Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@border_kelpie Fy fan vad surt rent ut sagt. :mad:

Har du pratat med sadelutprovaren efteråt? Ifrågasatt hur h*n kunde rekommendera en sådan sadel som vart så fel?

Skönt ändå att få veta varför hästen blivit så bockig.
 
Nej alltså han säger fortfarande att den ligger helt perfekt! :rage:
Det som gör mig så arg då jag litade på honom.. det ska ju vara en av de bästa.

Förstår att du är arg hade varit likadan. :rage:

När jag tog ut sadelprovare för en herrans massa år sedan rekommenderade hon vissa sadlar. Vi hittade en helt annan. Tog ut sadelutprovaren igen och hon vart jättenöjd. sa själv att det är svårt att hålla koll på alla sadlar men att vi hittat en som passade mycket bra efter hennes rekommendationer. :D

Har du närhet till någon hästaffär? De brukar vara grymt duktiga på att plocka ut sadlar utan att det kostar skjortan.
 
Min häst är varm i en hov, och lite halt. En väldigt liten hälta som jag bara kan se i trav. Ingen värme eller svullnad någonstans i benet utan det är bara hoven som är varm. Belastar den fullt ut utan problem.
Har haft tappsko på den hoven två ggr i rad. Trodde det kunde vara sömstick eller liknande eftersom han blev halt efter skoning. Hovslagaren var ut och försökte se om han reagerade vid någon söm, men icke. Hovis trodde att han kunde vara sulöm eller att det kunde vara en hovböld. Men ville inte dra av skon än förrns jag avvaktat någon dag till (hade bara gått ca 24 h och han hade inte blivit värre) eftersom det redan är lite dåligt att spika i pga tappskorna.
Han har snösulor och det har varit väldigt lerigt här, kan kanske bero på det, vad jag har hört kan många bli ömma av de där snösulorna som är som en "kant" innanför skon.
Han verkar knappt påverkad, men man blir ju orolig ändå! Är det ingen förbättring imorgon så bokar jag tid på klinik och kollar upp :)
 
Nej alltså han säger fortfarande att den ligger helt perfekt! :rage:
Det som gör mig så arg då jag litade på honom.. det ska ju vara en av de bästa.

Jag måste bara fråga om hans initialer är LS? För i sådana fall kan jag säga att han har bara munläder men totalt värdelös i övrigt!!
 
Här har vi haft en tappsko ett tag, men igår kom hovslagaren och fixade, så nu kan jag inte skylla på tappad sko för att slippa ge mig ut i mörkret efter jobbet ;D
Red iaf ut en sväng i snön i förrgår. Nu är snön borta och allt är grått och blött igen...

31381579054_bb5f1b9a64_b.jpg
 
Nej alltså han säger fortfarande att den ligger helt perfekt! :rage:
Det som gör mig så arg då jag litade på honom.. det ska ju vara en av de bästa.
Det är så otroligt tråkigt att folk ljuger! Jag brukar göra så när jag har provat sadel, att en sadelprovare får säga sitt och sedan vänder jag mig till personer i min närhet som jag vet är kunniga för att få ett andra utlåtande. Min gamla häst var bra på så sett för han visade direkt vilka sadlar som fungerar och inte. Han har aldrig bockat tidigare och när vi provade en sadel som "var perfekt" så bockade han och gick illa som tusan. Kör sedan en annan sadel lades på fick direkt en helt annan gång och var tillfreds direkt. Ibland får man lyssna mer på hästen än experterna! ;)
 
Det är så otroligt tråkigt att folk ljuger! Jag brukar göra så när jag har provat sadel, att en sadelprovare får säga sitt och sedan vänder jag mig till personer i min närhet som jag vet är kunniga för att få ett andra utlåtande. Min gamla häst var bra på så sett för han visade direkt vilka sadlar som fungerar och inte. Han har aldrig bockat tidigare och när vi provade en sadel som "var perfekt" så bockade han och gick illa som tusan. Kör sedan en annan sadel lades på fick direkt en helt annan gång och var tillfreds direkt. Ibland får man lyssna mer på hästen än experterna! ;)


Ja fast denna sa min dåvarande stallägare var fantastisk! och min häst är så snäll och säger ingenting när man provar och dels så var han ganska avstängd mentalt när jag köpte honom.
Men ja det är riktigt pissigt!
 
Äntligen! Idag var vi ut på tur igen, otroligt mysigt och vi fick sällskap utav min kompis.
M har varit väldigt på och ivrig senaste dagarna (pigg) så hade räknat med något språng i luften men hon skötte sig så bra man kan göra alltså.

Saknar min 60% tjänst, man hinner inte alls lika mycket nu när man jobbar heltid igen och med dom konstiga tider man har vissa veckor.
Men får försöka göra det bästa av det :) Min lilla krutburk får hålla sig :p
 
Följer som vanligt tråden i tysthet. Roligt att läsa om att det går så bra för många. Och massor av pepp till er som behöver det!

Empa flyttar i morgon, inte från mig tack och lov, mer än att jag får 3,5 mil till stallet tills jag hittar nytt boende.

Hösten har varit toktuff så när jag här om dagen för första gången drabbades av riktig panikångest var det en riktig spark i röven (ursäkta språkvalet) att faktiskt ändra på det jag kan. Varav flytta Empa till ett stället som passar min hästhållning bättre är det första jag kan göra. Jag har inte hjärta att låta henne vara inne så mycket som det är på det ställe hon är nu, även om de övriga förutsättningarna är toppen, ridbana, ridhus, spolspilta, egen sadelkammare etc. Hon är ju van sen jag hade henne hos min mamma att vara ute minst 12 timmar om dagen, gärna 16, och nu när hon knappt får vara ute 4 så gör det så ont i mitt mattehjärta. Det var inte vad jag förväntat mig helt enkelt och då måste jag som hästägare göra något åt det. Så i helgen flyttas hon till sin uppfödare där hon får möjlighet att vara ute, inget ridhus, men jag har klarat mig i 9 år utan så det blir inget problem, bara jag får tillbaka min lyckliga häst! Hade Empa hos uppfödaren en månad direkt när jag flyttade i höstas och sen var hon där över jul-nyår också då jag åkte hem till mamma på besök. Där vet jag att hon trivs och mår bra!
Ursäkta långt och tråkigt inlägg, men känns bra att skriva av sig lite här.

var ute i hagen och fotograferade lite, eller försökte

detta var enda bilden som blev något sånär, och den är inte ens bra.. Empa ville helst av allt vara uppe i ansiktet på mig. :love:


hon är i alla fall ruggigt snygg nu, växte ju i slutet av 2016 men har återhämtat sig fint i kroppen nu. Nu mäter hon hela 165,5cm.. gosh. för 3,5 år sen fick jag hem en liten räka på 158 vart ska detta sluta...


och så här lycklig var hon när jag tvingade ut henne på gärdet en dag när det snöade på tvärs och det blåste riktigt äckligt. Men hon tyckte det nog var rätt trevligt att få galoppera så fort hon ville så..
 
Följer som vanligt tråden i tysthet. Roligt att läsa om att det går så bra för många. Och massor av pepp till er som behöver det!

Empa flyttar i morgon, inte från mig tack och lov, mer än att jag får 3,5 mil till stallet tills jag hittar nytt boende.

Hösten har varit toktuff så när jag här om dagen för första gången drabbades av riktig panikångest var det en riktig spark i röven (ursäkta språkvalet) att faktiskt ändra på det jag kan. Varav flytta Empa till ett stället som passar min hästhållning bättre är det första jag kan göra. Jag har inte hjärta att låta henne vara inne så mycket som det är på det ställe hon är nu, även om de övriga förutsättningarna är toppen, ridbana, ridhus, spolspilta, egen sadelkammare etc. Hon är ju van sen jag hade henne hos min mamma att vara ute minst 12 timmar om dagen, gärna 16, och nu när hon knappt får vara ute 4 så gör det så ont i mitt mattehjärta. Det var inte vad jag förväntat mig helt enkelt och då måste jag som hästägare göra något åt det. Så i helgen flyttas hon till sin uppfödare där hon får möjlighet att vara ute, inget ridhus, men jag har klarat mig i 9 år utan så det blir inget problem, bara jag får tillbaka min lyckliga häst! Hade Empa hos uppfödaren en månad direkt när jag flyttade i höstas och sen var hon där över jul-nyår också då jag åkte hem till mamma på besök. Där vet jag att hon trivs och mår bra!
Ursäkta långt och tråkigt inlägg, men känns bra att skriva av sig lite här.

var ute i hagen och fotograferade lite, eller försökte

detta var enda bilden som blev något sånär, och den är inte ens bra.. Empa ville helst av allt vara uppe i ansiktet på mig. :love:


hon är i alla fall ruggigt snygg nu, växte ju i slutet av 2016 men har återhämtat sig fint i kroppen nu. Nu mäter hon hela 165,5cm.. gosh. för 3,5 år sen fick jag hem en liten räka på 158 vart ska detta sluta...


och så här lycklig var hon när jag tvingade ut henne på gärdet en dag när det snöade på tvärs och det blåste riktigt äckligt. Men hon tyckte det nog var rätt trevligt att få galoppera så fort hon ville så..
All heder till dig dom sätter hästens välmående först (och därmed ditt eget också)! Vad fin hon är! Hoppas att det löser sig med boende.
 
@Esswe Usch vad jobbigt för dig. Hoppas det blir bättre nu! :heart

Igår vart vi iväg till ridhuset igen. Femke börjar fatta vad piloten där uppe vill. Trots ofrivillig vila pga av taskigt blodsocker och halvstorm gav hon mig inte ett enda krumsprång :confused: Nästan så man blir lite orolig :D

Läste en annons om Indoctro avkomma. Trodde nästan de sålde Femke. Mycket rörlighet, humör,krumsprång,het,egen vilja och absolut ingen första häst :rofl:

Jag ska införskaffa mig en brun valack
 
@Esswe Håller med dom andra, hoppas det blir bättre nu.

Blev en liten runda idag med, dock en mycket kortare men den innehöll lite klättring uppför vilket jag tror var bra.
Går att vara ute nu när det är sol och runt 5-8 minus ute, idag var det iof runt 10 minus men det gick också, lite kallt om tårna till slut bara om man inte aktiverar dom tillräckligt! :p
 
Hej!
Jag smiter in i tråden då jag nu haft 10:an här hemma i två månader. Hon är frieser/kwpn och en fantastisk individ. Mer som en 4-åring i ridningen så där finns det massor av utvecklingspotential och vi håller på att lära känna varandra. Just nu har hon kommit in i en period där hon testar mig men förhoppningsvis kommer vi över det steget. (Det hade gått betydligt lättare om underlaget blev bättre så att man kunde rida mer ordentligt utan att hyra ridhuset allt för ofta)

Det ska bli kul att följa er alla och att kunna diskutera fram och motgångar :)

Målet för oss är att börja tävla dressyr i slutet av våren!
 
Var ute en kort sväng igår, men på sina ställen var det riktig isgata under snön, Ghost har bara traktbrodd och han halkade lite. Hoppade av och vände hem istället, halkade runt en massa jag, var ordentligt nära att ramla ett par gånger haha :D
Ska skruva i tåbrodd idag och göra ett nytt försök! :)


6DA8465C-1824-4A83-99E8-53EBA9E47071_zpsinh7ygyd.jpg
 
Så kul att läsa om er alla! :heart


Har allt tagit mig i kragen när det kommer till hoppning ;) Idag passade vi på att hoppa för en tjej i stallet. Vilken skillnad det har blivit på min lilla häst det senaste! Stort steg framåt i utvecklingen (nu kommer vi säkert att backa 17 steg bara för det... :p )! Det var galoppbommar på båge (båda kortsidorna), två olika studsserier samt ett räcke och en oxer. När vi hade kommit överens om tempot och att det var möjligt att svänga så gick det riktigt, riktigt bra. Hon hoppar allt, utan att tveka, även om det blir lite tokigt ibland.
Nu går det faktiskt att reglera galoppen utan att hon faller isär eller bryter av. Ber jag om kortare, mer energisk galopp så är det vad jag får :love:

I övrigt flyter det också på, har haft väldigt tråkigt underlag ute så det har bara gått att skritta tyvärr. Har försökt att rida ut så mycket som möjligt i alla fall, för att inte fastna i ridhuset och dö av tristess. Nog för att det är kul att dressyra men det får inte gå till överdrift. ;) Det tar sin lilla tid att rida C avslappnad och mjuk så det går inte att stressa fram, en stor dos tålamod och uppfinningsrikedom krävs för varje pass på banan. Variation i all oändlighet är receptet, samma saker egentligen men på nya linjer. Skänkelvikning på diagonalen kan vara det mest effektiva ena dagen, nästa är det serpentinbågar, en annan är det öppna längs långsidan osv... Alla övningar som tvingar henne att sträcka ut höger bak är bra. Skrittar minst halva passet, oftast ännu mer, innan jag ens kan överväga att trava eller galoppera. Är hon inte hyfsat bra i skritten kommer hon inte vara det i traven och galoppera kommer vi inte ens kunna göra... Men som sagt - övning ger färdighet :)

16106512_10211159805367278_474476794_o_587b7f96e087c361f3f7fb49.jpg


Callsan och bästa kompisen Zlatan :love:
16108077_10211159805407279_2010957834_o_587b7f4ae087c3622f7f0397.jpg
 
Hur gör ni med viloperioder för era hästar under året? Min är ju också född 2010 men mer som en 4 åring i ridningen pga skada och att hon inte ridits regelbundet. Bör hon vila som en 4 åring eftersom hon ligger där utbildningsmässigt eller hur ska man tänka?
img-0348.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
471
Senast: hamilton1
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 909
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 689
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp