Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Catrool

Tack för ditt svar.
Då är jag med lite mer på noterna.

Har själv ägt en häst som fick en lättare senskada pga för hårt arbete. Min medis som red henne själv (det var under en tid då jag jobbade så mkt) en vinter. Min hovis tyckte dock inte att det behövdes röntgas/ultraljudas utan det blev helvila på box en liten tid sen vila i hage och sen blev det utökat med promenader osv. Tog väl säkert 1år innan man vågade börja skritta från ryggen har jag för mig.

Hon lever än idag givetvis, min syster fick henne i 18års present utav mig (hon skulle egentligen köpa henne, men efter skadan ville jag inte direkt be henne betala) så jag gav bort henne.
Men man ser inte av senan, svullnaden. Vi trodde faktiskt den skulle förbli lite tjock men det försvann med tiden.

Rids i stort sätt som förr men ingen hoppning, det vågar vi inte.
Isåfall vill vi röntga/ultraljuda senan för och se hur den ser ut.

Så det finns alltid hopp, jag håller tummarna stenhårt för att det blir mer positiva besked nu!
 
@Catrool neeeej!! :( Din fina, fina kuse....Håller alla tummar för positiva besked imorn att han bättrar på sig

@Louice Hej och välkommen! Fin kuse, mer info om henne? :) :p
Skönt att vara tillbaka efter skada, vad var det som hände?

Hon är e. De Noir - Weltman. Hade henne som examens/projektarbete sista året på gymnasiet och sen kunde jag inte ge tillbaka henne utan köpte henne :P Hon kom till stallet som 1åring så vi har hängt ihop ett tag nu (köpte henne som 3åring dock).

Precis när jag hade köpt henne (dec-13) så åkte hon små skador mest hela tiden och i maj -14 så blev hon halt (inte mkt men hon var inte sig själv liksom) åkte till klinik där hon blev behandlad för kotledsinflammation i vf. Friskförklarad vid återbesöket och igångsättning på 12v. Efter 10v var hon halt igen, åkte tillbaka till kliniken där hon blev behandlad för samma sak igen samt inflammation i vb knä. Ny igångsättning direkt då vet trodde det var bättre för henne. I slutet av den igångsättningen blev hon halt igen. Då bytte vi klinik där dom gjorde en ny utredning och det konstaterandes en ligamentskada i vf, kissing spines och inflammerade bicepsbursor i båda bogarna. Detta var i jan -15.... Hon har alltså gått sen i maj -14 med en ligamentskada som de missat på den andra kliniken. Hon blev friskförklarad nu i sommar och med en lååångsam rehab så ska hon förhoppningsvis vara fullt igång till nästa sommar
 
Jag glömde skriva lite om min och Miraz dag igår så passar väl på och gör det nu när jag ändå är igång, men sen tror jag sängen väntar.

Jag var faktiskt lite halvseg när jag kom till stallet och var rädd för att jag skulle skippa ridningen helt men suget tog över och vi tog oss ut.
För det första så red vi utan dojor fram vilket gick kalas (har ju berättat att hon ömmat en del fram efter regnet i början av sommaren) men det gick verkligen kalas idag och hon hade tempo framåt i alla gångarterna =D

Jag tog även och red uppåt över gården istället för den vanliga vägen vi alltid rider nu för tiden faktiskt, det är bara för att vägen uppåt den går förbi paddocken och sommarhagen och mellan där är det riktigt lerigt och det är aldrig kul och rida där då.
MEN vi tog och gjorde det iaf och inte en tendens till och jävlas med och stanna någonstans utan hon trampade på så himla fint, så jag började fundera på om hon tröttnat på att alltid rida samma tråkiga väg.

Så därför valde jag även och rida höger istället för åt vänster efter leran (rider man vänster så kommer man på dom vägarna där vi alltid rider) och hon tyckte det var spännande men hon tyckte även det var lite knasigt, söthäst!

Passade även på och jobba henne lite i skritten och hon hade verkligen en fin bjudning, det var riktigt kul och rida idag! Vi har långt kvar men dagar som denna gör verkligen så mycket.

Sedan så tog vi en fin högergalopp på en raksträcka, verkligen superkul att hon håller igång galoppen nu, men hon bröt givetvis av en gång för hon såg något vid vägkanten tror jag, då avbryter hon alltid ner till trav, det är aldrig att hon skall springa snabbare :p
Men vi försöker jobba på detta och tycker det blivit mycket bättre, nu kunde jag ta om fattningen direkt efter att hon gått ner till trav, förut gick inte det.

Sedan blev det lite travjobb med och sen var det dags för lite vänster galopp, första fattningen blev fel men andra satt perfekt!
Men hjälp vad jag har svårt och se om det är rätt, hon hinner ta några steg innan jag ser faktiskt. Högern ser man verkligen direkt men vänstern ser nästan ut som höger med, kan det vara för att hon vrider sig annorlunda då i och med att det är svåra sidan?

Hur som helst, SUPER nöjd med turen! Blir absolut fler ggr uppåt nu...
 
@Catrool

Tack för ditt svar.
Då är jag med lite mer på noterna.

Har själv ägt en häst som fick en lättare senskada pga för hårt arbete. Min medis som red henne själv (det var under en tid då jag jobbade så mkt) en vinter. Min hovis tyckte dock inte att det behövdes röntgas/ultraljudas utan det blev helvila på box en liten tid sen vila i hage och sen blev det utökat med promenader osv. Tog väl säkert 1år innan man vågade börja skritta från ryggen har jag för mig.

Hon lever än idag givetvis, min syster fick henne i 18års present utav mig (hon skulle egentligen köpa henne, men efter skadan ville jag inte direkt be henne betala) så jag gav bort henne.
Men man ser inte av senan, svullnaden. Vi trodde faktiskt den skulle förbli lite tjock men det försvann med tiden.

Rids i stort sätt som förr men ingen hoppning, det vågar vi inte.
Isåfall vill vi röntga/ultraljuda senan för och se hur den ser ut.

Så det finns alltid hopp, jag håller tummarna stenhårt för att det blir mer positiva besked nu!

Ja senskador är luriga. Den här skadan är ju väldigt liten och har vart ett detektivarbete att hitta men eftersom det finns en svullnad som inte ville ge med sig så var det ju något så vi fortsatte leta med ultraljud och röntgen. Så den skadan är jag eg inte så orolig för känns bara tråkigt att vi aldrig kommer igång med rindingen , värre med om han har ärrvävnader eller annat från tidigare okänd skada som varit av större omfattning eftersom de kan påveka hållbarheten... Hoppas få veta mer om de nu om en stund när jag ringer kliniken!
 
Här håller vi på med rehabilitering. Talladin får gå i en liten hage på dagen och det tycker han inte är jättekul. I förrgår hade han lärt sig att det inte var någon ström i plaststolparna utan bara i tråden så man kan ta stolpen i munnen och dra upp den och kasta bort.. Som tur var skulle min kille precis ta in honom så han hann inte rymma.. såret är nu ca 2 cm djupt så det händer ju lite iaf.
Pratade med veterinären igen idag och jag får börja köra honom i skritt om någon dag. det tar tid sånt här.

Det där med att rycka upp plaststolpar vid "behov" praktiserade mitt förra sto flitigt när maten var otillräcklig i hagen eller sällskapet ointressant :crazy: Kunde bli väldigt spännande ibland.. Skönt att såret läker som det ska :)
 
Ja senskador är luriga. Den här skadan är ju väldigt liten och har vart ett detektivarbete att hitta men eftersom det finns en svullnad som inte ville ge med sig så var det ju något så vi fortsatte leta med ultraljud och röntgen. Så den skadan är jag eg inte så orolig för känns bara tråkigt att vi aldrig kommer igång med rindingen , värre med om han har ärrvävnader eller annat från tidigare okänd skada som varit av större omfattning eftersom de kan påveka hållbarheten... Hoppas få veta mer om de nu om en stund när jag ringer kliniken!

Tänker på er och hoppas verkligen att du har fått positiva besked idag :heart
 
Mycket att läsa i tråden, både positiva och mindre positiva inslag.

Vi bygger styrka och kondis här. Var ute ensamma och klättrade i bokskogen och galopperade i högt gräs i förrgår. Måste säga att jag är så glad i min häst. För att komma till och från skogen måste vi korsa en trafikerad väg 2 ggr och för att galoppera på gräsvägen måste vi gå längs med/på den trafikerade vägen några hundra meter vid två tillfällen. Hästen är bara riden dryga 6 mån sammanhängande p g a våra skadeperioder, men han bara gör det! :love: Med mod, arbetsvilja och bjudning!
 
Mycket att läsa i tråden, både positiva och mindre positiva inslag.

Vi bygger styrka och kondis här. Var ute ensamma och klättrade i bokskogen och galopperade i högt gräs i förrgår. Måste säga att jag är så glad i min häst. För att komma till och från skogen måste vi korsa en trafikerad väg 2 ggr och för att galoppera på gräsvägen måste vi gå längs med/på den trafikerade vägen några hundra meter vid två tillfällen. Hästen är bara riden dryga 6 mån sammanhängande p g a våra skadeperioder, men han bara gör det! :love: Med mod, arbetsvilja och bjudning!

Dom e fantastiska våra modiga lejon :love:
Även om Våd nu kan bli rädd för en fjäril :o:meh: Men när det gäller så ställer han bara upp.
På helgens pay&jump stod han och vilade på ett bakben mellan klasserna medan andra hästar stod på bakbenen, flaxade runt och hade sig. Jag var rädd att han skulle bli tittig på ett nytt ställe, hoppa i paddock som vi aldrig gjort innan mm...men han var nästan coolare där än hemma :p
 
Självklart ok att du frågar :)

Ev förkalkningar eller ärrvävnad kommer från innan köp ja och skulle då tyda på att han haft en större skada förr men eftersom han fortfarande är svullen kring området är just de fortfarande diffust därför vill man att fler tittar på det.

Skulle det vara ex ärrvävnad i en sena så innebär ju de alltid att senan blir svagare i den punkten. Senor är ju elastiska och består av typ tunna gummiband och får man en lagning i ett gummiband blir de stelt och oelastiskt och en svag punkt helt enkelt . De skulle ju då innebära sämre hållbarhet tyvärr.
Nu såg man ju på röntgen att det inte fanns några större förkalkningar eller benförtätningar iaf men detta ska de ju också titta vidare på.

Jag besiktade med nästan 30 bilder på ben och rygg så det finns ju bilder att jämföra med från april också.

Nu kommer han behandlas för den mindre skadan i senornas ytter kanter som blivit påverkade av sparken. Detta innebär att vi ska fortsätta skritta som vi gjort och utöka successivt upp till 1h om dagen under en månads tid sedan återbesök.

Vad tråkigt. Idag finns det ju behandlingar som gör att ärrvävnaden i stort sett blir obefintlig så synd att inte förra ägarna använt sig av det. Kusen på profilbilden jag har fick ju rätt stora blödningar på gaffelbandsfästena bak där dom nästan släppt helt, idag har han inte ens en tendens till ärrvävnad och gått både fälttävlan och hoppning utan problem (och dressyr oxå naturligtvis).
 
Tack @Wembley :heart

Ja precis @fio, min gamla fick en senskada och där syns heller ingen ärrvävnad då vi agerade i tidgt skede och satte in behandling osv. Man kan ju tycka man åtmistone iaf kunde fått info om att något hänt om nu så är fallet, men de kan ju hänt i Spanien också de vet man ju inte.

Alldeles nyss ringde iaf veterinären tillbaka och de hade just avslutat genomgången av M´s bilder. Dem var allihop överens om att det finns en liten skada i kanterna efter slaget där svullnaden sitter och de var också överens om att de syns någonsorts mindre förkalkning sedan tidigare skada. Dock så ser båda benen så pass lika ut (förutom skadan som skett nu) att man blir lite förvirrad över vad det egentligen är man ser på ultraljudet. Kanske har han slagit på sig ofta under yngre ålder som gjort att han fått "ärr" i båda benen, de är något som vi högst troligt aldrig kommer kunna få veta men med tanke på hur rörlig han är, är det en mycket trolig teori.

Med tanke på att skadan är så pass liten, att han inte är halt, inte är eller har varit varm eller på annat sätt påverkad förutom svullnaden så hade veterinärerna kommit fram till att lätta lite på restriktionerna som jag fick igår.:banana::D

Så nu ska vi skritta 30 min om dagen i två veckor till sedan ska tiden skitt ökas och jag kan även då smygga in lite jogg :up::up:

Jag frågade flera gånger om hur dessa små förkalkningar kan påverka hållbarheten i framtiden. Som de ser ut nu tyckte hon inte jag skulle oroa mig över detta utan de borde inte påverka hållbarheten utan han ska kunna gå fullt ut :) :)
 
Senast ändrad:
Mycket att läsa i tråden, både positiva och mindre positiva inslag.

Vi bygger styrka och kondis här. Var ute ensamma och klättrade i bokskogen och galopperade i högt gräs i förrgår. Måste säga att jag är så glad i min häst. För att komma till och från skogen måste vi korsa en trafikerad väg 2 ggr och för att galoppera på gräsvägen måste vi gå längs med/på den trafikerade vägen några hundra meter vid två tillfällen. Hästen är bara riden dryga 6 mån sammanhängande p g a våra skadeperioder, men han bara gör det! :love: Med mod, arbetsvilja och bjudning!

Så härligt ni är pågång nu :) Han verkar fantastisk och så stabil din fina :)
 
Med tanke på att skadan är så pass liten, att han inte är halt, inte är eller har varit varm eller på annat sätt påverkad förutom svullnaden så hade veterinärerna kommit fram till att lätta lite på restriktionerna som jag fick igår.:banana::D

Så nu ska vi skritta 30 min om dagen i två veckor till sedan ska tiden skitt ökas och jag kan även då smygga in lite jogg :up::up:

Åh men det var ju trevliga nyheter!! :)

Kaprifol och jag var ute på en längre ensam uteritt igår igen och det gick prima, nu kan jag jobba henne mycket bättre ute på grusvägarna (sålänge det är skog runtom och inte så mycket att titta på!) så det känns som vi tagit ett steg framåt på sista tiden :)
img_6736.jpg
 
Så härligt ni är pågång nu :) Han verkar fantastisk och så stabil din fina :)

Ja han är verkligen trevlig! :) Apropå stabil hmm.. idag räddade han sin matte från en ringlande "orm". En vajande vimpel i vinden formade en rörlig skugga på marken. Denar misstolkade skuggan för en orm, skyggade och gjorde ett gigantiskt hopp rakt upp när jag skrittade hem på lång tygel. Gissa vem som flög rakt upp och rakt ner i gruset? :meh: Han tittade på mig efteråt som om han verkligen räddat livet på mig :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 798
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 606
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp