Bukefalos 28 år!

12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Min unge är 8 månader nu, när är din född?

Lite ot men hjälpte till med en ny unghäst (welshcob) idag och vilken alldeles lagom storlek!
Lär ju behöva stege när Hollie ska sittas in :D

Trix tack! med nya kameran är det betydligt lättare att få till bra bilder ;)

Mariaauto Shooting Star är definitivt en hingst jag skulle kunna lägga på mitt sto, och han växer i mina ögon när jag ser din fina Shammy! :d

Nu har jag en jättebra spekulant på avelsstoet, hoppas på att det blir av!

Hade blandat ihop det lite här, hon är ju inte min egen uppfödning :)
26 maj är hon född! Så hon är ju ganska precis 8 månader nu.
 
Sv: 12:orna - del 2

Hollie är född 25e maj så våra är ju nästan exakt lika gamla! :D

Skoj:) Dom får fira födelsedag tillsammans!!

Det är lite roligt med Cleo, det är ju "min" seminvet som är uppfödare till henne och planen jag hade från början var ju att få gammelhästen dräktig. Så första gången vi var till uppfödaren så var Cleo 1 dygn gammal och jag sa på skämt att jag får väl köpa den där om inte min blir dräktigt! Och så blev det ju:p
 
Sv: 12:orna - del 2

Först blir det nog till att åka på 1 års premiering så får vi se lite vad han kan tänkas få för omdöme. Tanken är att ev behålla honom som hingst. Blir nog inget 3-års test dock eftersom jag inte kommer träna/rida honom med den inriktningen.

Vad har ni andra för planer med era? :)
 
Sv: 12:orna - del 2

Min är inte heller visad på fölvisning, hon hade en skada på strålen då och var inte helt ren:(
Men jag har inga planer på att visa på ettårs, dom brukar ju vara så himla knasigt byggda då :D

Min plan är att Cleo ska gå treårs, sedan ev betäckas. Alt om hon betäcks innan. Sen skulle jag vilja att någon som är duktig inom Ft skulle rida henne en period, eftersom jag inte vill att hon ska inriktas på enbart dressyr redan när hon är ung. Jag är på tok för feg för att rida Ft själv. Försöker ibland övertala Fio att hon ska ha henne nån period, men det går lite segt där :angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Vad har ni för planer med era? 3-års?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min lilla ponny. Mycket beror på hur stor hon blir.

Om hon blir fin och antingen hoppar bra/rör sig bra så får hon gå treårs. Om hon varken kan hoppa eller röra sig så får hon inte åka på treårs. ;)
Hon ska troligtvis köras in när hon är 2.5-3 år. Inridning sommaren/hösten som treåring, om hon blir liten får jag skicka bort henne annars tänkte jag ta och rida in henne själv.
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med min lilla ponny. Mycket beror på hur stor hon blir.

Om hon blir fin och antingen hoppar bra/rör sig bra så får hon gå treårs. Om hon varken kan hoppa eller röra sig så får hon inte åka på treårs. ;)
Hon ska troligtvis köras in när hon är 2.5-3 år. Inridning sommaren/hösten som treåring, om hon blir liten får jag skicka bort henne annars tänkte jag ta och rida in henne själv.

haha, ja man vet ju inte direkt hur dom ser ut eller rör sig när det väl är dags... men då är det ju bara att vänta ett år:)

Tror du hon blir mindre än C?
 
Sv: 12:orna - del 2

Jo de brukar ju sällan vara särskilt vackra då ;) Men jag tänkte att man kanske kan få ett litet hum om huruvida dte är någon idé att spara honom eller ej. Plus att det är bra (miljö-)träning!
Vi kommer träna lite trail at hand också av samma anledning, samt att han, liksom IW:s Storm, kommer bli inkörd.

Låter som en bra plan med FT-träningen Agony, är ju kanon om de får en bred grund redan från början och får möjlighet att testa på olika saker.

Kommer ni skicka era på bete med andra unghästar förresten eller har ni bete hemma?
 
Sv: 12:orna - del 2

Har ingen aning om hur liten hon tänker bli. :p

Smulan, Vi har jättefina beten för unghästar här på gården. Förhoppningsvis så kommer det även fler ettårsston hit i sommar också, så då får Storm jämnårigt sällskap.
 
Sv: 12:orna - del 2

Jo de brukar ju sällan vara särskilt vackra då ;) Men jag tänkte att man kanske kan få ett litet hum om huruvida dte är någon idé att spara honom eller ej. Plus att det är bra (miljö-)träning!
Vi kommer träna lite trail at hand också av samma anledning, samt att han, liksom IW:s Storm, kommer bli inkörd.

Låter som en bra plan med FT-träningen Agony, är ju kanon om de får en bred grund redan från början och får möjlighet att testa på olika saker.

Kommer ni skicka era på bete med andra unghästar förresten eller har ni bete hemma?

Ja det är ju sant :laugh: Min får nöja sig med miljöträningen att byta hem i Maj.

Tror det är enbart bra för hästen att den tränas i samtliga discipliner när den är ung.

Det är inte helt klart än vart min kommer vara i sommar, men hon kommer gå med ungefär samma kompisar i alla fall. Har en bekant som har ponnyuppfödning och hon kommer gå med deras hästar på lösdrift sen. Men på sommaren vet jag inte om jag ska låna med någon av deras hästar dit där jag har min äldre häst på bete. Vill inte att hon ska gå med bara gammtanten, för hon anser att lek och stoj inte är tillåtet och på betet äter man eller sover:D
Sen ska hon tävlas så då är det bra att ha nån/några fler så att jag kan lämna lillfisen hemma! Dessutom går den äldre hästen in på natten och det kommer inte Cleo att göra.
 
Sv: 12:orna - del 2

Det kommer bli en stort födelsedagskalas:)
Kul att följa flera som är exakt lika gamla, se hur de utvecklas och så.

Vad har ni för planer med era? 3-års?

Planen för Hollie är treårs och sedan eventuellt få ett föl under unghästvilan. Som vuxen förväntas hon bli tävlingshäst i dressyr, förhoppningsvis med mig på ryggen.

_smulan_ häftigt med samma födelsedatum! vet du vilken tid? :D

Angående frågan om sommarbete.. så kommer antagligen Hollie flytta i maj till ett toppenbra unghästbete och få jämnåriga kompisar bla Storm.

:)
 
Sv: 12:orna - del 2

Planen för Hollie är treårs och sedan eventuellt få ett föl under unghästvilan. Som vuxen förväntas hon bli tävlingshäst i dressyr, förhoppningsvis med mig på ryggen.

_smulan_ häftigt med samma födelsedatum! vet du vilken tid? :D

Angående frågan om sommarbete.. så kommer antagligen Hollie flytta i maj till ett toppenbra unghästbete och få jämnåriga kompisar bla Storm.

:)

Då har vi ungefär samma plan :) Kul!!
 
Sv: 12:orna - del 2

KAN knappt vänta tills på torsdag, seriöst! Helt galet exited, tror han är född 25 eller 26 April faktiskt :'D
9månader gammal bäbis kommer till mig på torsdag, galet lycklig är jag :heart
 
Sv: 12:orna - del 2

Skulle kolla upp det där med tiden...bara för att. ;) Och då såg jag att det stod olika datum i försäkringspapprena och i passet så jag mailade uppfödarna och det hade blivit fel i passet (som jag gissade på borde varit det datum som stämde) så nu är han alltså född den 25/4. Typiskt! Inget stort kalas för vår del då ;) Plus att nu börjar man ju oroa sig för att han ska hinna bli 150 som jag vill...
 
Sv: 12:orna - del 2

Planen för Hollie är treårs och sedan eventuellt få ett föl under unghästvilan. Som vuxen förväntas hon bli tävlingshäst i dressyr, förhoppningsvis med mig på ryggen.


Angående frågan om sommarbete.. så kommer antagligen Hollie flytta i maj till ett toppenbra unghästbete och få jämnåriga kompisar bla Storm.

:)

Jag funderar också på att ev. betäcka Storm (om hon blir fin) när hon är 3-4 år. Det är ju spännande att redan nu titta på hingstar. :D

Fick även förfrågan om jag ville åka ner och titta på Bundeschampionaten i tyskland i höst. Då kanske jag har tur nog att få träffa Storms pappa som säkert kommer att delta i femåringarnas klasser. Sen så kan man ju spana in alla nya hingstar också. :d

Om Hollie kommer hit så lär det vara paparazzi nivå på fotograferandet här i hagarna, eller vad säger du? ;)
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag har redan sett ut hingst till min lilla när hon blir 3, skadad är man ju... ;D
Vi har 4-årstest istället så det siktar vi på om ett par år men i år blir det ett par utställningar och lite trail-in-hand.
Nytagna bilder från i torsdags:

68431_10151405407426648_1311719952_n.jpg

19281_10151405407121648_900766554_n.jpg

523186_10151405410311648_424422361_n.jpg


Jag är så väldigt kär..
 
Sv: 12:orna - del 2

Tömkörde lillatrubbel idag, bitvis är han superduktig, och bitvis superenvis. Märks att han är shettis ;) Men ändå, så himla skoj det är att han sköter sig så bra! Inga som helst problem att stå på gången senaste tiden heller, duktiga grodan min :love:

Trassel och jag vi lattjar mest bara, går runt och tränar vanligt hyfs på marken, dvs håll koll och grund kommandon. Han är jätteduktig på kommandona, går fram alt stannar på kommando även om jag är flera meter bort. Och så travar han så flott, lyfter högt högt på benen, lyfter svansen och kröker på nacken, hade det inte varit för magen hade han nästan sett elegant ut ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 336
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus? Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har...
2
Svar
23
· Visningar
4 173
Senast: Bapelsin
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 426
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp