12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Förövrigt så funderar jag på att leta reda på en liten sadel åt Storm. Här så sadlar man åringarna till sommaren, det finns en bunt sadlar här men jag tvivlar starkt på att Storm kan ha en 16" sadel. :rofl:

Får väl köpa en bomlös på 14" eller något liknande. :D

Har ni ingen liten shettis sadel liggandes då?

Undrar vad Hollie säger om det! Men hittills har hon ju varit obrydd av det mesta :D
Det ändå jag kan komma på som hon reagera mot är sopborstar, hon gillar inte ljudet när man sopar nära henne.

scizofren vilken sötnos!
 
Sv: 12:orna - del 2

Jo det finns nog några shettissadlar, men dom tillhör ju shettisarna och det är en riktig slit och släng sadel man använder,
man ska liksom inte vara orolig över att sadeln ska bli repad eller dylikt. ;)

Jag tänkte börja light med ett litet schabrak + täckesgjord framåt våren. :)
 
Sv: 12:orna - del 2

Mycket inspirerande att höra om era planer för framtiden. Det där med schabrak och täckesgjord ska jag också vänja Silhouette med lite längre fram.

Jag som hade tänkt vänta med avvänjning fram till våren, fick hastigt tänka om. Mamma häst blev illa sparkad av hagkompisen i förrgår. Så illa att en brodd landade mitt på knäleden och det rann ut ledvätska, massor. Som tur var såg jag när det hände och kunde snabbt få in Mettan i boxen (hoppandes på tre ben och skakade i hela kroppen) Det blev djurambulans och operation på djursjukhuset i Hbg. Ännu vet jag inte om hon blir återställd:cry:

Den lilla som är drygt 8 månader fick bli här hemma med det andra stoet (broddarna togs bort direkt såklart av ägaren till henne) Silhouette har varit förvånansvärt lugn. Gnäggat och letat lite grann bara.några gånger försökte hon dia på det andra stoet, vilket hon såklart inte tillät, men det har hon slutat med nu.

Det känns som om Silly var ganska redo för avvänjning, även om jag inte ville att det skulle ske så abrupt. Ibland är det nog vi människor som har det svårare än djuren när sånt här händer.

Jennyjenny: Jag bor i norra skåne och letar också efter ett bete med jämnåriga. Känner du till ngt?
 
Sv: 12:orna - del 2

Men, :cry: vad hemskt! Jag håller tummarna för er. Skönt att du kunde agera snabbt!

Skönt att Silhouette tar det bra i alla fall!
 
Sv: 12:orna - del 2

Såg att ni diskuterat detta innan. Men fick svar på träckprovet idag och hon hade lilla blodmasken och spolmask (som väntat), hon hade ganska mkt. Veterinären verkar inte kunna så mkt om detta, men vad jag har förstått så kan jag ge henne en hel spruta Axilur? eller hur har ni gjort? :)
 
Sv: 12:orna - del 2

Men sån otur! Tur i oturen att lillan tog det bra. Hoppas att mammahäst klarar sig!

I_W: Men så roligt, jag kan tänka mig att jag också lär prova att lägga på schabrak till våren, å andra sidan tror jag nog eg att jag skulle kunna göra det nu, dom har ju fått prova att ha täcke med spända gjordar, och det gjorde dom ingenting alls, så ett schabrak känns som en fis i rymden i jämförelse :angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag har tänkt börja lägga på lite gjordar och introducera linor till våren på min lilla . Han kommer köras in under nästa vinter är planen så vill börja i tidigt med att vänja honom vid linor som slår och ligger lite överallt på honom, samt gjord och att jag går framför, bredvid och bakom.

Bjuder på en bild som hans uppfödare tog idag då hon var här.

23323_10151439010731648_119902546_n.jpg
 
Sv: 12:orna - del 2

Men så fruktansvärt!!! Aldrig kul när ledvätska rinner ut.. men tur att du var där och kunde agera snabbt! Håller alla tummar!

Ungen behöver du inte oroa dig för, hon klarar sig fint!

Tiinis sötnos med häftig färg! Kul att se honom i sommarkappan sedan :)
 
Sv: 12:orna - del 2

Men så fruktansvärt!!! Aldrig kul när ledvätska rinner ut.. men tur att du var där och kunde agera snabbt! Håller alla tummar!

Ungen behöver du inte oroa dig för, hon klarar sig fint!

Tiinis sötnos med häftig färg! Kul att se honom i sommarkappan sedan :)

Tack :D han är ett riktigt charmtroll! Ska bli Väldigt spännande att se vad han får för färg som vuxen.
 
Sv: 12:orna - del 2

Ironwill, Emor, neverinmyfoot och Charlottee: Tack för ert stöd, det värmer.
Hon har bara blivit sövd och spolad en gång hittills och hoppas få slippa att öppna upp det fler ggr. Hon lär få stanna där minst en vecka till och sen blir det boxvila...:(

Silhouette är fortsatt lugn och äter som hon ska. Jag håller koll på hennes hull, men ärligt talat har hon varit lite rund om magen den sista tiden, så hon har lite att ta av:angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Usch vad hemskt! Hoppas hon klarar sig bra. Det går fort när det väl händer, vilken tur att du var där!!

Agony: Tack, hon var bedårande som nyfödd...
kelly3d2.jpg

Jag har aldrig varit så kär i en fölis i mitt liv, trots att jag har fått 6 andra. Men kan bero på att hon är första flickan.. ;) Syster för övrigt med Tiinis lille guling. Pappa ser mycket ut som honom..
 
Sv: 12:orna - del 2

Ironwill, Emor, neverinmyfoot och Charlottee: Tack för ert stöd, det värmer.
Hon har bara blivit sövd och spolad en gång hittills och hoppas få slippa att öppna upp det fler ggr. Hon lär få stanna där minst en vecka till och sen blir det boxvila...:(

Silhouette är fortsatt lugn och äter som hon ska. Jag håller koll på hennes hull, men ärligt talat har hon varit lite rund om magen den sista tiden, så hon har lite att ta av:angel:


Håller tummar och tår att det ska gå bra för er:(

Min lilla förlorade sin mamma när hon var dryga halvåret, även hon hade lite att ta av. Dock tog hon inget av det, så hon ser fortfarande ut som en köttbulle:angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Usch vad hemskt! Hoppas hon klarar sig bra. Det går fort när det väl händer, vilken tur att du var där!!

Agony: Tack, hon var bedårande som nyfödd...
kelly3d2.jpg

Jag har aldrig varit så kär i en fölis i mitt liv, trots att jag har fått 6 andra. Men kan bero på att hon är första flickan.. ;) Syster för övrigt med Tiinis lille guling. Pappa ser mycket ut som honom..


Ja det kan man verkligen säga att hon var:love:
 
Sv: 12:orna - del 2

Visst är hon. :love:
Just nu är hon en liten fuling, allt har vuxit utom frambenen, det ser helt galet ut. :angel: Men jag älskar henne endå!
 
Sv: 12:orna - del 2

Jag ska se om jag inte kan fota mina i helgen, då ska du få se på överbyggda ponnys... Jisses! Dom ser så knäppa ut så jag brukar nästan undvika att titta :angel:
 
Sv: 12:orna - del 2

Såg att ni diskuterat detta innan. Men fick svar på träckprovet idag och hon hade lilla blodmasken och spolmask (som väntat), hon hade ganska mkt. Veterinären verkar inte kunna så mkt om detta, men vad jag har förstått så kan jag ge henne en hel spruta Axilur? eller hur har ni gjort? :)

Enligt Fass vet är det vid fölmask man ger ökad dos.
Fråga Madick under avdelningen "Hästvård" hur du ska göra nu :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus? Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har...
2
Svar
23
· Visningar
4 103
Senast: Bapelsin
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 366
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 424
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp