10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 6

Ok, en bra plan låter det som. Ganska långsiktig, jag tänker mig som så att de flesta som föder upp för att sälja säljer innan 5-6 år men det måste var kul att även plocka fram tävlingshästen och inte bara unghästen som uppfödare. :)

Fendi är ju dräktig och tanken är att fölet ska säljas. Men det är ju inte det lättaste att sälja just föl så vi får väl se hur allt fortlöper. Måtte hon få ett hingstföl så att jag känner att jag "kan" sälja det..
 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Kl.
Min bebis går bara från klarhet till klarhet!
Idag åkte sadeln på, han ryckte till en gång - första steget med den på ryggen, sen var det som en självklarhet! :love:
Hade en kompis på plats som filmade så om jag får till det så kommer filmen upp strax ;)
Han är så himla lätt att ha med att göra!
Nu måste han bara lugna ner sig så han börjar äta ordentligt! Bebisen ..

 
Senast ändrad:
Sv: 10:orna del 6

Duktig bebis! :) Kul med bild och kanske film!


Kl
Idag red jag ut med pålleplutt! Han fick täcke från morgonen för det snöade på tvären, tänkte att han inte skulle behöva vara kall om ryggen när jag skulle rida. Det gav en trött häst i hagen som svettades bara av att trava runt och busa lite. :p

Hur som helst. Jag ledde honom första 300 m, sen red jag en liten runda på ca 30 min och ledde honom sista 300 hem. :) Det blåste som tusan och fladdrade balplast och sånt som han såklart tittade på, men han gick snällt fram där jag bad honom. Nån gång blev det tvärnitar för en hemsk stubbe eller snöhög (då var han tillochmed tvungen att backa ner i diket) men mesta delen av tiden travade vi på i friskt tempo! Mest spänt och huvudet rätt upp och stirra på allt spännande, men sista biten hemåt släppte han efter och blev såååå fin! Då sökte han sig fram och hittade takten och formen. Då blev det en fröjd att rida. :love:

Hemma var han genomsvettig och andfådd. Ledde honom en liten bit extra för att varva ner och sen fick han stå med fleecetäcke medan jag mockade.

IMG_20140103_152322_zpskp8wsxts.jpg


Den lilla fisen grader stå still så jag band fast honom i gallret istället, då satte han sig på rumpan och small sönder grimskaft ett, bytte till ett starkare och då small han av grimman istället. På med nya dubbla grimmor och fast igen, men då höll det och sen stod han snällt. ;)

På måndag åker vi eventuellt till ridhuset en sväng. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Den dagliga uppdatering gäller dig också!
Idag på förmiddagen ska jag åka och klippa mig, så det blir en eftermiddagstur med lillskiten.
Idag ska han få inviga tränset också!!
 
Sv: 10:orna del 6

Nu har vi varit igång i nio dagar.
Ridit tre av dem, skrittat ut en, och haft lite NH träning en dag.
Tycker att Mowgli sköter sig bra!
Han busar när han "får" och skärper sig när matte kräver det.
Han har fattat att man ska stå still vid uppsittning, vilket jag fick jobba mycket med i höstas, så den poletten har trillat ner hela vägen :)
Han går framåt efter varje halt och försöker inte testa mig genom att frysa fast som han gjorde ett tag. Han lyssnar generellt bättre på hjälperna, tycker jag.
Hoppas det fortsätter framåt under våren!
Med tanke på hur bra det känns nu, så vågar jag bara drömma om hur bra det kommer att kännas i framtiden :)
 
Sv: 10:orna del 6

Jag lovar uppdatering varje gång jag varit i stallet :D Lösdrift är bra grejer!

Spännande (både med träns och håret), de ser så stora ut med utrustningen på.
 
Sv: 10:orna del 6

Idag åkte tränset på, han reagerade mer på det än på sadeln.. Var lite svårt att äta en morot samtidigt som bettet var i munnen men sen lugnade han sig!
Longerade i ridhuset då han börjar bli lite öm i hovarna (ska skos så fort hovis har tid med en rädd liten bebis) och han rörde sig FANTASTISKT! fina bebisen!
Sen in i stallet igen, hämta hjälmen och en kollega som höll i. Klappa lite, hoppa lite med foten i stigbygeln och VIPS så satt man på ryggen.
Han reagerade INGENTING!
Imorgon ska en annan kompis longera, då ska jag sitta på.

Mer okomplicerad häst får man leta efter! :love:
 
Sv: 10:orna del 6

Vad roligt att det går så fort framåt! :) Duktig bebis. :)

Tingeling: Kul med bilder! Fin han är. :) Härligt med en sån känsla!


KL
Glömde skriva igår att jag fick byta till en längre sadelgjord. Jag köpte ju en ny i läder, 120 cm, men den får man knappt igen, då får man kämpa som ett ridskolebarn! Den är ju stel som tusan plus att pålle är, hrm, rund. :angel: Så nu plockade jag fram en äldre 130. ;)

Han blir som sagt svettig på knappt ingenting. Både i hagen och när jag aktiverar honom. Igår upptäckte jag att han fått såna här värmekrustor i sadelgjordsstaden bakom frambenen... Hade inte alls planerat att klippa honom, men med tanke på att han har fluffpäls som pallar för -30 och vi har runt nollan hela tiden så är det inte direkt konstigt att han blir för varm. Vi får väl se hur vädret blir framöver... Det här är första vintern som han aldrig frusit en enda dag.
 
Sv: 10:orna del 6

*kl*

Hoppar in i tråden nu, så hej!! :D
Jag har en nordsvensk valack född feb. 2010.
En liten oäkting/olycka som är min stora lycka :love:

Fick hem honom i augusti. Då var han i stort sett ohanterad. Väldigt social och nyfiken men visste inget om hur man uppför sig.
Jag såg en stoooor utmaning framför mig men har fått en sån otroligt bussig och positiv häst. Jag som trodde att jag skulle ägna veckor till att lära honom bli ledd satt upp och "red" efter mindre än två veckor. Och sen har det fortsatt i den takten.
Dick fick han välförtjänt vila i höstas och sattes igång i dec igen.

En otroligt rolig häst att rida och hans plats i mitt hjärta växer för varje dag. Jag frågade mig själv där i början om jag verkligen visste vad jag gett mig in på. Men nu kunde jag inte vara lyckligare. :D

Kan inte länka bilder från mobilen så får bild bomba er senare ikväll :)
 
Sv: 10:orna del 6

Ska det gå ihop sig någorlunda så får man nog antingen sälja direkt som föl eller hoppas på att man får fram en hyfsat trevlig häst som kan gå championat med bra resultat o sälja sen. Jag hoppas på det senare och än så länge är jag hoppfull ;)

Vi börjar komma igång lite smått nu, tänkte ringa ut piloten nästa vecka nån gång. Vila gör verkligen susen på de små, vi hade lite bekymmer med bjudningen och formen i höstas men polletten verkar ha trillat ner nu :)
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad kul med en nordis! :D Välkommen till tråden! Hoppas på massor med bilder! :)


KL
Idag fick Kaptenen följa med som handhäst! Jag har tvekat lite på att ta med honom bredvid ponnyn eftersom hon dels kan vara ganska sur och eftersom att hon är mindre än honom, men det gick jättebra! :) Han var dock mycket modigare än henne, hon tittar på typ allt och skulle såklart fåna sig lite extra just idag. ;) Jag tog på honom träns med delta som jag fäste grimskaftet i och longergjorden, samt en snodd.

Det blev en tur på ca 45 min, skritt och trav mesta delen. I början skulle rödingen såklart försöka busa men han lyssnade bra när jag sa ifrån, och ponnyn höll sig till sura miner när han kom för nära eller skulle klia sig på henne. Jag hoppade av och spände snodden efter kanske halva vägen (den var inte inspänd alls) och det hjälpte massor. Den tog ju knappt i honom men han slappnade av bättre och framför allt i skritten sökte han sig mycket bra framåt, neråt. :) Eftersom att det gick så bra provade jag även galoppera, men då busade ponnyn och drog iväg, vilket ju såklart Kaptenen tyckte var jättekul, så det blev lite för okontrollerat, efter det höll jag mig till trav. :p

Sista biten är det mycket att titta på då man rider genom en bondgård, kossor i en lösdrift bredvid vägen, massor med stora balar osv. Han gick dock jättesnällt och bara tittade. :)

Idag är jag mycket nöjd med herrn! :love: Mycket bra motionsalternativ, eftersom det gick så bra kommer jag fortsätta ta med honom ut såhär nån gång/vecka. :)

Sambon hjälpte mig ut och in i stallet, jag ringde när jag var nästan hemma och då kom han ut och fotade. :)

DSC_1034_zps3c3fde7a.jpg


(Ponnyn är 140, Kaptenen ~159)
 
Sv: 10:orna del 6

Åh vad mysigt det ser ut!
Min första häst hade jag med jätteofta som handhäst, känns lite vanskligt nu med lillen bara eftersom han har kulorna kvar!

Kl.
Idag har jag ridit på bebisen! Åh vad han är bra!
Imorgon får han på sig skor och sen blir det mera ridning.
Han reagerar inte på någonting, positiv, lite charmigt busig och bara urgo!
Ända han är lite rädd för är en av tjejerna som har sitt halvblod i stallet, vet inte varför! Haha!
Samt om man klappar lite för burdust på halsen.. Han gillar att bli kliiiad på halsen istället.
Hoppas han sköter sig när skorna ska på, så han slipper vara så öm i tossarna.
 
Sv: 10:orna del 6

Kl

Åh, jag passar på att vara med nu när det är ny tråd och allt :)

Här är min 10:a





Såhär glad blir man av att rida unghäst


Har haft Mille sedan han var 1,5 år. Då var han hingst och totalt ohanterad så det har gått åt mycket tålamod och jobb för att komma dit vi är idag. Tycker att det har gått förvänandsvärt snabbt med hans utbildning även om jag trodde att jag tagit mig vatten över huvudet ett tag där i början.
Numer en jätterolig häst att jobba med och jag blir stolt som en tupp av minsta lilla framsteg!
 
Sv: 10:orna del 6


Vilket fint kort, där ser man verkligen hur fint han rör sig!:)

*kl*
Adrielle fick en genomgång av equiterapeut/massör i förrgår. Hon var ju rätt oliksidig när hon kom men nu var det nästan helt borta och hon var jämt musklad! Hon har dock två "strängar" mitt på ryggen över rumpan som var lite spända så där fick hon akupunktur som hon tyckte var jätteskönt!
 
Sv: 10:orna del 6

Tack! Jag gillar också det kortet, min sambo är visst bättre på att knäppa i rätt ögonblick. ;) Jag lyckas ju aldrig. :p

Kul att hon musklat sig bättre! Alltid skönt att få ett kvitto på att man jobbat rätt. :)
 
Sv: 10:orna del 6

Tackar för välkomnandet :)
Här kommer utlovad bildbomb

Nyanländ i somras
1098020_10151609869383789_904145078_n.jpg


Före och efter några dagar senare
994543_10151614828738789_1937787451_n.jpg


Sadelnvänjning och promenad i skogen med vovven
933918_10151619985698789_1322939248_n.jpg


På tur
1374306_10151728050738789_822774081_n.jpg


Vatten e kul :)
1396015_10151766117553789_64513821_n.jpg


Puss
1377403_10151782628983789_774200051_n.jpg


Ett tag var det geggfritt i hagen...
1426440_10151857370228789_1947408003_n.jpg


Stjärngosse :heart
1450093_10151847947898789_674305643_n.jpg


Tomtenisse
1477432_10151909639858789_406092682_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 824
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 943
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 653
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp