10:orna del 7

M var from som ett lam idag :love: Sån lättnad! :)

dsc_0079.jpg


dsc_0062.jpg
 
Löshoppning idag, Miraz var sjukt taggad och visade upp sig riktigt fint idag!
ÄLSKAR hennes trav alltså!

Så lite bilder och sen två filmer, och ja jag vet. Vi satte ganska långt mellan varje hinder just för att det var många olika hästar som var med.
Nästa gång kanske det blir bättre!

150514%201_zpsohyd1kwt.jpg

150514%202_zpsk0gs1kxs.jpg

150514%203_zpsvwzxalx2.jpg

150514%204_zps8f43dg2z.jpg

150514%205_zpshftbpcau.jpg


Sedan två filmer :)
http://vid577.photobucket.com/albums/ss213/mysakuragirl/150514 1_zpsqhcvhhbt.mp4

http://vid577.photobucket.com/albums/ss213/mysakuragirl/150514 2_zpsfgup5jfs.mp4
Hon är för söt din lilla häst :heart
 
Idag har vi varit på startfälttävlan :) Först märke 2 dressyr, sedan 60 cm banhoppning och därefter 60 cm terränghoppning.

Så här kommer en bildbomb :)
Bjuder på mig i vita ridbyxor.. :grin:

b148118.jpg


b148120.jpg

b148121.jpg
b148122.jpg
b148123.jpg
b148124.jpg

b148129.jpg

b148125.jpg
b148126.jpg
b148127.jpg
b148128.jpg


Sist var det vattnet som låg en bit bort. Många hade problem och jag märkte att han tittade på det. Så travade mot, han tog ett steg ner i vattnet och bestämde sig sen för att hoppa upp ur det!! Jag var inte beredd på detta 2 meter längdhopp och inte sedeln heller som hamnade en bra bit på sniskan. Jag i backen och pang sa västen. Så nu har jag provat den också. Fungerade bra, känner inte av något men landade i sanden så var rätt mjukt. Som tur var stannade Talladin några meter bort istället för att galoppera till alla andra hästar ca 1 km bort..
De var snälla så vi gick gå igenom vattnet några gånger till i både skritt och trav. Vilket gick jättebra, såklart :p
Är jättenöjd med honom. Vi har åkt transport i två timmar, dressyrat, hoppat och terrängat på samma dag och sedan åkt 2 timmar hem med extra stopp på Mc Donalds. En lång dag som han gjorde helt fantastiskt bra!! :love::love:
Gud va roligt, var var detta någonstans? Så duktiga ni är :)
 
@fritz_92 är det på ljusslingebacken? Där var jag på terrängträning :D

Idag fick Nilmar på sig sin framsko igen. Som vanligt gjorde han sönder 2 boots denna gång på rekordtid 20 min. Äta boots är tydligen hans grej. För att rasta honom fick han följa med mig och hundarna på en promenad i skogen. Vet inte om det är någon idé att ge sig ut och skritta innan vi har varit hos veterinären. Får se. Tycker han har fallit ur en del och äter ju bara kraft när han får röra på sig. Hö javisst men inte kraft.


Lilla Nilmar. Hovis hade med sig en vän idag och kommentaren var satan vad stor han är. *s*
 
Själv fick jag till ett toppenpass idag, kändes så himla bra! Hästen var extremt brunstig, stod med svansen rätt ut stallgången o kissade. Men trots det kanon att rida, lugnare än vanligt och lyssnade. Gjorde så att jag red fram i ett friskare tempo, tror hon blir laddad av att jag försöker få henne varva ner.

Tempoväxlingar i galopp så att hon fick ta i lite och jobba, sen efter det gick hon jättefint. Och avslutade då igen med några språng i dressyrsadeln, gick bra det med.
 
@fritz_92
Vad ni ser ut att ha haft kul, fina bilder!
Duktiga ni är.

@Catrool
Vad skönt att han var lugn och fin idag :)

@sassiball
Tusen tack :)

Vad kul att ditt pass gick bra idag, låter som det.
Kul att hoppningen fortsätter och gå bra med =D

Kl.

Här blev det vila idag, min rygg värker lite från banbygget igår samt jobbet i natt.
Så dom fick bara sin kraft, nytt vatten och flugmedel på sig. Lite klapp och gos med då ;)

Idag har dom gått en vecka själva och balen, som jag tror är ca 600kg är nästan slut :o Kan ni förstå att mina tjejer varit så hungriga?
Jag menar, vanligtvis med hyfsade värden på hö/hösilage så har det räckt med ca 8-12kg/dag utan kraft för och vara runda och fina.
OK visst detta höet är inte direkt näringsrikt men iaf..

HUR ska jag våga släppa ut dom i lösdriften igen med nät över balarna :( Suck.. Jag hoppas innerligt att mina slipper gå tillbaka INNAN betessläppet i mitten av Juni, men tyvärr så tror jag dom kommer få gå tillbaka före det. Det är ju "bara" mitten av maj nu liksom, det är en hel månad kvar innan dom släpps.

Nåja..
Imorgon tänkte jag nästan försöka hinna rida Miraz lite på banan faktiskt, ska prova rida i min dressyrsadel om den ser ut och ligga OK. Hon har inte så pass mycket muskler ännu som sadelprovaren önskade. Kan man ha en pad isåfall tills dess?
För isåfall behöver jag faktiskt inte leta efter en annan till henne, inte just nu.

Har kikat in en sadel jag vill ha till henne men det lär tyvärr vänta, haft så mycket utgifter nu med ny mobil, ny sadel och tja snart veterinären med. Plus att Miraz SKA röntgas i år, jag vill gärna det. Alla säger att det inte är någon panik ännu men det är ändå skönt och ha gjort liksom.

Vi får se hur allt går helt enkelt!
 
@fritz_92
Vad ni ser ut att ha haft kul, fina bilder!
Duktiga ni är.

@Catrool
Vad skönt att han var lugn och fin idag :)

@sassiball
Tusen tack :)

Vad kul att ditt pass gick bra idag, låter som det.
Kul att hoppningen fortsätter och gå bra med =D

Kl.

Här blev det vila idag, min rygg värker lite från banbygget igår samt jobbet i natt.
Så dom fick bara sin kraft, nytt vatten och flugmedel på sig. Lite klapp och gos med då ;)

Idag har dom gått en vecka själva och balen, som jag tror är ca 600kg är nästan slut :o Kan ni förstå att mina tjejer varit så hungriga?
Jag menar, vanligtvis med hyfsade värden på hö/hösilage så har det räckt med ca 8-12kg/dag utan kraft för och vara runda och fina.
OK visst detta höet är inte direkt näringsrikt men iaf..

HUR ska jag våga släppa ut dom i lösdriften igen med nät över balarna :( Suck.. Jag hoppas innerligt att mina slipper gå tillbaka INNAN betessläppet i mitten av Juni, men tyvärr så tror jag dom kommer få gå tillbaka före det. Det är ju "bara" mitten av maj nu liksom, det är en hel månad kvar innan dom släpps.

Nåja..
Imorgon tänkte jag nästan försöka hinna rida Miraz lite på banan faktiskt, ska prova rida i min dressyrsadel om den ser ut och ligga OK. Hon har inte så pass mycket muskler ännu som sadelprovaren önskade. Kan man ha en pad isåfall tills dess?
För isåfall behöver jag faktiskt inte leta efter en annan till henne, inte just nu.

Har kikat in en sadel jag vill ha till henne men det lär tyvärr vänta, haft så mycket utgifter nu med ny mobil, ny sadel och tja snart veterinären med. Plus att Miraz SKA röntgas i år, jag vill gärna det. Alla säger att det inte är någon panik ännu men det är ändå skönt och ha gjort liksom.

Vi får se hur allt går helt enkelt!

Vad vill du röntga? :)
 
Själv fick jag till ett toppenpass idag, kändes så himla bra! Hästen var extremt brunstig, stod med svansen rätt ut stallgången o kissade. Men trots det kanon att rida, lugnare än vanligt och lyssnade. Gjorde så att jag red fram i ett friskare tempo, tror hon blir laddad av att jag försöker få henne varva ner.

Tempoväxlingar i galopp så att hon fick ta i lite och jobba, sen efter det gick hon jättefint. Och avslutade då igen med några språng i dressyrsadeln, gick bra det med.

Kul att det gick bra trots brunst! :)

Ja ibland kan de faktiskt ge negativ effekt snarare om man hela tiden håller tillbaka kul att hon gick bra med lite friskare tempo! Lättare att varva ner bär man gjort av med lite energi ;)
 
Javisst kan bara hålla med.

Ingen ridning idag då jag varit flitig (om jag får säga det själv...) och sågat ner grenar í skogen och kvistat av och fått 20 fina nya stängselstolpar. Tyckte jag var bra istället för att köpa. Men nu är jag dödstrött, var lite jobbigt. Satte upp några av dem också , får fortsätta imorgon.
 
Javisst kan bara hålla med.

Ingen ridning idag då jag varit flitig (om jag får säga det själv...) och sågat ner grenar í skogen och kvistat av och fått 20 fina nya stängselstolpar. Tyckte jag var bra istället för att köpa. Men nu är jag dödstrött, var lite jobbigt. Satte upp några av dem också , får fortsätta imorgon.

Duktigt! Blev ingen ridning här heller. Jag har jobbat och sedan fixat tänderna på klinik på ena äldre hästen och sedan lämnat honom till förhoppningsvis nytt hem (prov i en månad först). Vemodigt men känns ändå bra!
 
Duktigt! Blev ingen ridning här heller. Jag har jobbat och sedan fixat tänderna på klinik på ena äldre hästen och sedan lämnat honom till förhoppningsvis nytt hem (prov i en månad först). Vemodigt men känns ändå bra!
Skönt att du hittat ett hem åt honom. Har du fler hästar eller hur löser du det med sällskap?
 
Vad vill du röntga? :)

Jag vill röntga alla hennes kotor, knän och haser för koll utav lösa benbitar och cystor. Något man gör inom arabaveln då det är ganska vanligt har dom har sånt.
Varför jag vill göra detta är för att hon är köpt som tänkt avelsto, hon skall givetvis utbildas inom bland annat dressyren men även annat skoj, som hoppning, AR och frihetsdressyr. Sedan visas på utställningar med! Så inte enbart avelsto, absolut inte. Men något föl hade varit kul :)

Jag vill iallafall ha gjort röntgen innan jag betäcker henne för att vara säker att hon är UA och inte för något vidare till sina avkommor. Har tänkt att betäcka henne våren 2016 men det blir nog inte så då jag vill satsa på hennes utbildning och sen se hur vi utvecklas tillsammans.

Har massa planer så avel/betäckning är inte nr 1 på listan men jag längtar tills det blir dags (om det blir). Välja ut rätt hingst och vänta dessa långa månader. Hihii, saknar det!

Men å andra sidan så vill jag helst ha egen gård när jag väl betäcker (tusen ggr smidigare) och det ser inte ljust ut på den fronten än på ett tag, tyvärr. Vi får se hur allt går, gäller ju att hon är UA på röntgen också för att gå vidare, kommer inte använda henne som avelssto om hon visar tecken på något.
 
Skönt att du hittat ett hem åt honom. Har du fler hästar eller hur löser du det med sällskap?

Ja jag har haft tre tills nu. Har kämpat många år med min fux född 05 som för 2 månader sedan blev utdömd. Han kommer triangelmärkas och gå som sällskap och promeneras i skogen. Tog hem den äldsta (20 år i år) på foder som sällskap till 05:an från början. Kände att tre varav 2 st ska skrutten i skogen, heltidsjobb och gård blev för mycket.
 
Jag vill röntga alla hennes kotor, knän och haser för koll utav lösa benbitar och cystor. Något man gör inom arabaveln då det är ganska vanligt har dom har sånt.
Varför jag vill göra detta är för att hon är köpt som tänkt avelsto, hon skall givetvis utbildas inom bland annat dressyren men även annat skoj, som hoppning, AR och frihetsdressyr. Sedan visas på utställningar med! Så inte enbart avelsto, absolut inte. Men något föl hade varit kul :)

Jag vill iallafall ha gjort röntgen innan jag betäcker henne för att vara säker att hon är UA och inte för något vidare till sina avkommor. Har tänkt att betäcka henne våren 2016 men det blir nog inte så då jag vill satsa på hennes utbildning och sen se hur vi utvecklas tillsammans.

Har massa planer så avel/betäckning är inte nr 1 på listan men jag längtar tills det blir dags (om det blir). Välja ut rätt hingst och vänta dessa långa månader. Hihii, saknar det!

Men å andra sidan så vill jag helst ha egen gård när jag väl betäcker (tusen ggr smidigare) och det ser inte ljust ut på den fronten än på ett tag, tyvärr. Vi får se hur allt går, gäller ju att hon är UA på röntgen också för att gå vidare, kommer inte använda henne som avelssto om hon visar tecken på något.

Ah okej då förstår jag! Mycket spännande framöver för er :)
 
Yes, så ligger det till.
Vi får se hur allt går helt enkelt.

Nu ska jag göra mig klar för och hänga med en god vän på dressyrtävling i Gagnef. Perfekt väder för det dessutom.
Hoppas bara det håller i sig och är lika fint under kvällen då jag hoppas hinna med och rida en sväng på banan med Miraz :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 508
· Visningar
49 493
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp