10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går det för er, @border_kelpie? Hittade du någon passande sadel? :)

Jo det går sådär.. Max fortsätter att betee sig konstigt och har blivit helt skum? Men haft ute equteraputen 3 gånger och han blir ju bättre i kroppen för varje gång.
Men lånar sadel än så länge då jag håller på att sätta igång max efter 1 månads vila.

Vill verkligen flytta Max till ett annat stall där dom inte går i sjukhagar! Men kollat på kanske 7 olika stall och alla har små hagar..
Måste nog flytta om jag ska kunna få ordentliga hagar och ute tider :(:confused:
Jobbigt att han beter sig annorlunda än! Kan det vara magnesiumbrist?
Tyckte att min blev mer tittig och reagerade större på läskiga grejer än innan, började ge honom extra magnesium iom hans diagnos (ska tydligen vara bra, trots tillräckligt enligt analys och sådär) och tycker nog han blivit mer som innan igen :) Men kan ju va annat med såklart!

Tråkigt att du inte hittar nåt annat stall :( du får la flytta upp till oss andra i Skaraborg :D


Kl!
Var iväg och tränade igen idag, gick bättre men jag är gärna där och fipplar med tyglarna när jag inte ska. Hästen min fick återigen beröm för att vara lättlärd och trevlig. Men bekväm :D det är han ju dock inte ensam om.... :o
Kollade även in lösdriften och har bestämt mig för att flytta dit, ska bli skoj att stå på ett ställe där dom andra också håller på med western! :) Men tråkigt att flytta från alla i stallet, fast det är nära så jag får la rida och hälsa på! :D
 
Sigge gjorde sin tävlingsdebut i lördags, en LD clear round och vi var felfria :D Lite hackigt på några hinder, ffa 6an men det tror jag berodde på att det var så himla trång framridning så det blev inget av något typ :down: Men han skötte sig väldigt bra och jag tror han tyckte det var roligt och spännande, han beter sig som om han vore kungen :love: Mindre nöjde med de hackiga sprången, men desto mer nöjd med att han byter så han kommer i rätt galopp de flesta gångerna :banana:
 
Ang längd på turer så ligger dom oftast runt 6-8 km på vardagar. Men på helger eller lediga dagar rider vi upp till 2 mil.
Använder mig av både endomondo och equilab. Endomondo har jag använt i flera år och är nöjd. Equilab är nyare för mig, men känns kul. Dock har den svårt att mäta vilken gångart man rider i, vilket hade varit kul att få en mer rätt siffra på :)


Hur känner du för Equilab nu? Vet att en uppdatering kommer snart map gångarterna, men vad skiljer den från Endomondo?
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart
 
Jag var ju iväg på pay and jump idag, skulle hoppa 60 cm men det blev att jag hoppade både 60 och 70 istället.
Precis innan 70 trodde jag att jag skulle dö, VARFÖR ska jag ge mig på detta? Fick ett stopp på första hindret (helt mitt eget fel, nervositeten tog över!) men sedan gav jag mig tusan på att göra mitt bästa och var felfri resten av rundan! Så glad att jag vågade (tack vare mina underbara vänner som var med som hästskötare och support :love:).

Tjoho! Vad bra och modigt!
 
Hur går det för er, @border_kelpie? Hittade du någon passande sadel? :)

Jo det går sådär.. Max fortsätter att betee sig konstigt och har blivit helt skum? Men haft ute equteraputen 3 gånger och han blir ju bättre i kroppen för varje gång.
Men lånar sadel än så länge då jag håller på att sätta igång max efter 1 månads vila.

Vill verkligen flytta Max till ett annat stall där dom inte går i sjukhagar! Men kollat på kanske 7 olika stall och alla har små hagar..
Måste nog flytta om jag ska kunna få ordentliga hagar och ute tider :(:confused:
Hoppas att det ordnar sig med stall, sadel och Max beteende. Det låter ju bra att equiterapeuten tycker att det går åt rätt håll iaf.
 
@Thrillie Bra jobbat!
@sassiball Grattis till placeringen, och visst är det fantastiskt med hästar som är genuint snälla och verkligen kämpar!
@Tualma spännande med ny tränare, blir alltid mycket att tänka på efteråt tycker jag.
____

Empa och jag har hunnit göra årsdebut och tävling två för året sen jag skrev sist. Ingen vidare uppladdning inför årsdebuten egentligen. Bara ridit ute i skogen och på vägarna eftersom ridbanans underlag varit under all kritik. Vågade inte riktigt rida där när det var så tungt. Men nu är den bättre igen.

Årsdebuten gick i alla fall bra. Superglad häst att äntligen få komma ut igen. Fick ett sånt där riktigt skitpet, ett där bommen lika gärna hade kunnat ligga kvar. I övrigt en jättefin runda med bra distanser rakt igenom.

Sen var det bara en vecka till tävling igen men kände att jag behövde lite extra hjälp inför den så åkte i väg mitt i veckan och tränade för en vän. (som för övrigt suttit in Empa och skött löshoppningen av henne en gång i tiden.) Hon var så bra att rida för och både Empa och jag kände att vi verkligen hittade rätt! Fantastiskt att få sån bra hjälp, och då sa hon egentligen inte mer än, titta inte bara framåt, titta uppåt också samt "du kan!" Sen lite annat också så klart men framförallt lät hon övningarna göra sitt. Toppen känsla inför tävlingen. Det var dessutom roligt att höra att hon tycker att jag gjort ett fint jobb med Empa och att hon tror att vi utan problem kommer kunna starta 130 till hösten om inte tidigare. Usch, då börjar det bli högt :crazy::nailbiting::D

Sen var vi iväg i söndags igen och hoppade en 110 felfritt, ingen vidare känsla. Empa var för het och glad i sin uppgift. Men fick till fina språng och bra distanser. Till 120n hade hon taggat ner något och jag hade en fantastisk känsla. Till näst sista hindret får jag dock en lite väl "lång" anridning (trots stor oxer direkt ur sväng) och tittar ner på hindret i stället för framåt och Empa blir tveksam (helt rätt) men hinner inte stanna utan går av och stannar samtidigt, så vi drar det med oss hela hindret helt enkelt. Får vänta på ny bom och på att det ska byggas upp så rider vi den sista linjen perfekt sen. Så trots 8 fel så är det bara på känslan den bästa rundan i 120 som vi gjort.

Nog med text nu.
två bilder på den (i mina inte alls partiska ögon:angel:) mest fantastiska häst.:love:

Ni är så duktiga och hon ÄR jättefin!
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart
Åh nej! Så sorgligt, @Van Remo! Jag har faktiskt tänkt lite på er och undrat hur det gått. :cry:
 
Jag har blivit akut sjuk :(. Veckan har bjudit på akutenbesök både i måndags, onsdags och torsdags, vilket har resulterat i ett par smärtsamma ingrepp. Jag har orkat ut till hästen korta stunder för lite gos och energitankning och har fått hjälp med stallsysslorna av familj och goa stallkompisar.
Det enda positiva hästrelaterat är att jag äntligen verkar ha hittat rätt täckesmodell för hästen! Hon har gett mig gråa hår, då hon fått skav av alla täcken efter att ha växt på sig det senaste året. Innan har hon haft ett par Amigo Hero som hon växt ur och som inte längre ligger optimalt. Till förra hästen har jag haft Bucas Smartex och Bucas Irish, så jag provade att gå ner en storlek i de modellerna, men det gick inte. Trots att täckena låg till synes perfekt efter täckning, så gled de bakåt och skapade tryck vid manke och skav på bogen efter en stunds användning. Jag provade att gå ner ännu en storlek men då blev hon typ strypt. Amigo Bravo Wug 140 funkar men finns bara i ofodrat och 250 g och hon behöver ett mellanting också. Samt någon modell att växla med förstås.
Nu har jag fått hem ett par Bucas Freedom i 140 och de ligger superbra. Hurra! Dessutom var säsongens färger olivgrön (MIN favorit) och bubbelgumsrosa (som donnan med roza i namnet har fått som sin färg och faktiskt bär upp riktigt bra :D).
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart
Fy vad tråkigt :(:( Beklagar verkligen!
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart
Nej, vad tråkigt. Ett sånt jobbigt steg att ta :heart
 
Jag har blivit akut sjuk :(. Veckan har bjudit på akutenbesök både i måndags, onsdags och torsdags, vilket har resulterat i ett par smärtsamma ingrepp. Jag har orkat ut till hästen korta stunder för lite gos och energitankning och har fått hjälp med stallsysslorna av familj och goa stallkompisar.
Det enda positiva hästrelaterat är att jag äntligen verkar ha hittat rätt täckesmodell för hästen! Hon har gett mig gråa hår, då hon fått skav av alla täcken efter att ha växt på sig det senaste året. Innan har hon haft ett par Amigo Hero som hon växt ur och som inte längre ligger optimalt. Till förra hästen har jag haft Bucas Smartex och Bucas Irish, så jag provade att gå ner en storlek i de modellerna, men det gick inte. Trots att täckena låg till synes perfekt efter täckning, så gled de bakåt och skapade tryck vid manke och skav på bogen efter en stunds användning. Jag provade att gå ner ännu en storlek men då blev hon typ strypt. Amigo Bravo Wug 140 funkar men finns bara i ofodrat och 250 g och hon behöver ett mellanting också. Samt någon modell att växla med förstås.
Nu har jag fått hem ett par Bucas Freedom i 140 och de ligger superbra. Hurra! Dessutom var säsongens färger olivgrön (MIN favorit) och bubbelgumsrosa (som donnan med roza i namnet har fått som sin färg och faktiskt bär upp riktigt bra :D).
Vad jobbigt med sjukdom, hoppas du får vara frisk nu :)
Jag skulle också behöva ett nytt täcke, övergångstäcke. Idag har det tom snöat lite här och varit svinkallt, så det var vintertäcke som gällde.
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart

Så fruktansvärt sorgligt!!:cry: :cry:
Beklagar verkligen!!:heart
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart


Neeej, men fy så tråkigt :( Fina fina stora killen :heart
Förstår att det är tungt, kramar till er.

Beklagar verkligen!! :heart
 
Vi har inte varit så aktiva sista tiden. Men detta blir troligtvis vårt sista inlägg här. Royal har åter igen blivit sämre. Även röntgen visar försämring på bara 9 månader... Så han kommer få somna in så fort jag orkar ta det steget:cry:
Lycka till med era fina hästar! Kikar in ibland för att följa er i smyg:heart

Ruggigt tråkigt att läsa :( Fruktansvärt. Kan erkänna att det kommer dagar då jag fortfarande saknar min stora kille. Jag såg dock till att det kom en ny häst direkt efter. Tog inte ens 2 dagar annars hade jag nog inte orkat.

Beklagar verkligen. :heart
 
Japp då var första träningstävlingen avklarad :bump:

70cm gick som smort. Framridning med bara 3-4 bocksprång, Framhoppning samma där inne på banan startade hon med att studsa då ponnyn (ja ponnyn var typ bara söta ponnyer där) vart superpigg och laddade som hejsan och for så Femke hoppade så jag fick ryta till.
Domaren tyckte det var en bra ide att vi skulle vara själva på banan :rofl:

Följde planen trav runt Femke tog själv tag i hindren och bjöd på galopp. På hinder nummer ett så sparkar vi bakut, landar gör samma sak sen gick hon som tåget. Roligt med en häst som taggar till och tar tag i hindren :)

Så nu anmäler vi oss till 80 i Falköping och gör samma sak. Galopp på linjer annars är det trav. Ska se om jag kan tänka mig att ladda upp filmen men det är inte mycket att se. Hon hoppar i alla fall utan spänningar.

17861824_10154577094861819_5434335901139749581_n.jpg


Så nu laddar vi om för Falköping den 29/4
 
Vilken rolig tråd när man själv har ett sto född 2010, jag hoppas att vi får vara med här och inspireras av er :)

17951455_10154571139692709_1788722321877164239_n.jpg


Sally, vi har egentligen inte gjort så mycket eftersom jag för det mesta lider brist på tid och ork men vi försöker :up: Vi har kommit ut på lite tävlingar, lägre dressyrklasser, och hoppas väl på att komma ut på fler.
 
Har beställt en sadel på öppet köp nu, som möjligtvis kan passa, får hjälp att prova den sen när den kommit :)
Jag har under tiden fått låna en vanlig sadel i stallet, alltså.. hahah fy vad jag känner mig vinglig! Det är så att jag känner att jag borde köpa en engelsk sadel också, för att rida i iaf en gång i veckan så jag tränar balansen lite xD (eller bara rida barbacka mer, funkar ju det med!)
I min westernsadel sitter jag där jag sitter, gullet fram och det stora bakvalvet bak, breda fendrar och tunga klossar till stigbyglar, inte fladdrar skänklarna runt då inte :P Kröp ihop också istället för att sträcka på mig, kände jag?!
Jag säger då det... Att ett litet sadelbyte kan göra så mycket för mig, var inte så längesen jag slutade rida engelskt ändå! :o:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 550
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 811
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp