10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas det gått bra idag?
Jag håller tummarna :)

Nej, det var som jag trodde.

Dom ville kolla på sadeln och efter att tittat hur den låg och vilka problem han har så passar den absolut inte! :rage::down:
Vet inte om jag ska gråta eller bli förbannad.. kostade 18 000.
Och när man kollar hur mycket den kostar begagnad så ligger den på 11 :cry::cry:... Så mycket pengar som jag förlorade på den affären :(.

Vågar snart inte ha häst när man blir lurad av en av de "bästa" sadelutprovarna som finns i skåne. Hur ska man kunna ge sin häst de bästa förutsättningarna? Utbilda sig själv till veterinär, massör, hovslagare och sadelutprovare?!?

Nej detta behövdes verkligen inte men nu vet vi iallafall varför han bockat, varit svår i vänster varv och stel.

Lilla hästen var helt låst i bäckenet, höger bog, höger kors och i vänster käke och några ställen till.
Och han tror att det mesta börjat pga sadeln och sedan har han försökt avlasta visa områden och så har det bara blivit mer fel :(.
Men det var riktigt skönt att få se min häst börja slappna av och i slutet stod han och sov :love:.
Tyckte också man kunde se att hans "lugn" i ögonen var tillbaka :heart.

Har dock 3 besök till men det är iallafall inte hopplöst.

Men vet inte hur jag ska göra med sadeln. Den passar iallafall inte min häst och kan inte rida i den men vill inte sälja den för 11 när den är från 2016, ny och riden i 3 månader :arghh:....
 
Usch, vad surt, @border_kelpie! Lilla hästen, då.
Det finns väl tyvärr ingen annan råd än att sälja sadeln. Men du kanske kan hitta en ny för rimligt pris så du slipper punga ut med ännu mer?
 
Min häst har fått lite vila, två veckor för att vara exakt.

Först ömmade han i en hov, hade tappat skon på den hoven 2 ggr i rad så en bit av hoven gått sönder, när hovslagaren skodde så hamnade en söm för nära det ömma området så vi fick sko om den hoven. Då passade jag på att ge honom en liten vintervila (och själv passade jag lägligt nog på att bli sjuk), när väglaget ändå har varit hemskt att rida på. (Is överallt och kan inte åka till ridhus pga. väglaget).

Imorgon är det dax för premiärturen efter vilan, har promenerat för hand så han har fått röra lite på sig i alla fall. Det ska bli spännande att se hur han är att rida efter vila, det har jag ju inte gjort förr! :nailbiting:
 
Så himla härligt väder det var igår! Det kändes verkligen som vår, ser ut att bli lika fint idag :love:
Slutade jobbet tidigt och red ut en sväng, lite mer spänd än vanligt var han, men det gick bra ändå!

84676C83-6E9E-45AF-961A-2EF1CCCFF974_zpsyl3mxd0e.jpg

:heart
 

Frisering av fuxen i dag, av med två decimeter av manen och en decimeter av svansen och lite väl mycket hovskägg. Så nu ser hon nästan ut som en ridhäst igen. Jag gillar verkligen denna fina häst! Nu ska hon bara få lite (läs massor) av mer muskler så kommer hon nog mer till sin rätt.

Empa är verkligen vrålpigg och roligare än någonsin att rida. Trots att hon är så pigg, het och har lätt för att flyga i luften är hon lydig, mjuk och alldeles fantastisk! Måste få tag på någon som kan fotografera nu känner jag. Att hon dessutom gnäggar varje gång hon ser mig gör mig riktigt varm i hjärtat. :love: Tänk att en häst kan få en att må så bra. Jag har ju som jag skrivit haft en riktigt tuff höst och för några veckor sedan bröt jag ihop totalt, men Empa och de andra hästarna i stallet får mig att må bra varje dag, inte hela dagen varje dag, men flera stunder varje dag i alla fall.
 
Halleluja vilket fantastiskt väder gårdagen bjöd på:love: Efter att equiterapeuten behandlat Cally så var det 3 dagar med vila som gällde. Igår var det äntligen dags för en ridtur igen. Passade på att ta oss bort till galoppbanan i skogen, i värsta fall skulle det vara katastrofalt hårt och knöligt i bästa fall skulle vi kunna göra lite annat än att skritta. Vilken tur vi hade! Det gick att galoppera på flera sträckor, gissa om pålle (och matte) var lycklig! :banana: Hade graman (aka nödbroms) på i förebyggande syfte, visst försökte hon dra men hon lyssnade (tillräckligt) bra tillbaka. Fick stanna och sadla om mitt ute i skogen efter att damen bockat så sadeln satt framme vid öronen... Tur att det är mjuka skutt hon gör, bara att låta henne bocka på så är hon klar med det sen. :p

Equiterapeuten hade inte så mycket nytt att säga, en sträckning i bröstmuskeln(?) - armhålan - som hon drog på sig efter en vurpa i paddocken (bocka på isfläck är inte att rekommendera). Inte något att oroa sig för men ska hålla den i trim med lite massage och stretching. Har redan mina sjuttioelva olika ställen att massera och stretcha så ett mer eller mindre är sak samma. Vi skulle ligga lite lågt med sidvärtsrörelserna ett litet tag annars så var det inga restriktioner. Lite fräckt var dock att det gick att känna var sträckning satt, muskeln var liksom "vågig" där, jämfört med den andra som var helt slät. Nörd som jag är så tycker jag sånt är sjukt fascinerande. ;)

Som vanligt så kan jag inte bjuda på några bilder:(
 
Har inte några bilder heller tyvärr :meh:
Men håller med om det fantastiska vädret igår. Vi red ut i sol och fågelkvitter :love: Våd är fortsatt sjukt pigg, så ensamturer är bra nu så han slipper bli så jäkla laddad av andra. Igår red vi rätt fram i friskt tempo utan större krav. Var skönt för oss båda tror jag.
Idag dressyrträning som gick sååå bra :love: är så kär i min häst som ställer upp och försöker även när det blir svårt och han inte riktigt förstår.

Lite grus i lyckan är dock att jag tror jag får säga upp min medryttare. Hon är en jättego tjejer som verkligen vill göra sitt bästa. Men jag märker en negativ skillnad på Våd i ridningen sen hon började :(
Han är mer spänd, rusar in i galoppen (som vi har kämpat för att träna bort det) och har blivit hårdare i munnen. Tror hon rider med för mycket hand, speciellt nu när han är så pigg och laddad.
Känner att jag låter honom hellre stå de dagar jag inte hinner rida än att någon rider honom på fel sätt.:wtf:
 
@KrullTroll Vad tråkigt med medryttaren, himla svårt att hitta rätt person både för hästen och en själv..

Kaprifol är också väldigt energisk för tillfället, så igår passade vi på att galoppera lite extra på grusvägarna som blivit mjuka igen.
När ni rider ut, hur långt rider ni då ungefär? Jag brukar roa mig med att mäta mina rundor på eniro eller liknande. Mina rundor ligger på ca 4-8km, oftast rider jag nog 6-7km.
img_5226.jpg
 
Roligt att läsa om er alla.

Här kämpas det på. Lastar åker till ridhus sen vila en dag sen ridhus igen. Vägarna hemma har varit rena isgatan så har inte kunnat göra någonting alls. Kommit ut och skrittat lite.

Femke har det jobbigt med att komma under sig. Hon förstår inte vitsen när hon alltid bara fått köra på i sitt egna race men det kommer. Långsamt men säkert blir hon starkare. Återbesök den 16 februari för att se så hon inte faller tillbaks i låsningen då jag inte riktigt kommer åt henne.

tant fuxsto har trampat snett eller något då hon inte är riktigt ren i bak. Kan inte hitta något syn/kännbart men hon rör sig inte lika lätt så hon får skrittas ett litet tag. Blivit bättre de 2 sista dagarna men är inte rikigt hundra än.

Nästa tisdag är det hoppträning. Då startar det igång och jag står i valet och kvalet om vilken jag ska ta med. Fröken Femke eller Tant fuxsto. Ingen utav dem är ju direkt igång så pass med hoppningen. Ja ja Har ju några dagar på att bestämma mig.

@KrullTroll Tråkigt med medryttaren. Du kan ite vara med och se hur hon rider och komma med lite tips? Be henne träna för tränare eller något? Tänkte om det fungerar annars.

@Lovise Har inte mätt. Vet att på ett ungefär när jag ridit 2 km (har mätt åt 2 håll) Brukar skritta fram ca 1-2km i skogen innan ridpasset på banan.

Långtruren brukar vara ca 1 mil varav vi har en galoppsträcka på 3 km som vi rullar på. Annars är det nog mest smågalopper. Brukar inte mäta så ofta.

Tror vår lilla runda är ca 4km och tar ca 30-40 min med mycket skritt. Den lite längre är nog på ca 5-6 km. Nu blev jag nyfiken och får kolla kartor. Använder du någon speciell app eller liknande?
 
Senast ändrad:
Tror vår lilla runda är ca 4km och tar ca 30-40 min med mycket skritt. Den lite längre är nog på ca 5-6 km. Nu blev jag nyfiken och får kolla kartor. Använder du någon speciell app eller liknande?

Jag har provat lite olika appar och använder mest runtastic, men jag glömmer ofta att sätta på den så då brukar jag gå in på kartor på eniro, där finns det ett verktyg där man kan rita och mäta sträckor direkt i kartan. Det förutsätter ju dock att vägarna finns på kartan, eller att man vet på ett ungefär hur man ridit :)
 
Jag har börjat använda mig utav Equilab som faktiskt fungerar väldigt bra, haft den sen den släpptes ungefär tror jag.

Innan det körde jag med en annan, Runmeter.

Men nu har jag inte använt mig utav den på ett tag, kanske man skall göra så man vet hur långt och vart man ridit. :)
 
Va roligt att det mesta verkar gå bra för er alla :) Tråkigt med medryttaren @KrullTroll men vet ungefär hur du känner dig bara det att mitt har typ förstört min häst..

Skulle bara skritta nu i 3 dagar och kunde idag skritta ut då jag slutade i tid. Ja jo var mer eller mindre rädd och spänd hela tiden. Försökte att inte vara det men känner inte igen min häst.
Och det enda folk säger är " hästar ändras och man måste ta det". Han är helt stirrig, nervös och rädd för allt. Försöker dra iväg så fort vi vänder hemåt, taktar och bara drar upp huvudet och kan inte ens göra halt..

Men en stor anledning till att jag köpte min häst var för att han var lugn och trygg- tills min kompis fick rida honom när jag inte hann...

Allt började med att han fick takta en hel runda när hon red. Antagligen så upptäckte han att han kan bestämma själv pga det och försöker enda sedan dess.
Inne är han sitt vanliga lugna jag men kanske för kompisen knappt red i ridhus.

Nej usch tycker detta är så tråkigt då jag har haft nog med spända, tittiga hästar och vill bara ha min lugna, pigga och coola häst tillbaka.
Ska iallafall fortsätta att rida ut och ska besegra detta!

Haha som jag gnäller men inte kan han väl prova mig efter 1 år?

Ska iallafall börja träna nästa vecka :)

Men älskar honom oavsett! :heart



 
Till alla som svarat mig :)
Tänker att jag ska vara med henne ut till veckan och se lite hur hon rider och lägger upp ett pass. Ge lite tips och se om hon är mottaglig. Men min magkänlsa säger att det kommer inte funka. Tävlingssäsongen är snart igång, och helt ärligt så har jag inte tid att lära någon att rida. Tips är en sak, men får känslan av att det krävs mer än så här. Hon är som sagt jättehärlig, men Vådi är nog för känslig för att "expremitera" med. Har diskuterat med min ena tränare, och hon tyckte jag skulle vara med och titta när medryttaren rider och se hur "illa" det är. Sen bestämma efter det.
 
Ang längd på turer så ligger dom oftast runt 6-8 km på vardagar. Men på helger eller lediga dagar rider vi upp till 2 mil.
Använder mig av både endomondo och equilab. Endomondo har jag använt i flera år och är nöjd. Equilab är nyare för mig, men känns kul. Dock har den svårt att mäta vilken gångart man rider i, vilket hade varit kul att få en mer rätt siffra på :)
 
Igår vart vi iväg till ridhuset. Nu har jag plockat fram mina gamla tiedeman tyglar för att se om jag slipper slåss mot henne kan hon få gå och muckla för sig själv och tja i 2 dgar har det fungerat får vi se om det fortsätter eller om jag måste komma på något annat.

Nu är det jag som måste leta bett. Fröken snor hela bettet och försöker dra mig ur sadeln. O_o

Idag ska jag även hämta min nya klippmaskin så mina ullisar till hästar kan bli lite friserade :banana: Investerade i en ny tystare.

16114732_10154354108096819_6127291954541264726_n.jpg


När man varit svettig så fastnar skiten extra bra. Denna häst är renare när hon kommer in än när man släpper ut henne :rofl:


Idag blir det välförtjänt vila och Tant fuxdam ska få komma ut´. Hoppas hon är bättre nu
 
Nu har jag tagit ett beslut! Snabba puckar blir det. Ska flytta till ett annat stall med ridhus, redan i helgen!
Trivs så himla bra där jag står nu, men det är begränsade träningsmöjligheter. Känns tråkigt att flytta därifrån för stallägaren är toppen och stallkompisarna likaså.
Men jag tror det kommer bli bra att kunna rida ordentligt, oavsett väder/underlag. Har kompisar i nya stallet också, så det känns kul att man redan känner några där.
Nu ska vi väl kunna komma igång ordentligt, så fort vi blivit hemmastadda i nya stallet! :D
 
@Thrillie Hoppas ni kommer trivas på nya stället! Låter härligt med ridhus :)

Nu är årets första avflygning avklarad för min del. Vet inte riktigt vad det är med Kaprifol just nu, hon är väldigt "explosiv" och hoppar för allt. I förrgår blåste hon upp sig som en drake för två shetlandsponnyer i en hage bredvid paddocken jag rider och har ridit i det senaste dryga året :meh: Idag tog vi oss till paddocken med belysning (3km bort) och jag lät Kaprifol galoppera den sista kilometern för att "blåsa ur lite" och hon var ändå rätt okej i paddocken sen. Bitvis var hon jättefin och galoppen var helt underbar! Sen från ingenstans kommer väldens lyfthopp/bock rakt upp i luften och direkt ett till och då flyger jag som bare den. Gick bra dock så satt upp igen och red vidare som ingenting. Gissar att hon hörde nåt, eller såg sin spegelbild i en vattenpöl eller liknande :grin::laugh:
 
@Lovise AJ!

Själv gjorde jag första avåkningen redan 1 jan :rofl: Den satt i länge också ska tilläggas.

Igår vart det pannlampa på och skogen. Tant fuxdam vart högt och lågt och taktade nästan hela vägen. Hej sjösjuka från min sida. När det var dags för Femke satt jag upp red ca 5m satt av och spydde. Har blivit rejält illamående av pannlampa i mörkret.

Idag blir det lasta och ridhus för båda damerna samt så hämtade jag ut klippmaskinen igår så här ska klippas. Halva hästar i alla fall. ;D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
15 218
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 106
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 263
Senast: Lisalei
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp