Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja han är verkligen trevlig! :) Apropå stabil hmm.. idag räddade han sin matte från en ringlande "orm". En vajande vimpel i vinden formade en rörlig skugga på marken. Denar misstolkade skuggan för en orm, skyggade och gjorde ett gigantiskt hopp rakt upp när jag skrittade hem på lång tygel. Gissa vem som flög rakt upp och rakt ner i gruset? :meh: Han tittade på mig efteråt som om han verkligen räddat livet på mig :p

Men nej! Hoppas inte du skadade dig allvarligt! Hälsa att han får sluta tappa matte på de viset i fortsättningen :D
 
Ja han är verkligen trevlig! :) Apropå stabil hmm.. idag räddade han sin matte från en ringlande "orm". En vajande vimpel i vinden formade en rörlig skugga på marken. Denar misstolkade skuggan för en orm, skyggade och gjorde ett gigantiskt hopp rakt upp när jag skrittade hem på lång tygel. Gissa vem som flög rakt upp och rakt ner i gruset? :meh: Han tittade på mig efteråt som om han verkligen räddat livet på mig :p

Eller offrade dig till jätteormen :p ;)
 
Tack @Wembley :heart

Ja precis @fio, min gamla fick en senskada och där syns heller ingen ärrvävnad då vi agerade i tidgt skede och satte in behandling osv. Man kan ju tycka man åtmistone iaf kunde fått info om att något hänt om nu så är fallet, men de kan ju hänt i Spanien också de vet man ju inte.

Alldeles nyss ringde iaf veterinären tillbaka och de hade just avslutat genomgången av M´s bilder. Dem var allihop överens om att det finns en liten skada i kanterna efter slaget där svullnaden sitter och de var också överens om att de syns någonsorts mindre förkalkning sedan tidigare skada. Dock så ser båda benen så pass lika ut (förutom skadan som skett nu) att man blir lite förvirrad över vad det egentligen är man ser på ultraljudet. Kanske har han slagit på sig ofta under yngre ålder som gjort att han fått "ärr" i båda benen, de är något som vi högst troligt aldrig kommer kunna få veta men med tanke på hur rörlig han är, är det en mycket trolig teori.

Med tanke på att skadan är så pass liten, att han inte är halt, inte är eller har varit varm eller på annat sätt påverkad förutom svullnaden så hade veterinärerna kommit fram till att lätta lite på restriktionerna som jag fick igår.:banana::D

Så nu ska vi skritta 30 min om dagen i två veckor till sedan ska tiden skitt ökas och jag kan även då smygga in lite jogg :up::up:

Jag frågade flera gånger om hur dessa små förkalkningar kan påverka hållbarheten i framtiden. Som de ser ut nu tyckte hon inte jag skulle oroa mig över detta utan de borde inte påverka hållbarheten utan han ska kunna gå fullt ut :) :)

Härligt!!!
Fortsätter dock hålla tummen för er att det fortsätter åt samma positiva håll :)
 
Hon är e. De Noir - Weltman. Hade henne som examens/projektarbete sista året på gymnasiet och sen kunde jag inte ge tillbaka henne utan köpte henne :P Hon kom till stallet som 1åring så vi har hängt ihop ett tag nu (köpte henne som 3åring dock).

Precis när jag hade köpt henne (dec-13) så åkte hon små skador mest hela tiden och i maj -14 så blev hon halt (inte mkt men hon var inte sig själv liksom) åkte till klinik där hon blev behandlad för kotledsinflammation i vf. Friskförklarad vid återbesöket och igångsättning på 12v. Efter 10v var hon halt igen, åkte tillbaka till kliniken där hon blev behandlad för samma sak igen samt inflammation i vb knä. Ny igångsättning direkt då vet trodde det var bättre för henne. I slutet av den igångsättningen blev hon halt igen. Då bytte vi klinik där dom gjorde en ny utredning och det konstaterandes en ligamentskada i vf, kissing spines och inflammerade bicepsbursor i båda bogarna. Detta var i jan -15.... Hon har alltså gått sen i maj -14 med en ligamentskada som de missat på den andra kliniken. Hon blev friskförklarad nu i sommar och med en lååångsam rehab så ska hon förhoppningsvis vara fullt igång till nästa sommar

Trist med skador, men skönt ändå att veta vad som är fel och kunna jobba efter det. Håller tummen för att hon håller och ser fram emot uppdateringar från er :)
 
jag har fått börja köra Talladin i skritt nu. Ridning var det inte tal om fören sticksåret är läkt men köra gick bra, ger ju inte samma belastning, så nu är han glad att han får komma ut och göra något. När vi går promenader tror han bara vi ska gå och äta gräs och är allmänt jobbig. Så fort vagnen kommer på så är det "träning" så då sköter han sig. :p Han har tyvärr tappat mycket av de muskler vi byggt upp senaste vid manken men bara att börja om igen.
Svåra är att hitta vägar utan massa backar. Vi har mycket branta backar och tänker att framförallt nedför ger stor belastning till bakbenet med en vagn bakom som trycker på.
Ska skicka in några bilder till vet. tänkte jag då han fortfarande är väldigt svullen. Ingen temp eller hälta men varmare och som sagt svullen vid såret. Tycker det är konstigt när såret ser så otroligt fint ut. Jag måste bara passa mig nu så inte det läker ihop utifrån. Det är påväg att gå ihop och imorse var jag nästan tvungen att trycka in sprutan med koksalt genom läkningen.
 
Liten update från oss. Just nu har vi hemläxa på skänkelvikningar och att hålla ihop dendär stora kroppen i växlandet mellan gångarterna:nailbiting: Han blir lätt lång och får en fin "giraffhals":angel:
11794425_10153472546656067_2308982887849309237_o.jpg

11221390_10153477114406067_4980889078577761799_o.jpg

11884581_10153477114176067_7038617064391293364_o.jpg
 
Äntligen är jag lite ledig igen, haha.. Precis haft 4v semester och har nu jobbat 3 nätter och är ledig en vecka :p Bra start ëfter semestern iaf!

Vet ni vad, nu kanske det kommer hända saker med paddocken, eller rättare sagt underlaget!
Det är nämligen så att vi ska nog tillsammans med ägaren fixa till ridbanan då det är fler som tröttnat på underlaget =D =D Det är faktiskt inte helt OK för våra kära hästar att arbetas på det underlaget.

Det behövs material i form av sand och stenmjöl för att underlaget ska bli bättre och säkrare, och detta skall nu försöka fixas, när vet jag tyvärr inte.
Men hoppas det hinns med innan kylan kommer för isåfall kommer vi ha en förhoppningsvis ny och bättre bana nästa år, lr tja underlaget alltså!

Så håll en tumme eller två för att detta sätts igång snart!

För övrigt går jag och funderar hur man ska lägga upp aktivering osv nu under höst och vinter, hur mycket vågar man rida och arbeta liksom.
Vi har ju en del och jobba med nu, galoppen och sen banan. Jag vill verkligen få tillbaka den där glöden hon en gång haft även på banan, jag menar vid longering har hon även busat till ibland!

Men det kanske kommer så småningom. Tycker redan man märker lite skillnad på henne med energin så betforen hjälper nog till en del nu. Dock har lillfisen fått vila i två dagar och bara fått borstning och kraft. Hon har även äntligen slutat brunsta, helt otroligt! Behöver inte tvätta henne mer där bak och längs benen :yuck:

Idag ville hon inte riktigt gå tillbaka till hagen när vi var klara med mat och pyssel, så hon hade kanske velat tagit sig en tur vem vet :p Men hon gick med när jag sedan knäppte käkspännet på grimman, hm heter det så?... haha

Just det, när jag hade hämtat henne från hagen så snedda vi lite över cavalettisarna och gick över en sådan någon gång och sedan provade jag och be henne trava och det gjorde hon med. Denna stod i gräset och hon var lite seg först men sen vakna hon till och hoppade faktiskt över trots det låga. Känns som det finns hopp :up:
 
@Molin håller en tumme för att ni får ett vettigt underlag :up:

På tal om underlag så måste jag ligga på stallägaren att vårat vattnas. Har hopptränat ikväll och jäääklar vad det dammade!! :eek:
Hela jag hade antagit en nyans av brun-gul :wtf:
Iaf så gick passet bra, han tagga till som tusan och det krävdes en hel del ridning av mig för att få honom i en sjysst form och takt. Men i land fick vi till det riktigt bra. Byggde några "titt-hinder", bl.a. med en vattenmatta hängd över bommen och Våd hoppa utan att ens tveka. Min klippa!! :love:

Då det var både varmt och dammigt i ridhuset så nötte jag inte för länge utan slutade när vi var på topp.
Lyckades även hoppa i galopp på volt :D:up:
Men vi måste verkligen jobba mer på högergaloppen :o
 
jag har fått börja köra Talladin i skritt nu. Ridning var det inte tal om fören sticksåret är läkt men köra gick bra, ger ju inte samma belastning, så nu är han glad att han får komma ut och göra något. När vi går promenader tror han bara vi ska gå och äta gräs och är allmänt jobbig. Så fort vagnen kommer på så är det "träning" så då sköter han sig. :p Han har tyvärr tappat mycket av de muskler vi byggt upp senaste vid manken men bara att börja om igen.
Svåra är att hitta vägar utan massa backar. Vi har mycket branta backar och tänker att framförallt nedför ger stor belastning till bakbenet med en vagn bakom som trycker på.
Ska skicka in några bilder till vet. tänkte jag då han fortfarande är väldigt svullen. Ingen temp eller hälta men varmare och som sagt svullen vid såret. Tycker det är konstigt när såret ser så otroligt fint ut. Jag måste bara passa mig nu så inte det läker ihop utifrån. Det är påväg att gå ihop och imorse var jag nästan tvungen att trycka in sprutan med koksalt genom läkningen.

Jobbigt med sticksår så här års :( Vi hade ett förra året på frambenet efter en spark och det läkte precis som du sa utifrån. När vi skulle lasra överbenet upptäckte jag att det svullnade upp och var infekterat inuti. Fick lägga animalintex-omslag och dra ut skiten. Tog allt som allt 2,5 mån förra sommaren. Hoppas Talladin läker som han ska och att ni snart är på banan igen! :heart
 
Idag har vi joggat i skogen. En del kondition och fick även med lite backar och "mördar-backen" så Våds kropp har fått sig en ordentlig genomkörare.
Hade sällskap av en kompis och hennes häst som kom med transport för lite ombyte av ridvägar :)
Våd kändes riktigt fin, pinnade på bra utan att stressa. En härlig tur i fantastiskt väder :D
2015-08-14-1809_55ce12b89606ee7758bb3afb.jpg
 
Man märker att sommarvädret är tillbaka när man går in här och kikar på alla fina bilder ni lägger upp! :) Härligt att de flesta hästar är på g igen!

Så här ser min fina ut i dagsläget:
img_7191.jpg


Blir alldeles varm när jag ser henne :)
Lätt att glömma bort att hon såg ut så här i april förra året, inte långt efter att jag fått hem henne.

img_6554.jpg
 
Härligt att det verkar gå bra för så många! Och vilket väder vi fått!

Men jag får sålla mig till skaran med skadade hästar tyvärr :(
Empa är halt på höger fram. Förhoppningsvis är det "bara" en stengalla, hon har ju fruktansvärt känsliga hovar och nu när det varit torrt har det blivit hårt och stenarna är tyvärr många.
Men har en känsla att det är något annat...
Hon slog in manken i boxväggen här om dagen när hon rullade sig så kanske kan det ha med det att göra, det är i alla fall efter då hon blivit halt. Men är egentligen ingen idé att spekulera tror jag, halt är hon och jag har ringt veterinären.

Fick i alla fall tid på kliniken redan på måndag så då får jag veta vad det är för knasigt. Försökte få ut annan veterinär först, men hon kunde inte innan torsdag, och distriktaren här litar jag tyvärr inte riktigt på.
 
Man märker att sommarvädret är tillbaka när man går in här och kikar på alla fina bilder ni lägger upp! :) Härligt att de flesta hästar är på g igen!

Så här ser min fina ut i dagsläget:
img_7191.jpg


Blir alldeles varm när jag ser henne :)
Lätt att glömma bort att hon såg ut så här i april förra året, inte långt efter att jag fått hem henne.

img_6554.jpg
OJ!! :eek:
 
Nej, inte fler skadade hästar :(
@Esswe håller tummarna för att klinikbesöket går bra och att det inte är något allvarligt.

Här har det varit lugnt, varit så varmt dels och jag haft en del för mig.
Inte lättaste och hinna med två alla dagar måste jag erkänna!

Miraz har fått vila två dagar så igår tog jag mig en barbackatur i skogen, och det är ju Sabaton on air här på Lugnet nu så dom spelar skyhög musik givetvis, mina verkar inte bry sig ett dugg faktiskt, Miraz kollade lite åt hållet där man hör musiken ifrån (stadion ligger ju bredvid) men inget mer än så. Hon funderade mest vad fan det är som väsnas :p

Men hon var lite pigg idag och lite lättskrämd, så idag var det en vit katt som satte stopp för oss idag :p Hon såg fan att det var en katt men ändå vägrade hon gå fram och förbi den, så det blev såklart lite bråk innan vi kom iväg och sen var det lugnt. Lite på tärna bara men vi körde på i skritt och trav, det är väl vad balansen håller för barbacka, jävlar man hal hon var och sitta på med mjuksarna på :p
Gled nästan av bakåt när vi gick i lilla backen vid stallet...

Försökte jobba henne lite i skritten vilket gick väldigt bra, hade egentligen tänkt avsluta med något varv på banan innan vi avslutade helt men tycker turen gick så bra så sket i banan.

Jag funderar på och låta båda vila idag, tror det är sista dagen hårdrockarna håller på.
Så kan jag egna mig till att diska och städa här hemma istället, karln lämnade mig med allt skit i helgen så får väl städa själv då! När det egentligen är hans tur att städa *host*...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 946
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 961
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp