11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*kl*

Satt på Ai-chan idag (igår) igen, vi skrittade väll allt som allt kanske ett halvt varv på banan. Hon tycker det är lite obehagligt att behöva ta eget ansvar för dit hon går och inte att man går före och visa vägen. Därför har jag bara ett grimskaft när jag sitter på för att kunna stanna henne. Vill att hon ska bygga upp sitt självförtroende och få henne vilja tänka och komma på egna idéer. Så jag kommer vänta med att börja svänga henne tills hon går fram utan att vara osäker :). Kom där emot på att det är kanske smartast att börja i volten där hon är van vid att gå lös. Både för det är mindre yta för henne att fundera på vart hon ska gå samt vi slipper köra fast i några hörn :p För övrigt tycker jag hon ser gigantisk ut på bild när man sitter på :o Jag är ändå 176 lång och hon är mellan 148-150 hög ^^

dsc_3682_521e7b069606ee7c7527b757.jpg


dsc_3689_521e7b1eddf2b37221e372b5.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Blash, blir nog mer problem med detta än tänkt. Möjligtvis att jag drar tillbaka köpet då jag inte alls förväntade mig att han skulle bli tvungen att bukopereras pga att han inte släppt ena kulan. Kan nämligen inte ta hem honom som hingst.. Allt beror på ett samtal imorgon, hur mkt de tar på kliniken helt enkelt. Har möjlighet att dra tillbaka köpet så ingen fara så, men så himla tråkigt :(

Vet du om han någonsin haft två kulor nere? Eller har han helt enkelt aldrig släppt ner nummer 2?

Min körde avancerad jojo, oftast fanns där ingen kula nere, ibland en. Aldrig två samtidigt. Jag hade dock is i magen eftersom jag EN gång när han var åring känt två.

Så jag har väääntat och väääntat och väääntat. NU har herrn behagat släppa ner två kulor samtidigt. Dock är han fortfarande synnerligen bra på att hissa upp en eller båda två mellan varven. Men han är inte klapphingst, båda finns där och den dag han ska kastreras kommer han kunna normalkastreras (skönt!)

Men om han någon gång haft båda nere, din alltså, så ökar ju chansen det ska gå hyfsat okomplicerat att hitta den vid kastrering (jmf med om den ligger uppe i bukhålan någonstans)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Charlotte: Håller tummarna stenhårt idag för er.
Mattiz: Vad trist!!!
Vimsan: Fina mysiga bilder i hagen! Fint ljus.
En bild på Imbra skrutt från i går. Hon är alltid så glad och positiv! Bilden är tagen strax efter att hon galopperat i kapp mig när jag letade efter hennes mor.
DSC_0192_zps1ed6f2d9.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åh, du inger mig hopp.. Calle är just nu ca 164 cm hög, och jag är 180.. Jag går och oroar mig för att han ska bli åt fanders för liten för mig.. Men det där såg ju bra ut!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Ja det vet jag inget om, tror inte hästhandlaren har varit där och känt tidigare heller. Men det blev ett samtal till Helsingborg först, eftersom hästen står i skåne var de närmst. Men där skulle max pris gå på 14.000-15.000kr.. Sedan ringde vi till kalmar då eftersom de är närmre oss i fråga. där var max pris 8000kr, alltså oavsett hur komplicerat det blir. Sååå det blir ett häst köp iaf, nu ska vi bara tajma allt rätt och sedan bär det av emot operation. :)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*kl.

Visade Lime på sommarpremiering i söndags. 88786 skrapade hon ihop vilket var över förväntan!

På onsdag ska vi kolla munnen på båda elvorna och sen blir det "hårdträning" för Lime. Vi har fått hem en fin vagn till henne.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Åh, du inger mig hopp.. Calle är just nu ca 164 cm hög, och jag är 180.. Jag går och oroar mig för att han ska bli åt fanders för liten för mig.. Men det där såg ju bra ut!

Samma här! Jag är 1,68 och Nasse är bara 1,48 än så länge......
 
Senast ändrad:
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Nu när jag byter stall på lördag kommer jag låta Nasse vila från pyssel en vecka eller två. Så kommer han in i den nya flocken och förhoppningsvis går upp lite i vikt.
Frågan är om man kan ge Lucern med låga protein värden? (är rädd för fång)
Vad ger ni?
Vill ha något jag kan ge en näve eller två av bara som jag kan ha lite olja och mineraler i är tanken
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Och jag är ca 166 och Balder 140... :angel: Fast nånting säger mig att han kommer växa ännu mer. :p Han kan nog säkert släpa runt på mig senare, blir ingen inridning i år utan vi väntar ett år till och satsar mer på körningen i vinter. :)


Hoppas det går bra idag Charlotte, håller alla tummar som finns!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Lucern är att jämställa med grovfoder. Risken att en 11a i lågt hull ska få fång av stödfodring, oavsett med vad, är dock försumlig sålänge du inte vräker på socker och stärkelse.

Så du kan lugnt ge lucern
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*lånar knapp*

Det var längesen! Har varit lite Off nu under sommaren. Tänkte uppdatera lite om galopp-11orna.

Bonnie (Hearts and bones) har kommit absolut längst, trots att hon sedan dag ett varit rätt så knepig (stoig och lite istadig). Vi har fått jättefin hjälp av en kille som är bra på problemhästar, han har verkligen tagit fram hennes finaste sidor. Bonnie har kvalat och hunnit med att starta en gång, helt godkänt med en femteplats, hade kunnat gå ännu bättre om hon inte hade HATAT sandsprutet hon fick när hon gick bakom ledningen. Hon visar ruggig speed och kan nog räcka ganska långt. På lördag startar hon SM för tvååringar! (Håll tummarna)

Archie (Push play) har nu börjat koppla ihop "bak- och framkärran" mycket bättre så att han kan ta i och visa att han är en mkt bra häst. Han har känts lite som att han inte suttit ihop helt, att han inte får den utväxling han förtjänar.men nu är han som sagt på g och ser ut som en liten missil i träning :). Snart kommer han nog till start han med. Han är f.ö fortfarande hingst, vilket börjar bli lite småjobbigt.

Lukas är ju kastrerad nu (skönt) och vi trodde han skulle bli lite mer fokuserad av det (har tidigare gått och ropat på ston och liksom inte tagit i i träning). Det hjälpte väl sådär med kastrationen, trots att man känner hans superfint aktion så tog han liksom ändå inte i och fjantade alltid runt med bockande och såna Fasoner. Nu har vi nog hittat den berömda "knappen"...blinkers! Det är som hans superhjälte-mössa, han skärper sig något otroligt och visar hur fin han verkligen är! Kanske att det närmar sig kval nu...

Ivy har vuxit och vuxit och inte gjort det helt jämnt. Hon har en massiv bak-kärra med jättefin muskulatur, men framdelen är inte ikapp än. Kiropraktorn sa typ " kommer bli jättefin men änsålänge känns det som olika hästar fram och bak". Hon har alltså vilat mkt och bara joggats sparsamt. Tror hon är värd att vänta på dock :)

Nanook har (utan att gå på bete) lyckats äta upp sig så hon ser ut som en julgris'! :rofl: " fölar vilken dag som helst" brukar vi skoja om henne. Förutom magen tror jag hela hästen är i växtperiod, så hon har också tagit det rätt lugnt, motion men inga direkta krav.

Mått har jag tyvärr inga aktuella, men om jag höftar
Nanook: 155
Ivy: 158
Archie: 150

De andra sover nu, så jag vill inte störa dem ;)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Då var det bokat och klart :) Gud kan knappt vänta! Operation den 10/9-13, rätt spänd. Har nämligen aldrig sövt ner en häst inför kastrering tidigare :S Meeeen jag hoppas det ska gå bra, allt detta betyder att han är i min ägo på min gård om 1½ vecka om allt går bra :D
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag kommer med GODA NYHETER, kan knappt förstå det själv..

Först vill jag TACKA ALLA NI SOM HAR HÅLLT TUMMARNA för oss idag! Det hjälpte :banana:

Z ataxi är mkt bättre ( att det inte är helt bra visste jag ju) men är helt klart värt att rehabliterar honom och testa muskla. Han är oren i vb pga rörelsestörningen hb (avlastning) men är mkt positivt nog helt UA på röntgen av haser, knän och HÖR O HÄPNA även helt friröntgad i kotan (hans gamla fula skada som föl) ni som kommer ihåg, den veterinären ville döma ut honom för vid ca 5 veckors ålder. Ofattbart.. han har läkt helt jämnt och syns ingenting och enligt veterinären kan jag nu äntligen släppa den. Jag fick även bilder på cd skiva med mig hem, jättekul att kunna jämföra.

Nu ska han alltså musklas långsamt med hjälp av tömkörning mm, så får vi se om det blir bättre eller sämre. Jag fick alltså tillstånd att börja jobba honom och även hänga sitta, köra grunder. Förstår ni vad kul! Jag är så glad men måste nog smälta detta.

Prognosen vi fick idag var den bästa tänkbara vi kunde få!

Återbesök till våren.

Veterinären tyckte han rörde sig bra och vi fick även några kommentarer angående killens temperament, även ifrån röntgenpersonalen (2 sederingar och en brems senare) :crazy: åsikter? vem? Z? ;)

Jag vill även utdela ett stort tack till IronWill som hjälpte oss idag! Guld värt!!

Nu ska jag linda in min älskade Z i bomull tror jag..

533739_10151630629031344_709081925_n.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Yeeeeeeeeeeeeeey! :banana: Underbara nyheter!! Så otroligt roligt att höra! Och du, vad snygg han blivit! ;) Han har verkligen vuxit ikapp sig själv! :)

Stort grattis!!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!! :bump: fasen va kul att titta in här och läsa att det har gått vägen! Nu håller vi tummarna för framtiden och allt roligt som ni kan tänkas hitta på :D

Kl*

Börjar sakna min lillkille riktigt mycket nu och är så sugen på att få hem honom och börja tömköra med mera. Än finns det bete kvar, troligtvis/förhoppningsvis kan han gå kvar till mitten av september.

Hälsar på honom någon gång i veckan och han har blivit en liten mysgubbe och charmar de flesta där borta. Någon har t.o.m. frågat om han är till salu.. :p

20130814_190824.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
755
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp