10:orna del 7

@fritz_92
Vad ni ser ut att ha haft kul, fina bilder!
Duktiga ni är.

@Catrool
Vad skönt att han var lugn och fin idag :)

@sassiball
Tusen tack :)

Vad kul att ditt pass gick bra idag, låter som det.
Kul att hoppningen fortsätter och gå bra med =D

Kl.

Här blev det vila idag, min rygg värker lite från banbygget igår samt jobbet i natt.
Så dom fick bara sin kraft, nytt vatten och flugmedel på sig. Lite klapp och gos med då ;)

Idag har dom gått en vecka själva och balen, som jag tror är ca 600kg är nästan slut :o Kan ni förstå att mina tjejer varit så hungriga?
Jag menar, vanligtvis med hyfsade värden på hö/hösilage så har det räckt med ca 8-12kg/dag utan kraft för och vara runda och fina.
OK visst detta höet är inte direkt näringsrikt men iaf..

HUR ska jag våga släppa ut dom i lösdriften igen med nät över balarna :( Suck.. Jag hoppas innerligt att mina slipper gå tillbaka INNAN betessläppet i mitten av Juni, men tyvärr så tror jag dom kommer få gå tillbaka före det. Det är ju "bara" mitten av maj nu liksom, det är en hel månad kvar innan dom släpps.

Nåja..
Imorgon tänkte jag nästan försöka hinna rida Miraz lite på banan faktiskt, ska prova rida i min dressyrsadel om den ser ut och ligga OK. Hon har inte så pass mycket muskler ännu som sadelprovaren önskade. Kan man ha en pad isåfall tills dess?
För isåfall behöver jag faktiskt inte leta efter en annan till henne, inte just nu.

Har kikat in en sadel jag vill ha till henne men det lär tyvärr vänta, haft så mycket utgifter nu med ny mobil, ny sadel och tja snart veterinären med. Plus att Miraz SKA röntgas i år, jag vill gärna det. Alla säger att det inte är någon panik ännu men det är ändå skönt och ha gjort liksom.

Vi får se hur allt går helt enkelt!
Usch, vad tråkigt med höet @Molin. Inte kul att behöva vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt... Tur att betesperioden i alla fall närmar sig. Om sadeln ligger hyfsat brukar det gå bra att padda upp i väntan på muskler. Hoppas det funkar.
Min lilla donna hon sväller ut på alla bredder i år hon. Det är bra med gräs i hagen nu och det märks. Lättfödd är bara förnamnet. Märktes inte så mycket förra sommaren, men nu har hon väl i det närmaste växt färdigt så nu lägger hon på sig rejält. Tror att jag får passa henne lite, så det inte går överstyr.
Hon har ju känts lite knackig ett tag, men nu har jag tömkört för tränare två lördagar i rad och hon har gått helt rent. Tränaren tror som jag själv var inne på, att hon har växt på sig bak och fått lite mer påskjut och därför belastat mer fram, vilket har gjort att hon sett framtung och obalanserad ut. Hon har ju alltid gett ett så lätt och luftigt intryck tidigare.
Så nu har vi fokuserat på att få henne ärligt fram till yttertömmen och på att korta stegen i traven så att hon böjer ihop lederna bättre bak. Hon blev jättefin, men det blev lite protester första veckan, för jobbigt var det förstås :angel: Jag tränar ju centrerat och tränaren tycker att centrerat-principerna ska appliceras även vid tömkörning. Ni kan ju tänka er att det såg något komiskt ut när tömföraren, höggravid med typ all kroppstyngd i den väl tilltagna magen, försöker åstadkomma en sviktande väl undersatt trav bakom den betydligt mer spänstiga hästen :D
Hoppas på bild/film nästa vecka.
 
@Van Remo Snyggt :) Det är så viktigt att sånt fungerar och ännu viktigare på en jätte :p
Jag brukar gå upp på soffan vi har som pall och så kommer han efter och ställer sig framför mig. Det övade vi på långt innan jag hoppade upp honom. Sen står han still tills jag säger vi är redo. Så skönt att ha det lugnt när man hoppar på och slippa bråka det första man gör.
 
Det blev inga bommar. Var två i stallet som skulle ta in precis och rida ut när jag kom så hängde på dem en sväng istället. Blev ca 40 min med en hel del trav och galopp uppför backarna.
 
kl

Det blev ett dressyrpass idag, om man kan kalla det så. Blev supersent dock, kom till stallet vid halv åtta tror jag så jag red inte alls länge.
Sedan så regnade en hel massa men jag skulle rida punkt slut! Haha

Tur nog ösregna det inte ute men det kom någon skur som det var mer tryck i men det gick bra tycker jag.
Red med min dressyrsadel och det kändes UNDERBART, vilken härlig sadel alltså.

Sadeln är utprovad på Miraz och passar, ganska precis på längden men jag måste hålla koll sa sadelprovaren när den provades ut.
Tycker den låg som när dom provade så jag körde på.

Sadeln låg stilla på sin plats under hela passet, inte en rubbning i pälsen under och Miraz var väldigt nöjd med! Toppen!
Då behöver jag inte riktigt leta efter en tillfällig sadel iaf. Så skönt.

Red på henne i alla gångarterna, hon har varit halvsvår och få i galopp nu senaste ggr, vet inte om det varit för mig lr henne men jag tror mig och min rygg/balans. Det har bara blivit ökad trav och inget mer.

Men idag var hon fin, ok vi bråkade en del i vänstra varvet för hon tog hela tiden HÖGER... Men skam den som ger sig, fick till slut till två hela varv i vänster galopp och där fick det räcka. Superduktig tjej och massvis med beröm givetvis.

Höger varv gick tusen ggr bättre, men då är det hennes enklare varv. Så där satt dom bra men här krånglade hon mer med att hålla galoppen, men det är nog delvis mitt fel för när jag började rida henne på ridbana i vintras så tog jag galopp på längsidorna och saktade av till trav alt skritt på kortsidorna (detta för att det var lite halt tyckte jag). Och jag tror hon kommer ihåg detta och saktar därför av vid kortsidorna.

Men även här gav jag mig inte och vips så gick det, det går alltid om man försöker och är lite vrång ;) Miraz blev väl sur två ggr på mig tror jag, förstår att det är lite jobbigt plus att jag krävde saker av henne vilket hon egentligen inte är supervan med :p Får skylla mig själv!

Jag är hur som helst supernöjd! Pigg och vaken och lyssnade fint på mig.
MEN jag har en fråga, hon går gärna halvlyft med huvudet åt höger när jag rider, lite vridet utåt och jag försöker mjuka henne och få henne mer rak lr mer ställd inåt men hon går gärna utåt med det. Varför?

Dags och kolla igenom henne igen kanske? Tycker mig inte känna något i henne men det kanske finns någon iaf eller kan det vara för att hon är svag i vänster sida? Det är åt höger hon vrider och tittar ut, nästan så hon tittar bak mot mig men ändå inte...
Svårt och förklara, ska se om jag kan få bild på det någon gång!
 
kl

Det blev ett dressyrpass idag, om man kan kalla det så. Blev supersent dock, kom till stallet vid halv åtta tror jag så jag red inte alls länge.
Sedan så regnade en hel massa men jag skulle rida punkt slut! Haha

Tur nog ösregna det inte ute men det kom någon skur som det var mer tryck i men det gick bra tycker jag.
Red med min dressyrsadel och det kändes UNDERBART, vilken härlig sadel alltså.

Sadeln är utprovad på Miraz och passar, ganska precis på längden men jag måste hålla koll sa sadelprovaren när den provades ut.
Tycker den låg som när dom provade så jag körde på.

Sadeln låg stilla på sin plats under hela passet, inte en rubbning i pälsen under och Miraz var väldigt nöjd med! Toppen!
Då behöver jag inte riktigt leta efter en tillfällig sadel iaf. Så skönt.

Red på henne i alla gångarterna, hon har varit halvsvår och få i galopp nu senaste ggr, vet inte om det varit för mig lr henne men jag tror mig och min rygg/balans. Det har bara blivit ökad trav och inget mer.

Men idag var hon fin, ok vi bråkade en del i vänstra varvet för hon tog hela tiden HÖGER... Men skam den som ger sig, fick till slut till två hela varv i vänster galopp och där fick det räcka. Superduktig tjej och massvis med beröm givetvis.

Höger varv gick tusen ggr bättre, men då är det hennes enklare varv. Så där satt dom bra men här krånglade hon mer med att hålla galoppen, men det är nog delvis mitt fel för när jag började rida henne på ridbana i vintras så tog jag galopp på längsidorna och saktade av till trav alt skritt på kortsidorna (detta för att det var lite halt tyckte jag). Och jag tror hon kommer ihåg detta och saktar därför av vid kortsidorna.

Men även här gav jag mig inte och vips så gick det, det går alltid om man försöker och är lite vrång ;) Miraz blev väl sur två ggr på mig tror jag, förstår att det är lite jobbigt plus att jag krävde saker av henne vilket hon egentligen inte är supervan med :p Får skylla mig själv!

Jag är hur som helst supernöjd! Pigg och vaken och lyssnade fint på mig.
MEN jag har en fråga, hon går gärna halvlyft med huvudet åt höger när jag rider, lite vridet utåt och jag försöker mjuka henne och få henne mer rak lr mer ställd inåt men hon går gärna utåt med det. Varför?

Dags och kolla igenom henne igen kanske? Tycker mig inte känna något i henne men det kanske finns någon iaf eller kan det vara för att hon är svag i vänster sida? Det är åt höger hon vrider och tittar ut, nästan så hon tittar bak mot mig men ändå inte...
Svårt och förklara, ska se om jag kan få bild på det någon gång!

Kan det vara nåt med tänderna? :)
 
Oj vad ni grejar och har er! :D
Jag har jobbat massa natt i helgen så inte hunnit med buke, plus att sidan strular i mobilen som jag oftast sitter med :cautious:

Impad av "biffen" @Van Remo :up:
Använder oxå pall/stubbe/stol/dike/sten till att hoppa upp på Våd, fast han är liten och jag är lång. Men jag är stel och vill inte hänga i sidan på honom för varken hans skull eller sadeln. Övade oxå med en gång att han skulle stå still vid uppsittning, har sett otäcka olyckor där hästen drar iväg vid uppsittning. Men oxå är det grymt irriterande om de går iväg, så inget jag vill ha hos min häst.

Har ridit ut en del då vi haft härligt väder här. Våd och hans kusin fick sova ute första natten fre-lör. Men igår vart det busväder igen så de fick komma in, såg nöjda ut med det :)

@Molin kan inte hästarna gå kvar där dom går nu innan betet då?
Finns det någon chans att de kan byta tillbaka till de andra näten på balarna? För dom var väl bättre?
Kul med alla planer du har :)

@Catrool Inte konstigt om man överanalyserar med en ny häst. Sunt skulle jag vilja säga, du känner honom ju inte så måste ju analysera lite för att få veta mer :) Gött att han var lugnare sen :)

@sassiball du fortsätter pröva lyckan med hopp i dressyrsadel ja :p ;)
Skönt att passen funkar. Man får leta sig fram till det som passar just sin häst.
Med Våd får jag rida på mer framåt för att han sen ska kunna slappna av i själva jobbandet.

Har ridit ut en del då vi haft härligt väder här. Våd och hans kusin fick sova ute första natten fre-lör. Men igår vart det busväder igen så de fick komma in, såg nöjda ut med det :)
En liten skugga från fredagens tur i solen
11052447_10152983065443789_2192788115333713887_n.jpg
 
kl

Det blev ett dressyrpass idag, om man kan kalla det så. Blev supersent dock, kom till stallet vid halv åtta tror jag så jag red inte alls länge.
Sedan så regnade en hel massa men jag skulle rida punkt slut! Haha

Tur nog ösregna det inte ute men det kom någon skur som det var mer tryck i men det gick bra tycker jag.
Red med min dressyrsadel och det kändes UNDERBART, vilken härlig sadel alltså.

Sadeln är utprovad på Miraz och passar, ganska precis på längden men jag måste hålla koll sa sadelprovaren när den provades ut.
Tycker den låg som när dom provade så jag körde på.

Sadeln låg stilla på sin plats under hela passet, inte en rubbning i pälsen under och Miraz var väldigt nöjd med! Toppen!
Då behöver jag inte riktigt leta efter en tillfällig sadel iaf. Så skönt.

Red på henne i alla gångarterna, hon har varit halvsvår och få i galopp nu senaste ggr, vet inte om det varit för mig lr henne men jag tror mig och min rygg/balans. Det har bara blivit ökad trav och inget mer.

Men idag var hon fin, ok vi bråkade en del i vänstra varvet för hon tog hela tiden HÖGER... Men skam den som ger sig, fick till slut till två hela varv i vänster galopp och där fick det räcka. Superduktig tjej och massvis med beröm givetvis.

Höger varv gick tusen ggr bättre, men då är det hennes enklare varv. Så där satt dom bra men här krånglade hon mer med att hålla galoppen, men det är nog delvis mitt fel för när jag började rida henne på ridbana i vintras så tog jag galopp på längsidorna och saktade av till trav alt skritt på kortsidorna (detta för att det var lite halt tyckte jag). Och jag tror hon kommer ihåg detta och saktar därför av vid kortsidorna.

Men även här gav jag mig inte och vips så gick det, det går alltid om man försöker och är lite vrång ;) Miraz blev väl sur två ggr på mig tror jag, förstår att det är lite jobbigt plus att jag krävde saker av henne vilket hon egentligen inte är supervan med :p Får skylla mig själv!

Jag är hur som helst supernöjd! Pigg och vaken och lyssnade fint på mig.
MEN jag har en fråga, hon går gärna halvlyft med huvudet åt höger när jag rider, lite vridet utåt och jag försöker mjuka henne och få henne mer rak lr mer ställd inåt men hon går gärna utåt med det. Varför?

Dags och kolla igenom henne igen kanske? Tycker mig inte känna något i henne men det kanske finns någon iaf eller kan det vara för att hon är svag i vänster sida? Det är åt höger hon vrider och tittar ut, nästan så hon tittar bak mot mig men ändå inte...
Svårt och förklara, ska se om jag kan få bild på det någon gång!

Jag red också i regn igår, ett långt pass dessutom en hel timme, mellan 19-20. Hade dottern med mig så kunde inte lämna hagen och rida ut vilket jag egentligen borde gjort. Hon var nämligen tokpigg igen. Jag gjorde så att jag bara lät henne rulla på i galopp för att bli av med extraenergin. Jag rider nästan alltid på gräs när jag rider dressyr o iom regnandet kunde jag inte göra för mycket tempoväxlingar, det fanns risk för halka. Nåja, efter 30 min i galopp kändes hon lite mer avslappnad och jag kunde hålla om henne med benen utan att hon flög iväg.

Då råkade det bli ett galoppombyte när jag skulle byta varv och sen tänkte jag att jag tar tillfället i akt och testar igen.... gjorde några galoppombyten i båda varven, gick hur bra som helst. Sen testade jag att rida lite förvänd galopp, väldigt stora volter så det skulle vara enkelt, men hon förstod! Sen efter det var hon ganska mör och vi red lite tempoväxlingar i trav, tränade på att rida rakt upp för "domaren" och göra halt.
Undrar hur hon känns idag efter den galoppsessionen vi hade igår :D

Du säger att Miraz går högerställd när du rider? Försök att verkligen sitta rakt över hästen, det är så lätt hänt att man hamnar mer på ena sidan och då går hästen lite ställd för att kompensera.
Sen angående galoppfattningar, är hon rak eller skjuter hon ut någon bog? om hon tex inte vill fatta vänster galopp, kan det vara att hon är förböjd åt vänster så att högerbogen sticker ut, då kan hon knappt fatta vänster utan det blir höger. Försök få in högerbogen då och gärna ha henne något utåtställd så att hon får fram den vänstra bogen, då blir det enklare för henne att fatta rätt.

En sak som verkligen förbättrats under de månaderna jag ridit nu är att förut hade hon gärna huvudet på sned och bogarna flög åt lite alla möjliga håll. Jag har försökt att sitta rakt över henne och att hålla bogarna på plats, även rida lite utåtställd för att verkligen få bogen där jag vill. Detta har gjort (tror jag) att hon nu sällan lägger huvudet på sned, hon känns stabilare.

Ja @KrullTroll Jag har alltid varit lite rädd för att hoppa i dressyrsadel men det har släppt helt nu, Inga problem alls! Jag är själv förvånad.
 
@Van Remo Gammal hederlig kökspall med 3 trappsteg är kanon för uppsittning. Mycket lättare än en stol :D

Övrigt:

Nilmar går fortfarande i hagen och lullar runt. Rastlös som få. Vete tusan hur jag ska göra. Nya lilla ponnyn i hagen blir jag tokig på. Hon sparkar åt alla. (inte människor men hästarna) jag bara väntar på några rejäla skador. Nu har ju ändå alla gått ihop ett tag men nya ponnyn bara vallar den andra ponnyn och skriker och slår hej vilt mot de stora hästarna. De i sin tur bryr sig knappt om henne men det ryker lite skor i hagen efter deras små turer.

I förrgås tog vi en ridtur med alla hästarna. Först ut med stoet och ena ponnyn hem bytte ponny och ut igen.

Då Nilmar vart frustrerad över att inte få göra något vart jag tvungen att ut och gå med honom och få honom lite lugn innan jag kunde släppa ut honom i hagen igen.

11268999_10152926948771819_4089469060579511711_n.jpg


Stoet har gått ur brunst och nu kikar humöret fram igen. Vart ett spännande pass på ridbanan igår med lite gymnatisk hoppning (travhopp oxer och en jädra massa bommar) Roligt och hon börjar kännas ruggigt fin.

11018065_10152926940376819_1883092462651736155_n.jpg


Vänligen bortse från min hemska sits och händer. Lite för långa läder och lite för långa tyglar gör detta mot mig men då vi bara gymnastikhoppade på ca 90cm tyckte jag inte det gjorde något. Dessutom tog vi alla bilder i början av passet innan jag fick henne att slappna av och verkligen jobba. (Dock tror jag inte jag förbättrade min sits men då jag ville komma ner djupt i sadeln mellan bommarna så är det lättare med lite längre läder.) Min sist brukar inte vara så katastrofal..

11295782_10152926935926819_8737081793643920369_n.jpg


Men vill komma igång med Nilmar nuuuu! Så segt för honom att bara gå och skrota i hagen :(

På tisdag är det hoppträning med stoet och torsdag veterinären för Nilmar och på söndag terrängträning nummer 2. Spännande vecka.

Men först... Iväg på ponnyträning. Min brorsdotter ska iväg med sin lilla röda mara på sin första träning någonsin för tränare. Ska bli spännande att se hur ponnyn reagerar. Hon har egentligen aldrig varit iväg heller. Ridningen har börjat bli lättare. Nu kan de galoppera utan att ponnyn kickar bakut och bockar i varje steg nu gör hon det bara de första stegen :D

Wish us luck!
 
Ridit lite dressyr idag, avslutade inte med hoppning den här gången. Hon var lugn o fin idag tycker jag, samarbetsvillig. Eller var det kanske jag som skärpte till mig.
Satte upp en kamera och klippte sen lite.

Så bra att filma sig själv, finns ju en hel del att förbättra angående sitsen. Att det kan vara så svårt att lyfta blicken.
 
Senast ändrad:
@Diabetikern åh jag förstår att du vill komma igång med Nilmar. Jag har en konvalescent hemma och det är lite jobbigt, hon vill ju så gärna göra något.
Låter som en liten ettrig ponny det där, hoppas hon varvar ner.
 
Tack alla som svarat.
Jag skall försöka svara alla nu.

@Catrool
Tänderna skall som sagt kollat nu men har ridit henne mycket i grimman nu också och hon gör likadant där så jag tror inte det är tänder.
Då brukar det komma när man bromsar/håller i dom lite med vilket det inte gör.

@KrullTroll
Jag hoppas på det men det finns inget vindskydd och som idag har det regnat hela natten så hagen var ganska blöt, dom har täcken men känns inte så schysst att dom får alt ligga ner i blött gräs lr stå och sova hela natten. Dom fick iaf komma in en stund var i uteboxarna idag.

Ang näten, dom har kastat dom vita näten som vi hade förut, dom var för trasiga tyvärr.

@powerm84
Vi har hö balar, så inge plast på våra balar bara nät som tas bort när dom ställer ner dom i höhäckarna, tyvärr.
Och ja, vi har 3 stycken som blir feta för minsta lilla (2 som är för tjocka redan nu) så dom vill ha nät. Jag hoppas detta kan disk till vintern alt dela på flocken som dom hade det förr i tiden. Den möjligheten finns nämligen!

@sassiball
Ja eller hon går egentligen bara med huvudet utåt emellanåt, inte hela tiden men hon gör det ibland och då försöker jag ställa om henne som sagt. Går ju hyfsat men hon vill gärna kika utåt så att säga.
Tycker bogarna går rakt, och jag sitter då rakt, för det mesta vill jag säga. Vid barbacka ridningen kan jag nog hamna lite snett men det kan nog hända även i sadeln men igår red jag i dressyrsadeln och den ramar in mig väldigt bra i och med dom rejäla knästöden tex.

Som jag nämnde tycker jag att hon går rakt men det är själva huvudet som hon kan vrida lite på utåt/bakåt, halsen håller sig hyfsat rakt också med andra ord. Det är i princip som om hon kikar bak på mig och ser så jag är med, typ.

I högergaloppen gick hon faktiskt lite snett, mer än i vänstra varvet där gick det bättre. Hennes sämre sida är vänster sida också.
Hon har ju tappat både hull och muskler men vi jobbar på båda sakerna nu vilket går väldigt bra framåt, hon börjar bli riktigt fin och hon har fint tempo/bjudning framåt nu också vilket är super kul verkligen.

Hon försökte göra sitt bästa igår, det såg man och kände man, men hon tyckte nog en del saker blev jobbigt med, galoppfattningarna tex.
Men styrkan och allt det andra kommer så småningom, vi får försöka rida på banan 1-2ggr i veckan nu och träna på fattningarna bland annat men även på det du skrev, jag ska tänka på och sitta rakt hela tiden och hålla koll på både bogar och bakdelen.

Suck, det är säkert bara jag som är problemet :( Jag vet ju att jag har problem med mina knän och dom har alltid gjort att jag hamnat fel/vridet i sadeln. Men med denna dressyrsadel hålls jag faktiskt på plats väldigt bra, det känns verkligen toppen och det är därför jag la alla dessa pengar på en vettig sadel, för att få mig "fast" i sadeln.

Nu har hon inte något problem med att jag kräver lite mer av henne iaf så vi tar oss sakta men säkert framåt.
Tänkte faktiskt kolla efter någon instruktör nu, tror vi är redo att prova på vår första lektion nu =D Hon har ju fått fram bjudningen och då kör vi.
 
Tack alla som svarat.
Jag skall försöka svara alla nu.

@Catrool
Tänderna skall som sagt kollat nu men har ridit henne mycket i grimman nu också och hon gör likadant där så jag tror inte det är tänder.
Då brukar det komma när man bromsar/håller i dom lite med vilket det inte gör.

@KrullTroll
Jag hoppas på det men det finns inget vindskydd och som idag har det regnat hela natten så hagen var ganska blöt, dom har täcken men känns inte så schysst att dom får alt ligga ner i blött gräs lr stå och sova hela natten. Dom fick iaf komma in en stund var i uteboxarna idag.

Ang näten, dom har kastat dom vita näten som vi hade förut, dom var för trasiga tyvärr.

@powerm84
Vi har hö balar, så inge plast på våra balar bara nät som tas bort när dom ställer ner dom i höhäckarna, tyvärr.
Och ja, vi har 3 stycken som blir feta för minsta lilla (2 som är för tjocka redan nu) så dom vill ha nät. Jag hoppas detta kan disk till vintern alt dela på flocken som dom hade det förr i tiden. Den möjligheten finns nämligen!

@sassiball
Ja eller hon går egentligen bara med huvudet utåt emellanåt, inte hela tiden men hon gör det ibland och då försöker jag ställa om henne som sagt. Går ju hyfsat men hon vill gärna kika utåt så att säga.
Tycker bogarna går rakt, och jag sitter då rakt, för det mesta vill jag säga. Vid barbacka ridningen kan jag nog hamna lite snett men det kan nog hända även i sadeln men igår red jag i dressyrsadeln och den ramar in mig väldigt bra i och med dom rejäla knästöden tex.

Som jag nämnde tycker jag att hon går rakt men det är själva huvudet som hon kan vrida lite på utåt/bakåt, halsen håller sig hyfsat rakt också med andra ord. Det är i princip som om hon kikar bak på mig och ser så jag är med, typ.

I högergaloppen gick hon faktiskt lite snett, mer än i vänstra varvet där gick det bättre. Hennes sämre sida är vänster sida också.
Hon har ju tappat både hull och muskler men vi jobbar på båda sakerna nu vilket går väldigt bra framåt, hon börjar bli riktigt fin och hon har fint tempo/bjudning framåt nu också vilket är super kul verkligen.

Hon försökte göra sitt bästa igår, det såg man och kände man, men hon tyckte nog en del saker blev jobbigt med, galoppfattningarna tex.
Men styrkan och allt det andra kommer så småningom, vi får försöka rida på banan 1-2ggr i veckan nu och träna på fattningarna bland annat men även på det du skrev, jag ska tänka på och sitta rakt hela tiden och hålla koll på både bogar och bakdelen.

Suck, det är säkert bara jag som är problemet :( Jag vet ju att jag har problem med mina knän och dom har alltid gjort att jag hamnat fel/vridet i sadeln. Men med denna dressyrsadel hålls jag faktiskt på plats väldigt bra, det känns verkligen toppen och det är därför jag la alla dessa pengar på en vettig sadel, för att få mig "fast" i sadeln.

Nu har hon inte något problem med att jag kräver lite mer av henne iaf så vi tar oss sakta men säkert framåt.
Tänkte faktiskt kolla efter någon instruktör nu, tror vi är redo att prova på vår första lektion nu =D Hon har ju fått fram bjudningen och då kör vi.

Fast även om du rider på hackamore eller grimma så kan det ändå komma fram problem om de har tandproblem i och med att man ber om saker och hästen "tvingas" stänga munnen, vilket kan innebära ajaja om de finns vassa kanter osv i munnen :) Men bra att du bokat in koll, hade missat de, sorry!

Kan ju vara någon låsning i kroppen också så klart!
 
@Catrool : Så fina ni är!!

@Van Remo: Snyggt arbete, visserligen står min häst hyfsat stilla när jag kravlar upp (och hon är liiiiten), men får nog aldrig damen till att komma på kommando!

Vi rehabar vidare och smyger sakta in lite mer galopp. Lastade och körde en runda till skogen i torsdags, hästen har bestämt sig för att hon INTE ska gå in i trailer och de senaste gångerna har vi haft en rejäl diskussion. Nu vann jag dock utan att någon kom och hjälpte mig och utan att hetsa upp mig för mycket utåt (så blir hon bara lika sur och så står vi där och glor på varandra). När hon väl går in börjar hon direkt käka hö så misstänker att det är ännu en av hennes idéer och en diskussion man ska vinna, vi har haft några sådana under åren… :devil:
I fredags tömkörde jag lite för första gången på länge, måste nog gå en kurs snart för det gick inget vidare, hvilket nog mest beror på mig, plus att hon mister all framåtbjudning vid longering/tömkörning.

Idag en lite runda på banan i blåst, 7 grader och ösregn. Alla andra hästarna inne/nere på betet=skrikande okoncentrerad häst, men framåtbjudningen felade iaf ingenting…
 
@sassiball tjusigt! Hon är redigt fin, och vilken härlig frambensteknik hon har :)
Den där blicken känner jag igen, fattar inte hur det kan vara så svårt. :wtf:

@Molin jag är inne på sassiballs linje. Våd som är starkare i sin vänster sida kan ibland gå med vinklat huvud åt höger, helt enkelt för att den vänstra halvan i hals och bog tar "över". Han kan oxå bita sig fast i vänster, mer förr så allt jobb har gett resultat. Men brukar rida honom utåtställd när han vinklar huvudet för att få honom att bjuda på yttertygeln ordentligt, sen smyger jag över honom igen. Men vinklar han eller skjuter ut vänsterbog så ställer jag ut igen.Och det funkar såååå bra.
Likadant i galoppfattningen till höger galopp som kan strula just för att han blir överställd inåt och skjuter ut vänster bogen. Men med en lätt ställning utåt så brukar han fatta rätt :) Värt att testa iaf ;)

@Catrool så fin han är!!! :love: Jag är inte helt såld på spanjorer, men din är redigt fin!!! :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 027
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp