12 år - och för lång för ponny..?

Milene

Trådstartare
Dottern är dryga 171 cm och vill ju helst rida ponny, men det ser bara konstigt ut, hennes långa ben når halvvägs ner på ponnyernas ben, och det ser inte ut som ett ekipage som harmonierar...:(

Hur göra, ge upp och skaffa en liten storhäst till henne, hon lär ju växa mer..?

Ni andra långbeningar och era föräldrar, hur gör och tänker NI? :confused:
 
Jag började rida storhäst när jag var 12, jag växte fort och var lång som liten. Det var aldrig något problem eller ens något jag funderade på.
 
Jag var 173 cm när jag var 12 och 180 cm när jag var 13 :p. Jag hade en vääääääldigt kort ponnytid ;). Men jag hade inga problem med det och som @Flixon skriver så funderade jag inte vidare mycket på det.
 
Problemet är ju bara om man vill tävla, att då möta "storhästekipage" synes lite skrämmande... :crazy:
 
Problemet är ju bara om man vill tävla, att då möta "storhästekipage" synes lite skrämmande... :crazy:

Ingen direktskillnad att tävla lokalt på ponny och storhäst. Inga stjärnor hon ska slåss mot.
Finns även en del riktat mot juniorer.

Skaffa en rutinerad bussig häst så kommer det bli kanon.
 
Nu kan jag absolut ingenting om tävlande, men det viktiga är väl ändå inte hur det ser ut utan hur det känns för hästen och ryttaren? Om vuxna män kan rida islandshäst är det väl klart att en lång tjej ska kunna rida ponny. Jag är 167 cm och rider gärna viktbärande C-ponnyer. Tycker inte ens att det ser det minsta konstigt ut, om det där med utseendet nu ska spela in. Så en tjej på 171+ måste väl ändå kunna rida D-ponny utan att det är några konstigheter?
 
Hm, jag är vuxen och 164 cm lång. Ser INTE stor ut på min d-ponny, så jag har ju rätt svårt för att tänka mig att någon som är 171 cm lång skulle se jättestor ut på en d-ponny?
 
En D-ponny modell större kan hon absolut rida! Inte för kort rygg, ganska mycket massa, relativt lång hals och inte allt för små steg så törs jag lova att det varken ser konstigt ut eller känns konstigt :)
 
Dottern är dryga 171 cm och vill ju helst rida ponny, men det ser bara konstigt ut, hennes långa ben når halvvägs ner på ponnyernas ben, och det ser inte ut som ett ekipage som harmonierar...:(

Hur göra, ge upp och skaffa en liten storhäst till henne, hon lär ju växa mer..?

Ni andra långbeningar och era föräldrar, hur gör och tänker NI? :confused:

Tycker inte det är ovanlig att barnen går upp till stor häst vid 13 års åldern, har själv hopp tränat med många unga på häst.
 
Jag tycker nog det är bättre att ta en bra storhäst istället. Det är som sagt inga jättestjärnor på tävlingar lokalt. Hellre rida en häst som passar än att ta en ponny som kanske fungerar okej nu men som snabbt blir urvuxen. Är ju som sagt inget ovanligt att dom i den åldern byter upp sig till hästar.
 
Dottern är dryga 171 cm och vill ju helst rida ponny, men det ser bara konstigt ut, hennes långa ben når halvvägs ner på ponnyernas ben, och det ser inte ut som ett ekipage som harmonierar...:(

Hur göra, ge upp och skaffa en liten storhäst till henne, hon lär ju växa mer..?

Ni andra långbeningar och era föräldrar, hur gör och tänker NI? :confused:

Jag är 183 cm och fick min första häst när jag var 13 år, det första året behöll vi en av mina ponnyer så jag kunde tävla både ponny och häst för att känna mig för på tävlingar. Ponnyn var förvisso typ 153 cm hög, men arab och alltså inte särskilt grov, han bar upp min längd bra.

Hästen vi köpte var fyra och gick bara låga, lokala tävlingar, med ponnyn tävlade jag FEI. Jag konkurrerade ganska bra på hästen, och upplägget passade mig bra.
Även om ni inte har möjlighet att ha två hästar hade jag inte varit rädd för att köpa en häst till dottern. Jag lärde mig massor på att ta klivet upp så tidigt.
Tycker det är vanligare nu med yngre ryttare på häst än vad det var för 13 år sen när jag fick min stora..
 
Jag hade köpt storhäst med tanke på åldern. Hon kan lika gärna sticka iväg 1 dm till och få sälja ponnyn efter kort tid
 
Childrens competition börjar ju dessutom dyka upp lite här och var, en bussig och rutinerad storhäst kan hon lära sig massor på och skina med på tävlingsbanorna. Började själv med storhäst när jag var 13 och har aldrig haft ont av det :)
 
176 här och kan rida maxad D-ponny utan att det ser konstigt ut, dock maxad C-ponny och mina ben ser väldigt långa ut. Säger som någon annan en ponny som är lite bredare över ryggen och kan svälja benen är inte fel heller om man är orolig för att det ska se konstigt ut. ;)
 
Vad är hon intresserad av för typ av inriktning? Min erfarenhet säger att långa personer kan fortfarande rida ponny och det ser bra ut om det är en lite kraftigare ponny. Typ av hästar som oftast rids av vuxna som även går att finna i ponnymått: Welsh cob, Kallblodstravare, Haflinger, Korsningar
Särskilt de två första raserna har ju många fördelar för att kunna tävla hoppning och dressyr utöver "vanligt ridande". Jag hade själv tittat extra på dessa två raser om jag skulle välja att skaffa ny häst. Jag har haft Connemara innan och det går ju ofta men trenden nu är att avla fram nätta sportponnys även i den rasen...
 
Dottern är dryga 171 cm och vill ju helst rida ponny, men det ser bara konstigt ut, hennes långa ben når halvvägs ner på ponnyernas ben, och det ser inte ut som ett ekipage som harmonierar...:(

Hur göra, ge upp och skaffa en liten storhäst till henne, hon lär ju växa mer..?

Ni andra långbeningar och era föräldrar, hur gör och tänker NI? :confused:

Eftersom hon vill rida ponny tycker jag ni ska prova någon dponny med lite massa först innan ni köper storhäst.

Jag är 165 och rider c och dponny ibland utan problem :)
 
Eftersom hon vill rida ponny tycker jag ni ska prova någon dponny med lite massa först innan ni köper storhäst.

Jag är 165 och rider c och dponny ibland utan problem :)

Håller med. 171 är inte vansinnigt långt för en D-ponny av grövre modell.

Men däremot undrar jag - varför vill hon prompt rida ponny? Växer man ur så växer man ur. Jag var 174 när jag var 12, så jag gick upp på storhäst redan då. Fick väl vänja in mig lite på de mindre hästarna under 160 först, och allmänt vänja mig vid "vuxenhästarnas" större och långsammare steg än de små kvicka ponnyerna.

Vill hon väldigt gärna ha modell mindre, typ ponny, så kan ni ju skaffa en häst på runt 150-155 så känner hon sig inte så vilsen och övergången blir smidigare :)
 
Vi har börjat prata om liten storhäst nu ikväll, kanske vi provar nån för att se om det känns lite mer överensstämmande. En kraftigare modell av ponny vore ju också bra, men hon fastnar alltid för de lite "lättare" typerna av häst, stämmer väl bättre på nåt vis...
Hon är mest intresserad av dressyr, och har inte tävlat speciellt mycket. Är mycket noggrann med sin ridning och vill att det ska se prydligt och enhetligt ut...
Vad är "Childrens competition" för nåt?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 885
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp