Bukefalos 28 år!

09:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:ornas tråd!

Anledningen till varför man "inte ska" ha det ihopa är nog mest för att stängerna kan ha en tendens att åka in i nackremmen på nosgrimman.
Jag har själv också det så ibland på unghästarna, men som sagt, ibland åker stängerna innan för och då inverkar ju inte alltid bettet som planerat ;)
 
Sv: 09:ornas tråd!

Här har vi en av manarna som jag pratar om...

Pottan7.jpg
[/URL][/IMG]

Pottan9.jpg
[/URL][/IMG]
(Lite grisig i ögar pga ögoninfektion)

Knopparna
Portofino2.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: 09:ornas tråd!

Himmel vilket lurv!

KL

Nu har min lillskit varit ute för första gången på hopptävling. CR 80 och 90 cm. Stencool och världsvan :D
Lite knackig runda i 80 cm eftersom jag inte satte upp någon galopp eftersom jag trodde att han skulle vara lika framåt som vanligt men klart godkänt. Till 90-klassen sparkade jag igång honom lite och då var han på hugget igen och felfri :)

Hittar inte lugn, rytm och distanser riktigt som jag önskar och är van vid men antar att det kommer med rutin :)
http://youtu.be/Uik-ZrAqDpc
 
Sv: 09:ornas tråd!

Ja jag tycker ju han är finast av alla ;)

Min knoppning håller väl inte "ridhästklass" eftersom vi, på alla våra alltid, oavsett har 7 st i manen och så en i luggen och alltid lämnar en bit utsläppt för jockeyn att hålla i (främst ur startboxarna), men som snabbast har jag hunnit på 7 min :P

Sen hur snyggt det blir... :crazy:
 
Sv: 09:ornas tråd!

KL
var ett tag sedan jag skrev nu men det går frammåt med min kille.. e:baolugraph för er som inte kommer ihåg =)

För ca 1 vecka sedan var vi och skuttade lite i stora paddocken 3 dje gången under ryttare och han var riktigt duktig!
Dock är det inte jag som rider på bilderna för jag känner att jag inte vill hoppa honom själv nu i början och riskera att komma efter i språnget då jag inte har hoppat jättemycket.
Ute går han som en klocka nu för det mesta och det är väldigt skönt.

Han har dock fått någon konstig gräv mani ute i hagen och gräver stora gropar helst där det är grusat. någon som har varit med om det förut? uttråkad?

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc6/316320_10151444041443727_1388558760_n.jpg

947178_10151444041483727_1603747122_n.jpg


7746_10151444041433727_1154530860_n.jpg


21208_10151444041563727_16835355_n.jpg
 
Sv: 09:ornas tråd!

Jag hade också problem med att få P att lita på bettet. Han sprang bara ifrån handen och slog och grejade med huvudet.
Tog inget stöd alls. Jag började också med vanligt tredelat och sedan ett gummibett ifall han va känslig i munnen.
Men tillslut fick jag råd och hjälp av min hovis som håller på mycket med unghästar och han sa ge mig det tjockaste/tyngsta du har.
Så nu går han med ett tvådelat tjockt tungt bett med fasta ringar och det fungerar jättebra! =)
 
Sv: 09:ornas tråd!

*KL*

Då var tävlingen i Munka Ljungby avklarad och vi kom hem med en rosett och en mycket nöjd Ninni som fick ut på ena beteshagen när vi kom hem.
Första tävlingen utomhus och på gräs. Oturligt nog började det att regna lagom till vår framridning och start så var lagom blöta båda två :grin: Paraplyer ska vi inte tala om :meh: äckliga stora blåa saker som fladdrar, allt som var blått var läskigt efter det, ett litet tag iaf sen slutade hon bry sig :p

Hoppade 0,90 cm och där blev vi felfria :D Sen i 1,00 m fick vi en rivning pga mig såklart, red inte ihop henne tillräckligt till kombinationen så hon rev insprånget där. Är supernöjd med Ninni och hon kunde inte skött sig bättre :love:

Film: Munka Ljungby tävling

http_youtu_be_xrPCBru_8co.jpg

http_youtu_be_xrPCBru_8co.jpg

Usch för puss:laugh:
http_youtu_be_xrPCBru_8co.jpg
 
Sv: 09:ornas tråd!

Vart hittar man dom där tunga tjocka betten? :)

Rebecka hur kan dom fastna i nosgrimman? Förlåt för dumma frågor men som sagt har inte velat prova då jag kom ihåg någonstans att man inte skulle rida med parer och remont.
 
Sv: 09:ornas tråd!

Mina gräver också, de gräver upp rötter och smaskar på, de gräver också där det är grus :) Jag ska iväg och köpa ett tjockt tungt bett och testa på nova :) hoppas hon tycker det ärokej och vill lyssna på sin matte även utomhus på bana;)
 
Sv: 09:ornas tråd!

Mitt bett är nog från h**ks tror jag =)

monell: Det roliga är att han har grävt inne under ett tak vi har i anslutning till stallet och där växer det ju nada..
I början grävde han bara vid fodringsplatsen som är grusad och då trodde jag att han käkade ngt men nu är jag inte lika säker.
Igår hade han grävt så långt att det började komma upp stora stenbumlingar...
Idag ska jag fixa tråden m.m i sommarhagen så jag kan släppa dom där lite grann och se om det går över..
 
Sv: 09:ornas tråd!

Alltså själva "stången" som går uppåt kan hamna innanför nackremmen.
Men det ät bara att prova dig fram :)
I övrigt är det ju ett vanligt tränsbett så jag kan inte komma på någonsomhellst annan anledning till varför det inte skulle funka ;)
 
Sv: 09:ornas tråd!

Okej det har jag aldrig hört talas om, men det var första gången jag red med de bettet och remontnosgrimman och jag tyckte det funkade bra. För mig Fastnade inte stängerna i nackstycket till nosremmen, men risken finns nog :)
Men jag tycker du ska prova för jag tyckte det fungerade bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Ridning Hejsan! Joo jag skulle gärna vilja bli en ganska seriös hoppryttare men har dock inte ridit så länge och skulle nu vilja ha hjäp på...
Svar
6
· Visningar
1 254
Senast: KiiiWiii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp