Bukefalos 28 år!

Sv: 09-orna.

Evita gör sin tävlingsdebut på Kalmar den 14/10. Tyvärr har hon spår fem i volten, så vi får väl se hur det går.

Tyvärr blev det som vi var rädda för, och spåret ställde till det för henne. Hon galopperade i starten och tappade en 70-80 meter, men blev femma, så vi är nöjda!
Enligt min man som var på plats är hon bättre än storasyster Livi Champagne, men det återstår väl att se.

Så här såg hon ut idag:
evitadebut.jpg


Och en gammal favoritbild. Jag tycker att hon är så fin. :love:
alfasevitahuvud800.jpg
 
Sv: 09-orna.

Våran Miss khalypso gick sitt premielopp idag på tiden 32,7 skönt att få de gjort då vi haft strul fram och tillbaka med balansen och tillväxt perioder
 
Sv: 09-orna.

Pust...
Mina båda 09 or har det bara varit jobbigt med
Harry är stooor och laaat...har kämpat som fan för att få honom att gå premie men fick ge upp förra veckan då han tror han är nån slags uppvisningshäst som ska springa så snyggt och spänstigt som möjligt, och sen när dessutom skalmanklockan ringer i sista sväng slet jag mitt hår och gav upp :rofl: ..Vet inte om jag skulle skratta eller gråta....

Iallafall beställde jag kastrering till honom i torsdags, men inte ens det gick bra då han hade slem i halsen så vi fick avbryta :angel:
Så jag tog och brände hans haser istället och väntar med kastreringen...klart att det inte är roligt att springa om man är förkyld, men det har han inte varit hela året, men lat har han varit :) ..min lilla prins :love:

Brillan fläkte sig i vagnen förra året när hon slog ( en enda gång har hon slagit) så hon har haft mycket problem med det och fick gå sitt första snabbjobb i augusti, hon premade igår och klarade sig med guds försyn...travade riktgt illa faktiskt och enl min equiterapeut är hon inne i en riktigt växtfas också såklart....iallafall så gjorde hon så gott hon kunde :love:

och hon var så duktig o voltade med massa andra hästar , har bara gått sina jobb med den annan häst

Kolibri E.

377119_2491550657891_1526504432_2570679_432694952_n.jpg


Men det är ju inte premieloppen som avgör facit efter avslutad karriär :)
 
Senast ändrad:
Sv: 09-orna.

*delvis knapplån*

Grattis till er alla som fått ut era - 09 till premie, och klarat det! :)

Min Maya kommer inte hinna gå premie, troligen inte ens komma ut under treårssäsongen heller om man ska vara realistisk. Men man kan inte alltid lyckas, och faktum är att hon nu i allafall mår så bra nu och är så fräsch att det finns lite hopp om att hon någon gång i framtiden kommer till start, om inte fler saker händer på vägen.

(Tur vi har detta som hobby och inget annat.....:grin:)
 
Sv: 09-orna.

Våran khalypso klarade premiet med nöd och näppe känddes de som hon hade en regäl tillväxt period i slutet på sommaren så det stannade av med träningen då hästen helt enkel sprang illa och allt va bara fel hade ute kiropraktor några vändor som töjde och hade sig med bäckenet då det va stelt och lite snett tydligen eftersom att hon växte så de knakade..
Så det att vi i huvudtaget kom till premie är jag förvånad över och när väl kusken kom in med hästen och tyckte att det gick väl bra det där sa han och de fanns ju mera att ge om han hade velat vart jag så lättad , stum och glad att jag grät..
Se hur fel man kan ha men premie är inte allt men av någon aldledning så vill man så gärna att de ska komma ditt.. nu tränar vi vi vidare för kval och hoppas på att vi slipper växt värken ett tag..
Stort grattis till er alla som kämpar på med era unghästar trots alla hinder man stöter på med sjukdomar, skador och växtperioder..
 
Sv: 09-orna.

*kl*

Vår 2-åring kom igång sent och har passat på att växa massor i omgångar, hon kommer bli stor som en mammut om hon inte slutar växa snart! :eek:
Så det blev inget premie får våran del, och visst världen går inte under för det, men det känns ju ändå lite surt. Men som en klok människa sa till mig för inte så länge sedan; "Såna där stjärnhästar kommer ju tjäna pengar ändå tids nog" och jag får väl leva på det så länge. ;)
 
Sv: 09-orna.

*kl*
Grattis till er som har fått godkänt premie och/eller kval!

Den 16/12 startar Alfas Evita på Kalmar.
 
Sv: 09-orna.

Knapplån*

Uppdaterar lite..... har ju gnällt över damen länge nu, om någon minns...:angel:
Men skam den som ger sig.... Efter att ha tragglat på nu i över ett år utan vagn, och påbörjat inridning etc tyckte hästen tydligen att det var dags att bli travhäst igen. Kanske var ridbanan tråkig eller så kunde man kanske tro att hon fått en plastkula i huvudet istället för i livmodern...:devil:
För nu är hon i vagn igen, utan protester! Får hålla tummarna att det går hela vägen denna gång, vi är ju rejält på efterkälken om man säger så....

33218499.jpg


33218503.jpg


Hade jag inte tyckt om henne så förbannat mycket, och dessutom tycker hon är riktigt snygg (förutom piphasorna) hade nog inte orken funnits att fortsätta.
Hm how interesting, borde kanske snygga till sig lite själv så kanske inte gubben lessnar så fort heller ;)
 
Sv: 09-orna.

Skulle behöva lite råd här.....;)

Som sagt, det går inte fort men det går! Vi har ju tappat ca 1 1/2 år uppskattningsvis, men Maya tränar i vagn varannan dag, och efter lite strul i somras med diverse fobi för insekter som gjort körningen lite otrygg, så kommer vi stort under vintern... :D

Hon går 8 km, varav 3 km snöpulsning, och 5 km trav, varav 1 km uppförsbacke, samt 1 km nerförsbacke.

Hästen vill träna nu, vill ha sina rutiner, och berömmer sig själv när hon gjort det :D

Och skritt samt markträning ska tydligen inte heller underskattas, för hon har tom bättre grundkondition än många andra varmblod vi haft, som fått mer traditionell träning.

Men nu till frågorna :idea:

1:Maya vill inte ha benskydd, därför att minsta glidning eller tryck av dessa får henne att vilja slå. Att linda fungerar inte i snön. När farten ökar kommer hon definitivt behöva skydd, för hon är på lite grann bak.
Förslag på skydd till känslig häst?

2: Balansfråga, hon breddar inte speciellt mycket och får inte ut steget tillräckligt med skor bak, utan får gärna in benen under sig. Vi har nu när snön kommit, och underlaget är topp, tagit av bakskorna på prov, och då fungerar steget mycket bättre, men det är ju inget vi kan göra i längden.

Eftersom hon tidigare haft problem med ömma ryggmuskler ( helt fräsch nu) hade vi sulor som ger lite mera svikt på, men hon trampar gärna av dessa i hagen. Provade halvrunda skor, fick direkt problem med gallor och överansträngda ben.

Balansförslag någon?

Ska väl tillägga att det verkar som hennes franska blod (31%) har slagit igenom lite mer än tänkt.....
 
Sv: 09-orna.

Tycker det funkar bra att linda med T-race på vintern, med cellgummiunderlägg som är förstärkt med läder/plast på insidan.

Min 09:a Slotts Faksa har fått en hovbensfraktur som gått upp i leden samt en spricka på det. Gått till avelsboxen. :(
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 719
Senast: Shixle
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 617
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 487
Senast: Gunnar
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
825
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp