10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, i lördags hade vi besök i stallet och vädret var äntligen på vår sida. Blev en lite längre tur med en del konditionsträning och även en del backar.Gjorde mitt bästa för att filma upp för "mördarbacken", men tyvärr ser det ju jättemesigt ut på film :meh:
Men bjuder på den ändå :D Ber ännu en gång om ursäkt för ursel fb kvalitet

För övrigt så gick turen fint, red längs vägen och det kom all möjlig trafik med Våd bara trampade på. Däremot kom det en köttätande fjäril flygande mitt framför nosen på honom som hade ätit upp honom om han inte skuttat åt sidan :banghead:
 
@KrullTroll Jajemen det var jag med hubertusen. Dock inte på Nilmar utan stoet :D

Idag ska vi iväg på hoppträning. Min tränare är tillöbaks efter alla tävlingar så idag ska vi försöka få till det. Kommer inte orka hela passet då han fortfarande är svag men vi måste ju börja nånstans :D

Får vi se om vi sitter kvar. Det var länge sen vi var iväg på nånting lilla Nilmar och Jag :D

Mindre kul är att jag fått tandvärk. Funderar allvarligt på att gå på mina värktabletter sen olyckan för att kunna rida ordentligt. Sitter just nu i kö till tandläkaren.
 
Hej! En liten fråga ni som har tior, kan ni se att de går in i växtfaser fortfarande? Jag har tittat på en häst jag tänker köpa, allt är klart vi avvaktar besiktning. Den är ca 157 i manken och betydligt högre bak. Hon ser verkligen ut som att hon är i en växtfas, hänger liksom inte ihop riktigt. Tror ni hon rätar på sig? Alltså blir jämnstor (jämnliten haha). Att hon är liten stör mig inte, jag är mest nyfiken på vad ni tror. Hon verkar liksom lite sen över lag.

Min har växt så hela tiden.. just nu är han hyfsat jämn. Än är det nog inte klart.. Han kommer nog bli ett snäpp större nästa år!
 
Lilla grå debuterade fälttävlan på Övedsskloster i helgen. 67.7% i dressyren, rev sista hindret i hoppningen och felfritt i terrängen med lite tidsfel. Slutade 9 av 26 :)

11822420_10153515858146797_7475416132229225001_n.jpg



11822763_10153515858476797_4410446267156733926_n.jpg
 
Hej hopp på er alla =)

Härligt att få läsa ikapp om vad som hänt er.
Lite trist med dom tråkiga delarna och hoppas det blir bra inom kort. Skadade hästar osv är inte kul.

Nu är jag äntligen hemma igen. Kom hem igår kväll så idag var jag upp till flickorna och pysslade om dom.
Helt underbart att få krama om dom igen :heart Så jag saknat dom, men dom har blivit väl omhändertagna av två tjejer.

Miraz började strula lite i slutet av förra veckan så hon har fått vila sen i fredags nu tror jag det blir och bara fått ompyssling.
Hon har börjat stanna och vägra gå framåt för tjejen, men väl ute i skogen har det gått bra. Så då sa jag det att låt henne vila så får man se sen.
Antingen kanske det blev för mycket eller så är hon lite i trots/testperiod. Dom är ändå 5år!

Mina går kvar på bete men det är inte alls mycket kvar så idag började jag med och ge kraft, dock bara 1dl såklart sen får man se. Vill inte att dom ska minskas mer i hullet och det lilla gräs som finns och beta är heller inte näringsrikt så att få lite kraft nu är nog bara bra. Dom verkar ganska hungriga.

I mitten av Augusti kommer dom flyttas till sina vinterhagar och lösdrift för dom som skall stå där och då blir det väl hö igen i hagarna.

Idag släpptes även stallägaren sto med föl in i våran stoflock, ihopsläppet gick riktigt bra faktiskt så det var skönt!
 
Hej Hästvänner! Jag har läst i tråden emellanåt, men inte uppdaterat något från oss. Vi har haft en skit period sedan nov kan man säga :( Kort efter min egen konvalescens på 3,5 mån så vrickade sig Denar först och sedan kom som på beställning en ink vid sadelgjorden :crazy: Vi försökte behandla den på olika sätt utan resultat och den blev bara större och sårigare. I slutet av juni blev han opererad (sövdes) och nu har vi precis börjat igångsättningen igen efter att såret läkts. Skaffat en sadelgjord som inte ligger på ärret och det verkar peppar, peppar fungera! :bow:

Vi planerar flera aktiviteter i höst, bland annat terränghoppning och en hoppkurs. @KrullTroll vi kommer förhoppningsvis att ses till häst den 27/9 :)

Ja man blir inte bortskämd efter nära nog 8 mån uppehåll, men jag tycker bara mer och mer om min häst! :love: Fastän vi ligger ohjälpligt långt efter de flesta 5-åringar
 
Har följt tråden i tystnad senaste månaden. Roligt att det går bra för många, tråkigt där det inte går bra så klart.

Empa har haft sin sommarvila och är nu igång igen. Hon är riktigt fräsch efter vilan måste jag säga. Känns som att många polletter trillat ner så att säga. Även om det saknas styrka och kondition så blir hon verkligen bara bättre och bättre. Känns lite som standard, men jag har verkligen aldrig ridit eller haft en häst som Empa, som bara bjuder på bättre och bättre och bättre ridkänsla.

Att hon dessutom är världens goaste i stallet och hagen gör henne ju bara ännu mer underbar.

Ramlade in på en gammal facebook bild här om dagen;

Tänk att min Empa varit så här liten. Hon var lite behändigare att ha sovandes i knät då.

Trött häst på sommarbete

pigg och glad häst på tur i skogen.

Nu blir det dock några dagars oplanerad vila, inte riktigt vad vi behöver inför tävling nästa helg. Men jag lyckades smälla med en älg i går när jag var på väg hem från stallet, så jag är bra mör i kroppen = ingen ridning. Inga skador på mig, men värre för bilen som fick hela högersidan intryckt.
 
@Esswe
Vad kul att du har en sådan go tjej =D Det gör absolut allt så mycket roligare!

Jösses, gud vad hemskt och krocka med en sådan. Hoppas verkligen du mår bra och att du kommer på fötter snart igen.
Vilken tur du hade, trist för bilen men hellre den än du!

Kl.

Idag tog jag en skrittur barbacka på Miraz, tog även bara den korta rundan på 10-15min. Provade och skritta några små steg innan vi kom ut på bilvägen och hon var framåt och fin där. Men i skritten något trög, fick fram henne ibland men man vill inte direkt sitta och smacka/skänkla hela tiden heller.

Provade även och rida utan boots fram idag vilket gick bra på alla underlag förutom där det är så mycket rötter, då snubblade hon fram nästan så vi fortsätter med boots fram hädanefter.

Tror jag lär börja ge henne lite betfor också, se om man får lite mer fart i henne, för nu lär hon komma igång och när hon är såhär seg går det inte direkt och rida ett dressyrpass kan jag tala om :(

Har ni tips så säg till!

Tandläkare ska tas ut nu också, bara jag får ut någon.
Funderar på och ta ut någon massör med, för och bara kolla igenom henne för säkerhetsskull. Men jag tror inget av dessa är problemen för hon är inte störig i munnen och heller inte stel, mjuk som en banan faktiskt :p

Kanske är det för att dom går ute i regn/sol och växlande väder, äter hela tiden och blivit runda. Jag vet inte, men det är trist och gå in på ridbanan och så dör hästen där.
Hon är även väldigt seg ifrån gården med, som jag skrev så började hon bråka med tjejen som haft henne nu åt mig, vilket ledde till att hon fick leda henne till skogen och hoppa upp där, blev något bättre men kunde stanna vid hand med ibland.

Idag stannade hon inte för mig men super seg igenom hela gården sen framåt väl i skogen... Suck! Fattar inte vart farten tagit vägen?
 
Hon låter supertrevlig verkligen =) @Esswe Läskigt med krocken! Men skönt att det inte blev värre med dig.

I dagarna här har jag och sambon gjort en liten ridbana här hemma i hagen (tramp-stolp+tråd). I framtiden blir det en ordentlig ridbana här, men lite annat ligger högre upp på prioriteringslistan (hur det nu kan göra det:confused:). Men nu har jag "fyra väggar" att rida mellan i alla fall och det underlättar tror jag. Överenergisk unghäst + gigantiskt öppet fält har inte riktigt gett oss den avslappnade atmosfär vi behöver för att kunna arbeta lite mer rätt :p

I kväll invigde vi banan med lite löshoppning i alla fall! Superkul och trots att det var flera månader sen Kaprifol hoppade senast mindes hon allt att man skulle lyfta på tassarna! :)
img_6669.jpg
img_6671.jpg

img_6689.jpg

img_6697.jpg
 
Alltså jag är jättefrustrerad på mitt mående. Jag är så seg och lat och kan bara misstänka att depressionen smyger sig tillbaka. Självklart gör det att jag inte orkar göra så mycket med Hugo... suck. :(

MEN idag var jag där själv vilket betydde att jag fick betydligt mer tid och ork att bara ta låång tid på mig att borsta, mysa och sadla/tränsa. Det resulterade i att jag satt upp och försökte rida runt helt själv för första gången på longeringsvolten (fast erkänner att det var mer back än fram eftersom han ville äta gräs, blev frustrerad när någon hindrade honom, så han backade. Men sen fick jag fram honom några steg och nöjde mig så). Sen gick vi en promenad, träffade på ett STORT läger med människor mitt ute i ingenstans, hade en stor eld, folk i tält som betedde sig mystiskt och kläder som fladdrade i vinden. Hugo brydde sig inte ett dugg mer än att han kollade en extra gång. :love:
Nu ska det vara bra väder dock, så kommer ta ut honom varje dag tills jag jobbar i helgen. Inte för att han lider av att gå i hagen och äta gräs.. men jag får så dåligt samvete.
Bjuder på en bild på en kissande Hugo, typ den enda gången han står still tillräckligt länge för att jag ska ta kort erhmmm :o
11815927_10204304935206747_507568306_n_zpsbdvtp0hv.jpg
 
Blä och åter blä!!
Igår var jag i gbg och fick en samtal från en av de andra tjejerna i stallet som sa att Våd inte stod med de andra i hagen, men hagen e stor så hon lovade att gå en vända och leta efter honom.
Efter en stund så ringer hon igen och säger att han inte är där, men att de hittat ett hål i staketet upp mot skogen.
Jag som vet hur mycke myr- och träskmark i skogarna kände paniken komma. Speciellt då jag var 8 mil hemifrån och inte kunde göra nått. Började förbereda en tidigare hemfärd. Och var i färd med att kasta mig iväg när de ringer igen. Våd har kommit hem till stallet, totalt genomsvettig och flåsig.
Så medan jag kunde köra hem i något lugnare tempo så tog de hand om Våd, kollade över och kylde ner honom. Tack och lov för fina stallkamrater :love::love:
Iaf så har han inte en skråma, inte en svullnad eller nått. Jäkla pansarhäst :p
Men ena framskon hade rykt och hoven såg inte fin ut :(
Var en hovis ute i stallet då så jag ringde honom (inte min vanliga) och bad honom titta på hoven och kanske slå på en sko. Men gubbslemet (förlåt för min dåliga franska) vägrade :mad: då han ansåg att hästen behövde en helskoning och det hade han inte tid med. Min hovis är i Flyinge denna vecka för vidareutbildning så hon skulle komma nästa vecka för att sko, jag ville bara skydda hoven så snabbt som möjligt men nej :cautious:
Idag ringde jag den som min hovis samarbetar med och han är en räddande ängel då han klämde in mig på em när han var klar med allt sitt bokade :love:
Så Våd fick en doja på sig idag. Dock är han fortfarande öm i foten så kvällens hoppträning fick jag ställa in. Hoppas och håller tummen för att det blir bättre och att vi trots allt kan åka på lördag :up:

Men i vilket fall är jag såååå glad att han kom hem och inte med värre skador än såhär :bow::bow:


Dessutom så har två stora stall i närheten av mitt drabbats av inbrott natten till igår. ca 80 sadlar och annan utrustning är borta :(
Det ena stallet är vår stora ridskola som ska starta sin verksamhet på måndag men inte har utrustning till hästar och ponnys.
Jäkla as som inte kan skilja på ditt och mitt :rage::rage:
Natten till idag var det tre stall i en kommun längre ut mot kusten som vart drabbade :(
 
Blä och åter blä!!
Igår var jag i gbg och fick en samtal från en av de andra tjejerna i stallet som sa att Våd inte stod med de andra i hagen, men hagen e stor så hon lovade att gå en vända och leta efter honom.
Efter en stund så ringer hon igen och säger att han inte är där, men att de hittat ett hål i staketet upp mot skogen.
Jag som vet hur mycke myr- och träskmark i skogarna kände paniken komma. Speciellt då jag var 8 mil hemifrån och inte kunde göra nått. Började förbereda en tidigare hemfärd. Och var i färd med att kasta mig iväg när de ringer igen. Våd har kommit hem till stallet, totalt genomsvettig och flåsig.
Så medan jag kunde köra hem i något lugnare tempo så tog de hand om Våd, kollade över och kylde ner honom. Tack och lov för fina stallkamrater :love::love:
Iaf så har han inte en skråma, inte en svullnad eller nått. Jäkla pansarhäst :p
Men ena framskon hade rykt och hoven såg inte fin ut :(
Var en hovis ute i stallet då så jag ringde honom (inte min vanliga) och bad honom titta på hoven och kanske slå på en sko. Men gubbslemet (förlåt för min dåliga franska) vägrade :mad: då han ansåg att hästen behövde en helskoning och det hade han inte tid med. Min hovis är i Flyinge denna vecka för vidareutbildning så hon skulle komma nästa vecka för att sko, jag ville bara skydda hoven så snabbt som möjligt men nej :cautious:
Idag ringde jag den som min hovis samarbetar med och han är en räddande ängel då han klämde in mig på em när han var klar med allt sitt bokade :love:
Så Våd fick en doja på sig idag. Dock är han fortfarande öm i foten så kvällens hoppträning fick jag ställa in. Hoppas och håller tummen för att det blir bättre och att vi trots allt kan åka på lördag :up:

Men i vilket fall är jag såååå glad att han kom hem och inte med värre skador än såhär :bow::bow:


Dessutom så har två stora stall i närheten av mitt drabbats av inbrott natten till igår. ca 80 sadlar och annan utrustning är borta :(
Det ena stallet är vår stora ridskola som ska starta sin verksamhet på måndag men inte har utrustning till hästar och ponnys.
Jäkla as som inte kan skilja på ditt och mitt :rage::rage:
Natten till idag var det tre stall i en kommun längre ut mot kusten som vart drabbade :(
Fy vad läskigt! Men tur att han kom hem så gott som oskadd. :bow:
Och angående hovisar... jag har hört det också. Fast då var det mer att hovis skulle ut till stallet ändå nästa dag, Hugo ömmade som bara den i bak men hovisen sa "jag vill inte stjäla kunder". Men min hovis kunde ju inte komma på ett bra tag och hästen hade ju ont?? :banghead: (han gick barfota bak och marken var hård i november/December)
 
Skönt att allt gick bra @KrullTroll !! :)

Skönt att allt gick bra med operationen och Kul att ni är på gång igen @Wembley !! :)

Hos oss hade troligen en älg gått genom staketet i natt och i morse när jag kom ut så står min ena häst mitt i hagen och ser upprörd ut och min andra står vid grinden så jag anade oråd direkt jag kom ut, när jag kommer närmare så ser jag att min stackars häst i mitten av hagen är omringad av neddragen tråd och inte vågar röra sig :( :heart Fick ringa in och väcka sambon som stängde av stömmen så jag kunde flytta på min skräckslagna stackars Foppa från de farliga trådarna. Ingen av hästarna hade några större synliga skador mer än lite små sår, jag är dock skiträdd att de sprungit en massor vilket inte Malte får pga de svullna förstärkningsbandet.. Hoppas de inte blivit värre! :arghh::nailbiting::arghh:
 
Kaprifol fortsätter att vara en riktigt pärla:love:. Häromdagen red vi till "grannens" paddock för första gången (1.7km från mig) som jag har fått lov att använda, och trots nyfikna, okända ponnyer i hagen intill och mycket nya intryck kan hon ändå slappna av och jobba lite! Hon blir trött fort i arbetet dock och bjudningen blev lite hackig och även formen som följd, men ändå! =)
img_6758.jpg

img_6771.jpg
img_6815.jpg

Och idag har vi ridit ut en längre runda ensamma för första gången på läänge. Helt ny sväng för henne (7km) och hon var riktigt duktig! Lite farliga saker längs vägen (vält soptunna, postlådor, ja ni vet), men överlag riktigt avslappnad och nöjd med livet. Lite ordentliga galopper fick vi till också, så härligt!!

Ettåringen som har varit hos mig över sommaren har nu åkt hem, men min gammelhäst har landat såpass på gården under tiden att det inte är några som helst problem med att lämna henne ensam nu. Så skönt!! Kaprifol kommer jag nog dock inte våga lämna, men gammelhästen (24år) är halvpensionerad så hon får nöja sig med att ridas inom synhåll och följa med på lite längre turer när jag har nån att rida med. Hon är ganska nöjd över det faktiskt, lite lat och mycket tjock dock. =)
 
@Lovise

Vilka fia bilder och vad kul att hon är så duktig!

....

Måste säga att jag är SÅ fruktansvärt avis på er som kan rida på era på banan utan större problem, jag saknar det som tusan med Miraz :(
Jag har ridit på bana någon enstaka gång innan jag flyttade till där vi står nu och det har gått bra.
Tror det gått ok någon enstaka gång här också men nu känns det faktiskt inte kul att rida henne på banan, vi kommer ju ingenstans när jag hela tiden får jobba med bjudningen och då jag inte hittat något sätt alls som får henne framåt mer än tjat av smackningar så blir man matt :( Tja skänklar lite också men jag vill inte behöva sitta där och mana på sådant sätt.

Igår ställde jag ut två cavalettis, en väldigt låg och en lite högre och tänkte jag kunde kanske leka fram energin och piggheten hos henne men det gick sådär :p

Väldigt seg i början men jag gav mig inte och fick faktiskt fram henne i skritten ganska ok, var ggr hon snegla mot dom andra i hagen och även utgången efter en stunds "arbete" :p Så jag var inte direkt poppis tror jag.

Traven kändes tusen ggr bättre när vi satte igång med den också. Men hon sakta gärna av emellanåt, speciellt om jag började rida lätt, suck
Men jag gav mig inte och till slut gick det ganska bra, kanske inte direkt över "hindrena" men hon tog sig över dem åtminstone, stannade inte eller väja.

Så till slut när jag hade fått upp traven en del så tänkte jag se hur galoppen kändes, var ett tag sen nu.
Den fick jag såklart bråka med, hon ville inte ta till för skänkeln utan hon ökade bara och till slut smackade jag (som jag brukar vid fattningen och det brukar räcka) men nu fick jag lägga skänkel, smacka och peta till med spö på bogen då efter någon gång fattade hon.

Givetvis saktar hon av nere vid kortsidan där utgången är och där har vi haft våra problem att hålla igång galoppen men jag manade som vi jobbade med sist men nix.

Dessutom har hon börjat ta höger galopp i vänster varv igen och jag fick henne aldrig och ta vänster GRR!! Höger varv med höger galopp perfekt.
Ute har hon aldrig problem, visst ibland kan det bli fel men gör om gör rätt, inte här inne. Stör mig ganska mycket.

Åh jag försökte ställa henne rätt med huvudet med för hon lägger det lite åt höger faktiskt, hur kan jag på bästa sätt jobba med detta?
Tycker inte hon kändes stel för 5 öre heller.

Hon får lite betfor nu, det har alltid hjälpt och kicka till henne lite förr, kanske behöver hon lite mer energi.
Alla hästar är ganska trötta nu efter betet, tror det blir skönt för dem och få komma in till sina vinterhagar snart.

Nu går ju mina ute dygnet runt men i lösdriften finns ligghallar med skydd vilket det inte gör på betet, sen tar det ju lite mer krafter med värmen och alla flugfärn för dem.

Förlåt, känns som jag bara gnäller och ber om hjälp men jag vet inte vad jag ska göra.
Min tränare jag ska prova börja rida för nu ska höra av sig snart om när hon kan komma ut men jag vill nog först göra klart med tandkoll först så det är klart med :)
 
Kaprifol fortsätter att vara en riktigt pärla:love:. Häromdagen red vi till "grannens" paddock för första gången (1.7km från mig) som jag har fått lov att använda, och trots nyfikna, okända ponnyer i hagen intill och mycket nya intryck kan hon ändå slappna av och jobba lite! Hon blir trött fort i arbetet dock och bjudningen blev lite hackig och även formen som följd, men ändå! =)
img_6758.jpg

img_6771.jpg
img_6815.jpg

Och idag har vi ridit ut en längre runda ensamma för första gången på läänge. Helt ny sväng för henne (7km) och hon var riktigt duktig! Lite farliga saker längs vägen (vält soptunna, postlådor, ja ni vet), men överlag riktigt avslappnad och nöjd med livet. Lite ordentliga galopper fick vi till också, så härligt!!

Ettåringen som har varit hos mig över sommaren har nu åkt hem, men min gammelhäst har landat såpass på gården under tiden att det inte är några som helst problem med att lämna henne ensam nu. Så skönt!! Kaprifol kommer jag nog dock inte våga lämna, men gammelhästen (24år) är halvpensionerad så hon får nöja sig med att ridas inom synhåll och följa med på lite längre turer när jag har nån att rida med. Hon är ganska nöjd över det faktiskt, lite lat och mycket tjock dock. =)

Älskar outfiten :love: :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 886
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 932
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp