Bukefalos 28 år!

12:orna del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 3

KL

Idag har Ovemannen hälsat på transporten för första gången :D Han tyckte det var lite "läskigt" när jag fällde ner luckan och lemmen men han försvann ingenstans. Har tidigare tränat mycket med o gå på våra flyttbara broar i paddocken så han var super duktig och tvekade inte en sekund på att kliva upp på lemmen. Han var inne med allt utom rumpa och bakben, mycket nöjd!

Så till våren hoppas jag ha en självlastande häst.

Förövrigt har han börjat "piggna till", avmaskade i fredags och märkte viss skillnad på honom idag. Livligare (och katigare) haha, får se om min farbror bara var lugn av all mask.
 
Sv: 12:orna del 3

Tack! :)

*kl*

Är det någon som vet hur mycket febernedsättande Metacam är?. När jag tempade honom i morse så hade han 38,6 grader och då med både Metacam och penicillin kvar i kroppen.

Orolig matte :(
 
Sv: 12:orna del 3

Min kille som vi kastrerade för 2 veckor sedan mådde också prima första veckan, sedan som en blixt från klar himmel så fick han 40 graders feber och svullnade upp rejält på natten mellan dag 7-8. Blev dessutom rejält halt.

Insatt på penicillin och finadyne, svullnaden gick ner och febern gick också ner. Sen när jag slutade med dem för några dagar sedan så blev han hängig igen, men så igår äntligen började han må bättre! Nu är han pigg och vaken i blicken igen. En hel del vikt har han hunnit tappa så nu är det en tunnis i hagen lagom tills kylan kommer :/

En riktig pärs det här med kastrering, hade jag vetat det innan så hade jag nog väntat lite längre med att kastrera efter att vi hämtat honom så han hunnit acklimatisera sig mer innan. Men nu är det gjort och nu hoppas jag vi slipper fler bakslag. Hoppas din kille blir bättre snart också!
 
Sv: 12:orna del 3

Hur mycket grovfoder äter era 12or? Jag har lite problem med att min inte äter som jag vill. Tyckte att jag räknade lågt med 10-12 kg/ dygn när jag gjorde foderstaten men han tycker själv att 7-8 kg räcker, fri tillgång :( men jag hoppas det ökar när han mår bättre i kroppen när kastreringssåret läkt.
 
Sv: 12:orna del 3

+ ozen & aliha

tack så mycket :) hon är en riktig dam! tillochmed pappa som inte gillar hästar vill alltid följa med till stallet nu! :D

är så roligt å läsa å se hur mkt ni hanterar och hur långt ni kommit med era!

Evolution:
hailey käkar ca 12-14 kg silage om dan nu, hon har i princip fri tillgång :)
 
Sv: 12:orna del 3

Min plutt har fri tillgång så jag har inte jätte stor koll på hur mkt han äter, men han är sjukligt fin i hullet nu så jag är nöjd ;) Och det verkar som om 11.an och 12.an är bättre vänner nu då jag såg de äta tsm idag.. Men jag ska nog börja "träna" de tsm i paddocken eller något så de får tid för sig själva så de börjar leka som normala unghästar någon gång..... x)
 
Sv: 12:orna del 3

Gloria får i sig ungefär 15kg hö/dag. Sen är det gräs kvar i hagen men när det försvinner lär hon äta mer :)
 
Sv: 12:orna del 3

Tycker också det är kul att se galoppisarna. Häruppe har vi ju travet och de är ju också igång tidigt med sina.

Jag väntar in snön nu innan min hingst ska påbörja del ett av sin inkörning, det har frusit på här så de har svårt att röra sig i någon större omfattning på dagarna och det märks på honom så just nu har jag lagt allt som kräver att han "uppför sig" på ett minimum, det blir bara att leda till och från hagen. Igår fick han testa att ha min gamla teddy-barbackapad och den drog och tuggade han en del i alldeles själv i boxen en stund, tänkte det var bra att han drog i sig själv utan min närvaro, så jag mockade en box längre bort och höll koll bara och efter en stund började han äta istället. Han ska få ha den på sig på det här sättet de dagar jag använt den till den häst jag rider, så slutar den nog vara intressant helt och hållet efter ett tag.

Dilemmat nu blir att sätta ihop en sele som passar, han är fortfarande väldigt mycket ben och liten kropp så shettisarnas är alldeles för stora. Det bästa kombon för min ekonomi hade varit en travsele fast med shettisgjord men jag är inte säker på att det blir kort nog... (när han är inkörd och färdigväxt ska han ändå ha en annan sorts sele). Har inte ens börjat med huvudlag ännu men han biter i allt han kommer åt så det vore helt rätt tidpunkt, men har inte haft tid att leta upp det ännu.
 
Sv: 12:orna del 3

Winni som håller sitt hull väldigt bra"peppar peppar" får 400g edel avel,1/2 kg lusern (pellets) och en dax ranson på hö 15-18 kg...
 
Sv: 12:orna del 3

Min går på lösdrift med fri tillgång så jag har faktist ingen aning om vad hon äter för mängder, hon har helt ok hull i alla fall så jag gissar att hon äter tillräckligt.. hon vill dock väldigt gärna komma in några timmar per dag och käka för sig själv i boxen samt ta en tupplur.. Kollade igår att hon försöker tuffa till sig i hagen, stryker öronen åt de andra hästarna när hon ska fram till maten eller om nån står i vägen för henne.. alla accepterar dock inte detta så hon har ganska mycket småsår för tillfället :/ Igår var jag ute på en 40 minuters promenad med henne längs med byvägen.. hon är i princip helt trakiksäker nu så det är skönt :) hon har en enorm frammåtbjudning oxå, älskar att få komma ut.. vad vi behöver träna dock är att man inte alltid får gå i täten :)

315776_4856181885475_1220477083_n.jpg


Bild från ifjol i November när hon småbits med storebror :)
 
Sv: 12:orna del 3

KL

Min lille fis har nu provat täcke för första gången :) Var lite konstigt först men sen så gick det bra.

f18f419e3a8e11e3b6c622000a1f92d1_8.jpg


Tycker han börjar ta sig i kroppen nu.
f97365b63a8e11e39d7522000aaa07cd_8.jpg

Halsen (tagen för en vecka sedan)
6e864a54369c11e3b4aa22000ab5b8e9_7.jpg

Och här är han samma dag han kom hem från betet.
0667cf42288711e3b4b422000a1f903d_7.jpg
 
Sv: 12:orna del 3

Jag tycker Ove ser bra mkt bättre ut i kroppen nu än när han kom från betet så skillnad har det blivit! :)
Min plutt har börjat länga i kroppen så nu vet jag inte vad han ser ut som.. Paddocken är typ värdelös just nu(Alldeles ny) Så de har inte blivit något handhästande, utan det får vänta tills på måndag då jägarna här hemma är ute ur skogen :)

ALLA ÄR VÄNNER NU I HAGEN I ALLA FALL! Jag hade 11.an å 12.an i paddocken en stund för å bara busa runt lite. Så de hjälpte nog lite, sedan så kom 09.an hem igen och bröt hela "gruppsystemet" så nu är alla med i flocken och även 11.an får vara med och äta och stå i hallen med de andra :) Mycket härligt! Det är tur min 09.a är så hingstig på ett bra sätt. Han säger ifrån men blir aldrig elak ;) Fast man får nästan hålla för öronen när han skriker.. Jävlar vilken röst han har!....
 
Sv: 12:orna del 3

Duttiga Ove! Han kommer bli så fiiin när han är i normalhull. Vi minns ju nacken från i våras! :P

Darwin har lasttränat sig själv härom dagen. Jag tänkte bara att han skulle nosa lite när vi gick förbi transporten men han kliver helt sonika fram, upp på lämmen och går in medans jag står bredvid och tittar på med gapande mun.
Han verkar inte sätta nån vidare päls så vi har börjat "täckesträna" inför kommande oväder, dvs han får ett schabrak på ryggen än så länge. Annars får han mest vara ifred :)
 
Sv: 12:orna del 3

Ja jag tycker det med :) Vad skönt att det funkar i hagen nu.

Evolution: Ja, den var fin. Och rumpan! :love: Men du får väll ta åt dig lite av äran, foderstaten är ju du designer till.
Otrolig liten häst, skönt att han klev på så lätt. Den långa resan kanske var bra ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 086
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 843
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 120
Senast: Marita73
·
Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
569
Senast: Karolina90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp