10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lovise

Vilka fia bilder och vad kul att hon är så duktig!

....

Måste säga att jag är SÅ fruktansvärt avis på er som kan rida på era på banan utan större problem, jag saknar det som tusan med Miraz :(
Jag har ridit på bana någon enstaka gång innan jag flyttade till där vi står nu och det har gått bra.
Tror det gått ok någon enstaka gång här också men nu känns det faktiskt inte kul att rida henne på banan, vi kommer ju ingenstans när jag hela tiden får jobba med bjudningen och då jag inte hittat något sätt alls som får henne framåt mer än tjat av smackningar så blir man matt :( Tja skänklar lite också men jag vill inte behöva sitta där och mana på sådant sätt.

Igår ställde jag ut två cavalettis, en väldigt låg och en lite högre och tänkte jag kunde kanske leka fram energin och piggheten hos henne men det gick sådär :p

Väldigt seg i början men jag gav mig inte och fick faktiskt fram henne i skritten ganska ok, var ggr hon snegla mot dom andra i hagen och även utgången efter en stunds "arbete" :p Så jag var inte direkt poppis tror jag.

Traven kändes tusen ggr bättre när vi satte igång med den också. Men hon sakta gärna av emellanåt, speciellt om jag började rida lätt, suck
Men jag gav mig inte och till slut gick det ganska bra, kanske inte direkt över "hindrena" men hon tog sig över dem åtminstone, stannade inte eller väja.

Så till slut när jag hade fått upp traven en del så tänkte jag se hur galoppen kändes, var ett tag sen nu.
Den fick jag såklart bråka med, hon ville inte ta till för skänkeln utan hon ökade bara och till slut smackade jag (som jag brukar vid fattningen och det brukar räcka) men nu fick jag lägga skänkel, smacka och peta till med spö på bogen då efter någon gång fattade hon.

Givetvis saktar hon av nere vid kortsidan där utgången är och där har vi haft våra problem att hålla igång galoppen men jag manade som vi jobbade med sist men nix.

Dessutom har hon börjat ta höger galopp i vänster varv igen och jag fick henne aldrig och ta vänster GRR!! Höger varv med höger galopp perfekt.
Ute har hon aldrig problem, visst ibland kan det bli fel men gör om gör rätt, inte här inne. Stör mig ganska mycket.

Åh jag försökte ställa henne rätt med huvudet med för hon lägger det lite åt höger faktiskt, hur kan jag på bästa sätt jobba med detta?
Tycker inte hon kändes stel för 5 öre heller.

Hon får lite betfor nu, det har alltid hjälpt och kicka till henne lite förr, kanske behöver hon lite mer energi.
Alla hästar är ganska trötta nu efter betet, tror det blir skönt för dem och få komma in till sina vinterhagar snart.

Nu går ju mina ute dygnet runt men i lösdriften finns ligghallar med skydd vilket det inte gör på betet, sen tar det ju lite mer krafter med värmen och alla flugfärn för dem.

Förlåt, känns som jag bara gnäller och ber om hjälp men jag vet inte vad jag ska göra.
Min tränare jag ska prova börja rida för nu ska höra av sig snart om när hon kan komma ut men jag vill nog först göra klart med tandkoll först så det är klart med :)


Lite tips om galoppfattningarna :)

Tänk på hur du sjäv sitter, du måste sitta korrekt för att kunna få henne att fatta rätt först och främst :)

Fatta galopp när du går in i eller ut ur ett hörn. Testa att faktiskt ställa utåt dvs ställ vänster i höger varv, då kommer hästen få under sig ytter bak (där galoppen börjar) och man frigör inre fram som gör att de lättare att fatta önskad galopp.
Se till att ha en bra trav frammåt i fattningen och titta vart du ska så du är i rätt galopp med kroppen :)

Kanske var urgamla tips som inte hjälpte dig alls men kanske något du kan ta med dig :)
 
Här håller vi på med rehabilitering. Talladin får gå i en liten hage på dagen och det tycker han inte är jättekul. I förrgår hade han lärt sig att det inte var någon ström i plaststolparna utan bara i tråden så man kan ta stolpen i munnen och dra upp den och kasta bort.. Som tur var skulle min kille precis ta in honom så han hann inte rymma.. såret är nu ca 2 cm djupt så det händer ju lite iaf.
Pratade med veterinären igen idag och jag får börja köra honom i skritt om någon dag. det tar tid sånt här.
 
Lite tips om galoppfattningarna :)

Tänk på hur du sjäv sitter, du måste sitta korrekt för att kunna få henne att fatta rätt först och främst :)

Fatta galopp när du går in i eller ut ur ett hörn. Testa att faktiskt ställa utåt dvs ställ vänster i höger varv, då kommer hästen få under sig ytter bak (där galoppen börjar) och man frigör inre fram som gör att de lättare att fatta önskad galopp.
Se till att ha en bra trav frammåt i fattningen och titta vart du ska så du är i rätt galopp med kroppen :)

Kanske var urgamla tips som inte hjälpte dig alls men kanske något du kan ta med dig :)

TUSEN TACK för ditt svar.

Men först, ska jag alltså ställa tvärtemot nu?
Jag har alltid fått lära mg ifrån alla tränare att ställa huvudet åt samma sida som man vill ha önskad galopp ifrån och inte tvärtemot.

För som igår då hade hon huvudet lite utåt, alltså åt höger sida när vi red i vänster och jag försökte då ställa henne åt vänster vilket inte gick alla ggr men oavsett så tog hon höger galopp.

Som jag skrev, tänker mycket på min sits, ibland faller jag fram men försöker räta mig direkt.
Absolut, jag försöker att ta in i ett hörn eller hur och då med bra fart i traven, annars skulle det nog aldrig gå till.

Ute tar hon direkt i princip, men å andra sidan så är vi dåliga på och rida i paddocken.
Kanske får ta mig i kragen nu när jag är hemma igen och rida där ca 1-2ggr/veckan, korta stunder givetvis.

Jag ska testa ditt tips, om det hjälper så blir jag superglad =D

Inget tänk om att få henne framåt med den bjudning hon brukar ha? Kan det vara beteströtthet och rund mage :p
 
TUSEN TACK för ditt svar.

Men först, ska jag alltså ställa tvärtemot nu?
Jag har alltid fått lära mg ifrån alla tränare att ställa huvudet åt samma sida som man vill ha önskad galopp ifrån och inte tvärtemot.

För som igår då hade hon huvudet lite utåt, alltså åt höger sida när vi red i vänster och jag försökte då ställa henne åt vänster vilket inte gick alla ggr men oavsett så tog hon höger galopp.

Som jag skrev, tänker mycket på min sits, ibland faller jag fram men försöker räta mig direkt.
Absolut, jag försöker att ta in i ett hörn eller hur och då med bra fart i traven, annars skulle det nog aldrig gå till.

Ute tar hon direkt i princip, men å andra sidan så är vi dåliga på och rida i paddocken.
Kanske får ta mig i kragen nu när jag är hemma igen och rida där ca 1-2ggr/veckan, korta stunder givetvis.

Jag ska testa ditt tips, om det hjälper så blir jag superglad =D

Inget tänk om att få henne framåt med den bjudning hon brukar ha? Kan det vara beteströtthet och rund mage :p

Det är ju inget ovanligt att hästar har lättare för en galopp än den andra speciellt inte om de inte är vana att gå i paddock där det blir trängre och större krav på "samling" än ute, hon är inte lika stark i båda sidor ännu helt enkelt och väljer då att fatta den galopp som hon är starkare i :)

Ja precis men bara nu i början och just bara i själva galoppfattningen är ett tips att ställa "åt fel håll" , när man sedan galopperar så ska man alltid ha hästen ställd åt den galoppen man rider i. Desamma gäller sedan när hästen kan båda galopperna då ställer man inte längre åt "fel håll".

Hästen fattar galopp med det yttre bakbenet och genom att ställa utåt ( "åt fel håll") i ett hörn får man ytter bak in under sig samtidigt som man ger plats för inner fram och på så vis gör det enklare för hästen att fatta rätt galopp :) Ställer man innåt kan man istället råka låsa inner fram och ytter bak åker utåt och man får istället fel galopp eftersom du får de andra baknenet inunder dig.

Jag är bara en glad amatör men testa kan du ju alltid! :)

Ett annat sätt att träna den svårare galoppen är ju att börja med det på vold avsuttet först dvs under longering och då göra massor av fattningar så hon stärker upp sig och sedan kan ta galoppen även uppsuttet, jag tränar mina mycket så :) Och såklar precis som du gör träna galoppfattningar ute på större ytor, de är lättare och roligare och då bygger ni dem musklerna ni behöver ha för att klara av det på banan sedan :)

Jag är bara en glad amatör , men testa kan man ju alltid :)
 
Det är ju inget ovanligt att hästar har lättare för en galopp än den andra speciellt inte om de inte är vana att gå i paddock där det blir trängre och större krav på "samling" än ute, hon är inte lika stark i båda sidor ännu helt enkelt och väljer då att fatta den galopp som hon är starkare i :)

Ja precis men bara nu i början och just bara i själva galoppfattningen är ett tips att ställa "åt fel håll" , när man sedan galopperar så ska man alltid ha hästen ställd åt den galoppen man rider i. Desamma gäller sedan när hästen kan båda galopperna då ställer man inte längre åt "fel håll".

Hästen fattar galopp med det yttre bakbenet och genom att ställa utåt ( "åt fel håll") i ett hörn får man ytter bak in under sig samtidigt som man ger plats för inner fram och på så vis gör det enklare för hästen att fatta rätt galopp :) Ställer man innåt kan man istället råka låsa inner fram och ytter bak åker utåt och man får istället fel galopp eftersom du får de andra baknenet inunder dig.

Jag är bara en glad amatör men testa kan du ju alltid! :)

Ett annat sätt att träna den svårare galoppen är ju att börja med det på vold avsuttet först dvs under longering och då göra massor av fattningar så hon stärker upp sig och sedan kan ta galoppen även uppsuttet, jag tränar mina mycket så :) Och såklar precis som du gör träna galoppfattningar ute på större ytor, de är lättare och roligare och då bygger ni dem musklerna ni behöver ha för att klara av det på banan sedan :)

Jag är bara en glad amatör , men testa kan man ju alltid :)


Tack igen för ett bra svar. Verkligen glad för dina tips.

Absolut vet jag att dom alltid har en sämre sida i galoppen, och det kanske är den högra som hon alltid varit lite starkare med. Fick för mig det var vänster men det kanske inte är så helt enkelt.

Tycker bara det är lite trist att det alltid faller tillbaka på galoppen, ena stunden tar hon fattningarna utan problem (ok detta är iof utomhus) men sen rätt som det är så blir det bara fel.
Tror inte hon växer heller, mer än på bredden och möjligtvis fått lite mer muskler nu faktiskt. Men på höjden, nje hon är lika liten :p

Tack för tipset om longeringen, det var dels så jag jobbade med hennes galopp förutom, i andra stallet. Men som sagt, på nya stället får jag henne knappt fram i traven nu när jag longerar.

Ska ta en liten tur imorgon i skogen med henne, se om jag kan leka fram lite energi och prova galoppfattningarna igen!

Nästa gång jag rider på banan så ska jag absolut testa ditt tips, hoppas det funkar också =D
Tack igen!
 
Tack igen för ett bra svar. Verkligen glad för dina tips.

Absolut vet jag att dom alltid har en sämre sida i galoppen, och det kanske är den högra som hon alltid varit lite starkare med. Fick för mig det var vänster men det kanske inte är så helt enkelt.

Tycker bara det är lite trist att det alltid faller tillbaka på galoppen, ena stunden tar hon fattningarna utan problem (ok detta är iof utomhus) men sen rätt som det är så blir det bara fel.
Tror inte hon växer heller, mer än på bredden och möjligtvis fått lite mer muskler nu faktiskt. Men på höjden, nje hon är lika liten :p

Tack för tipset om longeringen, det var dels så jag jobbade med hennes galopp förutom, i andra stallet. Men som sagt, på nya stället får jag henne knappt fram i traven nu när jag longerar.

Ska ta en liten tur imorgon i skogen med henne, se om jag kan leka fram lite energi och prova galoppfattningarna igen!

Nästa gång jag rider på banan så ska jag absolut testa ditt tips, hoppas det funkar också =D
Tack igen!

Att ena sidan är svag och andra stark grundar sig ofta i att ett bakben är svagare än de andra. Resultatet blir att ena bak driver på mer än andra och i handen uppfattas de som en tygel med mer stöd och en med mindre/inget. I själva galoppen är det ju samma sidas bakben som belastas dvs höger bak i höger varv men i själva fattningen så påbörjas ju galoppen med ytter bak dvs vänster bak i höger varv därför kan det bli lite tvärtom ibland som du känner de.

En tanke iaf :)

Tråkigt med bjudningen kan ju ha med betet att göra och byte avvstall osv. Är hon pigg ute i skogen eller "dör" hon även där? Hon är frisk och kry annars så de inte är något sånt?
 
Fy fasen @KrullTroll vilken mardröm gaah din fine...sån tur att det gick väl!

Glömde ju lägga in filmsnutten från terrängen. Hinder 1-6

Var sjukt nervös att han skulle nita på den nya självlysande trakhenern men vi kom över även om det inte var det snyggaste hoppet :D

 
@Catrool

Ang bjudningen, ute är hon en heeeeelt annan häst. Hon kan vara lite seg av gården ibland, men jag fick bort det och nu är det tillbaka. Men så fort man kommer in i skogen blir det helt annat, jättefin bjudning och älskar det verkligen.

Hon kan dock bli lite segare vid sällskap av andra hästar, brukar vara tvärtom oftast men inte i detta fall!
Jobbar mycket med och länga hennes skritt också, skritta på mer vilket är jobbigt såklart men tycker det går bra ändå.

På banan, tja hon går in och gör det hon ska men man får som sagt driva en hel del och som sist peta till med spö. Inte riktigt som man brukar.
Hon var svår att rida från gården när vi väl började rida på nya stället (nya och nya, stått där i ½år nu). Men det är första gången hon reagerat så på nytt ställe med, aldrig brytt sig förr.

Hur som helst, hon är frisk och kry.
Bettet är nytt och hon är likadan om man rider bettlöst vilket jag gör ibland för att variera.

Som sagt, fick igång henne fint innan betet så jag tror/hoppas det gör med att dom är trötta bara.

Tandläkare kommer i september som det lät (kommer en som tar hela stallet samtidigt typ) brukar ta en dag :p Men lika bra och hoppa på det.
Skulle haft ut nu vid vaccineringen i slutet av maj men han hade inte tid och sen blev det bete och eftersom jag inte märkt av några problem så avvaktade jag.

Hade tänkt ta ut en nu när jag kom hem men vissa andra tycker jag ska vänta så jag kommer in med alla i stallet och kör på samma. Vilket är ganska smart.
Har känt lite i munnarna också och ingen verkar ha problem heller, så jag avvaktar lite till, är jag dum? Ska jag ta ut en egen nu iaf?

Nu ska jag dra upp och se vad vi kan hitta på med fröken 1 och 2. =)
 
Kul att läsa ikapp lite, har inte varit så aktiv då syteryster med hästtokig dotter varit här i veckan. Systerdottern är oxå anledningen till kommande bildbomb ;)

Iaf så var Våd öm i sin hov ända tills igår fredag. Då gjorde jag eldprovet då han såg fräsch ut och satt upp. Ridningen gick bra och han kändes fiiin. :)
La upp två hinder så jag fick känna på det lite oxå och han hoppade som en gud :love:
11825596_10153175742973789_1238409045906980225_n.jpg

11695963_10153175742828789_2670913678677453356_n.jpg

Höjdrekord med 70 cm :D
Fast hoppar man såhär på 30 så är 70 ingeting :p
11846683_10153175743173789_2681425136859391816_n.jpg

Han kan kröka på nacken oxå ;)
11855611_10153175742978789_9028199647828236255_n.jpg


Så eftersom gårdagen kändes så bra så åkte vi till P&J:en idag. Jag med mina kassa nerver var döende igår kväll så jag tokvek all tvätt bara för att hålla mig sysselsatt :o
Testade att köra honom med bo idag, kort bunden med tre rep och han stod som en ängel!!
Väl där var vi i mycket god tid vilket var toppen för mina nerver. Gick runt med honom en del så han fick chansen att kolla läget, red fram, tog några skutt och sen väntade vi på vår tur.
Första klassen (50cm) gick bra, dock fick jag hjärnsläpp i anridningen mot planket. Insåg att jag aldrig hoppat plank med honom och frös till, vilket gjorde att Våd mer klev över än hoppade och vi rev.
11800401_10153175718763789_9093220148033072145_n.jpg

Men resten gick fiiint!! Han skygga inte för nått utan bjöd friskt mot allt jag styrde mot :love:

Till andra klassen (60cm) så hade mina nerver bytts ut mot ett mer jäklarenamma, så la upp tempot lite mer från början
11800313_10153175724618789_1600415366521807381_n.jpg

Sen gick det av bara farten :D
11822806_10153175724673789_3954836970032715749_n.jpg

11056075_10153175725123789_2997349998386955307_n.jpg

11707585_10153175725833789_2134507173327298184_n.jpg

Även planket, även om min blick är helt åt h**vete :banghead:
11813332_10153175726493789_5674724506666931060_n.jpg

Sista hindret och felfritt!!
11800385_10153175726583789_1347189153256655333_n.jpg


Älskade underbara häst!!!
11050317_10153175727143789_1876053008659626730_n.jpg

11800475_10153175727583789_3270629136524188138_n.jpg

11866468_10153175727938789_7496313179984929507_n.jpg
 
Igår var jag i gbg och fick en samtal från en av de andra tjejerna i stallet som sa att Våd inte stod med de andra i hagen, men hagen e stor så hon lovade att gå en vända och leta efter honom.
Efter en stund så ringer hon igen och säger att han inte är där, men att de hittat ett hål i staketet upp mot skogen.
Jag som vet hur mycke myr- och träskmark i skogarna kände paniken komma. Speciellt då jag var 8 mil hemifrån och inte kunde göra nått. Började förbereda en tidigare hemfärd. Och var i färd med att kasta mig iväg när de ringer igen. Våd har kommit hem till stallet, totalt genomsvettig och flåsig.

Fyfasen.. man hinner dö ett par gånger om där innan hästen dyker upp :nailbiting:

Minns när Calle var 4 år, då gick han och hans 3-åriga polare på sommarbete hos mina föräldrar. En dag var en av dem borta...vem tror ni? :meh:
Mamma gav sig ut för att titta och hittade ett hål i staketet -och ett hål in i MUREN av buskar och sly.. Calle hade helt enkelt gett sig ut, och bara knatat rakt in i skogen, det fanns ingen stig där utan han gjorde sig en stig... Han kom tillrätta iallafall, i ett stycke.
Sedan på stallet där Pay & Jumpen var, där rymde han 4ggr(!) på mycket kort tid. Jäkla häst som letade upp svagaste punkten i staketet och bara gick ut -alternativt öppnade grinden om han inte hade något bättre för sig. Morr!
 
Fyfasen.. man hinner dö ett par gånger om där innan hästen dyker upp :nailbiting:

Minns när Calle var 4 år, då gick han och hans 3-åriga polare på sommarbete hos mina föräldrar. En dag var en av dem borta...vem tror ni? :meh:
Mamma gav sig ut för att titta och hittade ett hål i staketet -och ett hål in i MUREN av buskar och sly.. Calle hade helt enkelt gett sig ut, och bara knatat rakt in i skogen, det fanns ingen stig där utan han gjorde sig en stig... Han kom tillrätta iallafall, i ett stycke.
Sedan på stallet där Pay & Jumpen var, där rymde han 4ggr(!) på mycket kort tid. Jäkla häst som letade upp svagaste punkten i staketet och bara gick ut -alternativt öppnade grinden om han inte hade något bättre för sig. Morr!

Ja fy... Såg framför mig hur vi skulle hitta honom på rygg i ett dike, med benet fast i en bergsskreva eller nergången i en mosse :nailbiting::arghh:

I detta fall visade det sig att det antagligen inte var han som sprängt staketet då stolp och tråd låg inåt i hagen, men att han av någon anledning (jag gissar pga äckel-bromsar) fått panik och börjat springa. Hästen som stod kvar i hagen var ny sen bara någon dag så där kände han väl ingen tillhörighet till att stanna utan tog saken i egna händer.
Jag har varit och tittat där han sprang ut och han har inte tagit den närmsta vägen tillbaka hem utan ränt runt en del, skrutten :(

I vintras när han tyckte att insläppet tog för lång tid så bet han tag i grindhandtagen och öppnade, dock stog han kvar på insidan och väntade. Men det var ändå en pik till personerna att de varit för långsamma :p Skethäst :love:

Med tanke på hur nära E6an pay&jumpstallet ligger så hade jag nog inte vågat ha honom där om han skulle få för sig att börja gå ut på rutin :nailbiting:
 
I vintras när han tyckte att insläppet tog för lång tid så bet han tag i grindhandtagen och öppnade, dock stog han kvar på insidan och väntade. Men det var ändå en pik till personerna att de varit för långsamma :p

+1 på det... samma här ;)

Med tanke på hur nära E6an pay&jumpstallet ligger så hade jag nog inte vågat ha honom där om han skulle få för sig att börja gå ut på rutin :nailbiting:
Nej, det var inte roligt när Calle började gå sina utflykter på gården där en period. Men sen flyttade vi längre från väg :up:
 
Långt ifrån väg är bra @mooi Även med tanke på alla stölder i vårt område. Var en tjej från ett av de drabbade stallen hos mig i veckan och köpte lite grejer. Hennes kommentar var "visste inte ens att det fanns stall här, det är såhär man ska ha hästen för att få ha sitt ifred!" Vilket är illa att det ska vara så :(
 
Långt ifrån väg är bra @mooi Även med tanke på alla stölder i vårt område. Var en tjej från ett av de drabbade stallen hos mig i veckan och köpte lite grejer. Hennes kommentar var "visste inte ens att det fanns stall här, det är såhär man ska ha hästen för att få ha sitt ifred!" Vilket är illa att det ska vara så :(

Ja fyfan, mardröm att komma ut och allt är borta :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 904
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 950
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 261
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 533
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp