10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl.

Hos oss brottas vi med kvarka och min lilla tjej har givetvis blivit smittad precis som det andra dräktiga stoet.
Nu har min haft tur om man kan säga så? Hon har som högst haft 39.0 i feber och det var andra dagen med feber dessutom sedan har hon legat på 38.6-38.8.

Fick alltså feber i fredags, så en vecka har hon nu gått med feber men den har börjat gå ner nu så imorgon hoppas jag den är väck.
Hon var betydligt piggare idag och mer ivrig till och käka även om det är jobbigt.

Dom andra smittade i hennes hage har haft höger feber, mer gult/grönt tjockt snor än vad hon haft.
Hon har lite snor, mest när hon dricker eller får sin kraft (av det jag sett) hon har ingen snorig mule så att säga vilket dom andra två har.

Jag är mest orolig över bebisen i magen men givetvis över henne med, aldrig i hela mitt liv haft en sjuk häst. Det är verkligen inte kul!

Så här blir det ju inte direkt något som händer fören kanske i början av December med lite tur.
Vi får se vem som går längst med feber, det är väl OK 21 dagar efter sista feberfria hästen att få röra sig omkring som vanligt igen och slippa oron.
 
Kl.

Hos oss brottas vi med kvarka och min lilla tjej har givetvis blivit smittad precis som det andra dräktiga stoet.
Nu har min haft tur om man kan säga så? Hon har som högst haft 39.0 i feber och det var andra dagen med feber dessutom sedan har hon legat på 38.6-38.8.

Fick alltså feber i fredags, så en vecka har hon nu gått med feber men den har börjat gå ner nu så imorgon hoppas jag den är väck.
Hon var betydligt piggare idag och mer ivrig till och käka även om det är jobbigt.

Dom andra smittade i hennes hage har haft höger feber, mer gult/grönt tjockt snor än vad hon haft.
Hon har lite snor, mest när hon dricker eller får sin kraft (av det jag sett) hon har ingen snorig mule så att säga vilket dom andra två har.

Jag är mest orolig över bebisen i magen men givetvis över henne med, aldrig i hela mitt liv haft en sjuk häst. Det är verkligen inte kul!

Så här blir det ju inte direkt något som händer fören kanske i början av December med lite tur.
Vi får se vem som går längst med feber, det är väl OK 21 dagar efter sista feberfria hästen att få röra sig omkring som vanligt igen och slippa oron.
Å, nej! Inte alls roligt med sjuk häst. Jag förstår att du är orolig.
 
Idag är Våd dyrare än vanligt!! :love:

Några andra hade använt bommar i ridhuset så jag passade på att nyttja dom oxå. Var travbommar på rakt och böjt spår, upphöjda och på backen.
Till och börja med så kändes han så härlig när vi värmde upp. Pigg och alert men utan spänning eller så där het som han kan bli.
När vi sen red på bommarna växte han verkligen under mig. Vid dom upphöjda kunde jag samla ihop honom ordentligt med bibehållen energi för att sen "släppa" iväg honom över och han trampade som f*n!!:eek::love:krävdes en hel del bålstyrka av mig för att hålla ihop mig själv men jäklar vilken känsla!
Sen i galopparbetet var han mjuk, reglerbar och bjöd tom på några frustningar :D

Så, dyr idag. Jag känner redan av viss träningsvärk :p
Vad härligt när hästen känns så fin! Han är så himla vacker din häst! :) (Visst är det du som brukar lägga upp filmer från dressyrtävlingar med kommentarer och poäng direkt i filmen? Jätteintressant att se på :D)

KL
Själv ska jag iväg på sen träning ikväll, ska lasta och åka till ridskolan! Det ska bli spännande, hästen har aldrig varit där och har vilat i 4 dagar pga ett sår och tidsbrist. Så det kan bli lite väl spännande nu när det blivit minusgrader också, de brukar ju kunna bli lite piggare då! Har ju inte haft honom så länge så vi känner inte varann riktigt än, hoppas det går bra ändå :)
 
Kl.

Hos oss brottas vi med kvarka och min lilla tjej har givetvis blivit smittad precis som det andra dräktiga stoet.
Nu har min haft tur om man kan säga så? Hon har som högst haft 39.0 i feber och det var andra dagen med feber dessutom sedan har hon legat på 38.6-38.8.

Fick alltså feber i fredags, så en vecka har hon nu gått med feber men den har börjat gå ner nu så imorgon hoppas jag den är väck.
Hon var betydligt piggare idag och mer ivrig till och käka även om det är jobbigt.

Dom andra smittade i hennes hage har haft höger feber, mer gult/grönt tjockt snor än vad hon haft.
Hon har lite snor, mest när hon dricker eller får sin kraft (av det jag sett) hon har ingen snorig mule så att säga vilket dom andra två har.

Jag är mest orolig över bebisen i magen men givetvis över henne med, aldrig i hela mitt liv haft en sjuk häst. Det är verkligen inte kul!

Så här blir det ju inte direkt något som händer fören kanske i början av December med lite tur.
Vi får se vem som går längst med feber, det är väl OK 21 dagar efter sista feberfria hästen att få röra sig omkring som vanligt igen och slippa oron.
Fy fasen...:crazy::(
Kvarka är verkligen skit. Hoppas det går bra för både föl och mamma :heart
 
Idag föll första snön här, och var ju tvungen att ge mig ut :love:
Kändes inte som en lika bra idé när styltorna var ett faktum efter 10 meter :wtf:
Men vi fick en rätt härlig skrittur ändå :)

Imorn väntar den årliga hubertusen :DTiteln/svansen från förra året måste ju försvaras :devil:
 
Tack alla :heart Det värmer mitt hjärta, går inte en dag som man oroar sig över fölisen i magen.
------------
Dag två med och vara mer som sig själv, pigg och alert och vill vara med överallt.
Så himla skönt!

Dock tror jag min temp gått sönder, för den visade 39 även idag :crazy: den andra i stallet sa det också att den har nog gjort sitt då. För inte blir dom då piggare av högre feber :angel:

Så imorgon får en ny temp åka med mig upp så får vi se helt enkelt!
Men som sagt, konstigt om hon har högre än vad hon haft under hela feberveckan och så är hon även pigg på det.

Mycket märkligt!
 
Du tänker på en annan vacker nordis här på forumet som tillhör @Lazer09 ;)

+ @Thrillie
*vinkar glatt* Hejsan! Hoppar in med ett litet gästspel i er tråd. Vad roligt att mina filmer uppskattas :bow: Jag gör dem mycket för min egen skull för att det
R lättare att få en uppfattning om vad som är bra och mindre bra. Annars borde jag kanske höra hemma i tråden för hästar födda 09, men nöjer mig med att hänga i rastråden och på körforumet. *hoppar tillbaka till rätt tråd*
 
Har inte skrivit på jätte länge men är inne och läser vad ni andra pysslar med.:D

Har idag varit med på p&r, en lb3. Jag är verkligen jätte nöjd med hästen som trots lite hård och knölig framridning i full snöstorm tuffade på inne på banan och gjorde sitt bästa!:love: Ignorera min vänsterhand som lever sitt eget liv.. :o
Vi fick 65.6% och faktiskt flera 8or på bla gångarter men sedan var det några missförstånd med en lite sen fattning där pålle var helt inställd på att nu ska vi öka och lite vingel i början där han låg emot vänster skänkel lite som då naturligtvis drog ner. Men jag är som sagt jätte nöjd ändå. Vi har ju faktiskt bara tränat dressyr i 8 månader och galopperade för första gången då för 8 månader sedan.:D
 
Jag har skrittat på hård ridbana ikväll :banana:. Jag vet det låter inte som något att jubla över... Men för mig känns det som en bedrift i nuläget. Jag var i stallet på dagen idag och (maken:o) bytte däck på transporten och då stod min lilla häst och hoppade jämfota i hagen. Liiite överskottsenergi där, kanske...

Hon försökte valla stackars farbrorhäst också och det är inte bra. Så nu ska hon banne mig få gå regelbundet iaf 3-4 dagar/vecka. Och gud så BRA jag mår av att bara sitta i sadeln en stund. Det är verkligen bomull för själen. Se där; ännu ett skäl att verkligen få tummen ur :D.
 
Men är det sant!!! Ni är ju otroliga :banana:! Grattis!
Tack!!
Vädret var verkligen inte på vår sida. Regnade och snöade om vartannat samt 0-3 plusgrader. Har fortfarande inte slutat frysa inifrån helt, trots mängder med kläder. Så att svans och rosett hänger i hallen gör det hela mer värt :D
Härligt att du hittat tillbaka i sadeln igen. Det ger verkligen hur mycket som helst :love: De dagar jag har minst motivation brukar bli våra bästa pass då all stress och press från allt vad vardagen innebär när jag sätter rumpan i sadeln. Balsam och bomull för hela själen :heart
 
Vi överlevde resan till veterinären! Var lite skeptisk till att köra med rådande väglag (blank is)... Men med pappa bakom ratten och fyrhjulsdriven bil så kom vi både dit och hem helskinnade. Ska kanske tillägga att det bara var de mindre vägarna hemma vid stallet som var isiga. :p

Väl framme hos veterinären så fanns det ingen ledig box så jag fick fint promenera pärlan i 45min innan det blev en ledig. Lika bra det iofs, hon var ju varm i kroppen när hon skulle visa upp sig. Jonas hittade ingenting att anmärka på, helt ren på böjprov och vid longering på hårt/mjukt underlag, ingenting vid palpering etc. Det var bara att tuta och köra enligt honom. :banana:
Så vi körde 3h enkel resa för en undersökning på 20min... Wohooo! :banghead: :D Vad gör man inte för de små liven :heart
 
Idag har vi busat i snön! Roligt roligt :)
img_9009.jpg

img_90004.jpg
img_8964.jpg

img_89998.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 520
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 792
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 256
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp