Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Ja, vi håller oss till lång bana hädanefter ;) Är van vid att tävla liten häst på 150 sedan tidigare, och då var lång bana hopplöst. Men på 170+ häst blir kort bana plötsligt väldigt kort, speciellt när kortsidan vid domaren är läskig och matte har en tendens att rida lite slarviga vägar! :angel: Han är e. Sandakan, ue. Vivaldi. Jag vet ju hur himla fin han kan vara, och ser fram emot den dag då vi kan visa det inne på banan också :)
 
Sv: 09:orna del 2

Enkelt sätt och du kanske prövat redan men fatta i hörn eller på böjt spår (gärna samma ställe till en början så kopplar dom lättare), ge den några travsteg och sedan galopp. Minska travstegen tills du fattar från skritt. Bara och nöta =)
Höll på med detta mycket med min -09a i höstas och en äldre (skolad som en 4-åring) och polletten trillade ner väldigt fort. På den äldre har jag även använt rösten ("gaaaalopp") som funkat super för honom.

Tack för tipset. Ska pröva det. :)
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Red pluttis på utebanan idag. Igår vilade hon. Travade genom en stor vattenpöl som ingenting . Provad en hoppsadel som jag ska låna i morgon på hoppträningen. Japp räddharen ska hoppa :nailbiting:. Men det går nog bra :) Men ser ju vilken hemskt sits jag fick i en hoppsadel. Rider ju bara i dressyrsadel dagarna ut så på ett vis är det väl nyttigt att ändra lite :p

1975163_10152303498284684_161478937_n.jpg

kkkk.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Hemligheten när man kommer upp i hoppsadel är att man måste korta lädern typ två hål mer än vad man egentligen tycker är bekvämt;). Jag är ju gammal hoppryttare, en sån som helst inte hoppade men markarbetade i hoppsadel jämt:p. Trivs alldeles för bra i hoppsadel för att kalla mig dressyrtant egentligen. Är ovant när man ridit mycket i dressyrsadeln, men det sitter i ryggmärgen tydligen.

*kl*

Vad gäller Juno verkar något vara knas. Han var ev lite kort ena bak på töm i torsdag och betedde sig lite märkligt med Blåfisken igår. Det kan ha varit så enkelt som att han var extremt kissnödig. I torsdags kissade han läääänge när han kom tillbaka i stallet och igår stannade han tom med ryttare på och kissade lika länge. Med tanke på hur lite han har gått så kan han inte vara sönderriden iaf. Men jag blir direkt lite unfrande om något är fel och att det är därför han varit så tryckig hela tiden. Iofs var han typ helt normal i höstas och jättefin att rida, men ändå.

Men han får iaf vila två veckor. Sen igång, är han konstig då blir det antingen att prova rida honom på smärtstillande för att se om det blir skillnad annars klinik för utredning. Jag brukar ändå ha en ganska bra hum om var man isf ska börja leta, men jag har ingen aning med honom. Mer än SI-led, och det är hur flummigt som helst.
 
Sv: 09:orna del 2

Ser ut som en till bumling! Hur stor? Extra snygg i det där schabraket :d

kl
Min lilltös har börjat komma igång med longering och tömkörning. Hon har skött sig strålande men igår blev hon lite uppstressad när jag ville fota henne utanför stallet. Lagom till hon varvat ner när vi kom till ribanan var det några ekipage som hoppade. Så hålla i en stirrig jättekossa innan jag kunde börja longera henne. Provade med en graman men tyckte hon var mer harmonisk utan den, får prova mig fram helt enkelt. Hade med fotograf som fick en bild som inte var ur fokus och hade nästan hela hästen i bild så visar den. Sedan fick hon stå modell. Ser inte så stor ut bredvid 190+ man :D Inte så rund som jag tycker heller, men hon har lätt för att dra upp buken när hon är otrygg.

14kbfxz.jpg


35ji32x.jpg


Håller vädret i sig tänkte jag varva tömkörning ute med longering/ridning till veckan. Lugnt och försiktigt på banan bara. Nöta uppsittningar, tycker hon gått bakåt där.
 
Sv: 09:orna del 2

KL
Är lite lat så kopierar texten från bloggen :)

Ja efter ca 3 års tid har jag äntligen varit med på en hoppträning igen.

Java var super pigg i början. Hon bara drog när vi skulle värma dem i galoppen. Men efter ett tag lugnade hon ner sig och tuffade på fint. Vi började med att galoppera på en volt med en bom i varje ände. Detta gjorde vi i båda varven. Mycket nyttigt. Jag som knappt vågat galopperat mot en bom ;).
Hon var super duktig fram tills att en oxer kom fram. Då blev jag lite reserverad. Men jag tog ett djupt andetag och bara styrde på som på de andra hindren. Men så sticker hon åt sidan. Hjälp vad mitt hjärta bultade. Hon stannade några gånger på detta. Sista gången kände jag hur hon redan i hörnet började trycka sig åt sidan och då tog jag faktiskt tag i henne och styrde tillbaka ( detta syns även i filmen). Jag försökte parera så gott jag kunde. Men efter det så kom vi över :)

Jag måste säga att detta är en ganska stor bedrift av mig att klara av. Jag vågar som sagt vad knappt galoppera mot en bom. Och så kommer vi i galopp mot hindret som låg på ca 70 cm. Detta var verkligen hjärngympa för mig, att släppa på spärrarna och glömma dessa hjärnspökena. ( ändå har jag tidigare tävlat 110) . Är mycket nöjd över pluttan :)

https://www.youtube.com/watch?v=mUbyseY-ynw
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Min lilla korvis har varit ute för första gången i år :) Igår blev det en LB3 som slutade med 64% (trots två missar m galoppinslag) och en 4e placering.
Pratade lite med domaren senare som mindes mig "med den roliga köttbullen", förstår inte aaalls vad hon menar :p
Jag är hur som väldigt nöjd. För några dagar sedan var han på uruselt humör så att han går in och gör ett program så positivt utan att blir särskilt spänd kändes väldigt skönt :)

http://www.youtube.com/watch?v=EnsXHpgTZYQ
 
Sv: 09:orna del 2

Angående kval.

Ingen som vet något? Tänkte ringa Swede horse idag eller nåt. Jag har ju anmält mig lite hipp som happ men såg nu att den första tävlingen skulle dragit pengar (och har gjort det för alla andra utom mig). Är det för att jag inte löst? :crazy:
 
Sv: 09:orna del 2

Ringde asvh och enligt dom finns det inget att man måste lösa för att starta kvalprogrammen utan de hänvisade till tävlingen men nu är det draget för mig i alla fall, så vet inte riktigt vad set handlade om. Men svaret att man inte måste lösa innan :)
 
Sv: 09:orna del 2

Han ser fin ut:). Blir det att du behåller eller tanken fortfarande att han ska säljas?

*kl*

Det snöar här:(
1012154_10202571041829171_1999507888_n.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Han ska stanna, tills vidare i alla fall :)
Nu är siktet på unghäst-vm nästa år. I fälttävlan alltså :p

Söta ni är :)
 
Sv: 09:orna del 2

Håller med Fiorano om att hästen verkligen ser trevlig ut -- kommer säkert gå ännu bättre på en något längre bana! :)
 
Sv: 09:orna del 2

Lite sent svar kanske, men tänkte att du kanske fortfarande ville ha lite hjälp :)
Ett tips är att du kvickar till skritten innan galoppfattningen och att hästen inte dyker ner för då blir det väldigt svårt. Om man kvickar skritten så vet dem att det ska hända något, Dono kopplade detta efter 1 träning. Sen satt dem som en smäck. Väldigt viktigt är dock att man berömmer massvis när dem gör rätt, då kopplar dem det väldigt fort.

Min lilla plutt har växt till sig lite efter tävlingen psykiskt. Mycket lugnare och stabilare. Vi har ridit flera pass på utebanan som har gått fantastiskt bra, galopp serpentiner med 4 bågar och den förvända var riktigt bra. Börjar få kläm på skänkelvikningarna, det är nog det svåraste för våran del. Enkla bytena har suttit jätte fint.

dsc_0902.jpg

dsc_0938.jpg

dsc_1016.jpg

dsc_0650.jpg

dsc_0615.jpg


Tror jag ska börja le lite när jag rider, snacka om å se sur ut! Är dock bara väldigt koncentrerad ;)
 
Sv: 09:orna del 2

Han ser kanonfin ut! :) Vad är det för stam på honom nu igen?

*kl*
Här kommer en film på min kusebuse på hoppträning med hans hoppilot på ryggen. Han är ju fortfarande väldigt grön i hoppningen, men det håller han minsann inte med om själv och vill helst ta allt i full rulle med ben åt alla håll och kanter :D
http://youtu.be/fXfFxWGTcBc
 
Sv: 09:orna del 2

Jättevacker häst! Vilka mäktiga bilder! :) Vi har inte riktigt kommit lika långt.. O_o

Galishimo fick ett av sina berömda rodeoutbrott i lördags och jag fick tugga grus. Det blåste, han var på ett nytt ställe, och två hästar gick i motsatt riktning så han fick panik och skulle följa efter. Jag klarade mig i fyra bockningar men föll på den femte. Det gick dock bra och jag satte mig direkt upp igen. En tjej var så snäll att hon stod i närheten med sin häst så han inte skulle flippa igen och då blev han lugn. Jag hade ett mindre vackert knä efter detta.

1969127_10203304562605063_1754840780_n.jpg




Idag var det premiär för oss att rida helt ensamma igen, på den skrämmande platsen, utan stöd av annan häst. Han fladdrade som en fjäril men i det stora hela gick det jättebra och jag är nöjd. Jag hade från början min normala "panik-framåtlutning" i sitsen men kunde slappna av mer allt eftersom. Vi avbröt passet ganska snabbt då han fick styltor av packsnön. I det stora hela är han förlåten för blåmärket han gav mig. :love: (och nej, jag rider inte utan byxor. Dåligt val av ridbyxor i det där ljuset... ;) )

c.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna del 2

Åå tack allihopa vad glad jag blir! :D

Ja han har växt upp och blivit så himla ridbar på bara två veckor :)

Florencio I- Jetset D- Rosenkavalier
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 012
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
627
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 260
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp