10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sassiball -Grattis! :)

Själv lyckades jg klämma in 2 pay and jumper i helgen. I lördags testade vi Faköping lite större och mer ordentlig träningstävling och rullade runt på 80cm. Kändes att det var dags att höja ribban aningens. Inget hoppande över osynliga hinder bara koncentration på vad vi skulle hitta på. Klockrent.
Hittade en till pay and jump på måndagen och då höjde vi till 90.

Dock vart jag lite nervös. Mycket mindre pay and jump och det kändes mer som en vanlig träning fast med lite fikaförsäljning :D
Efter att ha sett hur många som helst hoppa 50-60 så vart 90 helt plötsligt lite högt. Tills vi började rida vill säga och då flöt det på. 1 ned i varje omgång. Hinder nummer ett för hon missbedömde och sedan i omgång 2 hinder nummer 7 vanligt enkelhinder som hon kom lite nära och hann inte upp.

Liten bild.
18199524_10154624420311819_5821919294903701942_n.jpg


Här ser man också tydligt hennes muskelbristning på högra skinkan. Roten till alla låsningar mm men nu känns det som om vi börjar komma nån vart efter lite motgångar.

Ska ligga kvar på 90 ett litet tag och bygga styrka men så fort hon är redo för 1m kommer vi att ut och starta riktiga tävlingar.
 
18193923_10154614211732709_1623762944696831090_n.jpg

Grattis till alla er som haft en fin helg med era fina hästar :) Vi har också varit iväg och tävlat :) Den där enligt prognosen regniga kalla dagen visade sig bli riktigt fin med sol och trevligt fika utomhus visst kom det både regn och hagel men det var så lite och gick fort över. Det var lagtävling, div 3 första omgången och vi lyckades placera oss, en 4e placering för laget. Sally och jag lyckades placera oss individuellt också :) en 7e placering.
Sally är verkligen världens bussigaste häst :heart
 
Empa och jag har ridit vid vattnet, det var en perfekt Valborg som spenderades med den jag gillar bäst, min lilla häst. :D



Bad stallägaren ta en bild på mig och Empa här om dagen.

Detta är resultatet. Haha inte lätt alla gånger. Jag har dubblajackor eftersom det blåste stormvindar och Empa står och spänner ut sin underhals så hon ser helt knasig ut, och öronen är inte ens framåt. :rofl: Jaja så kan det bli. Hon är det finaste jag vet ändå!

Utöver att vi varit vid vattnet och skojat flyter träningen på. Men nu måste vi hitta nytt boende, igen. Gosh jag orkar inte detta, så är det någon som vet någon som har en tom lägenhet i närheten av Lund kan ni la hojta till.
 
Vi har också varit ute på äventyr i helgen, första gången innanför dressyrstaketen :)
På framridningen tänkte jag att det var dömt att misslyckas och övervägde att strunta i det. Hon var så jäkla laddad att jag inte kunde lägga på skänkeln utan att få åka rodeo en sväng, men sen taggade hon ner och skötte sig ypperligt på banan och bjöd på en väldigt fin känsla :) Mycket fina lovord från domaren med som gillade henne skarpt, väldigt roligt att höra.

Jag måste bli stadigare och mer bestämd i min ridning, får jag bara ordning på styrkan i min egen kropp så kommer det nog att kunna bli riktigt bra. Men det går framåt, så jag har goda förhoppningar :) Träna träna!
Några bilder från framridningen

IMG_0146_zpswfw8ozdw.jpg

IMG_0180_zpsnjxdoobx.jpg

IMG_0207_zpsawkh2aez.jpg
 
Vi har också varit ute på äventyr i helgen, första gången innanför dressyrstaketen :)
På framridningen tänkte jag att det var dömt att misslyckas och övervägde att strunta i det. Hon var så jäkla laddad att jag inte kunde lägga på skänkeln utan att få åka rodeo en sväng, men sen taggade hon ner och skötte sig ypperligt på banan och bjöd på en väldigt fin känsla :) Mycket fina lovord från domaren med som gillade henne skarpt, väldigt roligt att höra.

Jag måste bli stadigare och mer bestämd i min ridning, får jag bara ordning på styrkan i min egen kropp så kommer det nog att kunna bli riktigt bra. Men det går framåt, så jag har goda förhoppningar :) Träna träna!
Några bilder från framridningen

IMG_0146_zpswfw8ozdw.jpg

IMG_0180_zpsnjxdoobx.jpg

IMG_0207_zpsawkh2aez.jpg
Vad roligt! Hon är lika fin som vanligt :)
 
Tävlat idag. Gick åt skogen :angel: om man får säga så. Tokpigg häst som taktade och var superladdad. Gick på dubbla spår och giraffläge emellanåt. Vet inte riktigt vad som hände, men jag måste ha en strategi där jag kan få henne lugnare när hon är så här taggad.
Vi hade i alla fall tur med vädret, hon var snäll att lasta (som alltid) och eftersom jag gick tillbaka till remonttränset så har hon slutat helt med att skaka på huvudet så det var ju en del positivt idag ändå.
Nu är hon släppt på sommarbete.
18268346_10154713216384426_4397754485721975205_n.jpg

Hon går själv bredvid ponnyn som tyvärr inte kan släppas på bete då hon fick fång förra året. Så lilla Dingla går också ensam i en liten nerbetad hage.
Jag har egentligen plats till att ta emot några hästar på sommarbete men väljer ändå att inte göra det, blir ju alltid en massa extra spring och oro med nya hästar.
 
Jag kikar in här lite ibland jag med. Jag har en 10:a som heter Älga och just nu stå hennes utbildning lite still. Jag fick bebis för två veckor sedan och har inte ridit henne själv på 2 månader nu. Men jag försöker tömköra henne så mycket jag kan och stallägare försöker rida henne 2 ggr i veckan ca. Jag har som mål att vi ska starta både någon dressyr och någon hoppklass i år. Hon är väldigt efter i utbildningen och vi rider henne nu som en 4-5 åring ungefär. Men det går sakta men säkert framåt! :D
Er kommer jag ihåg! Kul att du hittat tillbaka (eller om jag läst om er i en annan tråd, kanske?). Hon är jättefin, din flicka!
 
Imorgon är det hoppträning :banana:

Kommer garanterat vara skitväder eftersom vi ska vara ute men gid nåde lilla föken om hon krånglar som sist med bara bocksprång och dumheter. Nu vill vi komma åt och träna ordentligt.

Håll tummarna!
 
Tack snälla för era fina ord om min vackra Royal:heart
Dagarna går, men det är tufft. Jag fick hem min nya prinsessa ett par dagar innan jag tog beslutet att ta bort Royal. Så det underlättar sorgen litegrann:cry:

Min nya, en liten 3-åring e: For Romance. Oerhört vacker o snäll tjej!
18403993_10155180853721067_4101400632956450352_o.jpg


Min vackra saknade:heart
18216712_10155167369266067_6753734971646882433_o.jpg

post.php
 
Min lilla donnan verkar ha en låsning i korset eller något liknande.tror inte att det bara är brunstfasoner. :( har från en dag till en annan blivit extremt oliksidig. Höger varv fungerar allt kanon och hon kan böjas och flytta på rumpan. I vänster blir hon tjurig och kan endast gå rak som en pinne, kickar mot innerskänkel och är sur. Ska tömköra idag och se om det blir bättre... :/
Jag hoppas vi kan komma ut på lite tävlingar i sommar! :)
 
@Van Remo Beklagar sorgen och grattis till den nya! jag gjorde likadant. Tog inte ens 2 dygn innan nästa stod i boxen.

@angelo Åk till en equi..vad det nu heter så låsningen släpper. En låsning går inte att rida bort
 
Av att läsa era inlägg blir man ju återigen påmind om vilka känslostormar vi utsätts för. Ena dagen total lycka och i nästa sekund sorg och bedrövelse, så jäkla skört.

Själv gnäller jag mest över tappskor, eller en särskild, höger fram. Den ställer till det för mig och Sally i tid och otid :down: Jag är ganska säker på att det har att göra med hennes blinda sida, den ryker titt som tätt. Hennes hovstorlekar är olika vänster och höger, diagonalt. Nu är vi ju inne i tävlingssäsong och då vill man inte ha tappskor, allt blir ju påverkat negativt.
 
Hoppar in lite igen och lämnar en post om att min tjej mår bra och att det börjar närma sig fölning, okej inte riktigt ännu men 3½vecka kvar till BF :love: Som jag längtar!

Tror dock hon kommer föla tidigare än beräknat, haft den känslan en tid så vi får se hur det blir.
 
HEJA ALLA, VAD NI ÄR FINA OCH DUKTIGA SÅVÄL TVÅ- SOM FYRBENINGAR!!! Ingen nämnd ingen glömd. Denna tråd ligger mig så varmt om hjärtat. Våra fina tior!

Jag har ridit idag!!! Jag har varit oförmögen att rida på en och en hakv månad pga. smärta och 2 kirurgiska ingrepp m.m.
Hästen har blivit motionerad på lina och förra veckan kunde jag själv tömköra ett par pass.
Men idag satt jag upp och det gick BRA! Det gjorde inte ont att sitta till häst, däremot känner jag ju av försöken till att aktivera bålmuskulatuen, men det var en hanterbar smärta så det är bara att träna på, för bålstabilisten behövs ju liksom... Jag skrittade ut på en ... något... stallmodig donna, men det var SÅ härligt. Det blev några varv i galopp på banan när vi kom tillbaka också. Ungefär så här såg vi nog ut; Hästen: :cautious::eek::bump::banana: Jag: :D:love::D
 
Alltså förra veckan var för mig katastrof med hunden som togs bort akut, vår shettis fick vi också ta bort och igår tillbringade vi x antal timmar med att leta liten förrymd ponny som gått igenom tråden och testade på skogarna i Härlunda.

Vi var och hämtade honom, var med vid ihopsläppet och efter ett tag så lämnade vi dem ifred varpå han helt sonika passade på att smita ut.

Fick reda på att han är en 2010 så tänkte jag kunde presentera honom här :D

Vår nya lilla sällskapsponny som vi lånat ett litet tag framåt Darko

18446904_10154664540376819_212251505535542650_n.jpg
 
HEJA ALLA, VAD NI ÄR FINA OCH DUKTIGA SÅVÄL TVÅ- SOM FYRBENINGAR!!! Ingen nämnd ingen glömd. Denna tråd ligger mig så varmt om hjärtat. Våra fina tior!

Jag har ridit idag!!! Jag har varit oförmögen att rida på en och en hakv månad pga. smärta och 2 kirurgiska ingrepp m.m.
Hästen har blivit motionerad på lina och förra veckan kunde jag själv tömköra ett par pass.
Men idag satt jag upp och det gick BRA! Det gjorde inte ont att sitta till häst, däremot känner jag ju av försöken till att aktivera bålmuskulatuen, men det var en hanterbar smärta så det är bara att träna på, för bålstabilisten behövs ju liksom... Jag skrittade ut på en ... något... stallmodig donna, men det var SÅ härligt. Det blev några varv i galopp på banan när vi kom tillbaka också. Ungefär så här såg vi nog ut; Hästen: :cautious::eek::bump::banana: Jag: :D:love::D
Åh härligt!! :D och hoppas smärtan ger med sig helt snart :)


Kl
Red ut en sväng i fredags för första gången på ett tag. Har ju känt mig så ostabilt i den engelska sadeln jag fått låna, men skärpte till mig och gav mig iväg från trygga paddocken! Ramlade inte av :angel:
Jag red bort till en av galoppbackarna och tog en vända där, Ghost verkade tycka det var skoooj och passade på att hoppa över stenar på stigen haha :D
Och fick igår äntligen tag på en westernsadel som passar! Skön är den med, lite mjukt stoppad sits, inte som min förra som var stenhård :p

Nästa helg flyttar vi till lösdriften, lite nervöst!
 
Alltså förra veckan var för mig katastrof med hunden som togs bort akut, vår shettis fick vi också ta bort och igår tillbringade vi x antal timmar med att leta liten förrymd ponny som gått igenom tråden och testade på skogarna i Härlunda.

Vi var och hämtade honom, var med vid ihopsläppet och efter ett tag så lämnade vi dem ifred varpå han helt sonika passade på att smita ut.

Fick reda på att han är en 2010 så tänkte jag kunde presentera honom här :D

Vår nya lilla sällskapsponny som vi lånat ett litet tag framåt Darko

18446904_10154664540376819_212251505535542650_n.jpg

Oj nää fy vad hemskt! :( Beklagar

Himla söt ponny iaf :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 308
Senast: Blyger
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 326
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp