11:ornas tråd, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Hur ofta tränar ni era 11:or?

Träna? Jäklar - jag VISSTE det var något jag hade glömt :devil:

Skämt åsido, min gör mest ingenting. Han är en liten raring och han fick sele på sig här i våras, sa noll om det. Sen la jag på en sadel häromveckan för att prova den (han var lös i hagen) och han sa ingenting. Det är väl det... ja..

Han tränar mest sina ligisttalanger på kompisen, "klipper" kompisens man (suck) och fnattar runt och är häst.

Han är B-ponny, och lite sen fysiskt, så det har övht inte känts aktuellt ens att hänga på honom, och han har ganska sen mentalt med så jag har skjutit inkörningen.

Det jag gör med honom fungerar finfint, grannens barnbarn pysslar med honom ibland och han är en raring, och jag har helt enkelt inte sett att det finns så mycket jag behöver träna mer än miljöträning. Så han har fått vara mest.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Fragile: Hehe jaaadu visst är det så, bilden ni får se är dessutom 3 månader gammal, minst. Sååå när jag kollade på honom i lördags så hade han ränt iväg en bit till på höjden = bara ben och ingen rygg x) Får hoppas att han länger en del sen (A)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Min 11-a tränas inte men utsätts för nya saker med ojämna mellanrum. Under sommaren har hon gått på bete och vuxit till sig och mognat mentalt.
Hon har lärt sig att ha träns, sadel, skydd och boots. Och longeras.

Med sadel och saker på benen första gången.

130818_zpsdc4e2a93.jpg


Hon har tyvärr haft problem med hålväggar ända sedan hon var någon månad gammal. Vi har prövat olika saker men nu testar vi skor och ser om det hjälper. Hon betedde sig som att hon aldrig gjort annat än blivit skodd och haft skor på fötterna.

130827_zps3086b84d.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Ju rundare jag blir, desto mindre gör jag med hästarna.
Maken smet ut tidigt i lördags morse med kameran i högsta hugg.
Walle blev överlycklig när det äntligen hände något i hagen :)

1233043_521948981209377_807225115_o.jpg


1167644_521948881209387_1896981511_o.jpg


1275846_521948884542720_887596686_o.jpg


1147708_521948961209379_2090403503_o.jpg
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Vilken fin lugg!

Celias blev avgnagd på betet och när jag skulle jämna till den ryckte hon till så nu har hon ingen lugg alls :(
Hoppas den växer ut ordentligt till treårstestet, jag vill att hon ska ha en sån där fin inbakad fläta i luggen då.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

skönt att hon tar skorna så bra :) ser jättefint ut

hur stor är hon?

ekedal Ackio och Fragile

TACK FÖR ATT NI HÅLLER TUMMARNA FÖR OSS!

Jag pendelar lite mellan hopp och förtvivlan...
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Här hålls också alla tummar och hovar! Hoppas verkligen att du får ett glatt besked.

Har ingen elva men läser här ändå. Tycker man får så bra tips om vad som ska hända hemma hos oss om ett år med min tolva. Trevligt:)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Tänker på er i morgon (Visst var det då ni skulle iväg?), och håller tummarna så hårt jag kan!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Celia är en liten flicka än så länge, kanske 159 fram och någon cm högre bak.
Tyvärr är Celias matte ingen liten flicka:p så jag hoppas hon växer på sig eftersom jag aldrig kommer att sälja henne.

Som alla andra håller jag också tummarna för Z! Det måste vara förskräckligt att kastas mellan hopp och förtvivlan som du har behövt göra.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Träna? Jäklar - jag VISSTE det var något jag hade glömt :devil:

Skönt att höra att någon mer har "glömt" den lilla detaljen :D

Här lever lilltjejen livets glada dagar som "bebis". Hon är borstad och verkad, har haft longergjord och träns på sig. Just nu promenerar vi en stund vissa kvällar, hon ska få gå ut med gjorden på snart med sikte på att börja prova på longering så smått. I övrigt äter hon och sover, två sysselsättningar som är omåttligt populära, plus leka med de andra såklart, och gosa med oss.
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

*KL*

oanki: Fin Roxi! Kul med löshoppning, ska försöka ge mig på det snart!

Maja_Kandi: Tyvärr inga bilder på tömkörningen. Får lura med mig fotograf nästa gång AE kommer.

Exotizc: AE kommer till oss 1 ggr i månaden, så tanken är att jag övar på det vi gjorde sist emellan gångerna och så tar vi nästa steg när vi har AE på plats.

Gazque: Jag hade ju som sagt AE på plats första gången vi tömkörde Abbe, men han la på gjord först (första gången för Abbe, även om han haft sadel och annat runt magen tidigare) och så fick jag leda runt Abbe för att se att han tyckte det var ok, sedan la AE på tömmar och så ledde vi Abbe runt medan AE tömkörde. Efter en ganska kort stund kunde jag släppa och så kördes Abbe utan draghjälp. Helt odramatiskt.

annoj: Ser fin ut! Abbe har inte gjort så mycket alls mer än vanlig vardagshantering utan det är egentligen först nu som vi har börjat. Planen är att göra något mer än just vardagsträning 2-3 ggr i veckan.

ekedal: Hon ser större ut på bilden än 153 cm. Fin!

Ackio: Blir en dyr väntan för dig verkar det. ;) Jag har haft tvådelat med parerstänger på Abbe och nu senast hade vi ett tredelat med fasta ringar. Jag har dock inte tagit honom i munnen än, utan vi tömkör i tränset (har ett Micklem-träns till honom).

Mattiz: Grattis till en fin elva!

Urkella: Vilken utstrålning hon har!

charlottee: Även vi håller alla tummar/hovar/tår som går för Z. Jag hoppas så att han är en riktig solskenshistoria!

Görel: Abbe har ju också fått på sig skor, i hans fall pga platta sulor och för att inte riskera fler hovbölder. Det har gått bra, men vi hade en period i somras när jag träffade hovslagaren 1 ggr i veckan för att slå på tappsko...


Abbe fick i måndags gå lektion i hur man blir ledd. Eller egentligen är det väl jag som skulle öva på hur man ska agera för få Abbe att gå bredvid mig som jag vill. Han är ju hyfsat stor och ganska glad, särskilt när det händer något runtomkring så det är skönt att öva in att man inte får hoppa upp i mattes knä när det blir extra stojigt. Såklart skötte han sig bra och fattade snabbt vad det var jag ville. Det är så fantastiskt med unghästar - så nyfikna och intresserade av att vara med på vad man gör!:)
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Håller också tummarna inför morgondagen!
Önskar verkligen att du får åka hem med ett positivt besked!
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Jag pendelar lite mellan hopp och förtvivlan...

Det måste vara det allra värsta, jag hoppas verkligen att beskedet blir positivt imorgon. Men om inte, att det i alla fall blir ett rakt besked och inte fortsatta kansken. Håller alla tummar!

KL

Tubbes sommarlov är slut och nu visningstränar vi inför söndagens premiering. Han är så himla lyhörd och jätteduktig på alla sätt och vis. Dock märks det att hormonerna spökar, för nu när stona är hemma är han betydligt mer ofokuserad än innan. Han skriker en del i hagen också. :meh: Återstår att se om han får spelet helt på premieringen med en massa okända hästar omkring sig, men jag tror inte det. Dagen efter premieringen åker vi på kurs, han ska köras in ordentligt innan vintern är tanken.

Appropå träning, jag har promenerat en del med honom för att han ska få miljöträna. Han är väldigt duktig i trafiken, även om vi inte stött på några större konstigheter än så länge. I helgen som var gick vi till en gård ett par km ifrån hos för att han skulle få titta på får, åsnor, grisar och lite andra smådjur. I hagen bredvid fåren gick det en flock kor, så jag tänkte att det skulle bli ett jättebra tillfälle att träna även på dem. Flocken kommer lunkande mot oss och plötsligt upptäcker jag att det inte är något staket mellan dem och oss! :nailbiting: Vi vände och gick raskt därifrån, en aberdeen angus-ko följde med oss och Tubbe flörtade för fulla muggar - hon var ju göööörsnygg! Tack och lov att det var unga kvigor som va på rymmen, tjurar eller kor med kalvar hade nog inte varit lika förlåtande i det läget...
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Blash, blir nog mer problem med detta än tänkt. Möjligtvis att jag drar tillbaka köpet då jag inte alls förväntade mig att han skulle bli tvungen att bukopereras pga att han inte släppt ena kulan. Kan nämligen inte ta hem honom som hingst.. Allt beror på ett samtal imorgon, hur mkt de tar på kliniken helt enkelt. Har möjlighet att dra tillbaka köpet så ingen fara så, men så himla tråkigt :(
 
Sv: 11:ornas tråd, del 3

Vad tråkigt :( hoppas att det löser sig i morgon.

Jag har inte gjort något speciellt med mina under sommaren utan dom har fått växa och busa med varandra och dom andra kompisarna i hagen. Däremot så har jag tänkt att börja vänja dom vid sele och tömmar och ev försöka köra in dom i höst. Dom har båda två haft träns och det har gått bra. Helst valacken är väldigt van eftersom han visades i träns redan förra sommaren eftersom han var hingst fram till juni i år. Nu verkar dom tycka att dom haft tillräckligt med sommarlov för dom är väldigt intresserade av att gå med när jag lämnat hagen.
Majken har provat att ha sadel på sig en gång i sommar och hon brydde sig inte ett skvatt.

Charlottee Vi håller alla tummar och tassar och hovar som finns här för er i morgon! Hoppas så på goda nyheter för er!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
645
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
930
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
755
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp