10:orna del 7

Nämen @Raider_ så duktig din fina häst är:). Lillfjants nya ryttare red idag så jag passade på att lägga upp ett litet kryss. Ja någon hopphäst blir han nog inte:angel: han klev/kravlade sig över med stor möda. Ha ha en sån syn, dressyrhäst ända ut i hovspetsarna:D
 
@Fibusen men fan vad surt, fast ändå helt jättekul! Jobbigt med allt på en gång :/
Gött med en bra medryttare iaf.

Idag slängde jag upp en av "småtjejerna" i stallet på Våd. Hon red in min shettis för ett antal år sen och hon sa precis som jag att Våd är en större kopia av honom.
Våd tyckte det var lite konstigt med en annan ryttare, speciellt en som är så mycke mindre/lättare än mig. Så han pinnade på som 17. Men sen så fick hon till det riktigt bra.
Tom så bra att hon sa att hon ville köpa nordsvensk-fölet i stallet istället för den där 1.70+ hästen hon drömmer om :D heja nordsvensken lixom! :up:
 
Spåret otur fortsätter för oss :( Dennis måste åka till klinik och röntgas. Hoven är inte bättre. Kanske något ligament eller har han trampat på något? Beställer tid imorgon.

Fy vad tråkigt med all otur du har nu!! Vet hur det känns.. Håller tummarna att det inte är något på röntgen och att du snart är bra i ryggen!
 
En läges raport från mig och lillfjant. Hämtade hem honom för ca 2 veckor sedan och han har blivit riden en ny ryttare. Det har fungerat över förväntan och lillfjant sköter sig finfint:).
Hade sån tur att jag fick tag i denna gulliga tjej som rider honom riktikt bra, så kul. Tyvärr så har han genom en mystik väg fått ringorm:crazy:. Upptäckte det några dagar efter hemkomst, sitter precis vid sadelgjordsområdet på båda sidor. Han har använt utbildarens utrustning men ingen av hennes hästar har eller har haft ringorm:confused: Ett mysterium både för henne och mig.
Så jag fick hoppa omkring med min onda fot och skura box, utrustning och häst med virkon, blä...Ser dock ut som att jag lyckats få stopp på eländet.

Inte kul med ringorm!! Vi hade några hästar i stallet som åkte på det i somras men med behandling och sanering så försvann det snabbt. Kul att du har hittat en bra medryttare så du får hjälp! Speciellt nu när din fot inte är riktigt bra!

Uppdatering från oss. Vi fick ju tyvärr ta in en annan hovis då ordinarie hovis inte vågade komma pga kvarkan och denna hovis skodde då inte på samma sätt vilket resulterade i tre tappskor på två veckor.. Sista tappskon så tröttnade jag och raspade lite och slog på skon själv och peppar peppar så sitter den kvar än så länge.. Så idag red jag för första gången sedan han dängde av mig och det gick jätte bra, utmanade dock inte ödet utan höll mig till skritt och trav och övade på mycket övergångar. Jag hade bytt till ett skarpare bett för att se om han lyssnade lite bättre på förhållningar samt graman på för säkerhets skull. Jag är egentligen emot att betsla upp men om det gäller mitt liv så..:nailbiting::cautious:
 
Kul att du är på g igen med ridningen:)
Har ni kvarka i erat stall :o En stallkamrat sa precis till mig, att det kunde varit värre än ringorm det kunde varit kvarka, när jag beklagade mig.
 
@TBT Japp tyvärr har vårt stall åkt på kvarka så vi är isolerade. Det uppkom i samband med att Mysen trampade sig på kronranden för snart två månader sedan. Det verkar märkligt nog uppdelat så stallhästarna har falsk kvarka och lösdriftshästarna åkte på riktig kvarka, för ingen i stallet har haft feber utan endast lite hosta och rinniga ögen medans dom på lösdriften har alla klassiska symptom vi tog ju även prover som visade på det. Mysen stod ju som sagt på box när det bröt ut så han har fått fortsatt att stå på box nattetid och ut i hage med kompisar från stalldelen dagtid tills smittan är över på lösdriften. Vi har därmed isolerat lösdriften så man får inte gå med samma kläder eller skor från lösdriften in i stallet. Nu är det bara en häst kvar med lättare symptom så håller tummarna att det snart är över och att Mysen kan gå tillbaka till lösdriften och att man kan åka och träna!!
 
Så fina alla är! :love:

Jag kommer joina er i tråden igen i Januari. Blandade känslor,eftersom han skulle vara borta tills sommaren 2016 egentligen. Märkte att FV velade redan i sensommras,och jag sa då att det är bättre hon säger upp kontraktet NU än mitt i vintern,dels pga plats,dels pga grovfodret,som ni kanske minns så tål han INTE hösilage, och hö är en bristvara här... Men nejdå,det gick bra endå,och hon hade ju hjälp när det krisade (Hon har en sjukdom som går i skov),men i förrgår så sa hon att det funkade inte längre.

Jättekul, nu när vi har typ 100 födelsedagar i släkten,julafton,nyår osv,och jag har valt att inte ta en enda dag ledig utöver mitt jobbschema så jag jobbar fullt ut också. Extremt mycket utgifter på denna lön,och vovven fick ju somna in i Måndags så det drog iväg där med veterinärbesök,avlivning,kremering och allt.

Har nu ägnat ett halvt liv känns det som att få fram hö. Har lyckats med det tack och lov så vi bör klara oss till sommaren,sen har jag ingen aning,för han jag ska köpa av har gården till salu så det är ju inte säkert alls hur det ser ut till hösten igen.

Måste fixa en värmebalja då han åker ut på lösdrift,där pratar vi flera flera tusen. Hö flera tusen. Har investerat i hönät idag för över en tusing. Skulle behöva bygga nån slags höhäck också,räknat lite lätt på den,flera tusen där också. Ghaaaaaaaa!!!!!!!! :arghh::arghh::arghh:

Jaja,bara att göra det bästa av det hela,för hur som så är jag såklart glad att få hem hästen igen,har ju saknat han så otroligt mycket!!! :love: Hade bara varit skönt om det hade blivit till våren. Vi köpte ju hus för en knapp månad sen så hade varit skönt att landa i det och alla kostnader i det också. Och hinna komma över den största sorgeperioden över vovven. Blää,känns liksom som om det vart lite för mycket nu,även om jag som sagt är glad över hästen kommer hem.

Ett plus är iaf att jag fått tag på en helt underbar medryttare (för jag har fortfarande lika lite tid som när jag bestämde mig för att låna ut han...),var hon som red honom efter inridningen en månad när jag var gravid,hon är verkligen helt underbar och rider,i mina ögon, bäst! :p Hon fick ta bort sin häst i sommras så hon har ingen alls nu,jobbet tar mycket tid så jag tror hon är nöjd över att ha häst ett par dagar i veckan bara. :)

Men du, förstår att det känns krisigt när hästen kommer tillbaka så plötsligt. Glädjen att få tillbaka blandat med jobbet och oron över hur det ska fungera. Toppen med medryttaren dock! Se om du får tag på en begagnad profarmaring om du kan, en sådan av gummi som de inte kan skada sig på. Jag hade en sådan och den fungerade toppenbra!
 
Dolly har krossat is på egen hand och fått ett fult sår fram på framkotan. Verkar dock inte halt eller öm men det ser lite snuskigt ut. Idag var en mkt bra dag, först var vi ute och tömkörde (det är knaggligt och hårt men vi har vidgjorda spånvägar som fungerar fantastiskt) och hon var helt avslappnad även vid jobb.
Sedan kom sadelprovaren ut och totaldömde ut min sadel. Hon har ju fått en padd anpassad tidigare (direkt hon kom) men sadelmakaren misstänkte att den ändå gav ett visst punkttryck fram som torde vara störst vid uppsittning....och det är ju det som är vårt stora problem. Till min stora lycka passade dock min 45 (!) år gamla Passier!
Men helst hade jag ju velat få tag på en dressyrsadel som kunde passa så känner ni någon som har en Lippo Vanessa (kring 6.000 max!) så skicka ett pm.
Tänk om det är så att "första stegen efter uppsittning- explosionerna" kan få vara ett minne blott efter sadelbyte?! Det hade ju varit underbart....
 
Barnkalas avklarat! Tokpigga hästar väntade på sin gamla matte. Red Jack i ridhus måndag kväll, i samma sekund som vi gick ut blev det strömavbrott, kolmörkt i hela socknen i flera timmar, vackert och så tyyst. Men glad ändå att vi inte var mitt uppe i något därinne i ridhuset. Red lektion sent på ti kvällen, hästen mycket pigg, inte uppvärmd före lektionen då ridhuset var bokat fram till min tid, studsade fram och låtsades tro att alla sidvärts kommandon var galoppskänklar, pigg! för första gången jag slapp sitta driva. Känner mig gammal. Idag blev det ingen ridning för 4 åringen, dock longering och någon variant på tömkörning, med en töm, sedan fick Jack springa i ridhuset och han var glad och pigg och galoppade runt men är även mycket fåfäng och narcissistiskt förälskad i sin egen spegelbild. Han blev mycket svettig och flåsig av allt lekande så vi gick på en fin promenad i november solen för att torka lite innan det var dax att hoppa tillbaka i lerbadshagen. Janne den bäste kallblodstravaren var som en fjäder idag igen, en stålfjäder, ville bara springa. Vi tog en lång tur med mycket skritt och några långa galopper och jag älskar den hästen! så glad och positiv och klämmig och modig och tjänstvillig.....och.....het. Borde verkligen ha en medryttare eller en medkörare till honom, han är så bra och fin när han rids 6 dagar i veckan men nu när hans elaka matte skaffat nytt intresse så är han faktiskt knappt ridbar! Här där jag bor vimlar det av fina hästar och ryttare är mera sällsynta så det blir nog inte lätt att motivera någon att flyga omkring på honom. Måste muta maken..
 
Tycker det är ovanligt mkt skit i stallarna nu.. typ hela området runt oss i Borås har antingen kvarka eller streptokocker.. man vågar ju knappt sticka ut näsan? Jag hade ju tänkt att åka till Borås om 2 veckor och tävla men vette fan om jag vågar det i dessa tider..
 
Tycker det är ovanligt mkt skit i stallarna nu.. typ hela området runt oss i Borås har antingen kvarka eller streptokocker.. man vågar ju knappt sticka ut näsan? Jag hade ju tänkt att åka till Borås om 2 veckor och tävla men vette fan om jag vågar det i dessa tider..
Vi har också haft kvarka i närheten, det känns lite som förkylningstider på dagis även i stallarna....
 
Min gissning är att dessa milda vintrar gör det värre då bakterierna frodas i värmen och leran :cautious:
Lite ordentligt vinter med massa minusgrader skulle behövas för att döda ut skiten.

Idag fick Våd jobba på töm.
Började med uppvärmning lös och han bocka och pep som den unghäst han ändå är :D Har varit några minusgrader idag och igår och då spritter det i kroppen på lillen.
Sen kopplade jag på tömmen och vi började jobba. Han försökte fuska en del i början och gena gärna i svängar och på volten. Men vi benade snart ut det och han vart såååå fin :love:
Hade som plan att jobba på galoppen vilket vi också gjorde. Skitduktig!! Tänk vad mycke lättare det blir att iaf nosa på lite bärighet när man inte har en osmidigt heffaklump till matte på ryggen :D Men så jobbigt det var sa Våd. Tror jag nästan lyckades jobba honom trött där en sväng ;)

Nu är han pussad på och ompysslad och jag drar till Stockholm i ottan. Ser honom inte förrän på lördag, stallkamrat och make är värvade för att ge honom lite kärlek medan jag är borta.

Han ångar gött
677D103D-87C2-47AD-8675-6286F67A3757_zpstnfepwpv.jpg


96DF3B6E-4FA0-45E2-A037-CC46C3C66DA2_zpsvlxxqx4t.jpg
 
Nu har vi sagt ett datum iaf,så 16 Januari kommer korven hem igen. :love: Blandade känslor som sagt över det fortfarande,men jag är så jävla deppig över allting för tillfället så det beror väll mycket på det. :meh:

Hoppas det hinner vända innan han landar.
 
Fy vad tråkigt med all otur du har nu!! Vet hur det känns.. Håller tummarna att det inte är något på röntgen och att du snart är bra i ryggen!

Han har skrittat bättre senaste dagarna. Igår var hovslagaren ute och kollade hoven och satte på en ny sko, så börjar i den änden och ser om det möjligen kan vara en så enkel lösning? :confused::) Han är väldigt ömfotad i samband med tappskor och hovkvalitéten inte den allra bästa. Rymningen gjorde inte saken bättre alls..
 
@Fibusen
Åh vilken dubbelmoral! Förstår verkligen känslokrocken... Massa pepp till dig!


KL
Kaptenen blir kvar till nästa tisdag, den nionde. Hans nya ägare skulle iväg på helgkurs nästa helg så hon frågade om han kunde få stå kvar en vecka till. Den enda som bekymrar mig är hur jag ska klara av att åka iväg med honom... Hittills har jag alltid varit så himla inställd på att han är till salu, ända sen betäckningen liksom. Men nu plötsligt så funkar han ju! Skorna sitter kvar i drygt åtta veckor, fötterna växer och blir bättre och bättre, ridningen har lossnat, han är världens gosigaste mysbjörn som man skulle kunna mysa med dygnet runt... Varför skulle han prompt växa upp och bli så jäkla underbar bara just nu för att han ju faktiskt äntligen är såld!? Jag är så himla kluven just nu... Jag vill inte ens rida honom för att han är så jäkla underbar att sitta på, jag blir bara ledsen när jag kliver av...

Hur som helst var vi ut en tur med medis och ponny i tisdags, då passade han på att sticka en liten sväng då han låtsades bli livrädd för en cyklist. Innan var han (som vanligt) trög men efteråt var det lite extra go och då blev han så himla fin! Idag red jag ut ensam, som vanligt jättetaggad direkt istället, knepig pålle. Fick skritta rätt länge innan han upptäckte att jag satt på, men sen travade vi nästan hela rundan runt. Alltid lite spänd i början när man rider själv, men när det släpper....... :love: :love: :love: Alltså man svävar på moln där uppe! Han rör sig alldeles magiskt! Så mjukt, så lagom, så mycket fokus, sånt gung, så uppför... Och bara man rätar lite på ryggen och håller om så sätter han sig på rumpan in i avsaktningen. Såklart så orkar han inte så länge, men de där stunderna verkligen känner man vilken sjuk kapacitet han håller inne med... I galopp har han lite väl lätt för att byta så det blir galoppombyten lite här och var när han ser läskiga stenar i dikena. Men värre än så blir det liksom aldrig, han bara byter galopp och fortsätter framåt. Härliga underbara pålle! :love:

Taggad när man har korta tyglar, släpper man kan man utan problem sitta och lyssna på fåglarna utan stigbyglar på helt långa tyglar och fippla med mobilen. :p Säker unghästridning... :angel: Vi har det bästa underlaget nu också, packad snö och några minusgrader! :love:

IMG_20141128_104844_zpskz41p7zi.jpg
 
Jösses vilken otur ni åkt på.

Här är motivationen på botten. Nilmar rids och jålls igång igen nu efter min ögonoperation men det är tungt.

Hatar det här mörkret. Börjar frysa på ovkså. Igår började ridbanan kännas lite hård. :-(

Nilmar är iallafall glad över att få jobba lite.
 
Hihi, här är jag igen! :D
Jag har inte gjort mycket med Hugo sedan han kom för nästan två veckor sedan. Eller jo, har tagit med han på banan och gick en kort promenad bort från stallplanen igår. Det gick toppen. :up: Kunde dock inte gå så långt eftersom vi var tvungna att lämna den andra hästen i stallet ensam i hagen och det var jättehemskt för honom (trots att ägaren sagt att det går bra för honom att vara själv..) :cry: Hugo tycker hur som helst att livet är jättehärligt och oj så mycket bus man kan ha för sig. Han gillar att busa runt med mig i hagen i brist på annat (många bocksprång blir det ;)) men respekterar även när leken tar slut. Lite väl på är han väl fortfarande men det kommer väl.
Idag blev han ihopsläppt med den andra hästen i stallet (berättade jag hur vi var 5 hästar i stallet från början men så lämnade 3 av de bara sådär? Blir lite svårt att ta Hugo bort från stallet längre stunder när det är så även om det är onekligen mysigt att ha stallet för sig själv :angel:) och det gick så bra så. Hugo blev genast ett plåster som följer med den andre överallt. Och tror att båda blir väldigt glada över sällskapet. Äntligen slipper man oroa sig att han har för tråkigt om dagarna. :bow:
Här är några bilder från igår när jag spenderade över 2 timmar att "mocka" några få bajshögar (Hugo är ju sååå rolig att umgås med när han alltid vill vara med en);
1535512_10202786173238647_6172473505890174380_n_zpsa4937f29.jpg

63777_10202786173638657_2246542584307538217_n_zpsa0769d5a.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 354
· Visningar
44 621
Senast: Wille
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp