10:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon är så duktig min lille ponnyplutta. När hon kom till utbildaren så var hon inriden, dvs kunde gå rakt fram (en smula vingligt iofs) i alla gångarter. Det är samma tjej som ridit in henne som också haft henne dessa två månader.
Nu blir det vila och betäckning för henne (också).
 
Red ut min första gången utan ridsällskap idag. Han var så duktig :love:
Han ligger efter i utbildningen eftersom han blev inriden december och vilade jan och feb. Har varit igång 2-3ggr i veckan mars till nu.
Har fått hjälp av unghästutb med ridningen några ggr och det har gjort underverk. Framför allt för mig som börjat rida ist för att bara styra runt. Han käns helt fantastisk trevlig lilla killen.
 
Vi var ute och red i skogen i fm.. ! Sällan jag kan rida ut MED någon så det var kul att få lite sällskap! Jag fick rida i någon liten 16 tums ponnysadel då jag ville att lilla mörka grå skulle ha den utrustningen han är van vid.

Jag och ljusgrå

10270664_10152427681751797_5969758560022380987_n.jpg


lilla mörka grå och ljusgrås uppfödare och ägare

10307177_10152427686866797_4857998034508237736_n.jpg


Lilla mörka grå är alltid som en raket i skogen och ska alltid gå först och helst så fort som möjligt.. svårt att hinna med!

10325603_10152427681221797_5410823297334889705_n.jpg
 
@fio Härliga vägar ni har!

Vi har varit iväg och hoppat på ett nytt ställe idag, första gången på en utebana. Det gick jättebra!
Privat ställe men upplagt som en typ av pay and jump, men man sköter sig själv. Det står en uppbyggd bana med tävlingshinder och framhoppningshinder. Så efter att ha hoppat fram på framhoppningen, så fick hon hoppa banan en gång på 70 och sen en gång på 90. Det gick super första rundan! Sen trodde hon nog att hon var klar för dagen (ryttaren satt av och hjälpte till att höja hinder och pustade lite), så hon var inte riktigt vaken och med till 90 rundan, så där blev det ett missförstånd i kombinationen och hon stoppade och gick ner på knä. Men hoppade sedan om igen och resten av banan utan problem! Hon bjöd på några riktigt flotta språng idag! :)

10270664_10152242785278113_1728859593541146452_n.jpg
 
Jisses! Tror inte att jag skulle ha pallat ta transporten varje gång jag skulle rida. Blir trött bara av att tänka på det ;)

När jag jobbar dag så åker jag hemifrån vid 7 sen direkt från jobbet till stallet och kommer hem igen mellan 20-22 beroende på om båda hästarna ska ridas. När jag jobbar kväll och natt är det lite mer ledig tid iaf :)

Ja, ärligt talat så börjar det bli lite tröttsamt. Jag gillar iofs att rida i olika skogar och jag gillar att åka till stranden och till kompisar som bor på andra ställen... men det vore inte fel att ha något att rida på här hemma. Alla år tidigare har vi i alla fall haft 20 ha stubbåker från september-mars att rida på, men sen sålde den bonden och den nye odlar nästan bara grönsaker :P Men nu är det spannmål på några av fälten närmst oss, så har vi tur blir det lite stubb i alla fall! Och sen finns det ju faktiskt småvägar och om man rider längs med en relativt trafikerad väg så har vi väl 3-4 km till en trevlig skog (men jag brukar ändå alltid ta transporten dit). Hästarna blir ju åkvana i alla fall! Och ibland kan vi ha släpet sittande på bilen i uppemot 5 dagar i rad.
 
Tiden går fort, sista maj ska pålle tillbaka till ägaren.
Dottern satsar på att göra roliga saker som att hoppträna och uteridning.
Igår tog de en ny milstolpe då dom galopperade barbacka i ridhuset, en av sakerna dotterns sagt de skulle hinna göra innan sista dagen.
 
En liten bild på pälsklingen alldeles efter passet:)
10300313_10152175723318789_6595392398141988620_n.jpg


Och med risk för att bli halshuggen en liten film. Tredje gången uppsutten hoppning och feg tant på ryggen. Och ja! Jag måste skaffa ordentlig sport-bh :meh: Eller så får jag linda dom :p

http://instagram.com/p/nvbyW0iKzR/

Duktiga! Men det ser ut lite som om du måste bestämma dig för om du vill ha ett språng emellan eller två. Om du travar in och vill ha ett språng, så ungefär 5,5m. Om trav in och 2 språng emellan så skulle jag tro 7,5-8m emellan (på de små hindren). Galopperar du emot så blir avstånden längre.
 
Idag har vi tagit våra första språng :) Lite vingligt ett par gånger men sen gick det bra. Orkar jag redigera filmerna så kanske det kommer upp nåt här, men jag lovar inget ;)
 
Jösses som hon hoppar! Så kul! Kan mamman hoppa också? Hoppas det kan komma lite hopp från Rosevelt iaf... Mamman till min hoppar hellre än bra :) Vad har du för planer för henne? Hur mkt rider/hoppar du henne själv?

Det finns mycket hopp bakom mamman! Men i Rosevelts stam så finns ju även Argentan (farmorsfar) och han har lämnat många fina hopphästar, så visst borde väl Elvira kunna hoppa lite med :)

Planen är att hon ska få en så allsidig utbildning som möjligt och att vi ska ha roligt på vägen! Så får vi se vart vi landar :)
Jag rider henne alla pass utom hoppningen. Jag anser inte att jag kan det tillräckligt bra och så har jag blivit lite feg på äldre dar :o ;)
Jag har kommit fram till att det är väldigt roligt att stå på marken och se utvecklingen från gång till gång med och jag är väldigt nöjd med min duktiga hoppilot som helatiden har en plan och en baktanke med vad hon gör :)

Håller tummarna att ni får lite stubb att rida på i år! :p
 
Här kommer en film från gårdagens hoppning, inklusive "kraschen" i oxern.. ser ut lite som om hon inte kunde bestämma sig för om hon skulle hoppa eller inte. Hon var som sagt inte riktigt fokuserad till andra rundan och piloten fick inte riktigt igång henne. Men nu har vi lärt oss det till nästa gång, väcka hästen igen innan vi börjar hoppa. Jag är supernöjd över hur hon skötte sig på bortaplan!
Tyvärr så tog minnet på mobilen slut under första rundan på 70cm, så där är bara början med. Andra rundan ligger på 90cm

 
@aida
Vad superduktig hon är!!! Så himla fin! Så cool trots kraschen. :) Duktig pilot också! :)

@powerm84
Haha, vilket kul minne! Har också kvar en framtand efter Kaptenen. :)


KL
Här har lilla fuxen fått rulla igång igen. Han fick ju vara barnvakt en vecka åt lilla ettåringen som kom, men nu är 11an bra i foten så de två har fått flytta upp i en annan hage så nu går Kaptenen själv. Han har nu vilat fyra veckor trots att det inte var tänkt att han skulle ha nån vila alls. Men det var bara bra. Nu kör vi så det ryker. :)

Idag blev det tömkörning för att rulla igång lite mjukt. Pålle var verkligen hur jäkla fin som helst! Helt otroligt lyhörd, lite stel i början men blev så himla mjuk och fin mot slutet. Jag körde bara lite basic, lite övergångar bara och var ute ca 20 min. Han lyssnade på minsta vink och var verkligen så underbart himla fin! :love: Han fattade fel galopp första gången, men jag lät honom galoppera ett halvt varv, ptrooade lite lugnt och då bröt han av, travade ett halvt varv och fattade rätt galopp av sig själv. :love: Min älskade pärla!

Hade riggat mobilen, men jag vilar visst under nån förbannelse att ingenting som går bra ska få komma med på film... Det första skritt och travarbetet är med, men ingen galopp, för då dog den visst. :banghead:

Nån print kan jag bjuda på iaf. Ignorera mina otroligt snygga kläder...
kopp2_zpsf0ed95e2.jpg


Nu väntar ridtur med sällskap både fredag och söndag. På söndag blir det nog på en ny väg tror jag. Man måste gå längs en mer trafikerad väg för att sen ta sig till en jättefin skogsväg, och då är det bra med sällskap, så vi passar på. :)
 
Efter vilan på 5,5 veckor så har jag fått bra snurr på lilla mörka grå igen. Idag var vi på banhoppningsträning för första gången. Hela 30 cm , men jag visste inte hur han skulle bete sig och regnet vräkte ner och det var vatten över hela banan men han brydde sig inte överhuvudtaget. Dessutom var det första gången vi hoppade utomhus förutom i skogen.
10292452_10152437906841797_8751417056082321764_n.jpg


10250165_10152437906856797_4638754445236049559_n.jpg


Läbbans

10338250_10152437907256797_6949382405974751501_n.jpg
 
Här kommer en film från gårdagens hoppning, inklusive "kraschen" i oxern.. ser ut lite som om hon inte kunde bestämma sig för om hon skulle hoppa eller inte. Hon var som sagt inte riktigt fokuserad till andra rundan och piloten fick inte riktigt igång henne. Men nu har vi lärt oss det till nästa gång, väcka hästen igen innan vi börjar hoppa. Jag är supernöjd över hur hon skötte sig på bortaplan!
Tyvärr så tog minnet på mobilen slut under första rundan på 70cm, så där är bara början med. Andra rundan ligger på 90cm

Om jag får ha en åsikt så tycker jag det mer ser ut som om ryttaren lite jagar hästen ur balans istället för att hålla rytmen och låta hindren komma sas, tror därför det kan upplevas att hon inte får igång hästen.
 
Pyttefilmsnutt på 2 hinder från banhoppningsträningen, var inte så lätt att filma i ösregnet och med mobilen som inte kan zooma så syntes vi bara typ på den här sträckan. Nästa gång ska vi hoppa högre och ha med den riktiga filmkameran :D

 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 919
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 936
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 637
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp