10:orna del 7

Jag och Hugo har haft hård träning med det här med att stanna när jag stannar, gå när jag går och allmänna ledarskapsövningar. Han är ju sååå pååå heeela tiden, herregud vad hans kompis i hagen måste hata honom. Han sprängde även hagen häromdagen och grannen ringde stallägaren och frågade om det var vår häst ute på åkern. :angel:
Under vårt senaste "träningspass" var han lös och jag strävade på att finna det här "join up" (Monty Roberts någon?). Gav nästan upp och tvivlade på att det skulle fungera när han bara kom till punkten där han vände örat emot mig och även huvudet då och då under vad som kändes som för alltid. Men sedan poff så började han tugga och sänkte huvudet också. Bästa känslan i världen när jag kallade in honom och han följde mig överallt på gräsridbanan utan att gå iväg, stanna eller äta. :love: (lite jobbigt med en tonårig leftbrain introvert som tycker att han är bäst och snyggast och ska få göra som han vill, men han kan ju! :grin:)
Fick även äntligen en snygg bild på honom i sitt nya täcke. :bump:
10441021_10202815036840219_2452699083425927451_n_zps3e669e50.jpg


Och juste, det där om att han tyckte han var snyggast, bäst och vackrast? Ja... :grin: (och ja, är medveten om hans överhull)
10846027_10202815037080225_1439946951414796187_n_zpsdf3ada1d.jpg

Han har ju rätt iaf, han e snygg ;)
Skönt med framsteg. att det där lilla kan betyda så mycket. Underbara hästar :love:
 
Jaha då var det dax igen:meh: Igår när jag skulle kratsa bakhoven på lillfjant så var olyckan framme igen. Han var lite okoncentrerad då det var insläpp av stallets hästar men jag tyckte att han ändå kunde lyssna lite på mig.
Sa till på skarpen och gjorde ett nytt försök att lyfta pållens bakben, och då minsann lyfte han bakbenet med ett ryck. Lite för högt för han träffade mina glasögon med hasen. Glasögonen fixade ett fint jack strax under ögonbrynet, fick rycka loss glasögonen från jacket:eek:
Ja så nu har jag en rejäl blåtira i färgen vinrött åt svart, yah... Orkade inte åka in så jag tejpade ihop sårkanten med strips jag hade hemma. Får hoppas det inte blir ett ärr nu.
Annars inget nytt, vi vårdar ringormen och lillfjant vilar och latar sig i hagen. Inspirationen lyser med sin frånvaro:angel:
Fler blivande 5åringar som vilar?
 
Jaha då var det dax igen:meh: Igår när jag skulle kratsa bakhoven på lillfjant så var olyckan framme igen. Han var lite okoncentrerad då det var insläpp av stallets hästar men jag tyckte att han ändå kunde lyssna lite på mig.
Sa till på skarpen och gjorde ett nytt försök att lyfta pållens bakben, och då minsann lyfte han bakbenet med ett ryck. Lite för högt för han träffade mina glasögon med hasen. Glasögonen fixade ett fint jack strax under ögonbrynet, fick rycka loss glasögonen från jacket:eek:
Ja så nu har jag en rejäl blåtira i färgen vinrött åt svart, yah... Orkade inte åka in så jag tejpade ihop sårkanten med strips jag hade hemma. Får hoppas det inte blir ett ärr nu.
Annars inget nytt, vi vårdar ringormen och lillfjant vilar och latar sig i hagen. Inspirationen lyser med sin frånvaro:angel:
Fler blivande 5åringar som vilar?
Oj din stackare! Tänk om du fått glasskärvor i ögonen! Du måste haft tur ändå!

Min lilla gumma var så duktig idag så. Pigg och framåt utan att vara hetsig, hyggliga övergångar tycker jag. Ibland har hon en tendens att lägga huvudet på sned, och jag hade lite samma upplevelse med hennes mamma. Där hjälpte dressyrtränaren mig, har för mig att det berodde på att jag inte fick bogen på rätt plats utan hon sköt ut på något håll, kommer bara inte ihåg. Men det hjälpte att träna hörnpasseringar så jag får väl testa det. Men idag var det alltså uteritt på regnvåta grusvägar, jättehärligt!

Tittade på Fendi i stallgången idag, synd att jag inte fotade för hennes rygg har ändrat sig mycket. Det var i mitten av oktober jag började rida henne och hon har fått en helt annan överlinje, hon har fått muskler runt manken. Först trodde jag nästan hon var lite svullen, testade att trycka lite men hon reagerade inte överhuvudtaget och ser likadan ut på båda sidor så det måste vara muskler. Och ryggen är inte alls lika kantig längre utan börjar se mycket rundare ut.
 
Nejmen @TBT nu får du sluta skada dig!! Hoppas nya skadan oxå läker bra utan ärrbildning!!

Mysen har fått gå på lite vila oxå då han efter alla avtrampade skor fått en liten envis svullnad runt kotan hf. Han är inte halt så vitt jag kan se men var lite ovillig att böja sig åt höger i veckan när jag red så då tar jag det säkra före det osäkra och låter honom vila ett par veckor. Känns som vi bara hinner komma igång så blir det vila igen men vad gör man... Tur att han är ung.. ;)
 
  • Gilla
Reactions: TBT
@TBT Aj aj aj din stackare! Jag själv vågar inte ha glasögonen i stallet, eller ja snarare för min plånbok inte klarar av att köpa nya så fort jag blir nockad, antingen av mig själv, hästarna eller boxdörrarna.

Som svar på din sista fråga, min Empa har gått på vila nu sen andra veckan i november, hon växer så det knakar, både på höjden och bredden. Så hon är trött i både kropp och knopp. Planen är att hon ska vila till nyår, men som det ser ut nu får hon nog vila längre. Men man vet aldrig med växtperioder.
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Jaha då var det dax igen:meh: Igår när jag skulle kratsa bakhoven på lillfjant så var olyckan framme igen. Han var lite okoncentrerad då det var insläpp av stallets hästar men jag tyckte att han ändå kunde lyssna lite på mig.
Sa till på skarpen och gjorde ett nytt försök att lyfta pållens bakben, och då minsann lyfte han bakbenet med ett ryck. Lite för högt för han träffade mina glasögon med hasen. Glasögonen fixade ett fint jack strax under ögonbrynet, fick rycka loss glasögonen från jacket:eek:
Ja så nu har jag en rejäl blåtira i färgen vinrött åt svart, yah... Orkade inte åka in så jag tejpade ihop sårkanten med strips jag hade hemma. Får hoppas det inte blir ett ärr nu.
Annars inget nytt, vi vårdar ringormen och lillfjant vilar och latar sig i hagen. Inspirationen lyser med sin frånvaro:angel:
Fler blivande 5åringar som vilar?

Usch vad läskigt!

Vilar? Det har min häst gjort sen typ 1/1 2014 :p
 
...och då hoppar jag in i tråden som jag följt flitigt sedan jag köpte min -10 för ett och ett halvt år sedan :)

Köpte henne som oinriden en månad efter att jag förlorat mitt sto och föl i samband med fölning.

Hon har visat sådan exemplarisk ridbarhet och trevligt temperament under sitt första år som riden, att matten slappat till sig och se där; i det första uppsuttna bocksprånget av det redigare slaget åker den annars rätt så sadelfasta matten i backen. Så där har du det @ TBT: axelfraktur och två månaders oplanerad vila för -10:an :D
 
Välkommen @Tualma !!

Idag tänker jag vara totalt osvensk och skryta utav bara fan!
Sist jag skrev i tråden (förra veckan) så var jag gött depp efter ett uselt ridpass. Då var det snälla själar här som peppade och någon sa bland annat att jag skulle se det som att vi var på väg över en ny tröskel.
Och jäklar vad ni hade rätt!!:bow:
Hoppade upp och red idag, Våd var laddad som fan och gick runt och småpep. Jag vart harig och vågade knappt lägga på skänkeln först, men ryckte upp mig och herregud vilken häst jag har!!! :love::love::love:
Snygga övergångar, tempoväxlingar, halvhalterna satt som ett smäck, mjuk och fin i sidorna, gas och broms funkade kanon, mjuk i mun och alldeles underbar:love::love::love: Visst, det är inte grand prix-nivå på oss men ändå. Det går framåt. Ikväll var nog vårt bästa ridpass någonsin,
Och att tänka att detta har jag gjort, jag lixom!! Han kom till mig i juli förra året och var då en ohanterad och brötig slyngel. Att tänka att den han är idag är tack vare mig rätt igenom är en häftig känsla. Därav mitt skryt.
Våd har ju vilat från ridningen i stort sätt sen i början på november. Lite tömkörd och arbetad från backen med, men det räcker klart inte för min grabb. Börjat konstra med stallfolket vid både in och utsläpp och brötat till sig igen. Har ju sett att han växer, men huvudet är då med för fullt och han vill inte alls vila.
Och med den glädjen och energin till att verligen jobba och inte lulla runt och hitta på dumheter som han visade idag så gissar jag att han är redo för att köra igång igen.
När han nu var i så fin form idag frågade jag en kompis i stallet om inte hon ville sitta upp, då kom slyngeln i honom fram igen. Upp med huvudet och struttade runt som värsta islänningen :wtf:
Jag hoppade upp igen för att checka av, han struttade 2 steg och sen trilla han rätt igen. Min bebis gillar sin matte helt enkelt :D
Försvårar ju ev planer på en framtida medryttare bara :angel::angel:
 
Var ett tag sen jag skrev här, men sitter och kikar på era inlägg lite då och då.

Tänkte att jag skulle gnälla lite i hopp om att få lite tips och kanske även lite motivation. Jag trivs inte riktigt i stallet där jag har hästen nu, eller jag trivs inte alls. Flyttade hästen till en bekants nyköpta ställe och det lät på hen som att det skulle gå fort att bygga upp boxar, sadelkammare, lösdrift, hagar mm. Men det slutade med att jag och min sambo fick göra allting då jag tyckte att det började bli lite akut när det blev kallare och kallare. Så vi har i alla fall byggt upp två boxar och två hagar varav en med lösdrift. Så hästen går nu tillsammans med en äldre d-ponny på lösdrift sen några veckor tillbaka, vilket känns skönt. Men allting känns så tråkigt då h*n inte verkar intresserad av hästar öht, utan tar väl in hästen och ryktar den en gång varannan vecka.. Det är jag som får mocka lösdriften och fylla på nya rundbalar med hö när det tar slut. När vi pratade om allt innan vi tog dit hästarna så verkade det så himla bra och h*n verkade väldigt intresserad. Sen är ju stallet långtifrån klart. Det finns inga fönster och knappt några lysen så det är väldigt mörkt där inne och Redhawk hatar att stå där. Han har börjat stegra, skrapa med hovarna, nervös-bajsa och springa runt där inne, vilket inte känns så roligt.

Jag är så van vid att ha en ordentlig sadelkammare där lädersaker håller sig fina, att det är ljust i stallet och att det finns vatten indraget mm. Jag tänker hela tiden på vad jag måste göra i stallet, och det är inte lite saker som måste fixas heller. Men sen vill jag inte lägga den där tiden och energin på att göra det, för jag orkar helt enkelt inte. Särskilt inte när det inte är mitt ställe och sambon är ju verkligen inte förtjust i att lägga sin fritid på att hjälpa mig, det bara förstör mellan oss. Så jag bara går runt och mår dåligt över det och tappar all motivation. Känner bara att det inte är kul med häst längre. Har ingen att dela intresset med, ingen att rida ihop med. Har försökt hitta nytt stall, men finns inget i närheten som har en ledig plats/tar in folk.

Sen är jag väl också deppig för att jag har börjat inse att jag verkligen inte vill lägga så mycket pengar på Redhawk som ägaren begär. Så då känns det tråkigt att behålla honom om jag ändå kommer behöva lämna tillbaka honom snart. Jag vill ju verkligen köpa honom, men jag tänker bara inte betala så mycket då jag och alla andra jag pratat med anser att det är ett överpris. När jag tog hem honom tänkte jag "det löser sig, annars får jag väl bara lämna tillbaka honom", men att jag skulle bli fäst vid honom tänkte jag kanske inte på..

Aja, vi var i alla fall på dressyrträning i lördags. Redhawk brukar vara ganska svårlastad, men det gick otroligt bra för att inte ha blivit lastad sen i juni. Tog kanske 15 minuter när vi skulle dit och när vi skulle hem tog det bara ett par minuter. Han gick in med en gång utan att backa ut igen :bow: Träningen gick väl helt okej. Vi har inte tränat sen i somras och jag har aldrig tränat för den här tränaren, utan jag hoppade bara in för en kompis som inte kunde åka. Redhawk var i alla fall väldigt lugn och snäll. Han slappnar av på ett helt annat sätt i ridhus. När man rider utomhus är han så springig och stark, speciellt sen det började bli kallt ute. Sen har jag fått svar på varför det känns som om mitt högra ben är längre än det andra: det är mitt vänstra ben som är stelt och jag kan inte trycka ner hälen ordentligt. Så på något sätt kompenserar jag genom att sätta mig mer till vänster i sadeln och därför har vi problem med högervarvet då jag sitter och trycker med vänster sittben. Har försökt att stretcha innan ridning nu efter det, men det verkar inte fungera så jag får nog besöka en kiropraktor.

Jag vet att jag inte har bästa sitsen eller rider perfekt, men kan väl vara kul med en film ändå.
 
Hoppar in och läser här lite då och då. Här hemma händer det inte mycket, har under hösten tampats med mugg och kan snart varenda behandling. Men har nu kommit på en som fungerar för Sessan. Är fortfarande inte helt borta utan kommer lite nya krystor varannan vecka ungefär. Men behandlar jag direkt är de borta nästa dag.

ridningen går framåt, hon är nästan alltid rolig att rida. Hände mycket när jag köpte en dressyr sadel. Jag sitter bättre och får henne med mig på ett annat sätt. Nu ska jag bara få sålt någon av mina andra sadlar för att kunna köpa en ny hoppsadel oxå.
 
KL
Igår åkte Kaptenen till sin nya ägare. Vi hann med en kort sista ridtur i soluppgången. Vackert ute med stor måne, jag red upp till jobbet så fick chefen ställa upp som fotograf. Han kanske inte nån mästerfotograf, han zoomade sönder så allt är brusigt, men jag är glad att jag ens fick nån bild. Min fina fina röda ställde upp sig och posade så himla fint, precis som vanligt. Han är verkligen modell. :love:

koppen_zps266e57f1.jpg


Sen klev han på transporten på tio minuter, trots att han inte har åkt sen i somras. Stod som ett ljus hela vägen, klev ut, gnäggade en gång, följde med mig in i nya stallet och ställde sig och mumsade hö helt cool. Vi var kvar nån timme till och han sa inte ett ljud, bara åt och såg sig omkring helt lugn, alldeles ensam i stallet och brydde sig inte alls. :love: Sen hade han fått gå på promenad och skött sig så bra, och idag hade hopsläppet gått smärtfritt. Han går nu med nya ägarens avelssto men kommer gå med två andra busiga ynglingar senare. Det känns så himla bra, han kommer ha det super där! Men det är redan hemskt tomt här hemma. :cry:
 
Hoppar in och läser här lite då och då. Här hemma händer det inte mycket, har under hösten tampats med mugg och kan snart varenda behandling. Men har nu kommit på en som fungerar för Sessan. Är fortfarande inte helt borta utan kommer lite nya krystor varannan vecka ungefär. Men behandlar jag direkt är de borta nästa dag.

ridningen går framåt, hon är nästan alltid rolig att rida. Hände mycket när jag köpte en dressyr sadel. Jag sitter bättre och får henne med mig på ett annat sätt. Nu ska jag bara få sålt någon av mina andra sadlar för att kunna köpa en ny hoppsadel oxå.

Och vilken behandling är det som du tycker fungerar?! Tvätt med hibiscrub, torka ben och sedan på med paraffinolja har hittills fungerat bäst för mig.
 
Var ett tag sen jag skrev här, men sitter och kikar på era inlägg lite då och då.

Tänkte att jag skulle gnälla lite i hopp om att få lite tips och kanske även lite motivation. Jag trivs inte riktigt i stallet där jag har hästen nu, eller jag trivs inte alls. Flyttade hästen till en bekants nyköpta ställe och det lät på hen som att det skulle gå fort att bygga upp boxar, sadelkammare, lösdrift, hagar mm. Men det slutade med att jag och min sambo fick göra allting då jag tyckte att det började bli lite akut när det blev kallare och kallare. Så vi har i alla fall byggt upp två boxar och två hagar varav en med lösdrift. Så hästen går nu tillsammans med en äldre d-ponny på lösdrift sen några veckor tillbaka, vilket känns skönt. Men allting känns så tråkigt då h*n inte verkar intresserad av hästar öht, utan tar väl in hästen och ryktar den en gång varannan vecka.. Det är jag som får mocka lösdriften och fylla på nya rundbalar med hö när det tar slut. När vi pratade om allt innan vi tog dit hästarna så verkade det så himla bra och h*n verkade väldigt intresserad. Sen är ju stallet långtifrån klart. Det finns inga fönster och knappt några lysen så det är väldigt mörkt där inne och Redhawk hatar att stå där. Han har börjat stegra, skrapa med hovarna, nervös-bajsa och springa runt där inne, vilket inte känns så roligt.

Jag är så van vid att ha en ordentlig sadelkammare där lädersaker håller sig fina, att det är ljust i stallet och att det finns vatten indraget mm. Jag tänker hela tiden på vad jag måste göra i stallet, och det är inte lite saker som måste fixas heller. Men sen vill jag inte lägga den där tiden och energin på att göra det, för jag orkar helt enkelt inte. Särskilt inte när det inte är mitt ställe och sambon är ju verkligen inte förtjust i att lägga sin fritid på att hjälpa mig, det bara förstör mellan oss. Så jag bara går runt och mår dåligt över det och tappar all motivation. Känner bara att det inte är kul med häst längre. Har ingen att dela intresset med, ingen att rida ihop med. Har försökt hitta nytt stall, men finns inget i närheten som har en ledig plats/tar in folk.

Sen är jag väl också deppig för att jag har börjat inse att jag verkligen inte vill lägga så mycket pengar på Redhawk som ägaren begär. Så då känns det tråkigt att behålla honom om jag ändå kommer behöva lämna tillbaka honom snart. Jag vill ju verkligen köpa honom, men jag tänker bara inte betala så mycket då jag och alla andra jag pratat med anser att det är ett överpris. När jag tog hem honom tänkte jag "det löser sig, annars får jag väl bara lämna tillbaka honom", men att jag skulle bli fäst vid honom tänkte jag kanske inte på..

Aja, vi var i alla fall på dressyrträning i lördags. Redhawk brukar vara ganska svårlastad, men det gick otroligt bra för att inte ha blivit lastad sen i juni. Tog kanske 15 minuter när vi skulle dit och när vi skulle hem tog det bara ett par minuter. Han gick in med en gång utan att backa ut igen :bow: Träningen gick väl helt okej. Vi har inte tränat sen i somras och jag har aldrig tränat för den här tränaren, utan jag hoppade bara in för en kompis som inte kunde åka. Redhawk var i alla fall väldigt lugn och snäll. Han slappnar av på ett helt annat sätt i ridhus. När man rider utomhus är han så springig och stark, speciellt sen det började bli kallt ute. Sen har jag fått svar på varför det känns som om mitt högra ben är längre än det andra: det är mitt vänstra ben som är stelt och jag kan inte trycka ner hälen ordentligt. Så på något sätt kompenserar jag genom att sätta mig mer till vänster i sadeln och därför har vi problem med högervarvet då jag sitter och trycker med vänster sittben. Har försökt att stretcha innan ridning nu efter det, men det verkar inte fungera så jag får nog besöka en kiropraktor.

Jag vet att jag inte har bästa sitsen eller rider perfekt, men kan väl vara kul med en film ändå.
Så roligt att se en film, bra jobbat! Du får väl hålla ögonen öppna efter ny stallplats, hoppas det löser sig!
 
...och då hoppar jag in i tråden som jag följt flitigt sedan jag köpte min -10 för ett och ett halvt år sedan :)

Köpte henne som oinriden en månad efter att jag förlorat mitt sto och föl i samband med fölning.

Hon har visat sådan exemplarisk ridbarhet och trevligt temperament under sitt första år som riden, att matten slappat till sig och se där; i det första uppsuttna bocksprånget av det redigare slaget åker den annars rätt så sadelfasta matten i backen. Så där har du det @ TBT: axelfraktur och två månaders oplanerad vila för -10:an :D

Åh nej, vilken otur! Hoppas det läker bra!
 
@Blipp Ajjajjaj, såg inte alls skönt ut:(


Kl

Var tvådagars kurs hos oss i helgen och vi var med första dagen. Jättenöjd med Basilika första halvan men sen tog bensinen slut och benen sprattlade lite huller om buller... Men som sagt superfin innan :D

Nu blir det nedjoggning en vecka och sen vila ca en månad :)

Så styrbar hon är, verkligen inga problem att vända henne!
 
KL
Igår åkte Kaptenen till sin nya ägare. Vi hann med en kort sista ridtur i soluppgången. Vackert ute med stor måne, jag red upp till jobbet så fick chefen ställa upp som fotograf. Han kanske inte nån mästerfotograf, han zoomade sönder så allt är brusigt, men jag är glad att jag ens fick nån bild. Min fina fina röda ställde upp sig och posade så himla fint, precis som vanligt. Han är verkligen modell. :love:

koppen_zps266e57f1.jpg


Sen klev han på transporten på tio minuter, trots att han inte har åkt sen i somras. Stod som ett ljus hela vägen, klev ut, gnäggade en gång, följde med mig in i nya stallet och ställde sig och mumsade hö helt cool. Vi var kvar nån timme till och han sa inte ett ljud, bara åt och såg sig omkring helt lugn, alldeles ensam i stallet och brydde sig inte alls. :love: Sen hade han fått gå på promenad och skött sig så bra, och idag hade hopsläppet gått smärtfritt. Han går nu med nya ägarens avelssto men kommer gå med två andra busiga ynglingar senare. Det känns så himla bra, han kommer ha det super där! Men det är redan hemskt tomt här hemma. :cry:

En sån fin bild på er två. Åh jag vet precis hur du känner. Fendis lilla föl åkte till sitt nya hem idag och jag har också känt mig nere trots att jag funderat igenom det här. Fendi är jätteledsen och gnäggar och letar i hagen, ush jag känner mig hemsk. Tog massa "sistabilder" igår.
 
Och vilken behandling är det som du tycker fungerar?! Tvätt med hibiscrub, torka ben och sedan på med paraffinolja har hittills fungerat bäst för mig.

tvätta först med yes diskmedel för att få bort allt fett och lösa upp krystorna, sedan hibbiskrub som får sitta på i 15min. torka torr och sedan på med salesylvaselin 2%

tvättade först med bara hibbiskrub men upplevde att det inte löste upp allt fett och löste upp krystorna helt.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 029
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp