REJÄL skillnad på de olika formerna på honom. Den ena är han stadig i, den andra blir hela hästen som en orm och han går med all vikt på bogarna.

Jag kan absolut hålla med om att målet är att han ska kunna gå lång och låg med bibehållen takt och balans, men när det inte går idag, ska jag verkligen kräva det av honom ändå? Och riskera att hästen får kotledsinflammationer båda fram?

Det känns inte det minsta rätt någonstans faktiskt.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag har ingen tränare just nu eftersom jag har varit sjukskriven. Försäkringskassan funderar på att neka mig ersättning med, så det lär dröja innan jag kommer ikapp med ekonomin :crazy:

Tömköra i låg form kan jag inte. Jag är alldeles för dålig på att tömköra för det, och det blir inte så lätt när han slingrar sig runt på volten och man därmed helt tappar yttersidan under hans slingrande.

Stadiga hästar kan jag tömköra, och gör ett rätt bra jobb med oxå, men med denna kan jag bara dra in näsan, för sen tappar jag kontakt med ytter igen under hans slinger, och tyvärr hänger jag inte med där. När man sitter på så är det lite lättare, då hänger ju tyglarna med. Svårare när man står i mitten och hästen helt plötsligt befinner sig 1 meter närmre, för att i nästa steg vara ytterligare 1 meter längre bort.

En erfaren person skulle säkert lösa det och få honom stadig, men jag gör det inte. Jag tömkör honom därför inte, eftersom det inte ger nånting mer än frustation och ilska.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Jag skulle ta hjälp av någon med mer erfarenhet, men jag förstår att det är svårt i ditt fall.
Baserat på det jag sett av Fille tror jag du gör dig själv en otjänst genom att i det tidiga skedet av utbildningen ni är i inte sträva efter att rida i en låg form. Det är vad jag tror och tycker, sen är det fritt att hålla med eller inte.
 
Sv: 09:orna del 2

Det är klart att strävan är att han ska kunna gå lång och låg, men som sagt, nu har han inte styrkan eller balansen för det, är det verkligen rätt att låta honom gå på bogarna bara för att man "ska" göra det.

Är det inte bättre att vänta nån månad tills vi har styrka för att faktiskt göra det korrekt?
 
Sv: 09:orna del 2

Att rida i en låg form är för mig inte detsamma som att låta hästen gå på bogarna. Det är svårt att säga bu eller bä i just ditt fall utan att ha sett er live eller på film. Jag svarade mest generellt på ditt "Min fundering är att helt sluta rida lång och låg och istället rida honom i en högre form", som jag tolkade som att du helt tänkte ge upp arbetet mot en låg form.
 
Sv: 09:orna del 2

Det håller jag med dig om, men nu kan inte Fille göra något annat. Just nu är låg form = att gå på bogarna. Han har inte muskler att bära upp sig på det sättet. Han kan däremot bära upp sig i en högre form, och länga överlinjen i den formen, även om han lät blir lite kort i nacken.

Det spelar liksom ingen roll hur mkt halvhalter och tempoväxlingar jag gör, låg form gör att han går på bogarna, blir ostadig, obalanserad och formen blir inte det minsta stadig alls.

Bor du i närheten så är du mer än välkommen att komma och spana :D Men jag har för mig att du bor en bra bit bort?
Filma är ju lite svårt eftersom jag jämt är ensam tyvärr.

Edit, såg att du bor i skåne, det är ju en bit ;)
Förresten så gissar jag att det var filmen på Purissma som du menade? Jag tycker inte att det är låg form, snarare mellanform med bitvis indragen näsa. Det är inte en form som jag strävar efter med Fille, jag vill ha fram hans näsa mer, annars är formen rätt lik den har går i på ett bra sätt, men som sagt, den tycker jag inte är låg.
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Hittade en bild jag tyckte beskrev väl vad jag menar:

Namnlös.png


Det var precis den filmen jag menade, jag håller med dig om att hon går bakom med näsan, och jag tycker de rider för dåligt framåt. Men jag gillar att de rider henne mjukt i en tydlig ram där hästen har möjlighet att hålla sin egen balans.
 
Sv: 09:orna del 2

Som den nedre bilden visar kan jag rida honom, men han går bättre om han får ta fram näsan något mer och höja hela nacken ytterligare några cm.

Ridhuset som jag rider i har tyvärr inte optimalt underlag, det är alldeles för djupt egentligen, jag vet inte hur pass mkt det påverkar vår form? Jag har inte riktigt möjlighet att prova något annat just nu heller.

Så fort jag känner mig lite säker på min ekonomi igen så kommer jag träna för tränare på honom. Nu är han så pass vältränad att det känns värt :) När man bara kan rida en kvart så känns det lite dumt att betala 450 kr för det ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
621
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 200
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp