12 år - och för lång för ponny..?

Vi har börjat prata om liten storhäst nu ikväll, kanske vi provar nån för att se om det känns lite mer överensstämmande. En kraftigare modell av ponny vore ju också bra, men hon fastnar alltid för de lite "lättare" typerna av häst, stämmer väl bättre på nåt vis...
Hon är mest intresserad av dressyr, och har inte tävlat speciellt mycket. Är mycket noggrann med sin ridning och vill att det ska se prydligt och enhetligt ut...
Vad är "Childrens competition" för nåt?

Ja men då lär det ju bli toppen med en liten storhäst :) Då får hon en nättare modell, men bara några cm över ponnymått. "Children's Competition" vet jag inte vad det är för något, men kan det kanske vara som den svenska Young Rider?
 
Jag var 12år (och nånstans 170-175 lång) när jag fick mitt fbl på 168cm i mkh! :) Vi tävlade hoppning.
Förstår inte var paniken om att tävla mot "storhäst ekipage" kommer ifrån, det är så otroligt blandat i ålder och kunskap på lokala tävlingar..
Vill hon promt fortsätta med ponny så får hon nog ge upp den lilla nätta modellen och välja något med mer massa!

Children's competition: http://www3.ridsport.se/templates/Pages/NewsPage.aspx?id=35823&epslanguage=sv
 
Dottern är dryga 171 cm och vill ju helst rida ponny, men det ser bara konstigt ut, hennes långa ben når halvvägs ner på ponnyernas ben, och det ser inte ut som ett ekipage som harmonierar...:(

Hur göra, ge upp och skaffa en liten storhäst till henne, hon lär ju växa mer..?

Ni andra långbeningar och era föräldrar, hur gör och tänker NI? :confused:


Men vad är det fär ponny hon har om benen går halvvägs ner på ponnyns ben? Jag var också lång tidigt och växte ur min ponny. Men jag minns att jag tyckte det var mycket lättare att rida stor häst för det passade min kropp så att säga. Jag fick bättre sits och det kändes mer rätt. Sedan angående tävling så tror jag att hon utvecklas mer om hon får träna och tävla häst. Visst tävlar hon mot gamla tanter som mig, men jag lovar att hon nog hade slagit mig med hästlängder ;). Kanske ska man också prata om vad tävlingar är - är det för att vinna varje klass eller är det för att få ett kvitto på vad man tränat på just nu?
 
Ponny i all ära! Ponnyridning är underbar!
Men jag hade nog ändå valt stor häst, med tanke på dotterns ålder. Hon kan skjuta iväg och växa ur ponnyn inom en mycket kort tid (kanske inom ett år) lika gärna som hon stannar av ett tag. Jag hade inte chansat iaf!

Att leta häst och hitta rätt kan vara ett heltidsprojekt. När dottern väl kanske hittat sin häst och lagom hunnit rida ihop sig med den, fått känslor för den, börjat komma någon vart, ja då är det dags att sälja. Och det kan bli dramatiskt och jobbigt både för hästen och framförallt dottern. Men det är inget som säger att det behöver bli så, men jag hade inte chansat som sakt.

Sen är det inget som säger att man behöver kika på monsterstora hästar heller, men ändå till vad som ser och känns proportionerligt för din dotter. Väljer man en häst som dessutom är av rätt typ och mått kommer hon förhoppningsvis kunna ha den lääänge :)
 
Hur har det gått? :)
Vi var och kikade på några hästar idag. En ponny 145 cm, en på 148 cm, och så fanns det två JÄÄÄTTestora hästar på 165 cm...
Den mindre ponnyn hade ganska mycket massa, och den andra hade bra byggnad också, så storleksmässigt var de faktiskt bra. De två storhästarna provade vi inte, så stora hästar är ju inte aktuellt i alla fall.

Vi har bestämt att titta mer på individen än storleken framöver nu, även om det fortfarande känns mest aktuellt med en ponny. (Ingen av dagens hästar är aktuella trots att de var trevliga bägge två på sitt sätt. Alla hästarna fanns i samma försäljningsstall)

Tack för att du undrade! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 947
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 220
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 051
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp