Bukefalos 28 år!

12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

I förrgår släpptes ett till sto in i hagen och när Mini fick gå fram själv och hälsa igår, så skriade det vuxna stoet så Mini hoppade högt. Då blev hon väldigt förnärmad, la öronen bakåt, gjorde en min och gick :)

skulle MIN säga ett pip? :eek::angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag avmaskade Hollie för en vecka sedan ungefär, en hel spruta axilur, kom ut ett par rackare!

Mariaauto Vad ädel hon ser ut!! jättefin!! :love: Lättare i typen än conny väl?

Nausea hihi jag blundar och ber en bön om att hon stannar på max 170.. men jag befarar att hon tänker bli större ;)

Neverinmyfoot Fina båda två men underbar fuxfärg på swb ungen!

thoora kul med bilder på dina gullisar! Jättefina båda två, gillar stoet speciellt!

Agony Vilken läckerbit! Ser verkligen ut att kunna trava!

KL
Jättekul med många nya bilder! Verkligen! :banana:

Hollie blev 8 månader igår!
23320_10151244188321344_49343319_n.jpg
 
Sv: 12:orna - del 2

Ja Galopp är en helt onödig rörelse enl henne själv! Tror vi får byta hagkompis åt henne, nu går hon med en liten varmblodig plutt. Dom är lika gamla, men Cleo är typ dubbelt så stor:D

Och när vi ändå pratar om stor, din ser ut att vara nån månad äldre än min, och så är det väl inte?:p
 
Sv: 12:orna - del 2

*kl*

Jag sprutade just ut en hel spruta Axilur - på stallgolvet. Grattis till mig. :grin:

Har ju hört talas om stockholmbratzen som vaskar champagne, men att vaska avmaskningsmedel har jag inte hört varit på tapet ännu:D

Bäst man hakar på trenden även här uppe i norr:rofl:
 
Sv: 12:orna - del 2

skulle MIN säga ett pip? :eek::angel:

Näe, hon bara gör fula grimaser :)

wrangler : fy vad surt! Det går ju liksom inte att ställs sig och skrapa upp det från stallgolvet...

Charlottee : vilken fin bild! :) Jag lyckas inte alls få några bra helkroppsbilder, proportionerna blir antingen helt fel eller så har jag en linslus :angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Näe, hon bara gör fula grimaser :)

wrangler : fy vad surt! Det går ju liksom inte att ställs sig och skrapa upp det från stallgolvet...

Nej det får bli en ny spruta. Torkade upp på golvet så inte hundarna slickar i sig bara. Riktigt irriterad på mig själv blev jag, det har aldrig hänt förut!
 
Sv: 12:orna - del 2

555175_582583605088986_1270773316_n.jpg



Fösökte ställa upp Maiden och få en fin bild,
men hon tyckte mannen var mer spännande än att stå tjusigt!

Idag tog jag in henne själv i stallet, ställde upp henne på gången och borstade henne. Hon tyckte det var helt OK att vara själv inne:)

Sen tog vi för första gången en liten promenad bort från gården upp i skogen. Hon var pigg och verkade tycka det var jättespännande.

Har aldrig haft ett föl som är så okomplicerad och cool:love:
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag tog en stallgångspromenad med ena 12:an, Pedro, igår. Han har aldrig promenerat själv så jag valde att gå lite inomhus. Han konverserade med sin mamma under tiden (dom bor numera i olika delar av stallet men går ihop i hagen) och testade mig några gånger men var annars så duktig :bow:
Och så kelig, han pussas och gosar hela tiden :love:
 
Sv: 12:orna - del 2

Det måste vara för att hon är en welsh cob (för det var hon väl?)! ;) Hon är hemskt fin iaf! Växer hon mycket nu?

Har heller aldrig varit med om någon som är så avslappnad med allt man tar sig för med honom, han tycker bara allt är spännande och kul.
Vi var ute på promenad med bästisen, som är en månad äldre, och hans matte i förra veckan och när vi kom till en ganska ström bäck med en gallerbro (sån där i metall som man bygger trappor av ibland) över så skulle kompisen gå över först men vägrade. När han stått och bråkat en stund tänkte vi att vi testar att se om Musse vill gå över först istället och han gick rakt över utan att blinka! Vissa hästar kan ju stissa upp sig om den andra är lite hiad men han stod bara helt lugnt och knaprade blåbärsris medans vi väntade på att kompisen skulle gå över.
Så himla kul att hålla på med en sån enkel liten skit, bara att plocka ut honom ur hagen och göra vad man vill. :love:
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag tog en stallgångspromenad med ena 12:an, Pedro, igår. Han har aldrig promenerat själv så jag valde att gå lite inomhus. Han konverserade med sin mamma under tiden (dom bor numera i olika delar av stallet men går ihop i hagen) och testade mig några gånger men var annars så duktig :bow:
Och så kelig, han pussas och gosar hela tiden :love:

Duktig bebis:love:

Jag upplever att min är lugnare att gå ifrån de andra hästarna än att bli lämnad. Hon gnäggar ju lite, men gör inget mer än så. Går de andra iväg däremot så blir hon stressad.
 
Sv: 12:orna - del 2

ja, det är hon. Hon ser ut som en trakhener med kulmage ;O Hon är runt 40% trakhener och omkring 30% fbl så hon är väldigt ädel. Connys pappa var ju mer rejäl. Bammy är ju en ädel häst men med lite djup på bålen. Den bålen har conny ärvt. Men på korten jag såg på honom för några dagar sen så har han verkligen växt till sig och ser betydligt ädlare ut nu :)
 
Sv: 12:orna - del 2

Kl

Vi ringde veterinären och bad om att få avmaskningsmedel utskrivet och han frågar då om vi kollat masken på henne och mamman.
Ska man göra det? Jag trodde man skulle maska dem små ändå?
 
Sv: 12:orna - del 2

Och när vi ändå pratar om stor, din ser ut att vara nån månad äldre än min, och så är det väl inte?:p

Min unge är 8 månader nu, när är din född?

Lite ot men hjälpte till med en ny unghäst (welshcob) idag och vilken alldeles lagom storlek!
Lär ju behöva stege när Hollie ska sittas in :D

Trix tack! med nya kameran är det betydligt lättare att få till bra bilder ;)

Mariaauto Shooting Star är definitivt en hingst jag skulle kunna lägga på mitt sto, och han växer i mina ögon när jag ser din fina Shammy! :d

Nu har jag en jättebra spekulant på avelsstoet, hoppas på att det blir av!
 
Sv: 12:orna - del 2

Tack för svar! :)
Det var det jag tänkte för hon äter ju precis allt menar jag :D

Denna veterinären var inte villig att skriva ut något till oss om vi inte träckprovat, han sa "vi vet ju inte ifall det behövs."
Det trodde jag att man alltid gjorde, avmaskade fölen alltså.

Kanske ska ringa någon annan veterinär då?
Både mamma och andra hästen är nollade med Glimma måste ju maskas.
 
Sv: 12:orna - del 2

Tömkörde mina småpluttar idag, eller ja, Trubbel iaf. Han skötte sig fint, ville inte riktigt lyssna på framåtkommandon på bortavägen, och på hemvägen så hade han bråttom, men han skötte sig fint ändå.

Trassel är så låångsam. Haha, vet inte om han är inne i en växtperiod eller något, eller tja, rumpan sticker upp så jo, det är han väl. Men han var inte på humör, han gick långsamt långsamt, så vi tog en promenad runt stallet istället, det fick räcka.
 
Sv: 12:orna - del 2

ja, han har präglat henne lagom. Gett lättheten med en lättare front. Kompletterat mitt sto bra. Hon har ju 9 på typ men det finns ju alltid saker att förbättra vilket han har gjort! Ändå har Shammy alla bra egenskaper från Bamora från marken, hur härlig som helst. Utan nån vidare träning gör jag saker med henne som andra vuxna har svårt för. Tex o tvätta svansen lös i boxen. Eller när jag band upp henne i gången första gången. Då hade hon inte ens blivit ledd utan bammy nära, o hon stod som ett ljus! Hon har alltid tid över för gos, men är alltid vaken o alert. Underbar rolig att jobba/busa med. Hon fattar allt! Direkt!

Så sammanfattat:

Har har kortat typen. Bammy har normal åt en kortare typ, men första avkomman blev långlinjerad trots en ganska normal typ på pappan. Så hon lämnar nog lite mer åt det långlinjerande.
Han har lyft upp fronten. Bammy har ngt brett ansatt hals. Det har varken conny eller shammy då jag har varit väldigt noga med det.
Han har minskat båldjupet. Bammy har ngt djup bål.
Han har behållit den mjuka trevliga överlinjen och bra extremiteter.
Hur han är i vardagsmiljö vet jag ju inte exakt, jag vet han är snäll, men en alert och aktiv hingst. Men båda bammys avkommor har varit väldigt lika henne i temperatmentet. Så det är väl nåt hon själv bidrar med starkt.
 
Sv: 12:orna - del 2

Gud vad mysigt att läsa om era -12or!! :D
Jag själv får hem min på torsdag, var och kollade på honom idag och gud vad jag tyckte bra om honom.
Snabba puckar blev det då, han kanske inte var så vacker nu som 9mån gammal i kroppen och 140cm manke och 145cm rumpa direkt,
men uttrycksfull och vackert huvud hade han verkligen, kolsvart utan tecken ^^
Hur stor tror ni att han blir? Ca 165, större mindre? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 336
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus? Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har...
2
Svar
23
· Visningar
4 173
Senast: Bapelsin
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 426
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp