10:orna del 7

Har glömt att uppdatera här, men nu har vi fått hem hästen. :bump:Han är lite för tjock och har varit lite stressad pga att det var första gången han bytte hem sedan han var 6 månader gammal. :o Han har redan sparkat sönder en vattenhink och dragit sönder ett grimskaft på någon sekund (han ryckte upp huvudet och pang sa det med grimskaftet och han backade bara in i vattenhinken i boxen och blev livrädd) och verkar inte riktigt ha koll på sin kropp, men äsch. :grin: Bufflig är han och vet inte riktigt vad personligt utrymme är, men vi lär oss det varje dag så det kommer väl. Just nu gör vi inte mer än borstar honom och planen är väl att vi ska fortsätta så några veckor tills han känner sig hemma. :up:
Lite ängslig är han fortfarande, vill inte vara själv inne och tycker inte att bara en häst är tillräckligt med sällskap heller. Men det är väl för att han känner sig otrygg när allt är nytt. Planen är väl att sätta ihop han med i alla fall en av hästarna så snart som möjligt (ska bara prata med ägaren lite mer om när) och sen ska vi väl flytta ihop alla hästar. Känns verkligen som om han kan få ut mycket av att han en kompis att klia på (ja, första dagen vi släppte ut han i hagen gick han genast fram till en av hästarna i hagen brevid och började klia han på halsen :love:). Det var väl det, här är några bilder från i Tisdags;
IMG_5690_zpsac0420ed.jpg

IMG_5684_zps17dd10c9.jpg

IMG_5677_zps956e96ff.jpg
Så fin han ser ut, så härlig färg :) Dottern såg bilden och sa att en sån häst vill hon ha när hon blir vuxen.
 
Har glömt att uppdatera här, men nu har vi fått hem hästen. :bump:Han är lite för tjock och har varit lite stressad pga att det var första gången han bytte hem sedan han var 6 månader gammal. :o Han har redan sparkat sönder en vattenhink och dragit sönder ett grimskaft på någon sekund (han ryckte upp huvudet och pang sa det med grimskaftet och han backade bara in i vattenhinken i boxen och blev livrädd) och verkar inte riktigt ha koll på sin kropp, men äsch. :grin: Bufflig är han och vet inte riktigt vad personligt utrymme är, men vi lär oss det varje dag så det kommer väl. Just nu gör vi inte mer än borstar honom och planen är väl att vi ska fortsätta så några veckor tills han känner sig hemma. :up:
Lite ängslig är han fortfarande, vill inte vara själv inne och tycker inte att bara en häst är tillräckligt med sällskap heller. Men det är väl för att han känner sig otrygg när allt är nytt. Planen är väl att sätta ihop han med i alla fall en av hästarna så snart som möjligt (ska bara prata med ägaren lite mer om när) och sen ska vi väl flytta ihop alla hästar. Känns verkligen som om han kan få ut mycket av att han en kompis att klia på (ja, första dagen vi släppte ut han i hagen gick han genast fram till en av hästarna i hagen brevid och började klia han på halsen :love:). Det var väl det, här är några bilder från i Tisdags;
IMG_5690_zpsac0420ed.jpg

IMG_5684_zps17dd10c9.jpg

IMG_5677_zps956e96ff.jpg
Vilken sötnos!
En tanke bara som slog mig, utan att låta dum eller så.. Var försiktig med täckeshängaren.
Vi har haft likadana både i nuvarande stall och på förra stallet, på båda ställena har hästar stått och nafsat i täcken som hängt. Yvå stycken lyckades få ner underkäken mellan täckeshängaren och boxväggen. Riktigt läskigt och inget jag vill att någon ska behöva uppleva. Nu har jag iofs islandshästar med troligtvis mindre käkar är din, men bara en liten tankegrej.
 
Vilken sötnos!
En tanke bara som slog mig, utan att låta dum eller så.. Var försiktig med täckeshängaren.
Vi har haft likadana både i nuvarande stall och på förra stallet, på båda ställena har hästar stått och nafsat i täcken som hängt. Yvå stycken lyckades få ner underkäken mellan täckeshängaren och boxväggen. Riktigt läskigt och inget jag vill att någon ska behöva uppleva. Nu har jag iofs islandshästar med troligtvis mindre käkar är din, men bara en liten tankegrej.
Boxgallret är bara öppet när vi är där vid honom. Lämnar aldrig han ensam där pga risken att han fastnar. Men tack för omtanken! :)
 
Boxgallret är bara öppet när vi är där vid honom. Lämnar aldrig han ensam där pga risken att han fastnar. Men tack för omtanken! :)
Gud så bra att ni redan tänkt på det :)
Var så hemska upplevelser att jag ville hindra andra från samma misstag som dessa hästägare.
 
Här har vi haft äventyr. Dennis har fått åka iväg på semester medan matte rehabar. Fantastisk stor hage som är torr! :love:

Men kort efter ankomsten blev han som det verkar skrämd av älg och stack ur hagen när det var mörkt ute. I helt ny miljö var han vilse, alla inblandade människor var förstås jätteoroliga innan han hittades runt midnatt ute på ett fält ca 1 km därifrån. Tack vare att det är breda reflexer på täcket såg en person honom på längre avstånd.

Chockad häst som hade ont i en framhov och fick övernatta i närmast liggande stall. Dagen efter ledde jag honom tillbaka igen. Han drog av sig en sko dagen innan han rymde och "utflykten" på natten hade inte gjort hoven mindre öm så därefter var han rejält halt. Läget verkar något bättre nu. Antingen har han trampat på något eller är det något ligament i hoven som skadats?

Ja ja får vara glad över att han inte blev påkörd eller gick ner sig i terrängen ändå.
 
Senast ändrad:
oj vad det händer olyckor här! Skönt att det verkar ha gått bra ändå!

Har nu haft min lilla häst hemma i en vecka.
Hon fick åka 50 mil i släpet och hon stod snällt som en liten ängel! :love:
Nu kan jag inte berätta hur det går med ridningen som ni andra, men i morgon ska vi spänna för vagn för första gången på henne. Hon är näst intill inkörd sen tidigare så vi fortsätter där tidigare ägare slutat!

Idag fick min son "rida" på henne. Andra gången hon har ryttare på sig, hon skötte sig exemplariskt!
Det är nog den snällaste och klokaste hästen jag haft!
a4d6ddd9-4a0b-468c-af62-e30e1c05b344_zps88c168ca.jpg


Inte ens mitt gamla shettis träns passade på henne, så det fick bli grimma med kedja istället. Han styr ju ändå inte!;)
 
En läges raport från mig och lillfjant. Hämtade hem honom för ca 2 veckor sedan och han har blivit riden en ny ryttare. Det har fungerat över förväntan och lillfjant sköter sig finfint:).
Hade sån tur att jag fick tag i denna gulliga tjej som rider honom riktikt bra, så kul. Tyvärr så har han genom en mystik väg fått ringorm:crazy:. Upptäckte det några dagar efter hemkomst, sitter precis vid sadelgjordsområdet på båda sidor. Han har använt utbildarens utrustning men ingen av hennes hästar har eller har haft ringorm:confused: Ett mysterium både för henne och mig.
Så jag fick hoppa omkring med min onda fot och skura box, utrustning och häst med virkon, blä...Ser dock ut som att jag lyckats få stopp på eländet.
 
oj vad det händer olyckor här! Skönt att det verkar ha gått bra ändå!

Har nu haft min lilla häst hemma i en vecka.
Hon fick åka 50 mil i släpet och hon stod snällt som en liten ängel! :love:
Nu kan jag inte berätta hur det går med ridningen som ni andra, men i morgon ska vi spänna för vagn för första gången på henne. Hon är näst intill inkörd sen tidigare så vi fortsätter där tidigare ägare slutat!

Idag fick min son "rida" på henne. Andra gången hon har ryttare på sig, hon skötte sig exemplariskt!
Det är nog den snällaste och klokaste hästen jag haft!
a4d6ddd9-4a0b-468c-af62-e30e1c05b344_zps88c168ca.jpg


Inte ens mitt gamla shettis träns passade på henne, så det fick bli grimma med kedja istället. Han styr ju ändå inte!;)
Åh så fin hon är! Spännande med inkörning. Hoppas det går bra :)
 
oj vad det händer olyckor här! Skönt att det verkar ha gått bra ändå!

Har nu haft min lilla häst hemma i en vecka.
Hon fick åka 50 mil i släpet och hon stod snällt som en liten ängel! :love:
Nu kan jag inte berätta hur det går med ridningen som ni andra, men i morgon ska vi spänna för vagn för första gången på henne. Hon är näst intill inkörd sen tidigare så vi fortsätter där tidigare ägare slutat!

Idag fick min son "rida" på henne. Andra gången hon har ryttare på sig, hon skötte sig exemplariskt!
Det är nog den snällaste och klokaste hästen jag haft!
a4d6ddd9-4a0b-468c-af62-e30e1c05b344_zps88c168ca.jpg


Inte ens mitt gamla shettis träns passade på henne, så det fick bli grimma med kedja istället. Han styr ju ändå inte!;)

Men jösses så sööta! :love: Vad är det för ras?
 
Spåret otur fortsätter för oss :( Dennis måste åka till klinik och röntgas. Hoven är inte bättre. Kanske något ligament eller har han trampat på något? Beställer tid imorgon.
 
En läges raport från mig och lillfjant. Hämtade hem honom för ca 2 veckor sedan och han har blivit riden en ny ryttare. Det har fungerat över förväntan och lillfjant sköter sig finfint:).
Hade sån tur att jag fick tag i denna gulliga tjej som rider honom riktikt bra, så kul. Tyvärr så har han genom en mystik väg fått ringorm:crazy:. Upptäckte det några dagar efter hemkomst, sitter precis vid sadelgjordsområdet på båda sidor. Han har använt utbildarens utrustning men ingen av hennes hästar har eller har haft ringorm:confused: Ett mysterium både för henne och mig.
Så jag fick hoppa omkring med min onda fot och skura box, utrustning och häst med virkon, blä...Ser dock ut som att jag lyckats få stopp på eländet.

Märkligt med ringormen? :confused: Kanske någon annan varit i hennes stall? I vårt stall blev det överfört till annan häst med att ryttaren ridit i shortchaps som varit i kontakt med ringorm på annan häst.
 
Men @Wembley otur du och din häst har:o. Hoppas det inte är något allvarligt. Hur går det med din rygg?

Ja det kan vara ryttarens stövlar som är smittovägen. Hoppas bara hon slipper det på sina hästar, hon har rätt många:crazy:. Tycker det tillräckligt med svampen på EN häst:mad:
 
Men @Wembley otur du och din häst har:o. Hoppas det inte är något allvarligt. Hur går det med din rygg?

Ja det kan vara ryttarens stövlar som är smittovägen. Hoppas bara hon slipper det på sina hästar, hon har rätt många:crazy:. Tycker det tillräckligt med svampen på EN häst:mad:

Ryggen är mycket bättre, tack! :) Ja det känns som vi är otursförföljda just nu. Hur mår din fot?

Ringorm är ju tyvärr väldigt smittsamt så inte sällan vandrar det över hela beståndet av hästar. Håller tummarna för att ni lyckas begränsa det!
 
Ja verkligen otur du har haft @Wembley :(

Jodå det går sakta men säkert framåt med foten. Sjukgymnastiken är en fantastisk uppfinning;). Men svullnaden vill inte riktigt ge med sig men det tar tid med den här typen av skador har jag lärt mig. Ska börja jobba 1/2 tid om en vecka och det är toppen:D. Har ett jobb där jag står och går hela tiden därav sjukskrivningen, hade varit bra med kontors jobb just nu:p

Hästen står på "isoleringen" tills han är ok. Alltså egen hage och ingen boxgranne intill inne. Och så virkon, virkon och virkon... Upptäckte det så snabbt så vi får hoppas att vi hunnit begränsa det till min lillfjant.
 
Fy för skador och ringorm :(
Våd fick ringorm i vintras, lyckades hålla de till de hästar som gick i samma hage bara iaf. Det vart kallt där en sväng oxå så med minusgrader och massa Pevaryl så vart det snart på bättringsvägen.
Vi hade dock ingen aning om vart det kom från i början.

I stallet nu så har ardenrarna fått skabb i hovskägget så de har blivit rakade och behandlas nu.
Vet inte hur det blir med Våd, de har aldrig gått ihop så bör inte smittats. Men nån vet sa att alla "håriga" hästar i samma stall ska behandlas även om de inte visar symtom.
Får ringa och rådfråga min vet imorn.

Bjuder på några tjusiga mobilbilder med fräckt insta-filter :p
3D508A36-9BB6-4FE0-B4A8-EF31882A0B76_zpssb8vprjq.jpg

6906170F-2203-4A89-AAEF-4382533F526C_zpse0zov8qz.jpg


Ignorera leran :angel:
 
Fy för skador och ringorm :(
Våd fick ringorm i vintras, lyckades hålla de till de hästar som gick i samma hage bara iaf. Det vart kallt där en sväng oxå så med minusgrader och massa Pevaryl så vart det snart på bättringsvägen.
Vi hade dock ingen aning om vart det kom från i början.

I stallet nu så har ardenrarna fått skabb i hovskägget så de har blivit rakade och behandlas nu.
Vet inte hur det blir med Våd, de har aldrig gått ihop så bör inte smittats. Men nån vet sa att alla "håriga" hästar i samma stall ska behandlas även om de inte visar symtom.
Får ringa och rådfråga min vet imorn.

Bjuder på några tjusiga mobilbilder med fräckt insta-filter :p
3D508A36-9BB6-4FE0-B4A8-EF31882A0B76_zpssb8vprjq.jpg

6906170F-2203-4A89-AAEF-4382533F526C_zpse0zov8qz.jpg


Ignorera leran :angel:

Vad fin han är!
 
Ger många guldstjärnor till min häst idag!
Höjde upp ett hinder till 1m idag vilket hon klev över lätt som en plätt :love:
bra1_zps7c490a63.jpg

Mur fick hon också hoppa för första gången!
DSC_0539_zpsccf152b1.jpg

DSC_0429_zpsf611cd97.jpg

DSC_0468_zps9b32f439.jpg

DSC_0529_zpsced95b3c.jpg


Gasen funkar allt bättre och styrning samt böjning funkar toppen i skritt och trav, lite "stelt" i galoppen än men det tar sig :D
 
Så fina alla är! :love:

Jag kommer joina er i tråden igen i Januari. Blandade känslor,eftersom han skulle vara borta tills sommaren 2016 egentligen. Märkte att FV velade redan i sensommras,och jag sa då att det är bättre hon säger upp kontraktet NU än mitt i vintern,dels pga plats,dels pga grovfodret,som ni kanske minns så tål han INTE hösilage, och hö är en bristvara här... Men nejdå,det gick bra endå,och hon hade ju hjälp när det krisade (Hon har en sjukdom som går i skov),men i förrgår så sa hon att det funkade inte längre.

Jättekul, nu när vi har typ 100 födelsedagar i släkten,julafton,nyår osv,och jag har valt att inte ta en enda dag ledig utöver mitt jobbschema så jag jobbar fullt ut också. Extremt mycket utgifter på denna lön,och vovven fick ju somna in i Måndags så det drog iväg där med veterinärbesök,avlivning,kremering och allt.

Har nu ägnat ett halvt liv känns det som att få fram hö. Har lyckats med det tack och lov så vi bör klara oss till sommaren,sen har jag ingen aning,för han jag ska köpa av har gården till salu så det är ju inte säkert alls hur det ser ut till hösten igen.

Måste fixa en värmebalja då han åker ut på lösdrift,där pratar vi flera flera tusen. Hö flera tusen. Har investerat i hönät idag för över en tusing. Skulle behöva bygga nån slags höhäck också,räknat lite lätt på den,flera tusen där också. Ghaaaaaaaa!!!!!!!! :arghh::arghh::arghh:

Jaja,bara att göra det bästa av det hela,för hur som så är jag såklart glad att få hem hästen igen,har ju saknat han så otroligt mycket!!! :love: Hade bara varit skönt om det hade blivit till våren. Vi köpte ju hus för en knapp månad sen så hade varit skönt att landa i det och alla kostnader i det också. Och hinna komma över den största sorgeperioden över vovven. Blää,känns liksom som om det vart lite för mycket nu,även om jag som sagt är glad över hästen kommer hem.

Ett plus är iaf att jag fått tag på en helt underbar medryttare (för jag har fortfarande lika lite tid som när jag bestämde mig för att låna ut han...),var hon som red honom efter inridningen en månad när jag var gravid,hon är verkligen helt underbar och rider,i mina ögon, bäst! :p Hon fick ta bort sin häst i sommras så hon har ingen alls nu,jobbet tar mycket tid så jag tror hon är nöjd över att ha häst ett par dagar i veckan bara. :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 734
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp