Bukefalos 28 år!

12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

Cash växer också med Rumpan först ;) Det var ett tag i sommras då framdelen växt ikapp och det bara var 3cm emellan, men nu är det uppe i 5cm mer bak igen ;D haha

Charlotte: Grannens fölis var 128cm hög, så inte i klass med stora Hollie! ;) Men hon var 131cm hög bak och hon är ju Frieser till 75% så hon kanske växer saktare? Vet inte har lite dålig koll, men tack iaf då har vi litet hum om vart pluttan hamnar kanske ;)
 
Sv: 12:orna del 3

KL

Idag fick Ove en promenad i skogen tillsammans med stallkompisen och hennes fjording. Mötte både lastbil, bilar, traktor med släp och traktor med vägpinnenedtryckare. Så himla cool, lyfte bara på huvudet och kollade lite mer vaket :love:

Har satt upp en preliminärplan fram till nyår: 3 träningstillfällen i veckan vara 2 är i skogen á promenad och ett är i paddocken. Imorgon får han en lös täckesgjord kring magen, tycker det är den nivån som är lagom ett par månader fram över. Sjukt okomplicerad!
 
Sv: 12:orna del 3

Här kommer mina bilder på Silhouette (Sir Oldenburg-Master):

1 dygn


ca 1 månad

ca 3½ månad

6 månader

12 månader



16 månader och ganska fulsöt:p

Hon växer med rumpan först och framändan har inte hunnit ifatt än sålänge. Men hon är ju såklart det vackraste jag vet!;)

Igår blev hon lämnad helt själv i hagen då vi var ute och red de andra hästarna. Inte en reaktion! Hon var inte ens med vid grinden när vi tog ut de andra. Min dotter hade vakten och hon hade inte gett ngt ljud ifrån sig. När vi kom tillbaka lunkade hon ut ur ligghallen och mötte oss med ett höstrå hängande i mungipan:D Riktigt smidigt om hon fortsätter så här!:love:

Åh va kul o se! jag väntar en SO avkomma till våren =)

o jag hittade in här då jag har en Niveau avkomma i denna åldern som tråden är =)
 
Sv: 12:orna del 3

Vår ena 12:a är på annan plats och jag träffar honom inte tyvärr. Men denna bild fick ägaren och jag fick tillåtelse att lägga ut den här.
Finaste Don Pedro :love:

1385799_10151733345666158_348975962_n_zps27c2d989.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Spännande Casper!:) Jag har varit uppe i Örebro och hälsat på Sir Oldenburg. En Gång på hingstvisning och en annan gång bara hälsa på honom i boxen. Han var verkligen trevlig och var väldigt nyfiken och undersökte oss ordentligt. Sen att han är grymt snygg och kompletterade mitt sto bra gör ju inte saken sämre:love: Vem är ditt sto efter? Ska bli kul att se vem som tittar ut till våren då! Man håller ju lite extra koll på de där halvsyskonen!;)
 
Sv: 12:orna del 3

fin, vad är det för stam? Fick inte ni också något föl hos er e.Highcruiser?

KL.
Min fuxa har lite mer problem av mugg än jag väntat mig, och har även fått regnskållor. tysk pappa och lösdrift går kanske inte ihop???O_o

Dom har 10 hektar mark som knappt är lerig ännu och tillgång till bra skydd på flera platser i form av halmad ligghall och skog. Hon trivs så attans bra där, så synd om jag tvingas plocka hem henne och stalla upp :banghead: men hon svarar fint på behandling så vi får väl se vilket håll det lutar åt.

1377016_10151722248676344_265022684_n.jpg


mitt i maten dont disturb!
1380477_10151722249076344_647636633_n.jpg


:D
1379701_10151722249216344_1687619282_n.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

åh nej, hoppas det är snabbt övergående med både mugg och regnskållor. Hollie kommer nog bli något alldeles extra, ser så ut på blicken :love:

Våra då:
Vi kör på (bara så ingen ringer i djurplågeriklockorna - vi arbetar inte med dem varje dag, även om vi jobbar snabbare med galopp-bebisarna än med andra så letar vi hela tiden efter varningsklockor, vi vill inte ha hästar som inte ä redo) flera ggr har jag sedan jag började jobba med galoppörer (1999) sett individer sim inte ens nästan varit nära att gå ut som treåringar, och då har de inte heller gjort det (i vårt stall).

Tjejerna är fortsatt begåvade och styrs nu runt på området i tömkörning (efter att de värmt upp med både longering med fokus på röststyrning och tömkörning på volt med fokus på hand/tygelstyrning i inhägnat område)

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-15 (1).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-15 (2).JPG (ser att det ser konstigt ut med tömmarna, var inte med just då, så ...)

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-12.JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2013-10-12 (5).JPG


Inget är omöjligt eller svårt, så länge man har kul inställning till det:
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1390622_418663031590464_1810747992_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/1383777_418661534923947_1289720922_n.jpg

(innan jag behöver ducka så kan jag säga att detta var en kul grej. barnen blev absolut inte tvingade över hindrena, de hade gått över bommar precis innan och var väldigt glada efteråt) :D'
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 3

Sista bilden!:love:

Vad tråkigt med mugg. Hoppas det ger med sig. Hon verkar ju annars gilla att leva vildhästliv. 10 hektar!:bow:
 
Sv: 12:orna del 3

Vilken otur med mugg och regnskållor! Hoppas det försvinner fort.

KL
Idag har jag haft myspys med Lassebus :love:
1383632_10202358089736383_921111724_n.jpg


Men vi har ett litet problem, han laddar ur fullständigt när vi går ut genom stallet, hoppar rakt ut och ställer sig och fäktar med frambenen Högt Upp I Luften. Jag vet inte vad jag kan göra åt det riktigt mer än hoppas på att det går över om jag inte gör någon stor grej av det. Stackarn uppför sig ju exemplariskt annars och inga tecken alls på att vara en unghingst på boxvila.
 
Sv: 12:orna del 3

Haha Lasse gör som min 11.a när han stod på boxvila. Jag fick gå ut och gå med min, så fort vi lämnade stallplanen blev det hingsttjut skutt rakt upp i luften och stegringar, sedan gick vi vidare och efter 2-3min likadant igen x) Tog inte åt mig av det utan jag förstod att det var för att han laddade ur, det går över helt enkelt sen när han slipper boxvilan ;)

Själv har jag problem med min bortskämda 12.a, inte i hantering eller så, men han har lärt sig ohyffs av min 92.a.... 12.an och 11.an var jätte bra vänner tills vi släppte ihop dem och min 92.a var rätt elak emot 11.an som förväntat. Men nu 1 vecka senare så har min 12.a börjat göra likadant. Han jagar 11.an biter honom osv.... Och jag som köpte 11.an för att de skulle bli lekkompisar xD Jag hoppas verkligen de blir bättre sen när 09.an kommer hem igen. Kanske lite mer stabilitet i flocken då....
 
Sv: 12:orna del 3

Vilket hagdilemma!

Även om det är jobbigt att han laddar ur så måste jag ju vara glad för att han faktiskt använder benet mer och faktiskt vinklar det även i bogleden (som är kaputt).
 
Sv: 12:orna del 3

Ja lite av ett dilemma.. Jag funderar även på att kanske skilja av och bära vatten några dagar så 12.an och 11.an går ensamma. Om nu 09.an inte kommer hem.. Men vi får se hur jag gör. För som det känns nu är det endast är för att den äldre gör så emot den nya = den yngsta tar efter för att lära sig? Jag vet inte.. Så dumt de blev iaf x)
 
Sv: 12:orna del 3

Delvis kl

Va kul att läsa om alla era tolvor och se bilder från föltiden.

Här kommer bara en liten bild när Alert väntar vid grinden. :)
20131016-012934.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Sista bilden!:love:

Vad tråkigt med mugg. Hoppas det ger med sig. Hon verkar ju annars gilla att leva vildhästliv. 10 hektar!:bow:

:D gillar också den bilden, ser ut som en kamel! :D hon älskar sitt vildhästliv! kommer nog aldrig vilja bli tävlinghäst i framtiden haha

Får hjälp av bästa stallägaren där att tvätta mm dom dagar jag inte har möjlighet att komma ut, hon berömde även temperamentet hos fuxan, alltid trevligt att höra!
Muggen ser iaf bättre ut och hoppas på att den riktiga kylan kommer snart, lite lättare då.

cahs tack hoppas verkligen det, jag vill verkligen inte plocka hem henne :(

supercassie tack! vi hoppas på det :love:

kul att se bilder på era 120r och hur ni förbereder dom! duktiga ni är!!
 
Sv: 12:orna del 3

Underbara bilder på din tjej, haha kamelbilden är ju bara för söt :)

Jag har oxå min 12:a på en stor lösdrift (1l2 ha) hon trivs som fisken i vattnet där.. Tycker om att ha mina unghästar på lösdrift, de blir så säkra på foten och vana med det mesta..
Min tjej är dock lite frusen av sig när det blåser och regnar så de dagar hamnar jag att ta in henne på uppvärmning/torkning :)
 
Sv: 12:orna del 3

Va härligt det låter med stora lösdrifter!

Charlottee - Kamelbilden, hihihi. :love:

MattiZ - Vilken klurig situation, men du kommer säkert på något bra. :)

Supercassie - Oj va duktiga! Kan inte släppa att de ser så vuxna ut, jag längtar tills första kortet på min lille med träns! Haha

Monifa - Jäklar, det är inte dåligt med trafik och allt. Jag måste klura ut lite hur jag ska börja vänja min. Be någon köra förbi med min bil eller något kanske till en början. :)

Kl

Idag mötte han mig i hagen! Jojo, det har han gjort förut, men inte såhär. Istället för att vända upp när jag är 10m ifrån så lyfte han idag upp sitt pigga lilla ponnyhuvud ur grästuvorna, gnäggade (!!) ljust och taktade ivrigt emot mig hela vägen fram till hagens början, kanske 60-70m. Lycka! :love:

Idag hade vi 3-veckorsjubileum min lilla hingst och jag. :)

20131015-010640.jpg


20131016-013113.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Hej igen alla :)
Kul att ni uppdaterar med info och bilder, nu är det min tur ;)

*kl*

Prinsen sköter sig exemplariskt i hanteringen och är lika social som alltid, förra fredagen kastrerades han så nu är han en liten valack ;), kastreringen gick jätte bra och han hade lite temp - 38,4 grader och dem följande 6 dagarna låg tempen på hans normala 37,5

MEN igår kväll på 8:e dagen vände det helt om och han stod med 40 graders feber, idag låg han på 38,9, vet.kom förbi och nu står han på Metacam och penicillin-behandling i 4 dagar, men vet. vill att hans temp.ska ha sjunkit under 38,5 grader på eftermiddagen ( vi ska tempa honom när han inte har någon medicin i kroppen, så lite innan kl.14-tiden ska vi tempa honom) för om den inte har gjort det så kan det vara ett tecken på att det har spridit sig uppåt och kan bli bukhinne-inflammation, så kort och gott - OM tempen inte har sjunkit under 38,5 grader imorgon så kan vi behöva köra in honom... :(:crazy:

SÅ, nu har jag 2 frågor: Hur vanligt är det med bukhinne-inflammation? och vilket djursjukhus ligger närmast Kungälv?

Han är lite "loost" i blicken nu, antagligen pga.medicin och feber, men äter, dricker och skiter som han ska.
 
Sv: 12:orna del 3

kl

har följt den här tråden länge nu, men nu när jag har fixat en användare täntke jag presentera min lilla prinsessa!

Hailey, e: stalypso-looping. köpte henne för ca 6 månader sen :)

b74211.jpg


b74210.jpg

är ganska precis ett år på bilderna (:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
5 440
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
4 097
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 613
Senast: Marita73
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
618
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp