10:orna del 7

senaste210_zps62a9de28.jpg


Här ovan kan ni se en glad nybliven hästägare.
Här under kan ni se samma glada hästägares fot efter första rid"turen". En månad sedan, fungerar nu utan smärtlindring dock fortfarande lindat. håhåjaja....
senaste219_zps427c9845.jpg

Sprenger Bow Balance om någon undrar.
 
@Fibusen
Åh vilken dubbelmoral! Förstår verkligen känslokrocken... Massa pepp till dig!


KL
Kaptenen blir kvar till nästa tisdag, den nionde. Hans nya ägare skulle iväg på helgkurs nästa helg så hon frågade om han kunde få stå kvar en vecka till. Den enda som bekymrar mig är hur jag ska klara av att åka iväg med honom... Hittills har jag alltid varit så himla inställd på att han är till salu, ända sen betäckningen liksom. Men nu plötsligt så funkar han ju! Skorna sitter kvar i drygt åtta veckor, fötterna växer och blir bättre och bättre, ridningen har lossnat, han är världens gosigaste mysbjörn som man skulle kunna mysa med dygnet runt... Varför skulle han prompt växa upp och bli så jäkla underbar bara just nu för att han ju faktiskt äntligen är såld!? Jag är så himla kluven just nu... Jag vill inte ens rida honom för att han är så jäkla underbar att sitta på, jag blir bara ledsen när jag kliver av...

Hur som helst var vi ut en tur med medis och ponny i tisdags, då passade han på att sticka en liten sväng då han låtsades bli livrädd för en cyklist. Innan var han (som vanligt) trög men efteråt var det lite extra go och då blev han så himla fin! Idag red jag ut ensam, som vanligt jättetaggad direkt istället, knepig pålle. Fick skritta rätt länge innan han upptäckte att jag satt på, men sen travade vi nästan hela rundan runt. Alltid lite spänd i början när man rider själv, men när det släpper....... :love: :love: :love: Alltså man svävar på moln där uppe! Han rör sig alldeles magiskt! Så mjukt, så lagom, så mycket fokus, sånt gung, så uppför... Och bara man rätar lite på ryggen och håller om så sätter han sig på rumpan in i avsaktningen. Såklart så orkar han inte så länge, men de där stunderna verkligen känner man vilken sjuk kapacitet han håller inne med... I galopp har han lite väl lätt för att byta så det blir galoppombyten lite här och var när han ser läskiga stenar i dikena. Men värre än så blir det liksom aldrig, han bara byter galopp och fortsätter framåt. Härliga underbara pålle! :love:

Taggad när man har korta tyglar, släpper man kan man utan problem sitta och lyssna på fåglarna utan stigbyglar på helt långa tyglar och fippla med mobilen. :p Säker unghästridning... :angel: Vi har det bästa underlaget nu också, packad snö och några minusgrader! :love:

IMG_20141128_104844_zpskz41p7zi.jpg

Fina fina kaptenen!!
Han kommer vara saknad här oxå, du får be nya ägaren joina oss här :D
Och vilket fantastiskt väder!!

Jag har varit i Stockholm på horse show Tors-fre. Shoppade ett glen Gordon diablo träns och längtar efter att få provrida det. Hoppas hinna imorn fm innan jag ska på kalas i Gbg.
För övrigt så rakade jag Våd idag för andra gången denna säsongen. Tredje gången totalt för Våd och han stod som en ljus och nästan sov. Lite skillnad mot förra året när han mest kastade sig runt på tre ben.

Turbo hade uppvisning på horse show och nu är jag så sjuuuukt taggad till att komma igång igen. Men vill fortfarande ta det lugnt då jag misstänker att han växer. Inget som påverkar hans energi eller vilja, men är rädd om hans kropp. Han ska ju ändå hålla i 20 år till :)
 
@Blipp Ajjajjaj, såg inte alls skönt ut:(


Kl

Var tvådagars kurs hos oss i helgen och vi var med första dagen. Jättenöjd med Basilika första halvan men sen tog bensinen slut och benen sprattlade lite huller om buller... Men som sagt superfin innan :D

Nu blir det nedjoggning en vecka och sen vila ca en månad :)
 
Tänk att man kan bli så glad av att rida sin häst! Trots att jag bara håller på att skritta igång Frasse efter hans viloperiod, så är jag på topphumör efter varje ridtur. Bara skritt några dagar till, sen är det dags för lite högre hastigheter. Det suger verkligen i sitta-på-ridbanan-och-trimma-tarmen! :) Han blir snart till salu, men det är nästan så att jag hoppas på att han inte blir såld... :p
 
Blah!
Precis hemkommen från stallet efter ett riktigt dåligt ridpass.
Har ju tömkört en del det sista och Våd har gått så jäkla fint så hade en del förhoppningar på detta pass. Och jag gjorde ärkemisstaget att inte se till formen för dagen :(
Ingen bra ridning alls från min sida. Tror Våd kämpade på så gott han kunde, men mina krav idag var allt för höga :(
Usch..känner mig som en hemsk tvåbening idag.

Men försöker blicka framåt. Imorn e jag ledig och åker ut på morgonen. Funderar på att sporra mig själv till att våga ta en liten kort tur ute, ensamma. Han är redo, men det hänger på mig. Men det känns som om jag skulle klara det. Hade varit sååå skönt då det är ett av mina mål för oss att kunna rida ut själva innan året är slut.
Jag behöver pepp!!!
 
Blah!
Precis hemkommen från stallet efter ett riktigt dåligt ridpass.
Har ju tömkört en del det sista och Våd har gått så jäkla fint så hade en del förhoppningar på detta pass. Och jag gjorde ärkemisstaget att inte se till formen för dagen :(
Ingen bra ridning alls från min sida. Tror Våd kämpade på så gott han kunde, men mina krav idag var allt för höga :(
Usch..känner mig som en hemsk tvåbening idag.

Men försöker blicka framåt. Imorn e jag ledig och åker ut på morgonen. Funderar på att sporra mig själv till att våga ta en liten kort tur ute, ensamma. Han är redo, men det hänger på mig. Men det känns som om jag skulle klara det. Hade varit sååå skönt då det är ett av mina mål för oss att kunna rida ut själva innan året är slut.
Jag behöver pepp!!!

Klart du ska testa! Kommer gå galant,tänkt vad skönt det känns efteråt sen när du är hemma i stallet igen och allt har gått bra! :bump:
 
Blah!
Precis hemkommen från stallet efter ett riktigt dåligt ridpass.
Har ju tömkört en del det sista och Våd har gått så jäkla fint så hade en del förhoppningar på detta pass. Och jag gjorde ärkemisstaget att inte se till formen för dagen :(
Ingen bra ridning alls från min sida. Tror Våd kämpade på så gott han kunde, men mina krav idag var allt för höga :(
Usch..känner mig som en hemsk tvåbening idag.

Men försöker blicka framåt. Imorn e jag ledig och åker ut på morgonen. Funderar på att sporra mig själv till att våga ta en liten kort tur ute, ensamma. Han är redo, men det hänger på mig. Men det känns som om jag skulle klara det. Hade varit sååå skönt då det är ett av mina mål för oss att kunna rida ut själva innan året är slut.
Jag behöver pepp!!!

Klart du ska rida ut imorgon! Våd kommer säkert tycka att det är kul att komma ut på en liten fredagstur med sin matte. Att nå målet nästan en månad innan "tidsfristen" har gått ut kommer att ge dig en riktig lyckokick, och mersmak! :)
 
@Fibusen och @WBanna tanken var att rida idag. Men tiden sprang och jag hade en massa skolarbete som ropade så det blev "bara" en mysstund idag :(
Har ett grupparbete som ska in på tisdag och ett mindre inbördeskrig har brutit ut i gruppen vilket gör att allt tar huuuur lång tid som helst. Men sen så! Den där ridturen ska (!!) bli av innan året e slut. :cool:
 
Jag och Hugo har haft hård träning med det här med att stanna när jag stannar, gå när jag går och allmänna ledarskapsövningar. Han är ju sååå pååå heeela tiden, herregud vad hans kompis i hagen måste hata honom. Han sprängde även hagen häromdagen och grannen ringde stallägaren och frågade om det var vår häst ute på åkern. :angel:
Under vårt senaste "träningspass" var han lös och jag strävade på att finna det här "join up" (Monty Roberts någon?). Gav nästan upp och tvivlade på att det skulle fungera när han bara kom till punkten där han vände örat emot mig och även huvudet då och då under vad som kändes som för alltid. Men sedan poff så började han tugga och sänkte huvudet också. Bästa känslan i världen när jag kallade in honom och han följde mig överallt på gräsridbanan utan att gå iväg, stanna eller äta. :love: (lite jobbigt med en tonårig leftbrain introvert som tycker att han är bäst och snyggast och ska få göra som han vill, men han kan ju! :grin:)
Fick även äntligen en snygg bild på honom i sitt nya täcke. :bump:
10441021_10202815036840219_2452699083425927451_n_zps3e669e50.jpg


Och juste, det där om att han tyckte han var snyggast, bäst och vackrast? Ja... :grin: (och ja, är medveten om hans överhull)
10846027_10202815037080225_1439946951414796187_n_zpsdf3ada1d.jpg
 
Blah!
Precis hemkommen från stallet efter ett riktigt dåligt ridpass.
Har ju tömkört en del det sista och Våd har gått så jäkla fint så hade en del förhoppningar på detta pass. Och jag gjorde ärkemisstaget att inte se till formen för dagen :(
Ingen bra ridning alls från min sida. Tror Våd kämpade på så gott han kunde, men mina krav idag var allt för höga :(
Usch..känner mig som en hemsk tvåbening idag.

Men försöker blicka framåt. Imorn e jag ledig och åker ut på morgonen. Funderar på att sporra mig själv till att våga ta en liten kort tur ute, ensamma. Han är redo, men det hänger på mig. Men det känns som om jag skulle klara det. Hade varit sååå skönt då det är ett av mina mål för oss att kunna rida ut själva innan året är slut.
Jag behöver pepp!!!

Så där känns det ibland! Det behöver egentligen inte bara vara ett dåligt ridpass, det kan också vara så att ni är på väg upp över en tröskel! Kraven ökar (och det ska de ju) och det blir svårare och jobbigare och allt vill gärna kännas skit... men sen rätt vad det är så bara fungerar det igen och det är då man inser att man har nått en ny nivå och det var därför som det kändes så svårt och hemskt tidigare. Kämpa på och ta dig upp för trappstegen, snart släpper det igen!
Och ta tjuren vid hornen och rid ut en runda! Det är klart att du fixar det, så som ni susar fram över fälten tillsammans, så fixar ni lätt en liten skrittrunda (till att börja med) :bump:
Om det känns lättare, så rid ett kort pass på banan först, sen skrittar du av honom en kort runda ute efteråt.
 
Alltså min häst :love:
Hon är så jäkla rolig! :D

Jag har varit krasslig ett tag och inte orkat rida på en vecka. Så igår kände jag att hon behövde rastas och jag var sent i stallet så ridhuset var ledigt. Släppte lös henne där, men hon var måttligt road av att spralla och leka. Så jag byggde fram ett hinder, det var längesedan och hon brukar tycka att det är roligt. Om hon tyckte!?! :rofl:

Orkar ni inte se hela filmen så titta i alla fall vid 1,10 :D söta, söta lilla dressyrhäst :cautious:

 
@Fibusen och @WBanna tanken var att rida idag. Men tiden sprang och jag hade en massa skolarbete som ropade så det blev "bara" en mysstund idag :(
Har ett grupparbete som ska in på tisdag och ett mindre inbördeskrig har brutit ut i gruppen vilket gör att allt tar huuuur lång tid som helst. Men sen så! Den där ridturen ska (!!) bli av innan året e slut. :cool:

Ah, jag missade att du hade skrivit det i onsdags. Då tycker jag att du ska ta en liten tur idag. Det blir en bra paus i skolarbetet, det rensar hjärnan och ger nya krafter. :up:
 
Alltså min häst :love:
Hon är så jäkla rolig! :D

Jag har varit krasslig ett tag och inte orkat rida på en vecka. Så igår kände jag att hon behövde rastas och jag var sent i stallet så ridhuset var ledigt. Släppte lös henne där, men hon var måttligt road av att spralla och leka. Så jag byggde fram ett hinder, det var längesedan och hon brukar tycka att det är roligt. Om hon tyckte!?! :rofl:

Orkar ni inte se hela filmen så titta i alla fall vid 1,10 :D söta, söta lilla dressyrhäst :cautious:



Alltså herregud! :rofl: Hon är verkligen underbar! :D Så himla kul att hon siktar på hindret heeeeela tiden! Och himla hinderklok också, rättar sig verkligen klockrent hela tiden! Det är en sån där häst man verkligen kan säga tycker om att hoppa! Ett hinder står helt ensamt på långsidan, pålle hoppar, vänder, hoppar - får fnatt, springer runt, hoppar, vänder, hoppar... Hahaha, underbar är hon! :D Hon är verkligen en av mina favoriter i tråden! :love:
 
Alltså min häst :love:
Hon är så jäkla rolig! :D

Jag har varit krasslig ett tag och inte orkat rida på en vecka. Så igår kände jag att hon behövde rastas och jag var sent i stallet så ridhuset var ledigt. Släppte lös henne där, men hon var måttligt road av att spralla och leka. Så jag byggde fram ett hinder, det var längesedan och hon brukar tycka att det är roligt. Om hon tyckte!?! :rofl:

Orkar ni inte se hela filmen så titta i alla fall vid 1,10 :D söta, söta lilla dressyrhäst :cautious:


Haha en sån cool häst du har!

Bra tips du hade där om att man känner att ett ridpass inte var så bra, man kan ju vara på väg upp en nivå till. Det ska jag försöka tänka nästa gång det inte känns jättebra.

Kan väl säga att igår var nästan ett sådant pass. Vet inte vad som flugit i Fendi för hon blir piggare och piggare för varje ridpass och särskilt om hon fått stå några dagar. Igår hade hon nog vilat 4-5 dagar men hon är ju inte direkt i någon kondition så det borde inte ha någon betydelse. Men så fort jag kortade tyglarna började hon takta och jag fick absolut inte hålla om henne för mycket med benen, då blir hon så laddad så hon vet inte var hon ska bli av! Eftersom jag inte fick henne att slappna av alls tänkte jag att jag galopperar henne i arbetsgalopp istället några varv och låter henne bli lite trött, så det blev galopparbete först ganska många varv tills hon började frusta och kändes lite mer avslappnad. Sen fick hon en riktigt fin trav efter det, massor av takt men ändå med lite tryck i. :love:
Jag som först har haft känslan av att den här hästen är så otroligt lättriden att vem som helst kan hoppa upp, får nog tänka om, hon är känslig. Tur att hon är snäll i alla fall.
 
Så där känns det ibland! Det behöver egentligen inte bara vara ett dåligt ridpass, det kan också vara så att ni är på väg upp över en tröskel! Kraven ökar (och det ska de ju) och det blir svårare och jobbigare och allt vill gärna kännas skit... men sen rätt vad det är så bara fungerar det igen och det är då man inser att man har nått en ny nivå och det var därför som det kändes så svårt och hemskt tidigare. Kämpa på och ta dig upp för trappstegen, snart släpper det igen!
Och ta tjuren vid hornen och rid ut en runda! Det är klart att du fixar det, så som ni susar fram över fälten tillsammans, så fixar ni lätt en liten skrittrunda (till att börja med) :bump:
Om det känns lättare, så rid ett kort pass på banan först, sen skrittar du av honom en kort runda ute efteråt.

Tack för peppen!!:bow:
Hoppas det är en tröskel, och då vi inte haft några direkta motgångar någon gång sen han kom som ohanterad slyngel till mig för drygt ett år sen så ska man väl inte klaga.
Avskrittning ute gjorde vi för några veckor sen, tom över den "läskiga" bron och det gick ju helt felfritt. Därför känner jag att det är dags att jag slutar mesa och skrittar en hel runda. Han är ju helt underbar min häst, bara mina hjärnspöken. Men jag är gött trött på dom nu. :banghead:
Så nu ska det bli av! Hoppas bli färdig tidigt i skolan idag så tiden finns för en tur.
 
Alltså min häst :love:
Hon är så jäkla rolig! :D

Jag har varit krasslig ett tag och inte orkat rida på en vecka. Så igår kände jag att hon behövde rastas och jag var sent i stallet så ridhuset var ledigt. Släppte lös henne där, men hon var måttligt road av att spralla och leka. Så jag byggde fram ett hinder, det var längesedan och hon brukar tycka att det är roligt. Om hon tyckte!?! :rofl:

Orkar ni inte se hela filmen så titta i alla fall vid 1,10 :D söta, söta lilla dressyrhäst :cautious:


haha...charmtroll :D
Gillar att hon nästan blir lite arg på väggen där i hörnet hela tiden som "står i vägen" för hennes framfart :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 483
· Visningar
48 353
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp