10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är inte vanliga dag.... för Hugo fyller 5 år! :bump::banana:
Firades med typ... två morötter, kraftfoder + mineraler och tortyr genom duschträning. :rofl: Funderade ett tag på att ge honom en hästtårta, men hans mage är stor nog. :mad: :D Han får nya skor imorgon dock, så kanske är en liten present sådär. :angel:

Bjuder på en bild på Tjejen och Hugo (ja, hon kallas tjejen haha. Hugos stora kärlek. ;))
11224196_10204461002268326_177819367378944462_o_zpssmfpoutn.jpg
 
Idag är inte vanliga dag.... för Hugo fyller 5 år! :bump::banana:
Firades med typ... två morötter, kraftfoder + mineraler och tortyr genom duschträning. :rofl: Funderade ett tag på att ge honom en hästtårta, men hans mage är stor nog. :mad: :D Han får nya skor imorgon dock, så kanske är en liten present sådär. :angel:

Bjuder på en bild på Tjejen och Hugo (ja, hon kallas tjejen haha. Hugos stora kärlek. ;))
11224196_10204461002268326_177819367378944462_o_zpssmfpoutn.jpg

Grattis Hugo! :)
 
Slänger mig in i denna tråden;) Har ett super trevligt sto som jag satsar mot dressyren på, hon blev inriden förra året och ligger lite efter i utbildningen. Kom till mig i November 2014 och är en import från Holland. Tre super bra gångarter, som dock kräver mycket styrka och balans i kroppen på henne. Långa ben och lite vingligt kan det bli. Hon är e: HBS Zanzibar- Krack C - Ramiro Z och har även San Remo samt Flemmingh i stammen. Inte nog med att hon har massa energi och arbetsvilja i dressyren, hon har ett psyke av guld och man kan lika gärna slänga sig upp barbacka. Planerar att starta en LB i höst om vi kan hålla oss från alla små skador hela tiden. Vill att hon ska få rutin och tycka att tävla är något roligt. Vi finns även på isabellestolt.blogg.se
2_55e7415f9606ee264484b6b0.jpg

20_55e741789606ee266d63303b.jpg
26_55e741919606ee264484b6b2.jpg
skarmupplosta_005_55e741b7ddf2b36bf3359125.jpg
dsc_4627_55e741b69606ee264484b6b4.jpg
dsc56831.jpg
 
I måndags red jag ut med stallets guling, han och Våd är sånna härliga polare. Tillräckligt för att Våd ska tycka att det är ok att gnugga sin panna mot gulings rumpa under turen :o:banghead:
Våd var i härligt temperament efter helgens vila då jag shoppa loss på Ullared. Solen sken och det var en härlig tur. :D

Igår chockade han mig dock totalt :eek:
En häst som varit tillfälligt utlånad under två veckor kom tillbaka och hon släpptes in i hagen igen. Då fick Våd och hans polare gulingen fnatt!! Båda förvandlades plötsligt till vilda hingstar som skulle slåss om hennes gunst??!! :nailbiting:
Stod med rövarna mot varandra och matade sparkar och skrev :nailbiting:
Vi ägare stod och övervägde att försöka bryta precis när Våd tydligt visade att han gav med sig *pjuu*
Sen gick de och tittade osäkert på varandra en stund innan de åter stod och kliade/nöp varandra lekfullt som de brukar. Ingen av de verkar ha fått någon skada som tur e.
Men nu får det vara nog med rubbningar i flocken :mad:
Jag är verkligen inte nojjig av mig, men denna gången vart jag rädd. Kommer två nya hästar i helgen, men hoppas och tror att de inte ska ut i sommarhagen. Isf överväger jag att stalla in istället. Är som sagt inte nojjig utan lever med tanken att "alla" hästar kan gå ihop bara det finns ytor för alla och att det mesta löser sig.
Men när de stod och bara matade sparkar och Våd satte sig på rumpan i bråket två gånger så fick även jag nog. Vill inte ha skador på min pälskling :(

Imorn står hoppning på schemat, fredag dressyr och lördag är det dags för utställningen :nailbiting:
Gött nervös, fick katalogen idag och vi ska gå i samma klass som två andra nordisar och även två ardenners. Varav en ardenner är ifrån "mitt" stall.
Så fredag kommer även innebära badning och tvättning av häst. Lite surt att tvätta honom medan han fortfarande går på bete, men han måste bli något renare iaf. :)
 
Slänger mig in i denna tråden;) Har ett super trevligt sto som jag satsar mot dressyren på, hon blev inriden förra året och ligger lite efter i utbildningen. Kom till mig i November 2014 och är en import från Holland. Tre super bra gångarter, som dock kräver mycket styrka och balans i kroppen på henne. Långa ben och lite vingligt kan det bli. Hon är e: HBS Zanzibar- Krack C - Ramiro Z och har även San Remo samt Flemmingh i stammen. Inte nog med att hon har massa energi och arbetsvilja i dressyren, hon har ett psyke av guld och man kan lika gärna slänga sig upp barbacka. Planerar att starta en LB i höst om vi kan hålla oss från alla små skador hela tiden. Vill att hon ska få rutin och tycka att tävla är något roligt. Vi finns även på isabellestolt.blogg.se
2_55e7415f9606ee264484b6b0.jpg

20_55e741789606ee266d63303b.jpg
26_55e741919606ee264484b6b2.jpg
skarmupplosta_005_55e741b7ddf2b36bf3359125.jpg
dsc_4627_55e741b69606ee264484b6b4.jpg
dsc56831.jpg

Supervacker häst och fantastiska bilder :love:
 
Ikväll stallar vi in våra hästar.
Känns verkligen definitivt nu att hösten faktiskt är här på riktigt!
Nåväl det ska bli rätt skönt att få in hästarna ändå och att återgå till rutiner igen. Med tanke på att jag i början av sommaren inte ens trodde de skulle kunna stå ute på kvällarna med tanke på Maltes eksem så är jag så glad att de gått ute dygnet runt sedan juli fram till idag :)

Malte och jag skrittar på och har nu även börjat trav anågra varv :) Den 18e september ska vi på återbesök :)

Slängde fram lite bommar häromdagen för variationens skull som vi går över, spännande men kneptigt tyckte Malte :D

wpid-20150902_195331.jpg
 
Ja nu börjar det onekligen bli höstkänslor fullt ut! Jag hoppas resten av vårt stallbygge går som smort så hästarna kan få komma in i sin riktiga lösdrift snart!

Vad har ni för planer och mål för hösten med era hästar? Jag har bokat in lite dressyrträningar nu och hoppas komma ut på våra första träningstävlingar i både dressyr och hoppning i höst :) Vore väldigt roligt!
img_6320.jpg

Kaprifol idag :)
 
Igår var det som sagt hoppning, denna gång med fokus på att hålla galoppen och samtidigt kunna styra. Lättare sagt än gjort. Galopp rakt fram i full fräs är inga pix för Våd, men att behöva stanna upp- sätta sig och vända var desto värre. Men det gick helt ok och vi hoppade ändå 70 cm utan att jag kände att det var obehagligt :D
Stolt över min utveckling!!
Idag red jag lite dressyr, lånade ett hack av en stallkompis då jag väntar på tid hos tandis. Och med tanke på skillnaden i känslan idag på hacket så är jag nu övertygad om att det är en tand eller två som strular. Våd har aldrig gått på hack och jag har aldrig ridit på det, men ändå fick jag en bättre känsla än på länge!!
Efter ett svettigt pass var det direkt in i duschen. Imorn väntar vår första utställning (och kanske vår enda någonsin, ingen press här inte :wtf:) och då måste man vara fin :D
Så nu står han ren och tjusig i stallet och torkar :)
 
Vad har ni för planer och mål för hösten med era hästar? Jag har bokat in lite dressyrträningar nu och hoppas komma ut på våra första träningstävlingar i både dressyr och hoppning i höst :)

Höstens planer är:
* komma ut på lite fler p&j
* fortsätta arbetet med att stärka galoppen
* Komma runt en p&r med godkända poäng
* Överleva terrängen i slutet av månade ;)
* Komma igång med träningarna igen
 
@IsabelleStolt Välkommen och vilka fina bilder! :)

@Catrool vad roligt att det går år rätt håll!

Här är jag lite avtrubbad. Hade ju anmält till en tävling i helgen men har precis avanmält. Han käns väldigt trött i kroppen.

Hade ute laser och hon gick igenom båda hästarna. Trots det så kändes Nilmar seg efteråt. Tror han har en förkylning eller ngt skit i kroppen sen såret. Får ta nya tag en annan gång. Vi är ju helt klart på rätt spår.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153177130341819&set=a.10151417221386819.1073741826.700976818&type=1

Stoet å andra sidan... Igår var hon både väääldigt billig och rätt dyr.

Tog en liten sväng i skogen då jag vart rätt seg. En runda vi rider gansk ofta.

Nu i svamp/bärplockar tider så står det en svart moped parkerad lite varstans. Har ridit förbi den flertal gånger på olika platser.

Igår stod den tydligen extra dumt till. Jag fick inte förbi henne. 20 min med lite småstegringar och bockande så gav jag upp och hoppade av och ledde förbi hästen.

Satt upp och fortsatte turen på ngt grumliga humör.

Efter ett tag så tar vi lite galopp och vid ett ställe lite i en kurva där man kan släppa på lite känner jag hur hästen spänner sig och blir till en giraff...

2 cyklister i hög fart kommer farandes och tvärbromsar så det skriker i däcken. Reaktionen hos min häst. Varför ska vi sakta ner matte, jag galoppera ju här. Var precis jag fick ner henne i trav förbi cyklisterna :rofl:

Fuxston... Man bara måste gilla dem.... Ibland

@Lovise Planerna här är att komma ut på tävlingsbanan så han är redo inför nåsta år. Hårdträningsvinter.
för stoet vet jag inte riktigt. Har inget direkt planerat. Hade planerat lite dressyrstarter men behöver koncentrera mig på Nilmar.
 
Hovslagaren var ut till Hugo i förrgår och hans hovar är så himla mycket bättre än förr. Älskar min nya hovslagare. :love:
Idag gick vi ut på en promenad nu när det äntligen slutat regna. Tydligen ska det börja imorgon igen men man får njuta av den sol man får. :D

Hans nya kärlek var inne redan, så jag mötte han tillsammans med sin flickvän nr1. ;)
11952766_10204479737376692_5096161697202362497_o_zpsnk7hczr8.jpg

Sen på vägen från hagen fick jag äntligen bilder på lill-fölet. De brukar oftast inte stå vid grinden, men idag gjorde de det. :love:
11260941_10204479736736676_499938948306958340_n_zpspmgzuiwu.jpg

11988681_10204479761617298_6942120949029794702_n_zpsfs46br8u.jpg

Fölis har ett blått öga och ett brunt, hur häftig teckning som helst eftersom bläsen går över det bruna ögat och det andra är blått.

Sen på promenaden mötte vi ett väldigt underligt problem. Tog ett bra tag för Hugo att förstå vad som gick fel. :rofl:
10689563_10204479760777277_1145186625403551554_n_zps7xqwtpjd.jpg
 
@KrullTroll
Lycka till =D

Idag tog jag och longerade lillfröken, gick ruskigt bra, hon börjar piggna till och acceptera banan lite tror jag. Visst jag får fortfarande mana
på en del ibland men när hon väl kommer igång så går det bra, då får jag nästan avbryta henne istället för att hon tex börjar trava osv.

Tyvärr så började hon markera lite efter något varv i traven så på böjt spår verkar hon inte helt ren i traven ännu, skit trist då jag trodde vi
kanske skulle få ta en kort liten skrittur nästa vecka, men vi får fortsätta med promenad för hand varannan dag lr något. Hon är inte halt när jag går med henne, så antingen var det det otroligt mjuka underlaget lr böjt spår och det låter mer troligt på det böjda spåret.

Jag har en jädrans otur nu måste jag erkänna. S blev friskförklarad och vi har ridit på nu, gjort rent ett liitet hålrum i hoven på henne med nu och det såg bra ut i förrgår, igår hade medisen henne och det gick bra men IDAG, halt och hålet är dubbelt så stort pga att det satt en rejäl fet sten i hålet :(

Vad HÄNDER egentligen??
Vet inte om jag kommer vilja ha två hästar längre, tror jag behöver komma ifrån lite mer, har inte mått så bra nu igen och detta hjälper inte :(
 
10252062_10153207516224426_6458385543724794058_n.jpg


Så här motionerar vi för tillfället, stubbfält så långt ögat når så jag tog även med lilla Dingla så hon får röra lite på sig. Går jättebra och båda hästarna motionerade I ett svep. Den andra storhästen är utlämnad på foder, jätteskönt att bara ha två hemma.
 
Började faktiskt undra vart folket tagit vägen eftersom ingen skrivit sen i fredags, förutom jag...

Nästan så man blir orolig att något hänt :S
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 624
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 522
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 511
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp