10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jösses vad ni skriver.. :D

Vad roligt att läsa om alla som det går framåt för och supertrist för er med halta hästar. Här står jag med en av varje just nu..

Nilmar går riktigt bra. Var och tränade för 2 veckor sen och det är bara att köra på. Styrkan kommer mer och mer. Jag undrar dock i vilken kondition jag tänkte ha mina hästar. Tydligen så efetr 1h hård träning och hästarna har mycket kvar att ge är de inte igång enligt mitt tycke :rofl:

Nej men skämt åsido känns bra att jag har hästar som orkar br amycket mer än vad jag räknat med. Nu ska det bara på en massa muskler också så blir det nog bra.

Liten film från gårdagens pass på ridbanan.

https://www.facebook.com/veronica.karlsson.3139/posts/996495923716960:0?fref=nf&pnref=story




Liten bild
https://www.facebook.com/photo.php?...10151417221386819.1073741826.700976818&type=1


Sen tänker jag bjuda på den här...

Tror inte vi gör något rätt. Herr Nilmar har full fokus på allt annat än vad som sker på banan :rofl:

https://instagram.com/p/6XyyVIl-i4/

Sen min mors sambo installerade Windows 10 eller vad det nu är får jag inte upp det som vanligt och vet inte riktigt hur jag lägger uppbilderna därav länkningen sorry.

Stoet här hemma har nog fått en liten sträckning under lördagen. Vi skulle rida ut och hon vart jättestel och konstig. Börjat släppa så jag tror hon sträckt sig eller något. Vi tar det lite lugnt i några dagar till så är det nog helt borta.

Tänkte börja kika runt på lite tävlingar så smått igen. Imorgon är det hoppträning för min tränare och det ska bli spännande och se om han tycker det hänt något sen vi var där sist :D
 
Vi tragglar på med våra tempoväxlingar o skänkelvikningar vid Göta kanal, älskade häst:heart
11856279_10153489819136067_3768870423375385137_o.jpg
Vilken underbar ridmiljö du ser ut att ha! :love:
 
@sassiball din häst ser så läcker och maffig ut! Bra jobb! :)

@Catrool och hur snyggt matchat var inte er outfit i orange!!! :love: Apropå att skritta så är det ändå väldigt uppbyggande och stärkande och du rider ju så väl att du kan säkert förvalta hans skritt på ett bra sätt :)

@Molin din häst har ett så vackert huvud! :)

Spännande att följa alla 5-åringar som gör fina framsteg! :) Här har vi varit ute och klättrat i bokskogen de två sista dagarna så idag fick han vila eftersom den rundan tar ganska rejält på hästarna. Bara skritt men kuperat och mycket stock, sten och diken.

Jag har ju min häst på lösdrift i en stor valackflock så bidrar med en liten film från deras morgontupplur i helgen, sicka livsnjutare! :love: Denar är den som har huvudet uppe så att säga.
 
@sassiball din häst ser så läcker och maffig ut! Bra jobb! :)

@Catrool och hur snyggt matchat var inte er outfit i orange!!! :love: Apropå att skritta så är det ändå väldigt uppbyggande och stärkande och du rider ju så väl att du kan säkert förvalta hans skritt på ett bra sätt :)

@Molin din häst har ett så vackert huvud! :)

Spännande att följa alla 5-åringar som gör fina framsteg! :) Här har vi varit ute och klättrat i bokskogen de två sista dagarna så idag fick han vila eftersom den rundan tar ganska rejält på hästarna. Bara skritt men kuperat och mycket stock, sten och diken.

Jag har ju min häst på lösdrift i en stor valackflock så bidrar med en liten film från deras morgontupplur i helgen, sicka livsnjutare! :love: Denar är den som har huvudet uppe så att säga.
Åh tack dem orden värmer :) :)

Fantastisk film verkligen :love:
 
Jag måste få fråga, har era hästar plötsligt fått fnatt och tittar på allt och tycker typ allt är läskigt?

Jag blir knäpp på Miraz, är det inte testfasoner så är det nu små saker hon hittar på och tycker är livsfarliga och hon som ALDRIG brytt sig i något direkt, förutom bilar då....

Idag var det en gräsklippare vid samma ställe där den vita katten var förut... Känns inte alls kul nu när det ska vara något hela tiden så att man får lov
att bråka med henne.

Det roliga är att det blev tvärstopp när hon fick syn på den, helt stilla och helt tyst var den. Tittade och gick sedan några steg fram när jag bad om det och sen stannade hon igen och ville då vända tillbaka och därpå fick vi göra en volt och sen bråka på henne innan vi kom förbi.

Hör detta till trots/testen med?
Tja, jag får väl nu för att hon varit så himla bra under alla åren, iof ska jag vara glad att hon inte är dum iaf!

Blir bara så less :( Super glad och taggad att få komma ut, möter en i hagen, väntar med spänning när man gör i ordning henne och full fart iväg när man kommit upp i sadeln och sen blir allt bara blä. Haha
 
Jag måste få fråga, har era hästar plötsligt fått fnatt och tittar på allt och tycker typ allt är läskigt?

Jag blir knäpp på Miraz, är det inte testfasoner så är det nu små saker hon hittar på och tycker är livsfarliga och hon som ALDRIG brytt sig i något direkt, förutom bilar då....

Idag var det en gräsklippare vid samma ställe där den vita katten var förut... Känns inte alls kul nu när det ska vara något hela tiden så att man får lov
att bråka med henne.

Det roliga är att det blev tvärstopp när hon fick syn på den, helt stilla och helt tyst var den. Tittade och gick sedan några steg fram när jag bad om det och sen stannade hon igen och ville då vända tillbaka och därpå fick vi göra en volt och sen bråka på henne innan vi kom förbi.

Hör detta till trots/testen med?
Tja, jag får väl nu för att hon varit så himla bra under alla åren, iof ska jag vara glad att hon inte är dum iaf!

Blir bara så less :( Super glad och taggad att få komma ut, möter en i hagen, väntar med spänning när man gör i ordning henne och full fart iväg när man kommit upp i sadeln och sen blir allt bara blä. Haha
Nja, har mer och göra med om hur han är riden tiden innan. Har han stått eller gått mer på bana en period så blir han tittigare. Han är rätt känslig för förändringar. Förra sommaren tex slog han på tvärniten mitt i galoppen då lupinerna slått ut, några vekor senare var det dags igen då de hade vissnat O_o
Har det varit något som "skrämt" honom på ett ställe har han oxå en tendens att komma ihåg det och lixom leta efter "spöken" gångerna efter vi passerar där.
 
Idag tog vi en tur runt skjutbanan innan det blev för varmt och innan de skjutgalna jägarna började skjuta inför jakten :p
Var bara jag och Våd och det gick suuuper. Han var lite tittig den första biten, men efter förta traven så var det bara full fräs som gällde. Fick han själv välja hade vi galopperat hela rundan :)
Uppe vid skjutbanans parkering finns det små räcken, har sagt att jag ska hoppa över dom nån gång. Men är lite skraj för att de är fasta och att Våd inte ska lyfta utan vi ska snubbla omkull.
Men kände mig modig idag och började med att skritta över en för att han skulle få känna att de var fasta och inte gick att peta omkull. Sen travade jag emot nästa och Våd tar i utav bara f-n!! Kände hur jag lättade ur sadeln och tänkte att nu åker jag!
Men han fångade mig fint, och fortsatte mot nästa räcke som han hoppade något mer "normalt" över.
Så...jag tror inte jag behöver oroa mig för att han inte ska lyfta på tassarna ;) :p

2015-08-18-1135_55d2fca1e087c375afab7084.jpg
 
Tog ett tag att läsa ikapp, vet inte varför jag glömmer bort den här tråden så ofta nu. Jag brukade ju uppdatera typ "Idag borstade jag Hugo", "Idag gjorde jag likadant som igår :):)" osv. Skyller på sommaren. :angel:

Denna bild summerar hur som helst hur Hugo varit de senaste dagarna sedan vi gjorde hagen större så de fick mer gräs;
11899819_10204369734466688_3380030432006953510_n_zpsjbxawclx.jpg


Trötter... i alla fall alla de dagar jag inte ska rida. Men när jag ska rida så blir han pigg och rädd för allt, typ. Går och skriker mig i örat gör han också. :devil:
Försökte ta en selfie på en av de där pigga dagarna, Hugos reaktion var typ "Varför står vi stilla? Hallå, kom så går vi?? Kom nu då, nej jag vill inte stå stilla! Oj, råkade jag dunka mitt huvud i ditt ansikte? Vad händer om jag backar nu? Oj, där var din tå också. Sluta stå still och kom nu!" :meh: Blev en i alla fall!
11872916_10204378598168275_1178430755_n_zpsolzt5caj.jpg
 
@KrullTroll

Okej :)

Tja jag vet att har hon vilat en tid så kan hon bli pigg och glad i hatten, men leta faror och fjanta sig aldrig, bara så drygt att hon ska ta och
komma på nya saker hela tiden nu :p
Ändå är hon så himla taggad på och komma ut, bestäm dig hästskrälle :angel:

Idag provade jag och bara gå lite med henne, inga problem alls. Provade och gå förbi det läskiga stället med den vita katten och gräsklipparen, inga problem men å andra sidan så gick jag aningen framför eftersom det är sådan trång stig med gräset där.. Imorgon och torsdag skall jag rida fröken.
Hade tänkt ta neder vägen en dag och övre vägen den andra.

Frågan är vilken jag skall ta först ;)
Får se hur mycket bråk/tjafs det blir imorgon då, blir säkert något litet eftersom det varit lite sånt nu hela tiden...
 
Red ut utan ledare och tillsammans med en annan häst i går för första gången på Bäbis Malte som var så duktig och cool :love: Hade min sambo med mig för säkerhets skull som gick bredvid längst vägen med bilar och sedan gick han bara efter i skogen :up:

wpid-2015-08-19-08-51-13-jpg.jpeg


Annars lever dem fortfarande livet på betet och njuter av de fina vädret, får näsan insmord med solskydd liggandes om han inte rokar resa sig om mornarna :D

wpid-20150818_065551.jpg


Desamma gäller för frambenet :p

wpid-20150818_065626.jpg
 
Ja men dåså, jag och Miraz fortsätter med hennes idéer med att testa/vägra/fega ur :p

Jag tog den nedre vägen idag vilket gick bra stundvis. Vi tog oss till stora stallets ingång där hon sakta började stanna upp, försökte backa lite men efter några försök med skänkel och röst så fick hon en touch utav spöt och därefter gick det saaaaaaaakta därifrån och sen var hon nära att stanna vid uteboxarna då en häst stod med huvudet ute där men vi fortsatte sakta med säkert :p

Gäller att jag får driva henne en hel del med rösten men ibland även med skänklarna vid dessa stunder för annars stannar hon.
Sen fick vi lite fart när vi kommit ifrån uteboxarna och ner bredvid hagarna, men när hon såg att hästen en bit bakom oss inte skulle efter mer så sakta hon in åter igen lite men då var jag på igen med rösten och strax därefter kom farten på igen.

I skogen var hon heeeeelt normal igen, vi travade på och hon var duktig, idag var hon inte rädd för saker iaf, en poäng till det, haha
Red henne även barbacka och träns så vi tog det lugnt idag och en väldigt kort tur.

Vi gick in på banan en sväng efter turen i skogen för hon kändes så himla fin dels, var en ponny på banan som hopptränade lite och tänkte det är bra övning också att kunna vara i paddocken samtidigt som någon annan far runt och hoppar osv.

Miraz brydde sig inte det minsta i dom där, hon la öronen lite bakåt och sura till dom ggr dom red förbi oss men inget mer, super duktig!

Inne på banan var hon sitt gamla jag, vi skrittade på och travade runt något varv, hon sökte sig även ner och framåt och hon var så otroligt fin =D Jag bara satt där med ett leende på läpparna, tänkte även fan att jag inte hade någon som kunde fota/filma detta!

Men sen blev hon nog lite trött för hon började dra sig mot utgången då vi red förbi där så vi avslutade strax efter det.
Ville bara köra några varv och det var helt otroligt =D Wiie..

Hoppas detta trots/testandet inte kommer hålla på så länge, för att börja ridturen med tjafs är faktiskt inte kul, det tappar lite av det hela men avslutet idag vann upp hela allt idag.

Imorgon blir det över vägen och med sadel, ut och sträcka på benen lite och ta en längre ridtur ;)
 
Ja men dåså, jag och Miraz fortsätter med hennes idéer med att testa/vägra/fega ur :p

Jag tog den nedre vägen idag vilket gick bra stundvis. Vi tog oss till stora stallets ingång där hon sakta började stanna upp, försökte backa lite men efter några försök med skänkel och röst så fick hon en touch utav spöt och därefter gick det saaaaaaaakta därifrån och sen var hon nära att stanna vid uteboxarna då en häst stod med huvudet ute där men vi fortsatte sakta med säkert :p

Gäller att jag får driva henne en hel del med rösten men ibland även med skänklarna vid dessa stunder för annars stannar hon.
Sen fick vi lite fart när vi kommit ifrån uteboxarna och ner bredvid hagarna, men när hon såg att hästen en bit bakom oss inte skulle efter mer så sakta hon in åter igen lite men då var jag på igen med rösten och strax därefter kom farten på igen.

I skogen var hon heeeeelt normal igen, vi travade på och hon var duktig, idag var hon inte rädd för saker iaf, en poäng till det, haha
Red henne även barbacka och träns så vi tog det lugnt idag och en väldigt kort tur.

Vi gick in på banan en sväng efter turen i skogen för hon kändes så himla fin dels, var en ponny på banan som hopptränade lite och tänkte det är bra övning också att kunna vara i paddocken samtidigt som någon annan far runt och hoppar osv.

Miraz brydde sig inte det minsta i dom där, hon la öronen lite bakåt och sura till dom ggr dom red förbi oss men inget mer, super duktig!

Inne på banan var hon sitt gamla jag, vi skrittade på och travade runt något varv, hon sökte sig även ner och framåt och hon var så otroligt fin =D Jag bara satt där med ett leende på läpparna, tänkte även fan att jag inte hade någon som kunde fota/filma detta!

Men sen blev hon nog lite trött för hon började dra sig mot utgången då vi red förbi där så vi avslutade strax efter det.
Ville bara köra några varv och det var helt otroligt =D Wiie..

Hoppas detta trots/testandet inte kommer hålla på så länge, för att börja ridturen med tjafs är faktiskt inte kul, det tappar lite av det hela men avslutet idag vann upp hela allt idag.

Imorgon blir det över vägen och med sadel, ut och sträcka på benen lite och ta en längre ridtur ;)

Kul att hon var så positiv i paddocken också! :) Bra att avsluta när det gick så bra :) Även om det är extra roligt att rida när det går bra så får man tvinga sig själv att sluta just där och då så man går ut från banan med känslan att häste fortfarande vill mer :)
 
@Catrool
Ååh så snygg han är, vad kul att det går framåt för er =D

Tack, ja precis. Sluta när man det går bra, bara dumt att fortsätta även om det är kul som du skrev.

Tror även det gjorde mycket igår för idag trampa hon på som förut, min lilla prinsessa var tillbaka :love: Inget test/stopp överhuvudtaget idag :banana:
Däremot märkte vi att tösen haltar lite lätt på ena fram, märktes lr syntes inget i skritten dock utan bara traven.
När jag hämtade henne idag och vi gick ner för lilla nedförsbacken så såg man något litet snubbel lr om hon klev på en sten (ligger massa lösa stenar där) så trodde inte det var mer än typ det, att hon ömma till pga en sten.

Pigg och framåt när vi red ut, behövde inte använda spö en ända gång, men fick driva på ibland för hon har en förmåga och somna på vägen :angel: Kändes hur fin som helst som sagt tills vi började trava. Snyft..
Och jag slutade då och försökte känna på i skritten så bad om lite mer ökning och ingenting där så tänkte att då kanske det är bootsen som sitter och klämmer (dom kan göra det om hoven vuxit sig lite bred/lång) och provade därför lite trav igen men samma visa där, man såg lite igen. Men något steg ibland såg man inget heller.

Så till slut hoppade jag av och tog av henne bootsen och hoppade sen upp med fulla händer av saker :p Och skrittade först en bit och sen bad jag om trav igen och det syntes iaf så jag tror inte det var bootsen.

Däremot såg jag innan vi for ut att dom spruckit en hovböld i ena hörnet på utkanten av hovväggen bak vid ballarna, dock är det på motsatt ben av det jag tycker hon är halt på.
Men det ben hon är halt på har hon också ett hål, dock hålvägg som vi kämpar med att få bort. Vet inte om det kan ha och göra med det kanske?

Så tänkte jag skulle ringa hovis och be henne komma och kika, för jag kan inte hitta några fel, ingen svullnad, värme lr sådant och hon är inte superhalt.
Av alla dagar då hon går som hon brukar då är hon halt, what??? :banghead:
 
Nästan precis hemkommen. Ridit en helt fantastisk tur på 2 timmar. Mycke trav och galopp, red bort till ridskolans vägar och de är heeelt fantastiska.
Så det blir nog där hubertusen ska ridas @Diabetikern :)
Återkommer med datum.

Våd kändes iaf riktigt fin idag. Väääldigt pigg och framåt, bromsen funkade väl inte riktigt som önskat. Men förövrigt så var han en dröm idag. :D
 
Liten uppdatering från oss.

Hältutredningen gick la inte sådär jättebra. Vad som är fel kunde inte riktigt fastställas. Men mest troligt är det en hovböld/stengalla! Även om inte det var så tydligt att hon ville börja gräva. Men då veterinären inte kunde avgöra hur vi skulle gå vidare efter böjprov och bedövning (när hon inte ville börja gräva) skickade hon hem oss för två veckors vila och metacam som en del i utredningen, och är det en böld lär det ha läkt ut tills dess. Känner jag ingen tvekan om att hon är fräsch efter det är det bara att sätta igång, om inte skickas vi till Strömsholm för att utreda om det är något annat.
Det som är uteslutet är i alla fall: patella, has, kota. Och det som är hyfsat säkert är - det sitter lågt.

Men redan nu, efter några dagar verkar Empa faktiskt bättre. Ingen förhöjd puls eller värme i hoven längre, har inte sprungit med henne efter besöket. Väntar med det tills metacamen är slut och det gått ur kroppen.

Men vad uttråkad hon är, får ju bara gå i sjukhage den stackaren. (Hon är för vild för att gå i vanlig tyckte veterinären). Vill inte riskera något så hon får stå där och så får jag sakta sakta utöka hagen igen.
 
Men fy vad trist @Esswe liten sjukhage är sällan kul för djuren :(
Hoppas det bättrar på sig ordentligt nu, att inte veta vad som är fel e ju så sjukt jobbigt :(

@Catrool han är riktigt fin i den gröna färgen :D :love: Skönt att det verkar bli bättre!!

@Molin tråkigt med hälta, hoppas det är nått övergående! :)
 
Jag är en lyyyycklig tjej! :D

Det ska hållas årlig kallblodsutställning första helgen i september i grannkommunen (typ, allt är grannar när man bor i "skogen"). Då Våd inte är reggad nordsvensk pga sin lössläppta mor ;) så har ju inte vi kunnat vara med på nått sånt. MEN...detta året så är det brist på anmälda hästar, vilket är skittråkigt då utställningen brukar dra mycke folk.
Arrangörerna är känner väl till Våd och hans "historia", de vet att han är renrasig även om inte pappren säger det, och gör detta år ett undantag och låter oss vara med :D:banana:
Jag blev plötsligt nervös :nailbiting: men är sååå förväntansfull :D

Hoppas såklart på hyffsade poäng och extra kul hade det varit med bra poäng just för att han är en "olycka"
img_2506_55cb10922a6b221cf2507cfc.jpg
 
Tråkigt med så oviss utredning @Esswe Hoppas det läker ut snabbt.

@KrullTroll Åh vad spännande!

Kaprifol har fått ett par lugna dagar men igår hängde hon med som handhäst med min andra häst och idag var vi i grannens paddock och red lite. Vi hade ett mycket bra pass och hon jobbade riktigt fint bitvis! Nu när jag har tillgång till paddocken har jag börjat lägga in lite bommar i arbetet lite mer regelbundet också så idag hade vi två galoppbommar utlagda med ca 14 m i mellan som vi lattjade över ett par gånger :)
Jag hade dock ingen kameraman med mig idag, men så här söt var hon efteråt:
img_6116.jpg

Hrm. Ignorera det totala byggkaoset. :crazy::o:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 937
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 982
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 261
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp