16 x 16 meter "ridbana"

bettysmatte

Trådstartare
Vi ska anlägga en liten grusad parkering på vår tomt. Området blir 16 x 16 meter och underlaget vad man förväntar sig av en parkering, dvs inte direkt ridbaneunderlag (hårdare). MEN jag har ändå planer på att använda området till lite enklare skrittövningar med hästen. Går det? Det blir ju trots allt inte hårdare än att rida på en grusväg...
 
Tror nog det ska gå bra, just eftersom den blir lite hårdare med = tål mer.
Hästen kommer ju inte skvätta runt underlaget.
 
Jag har i sommar använt en liten fålla på ca 9-10x9-10 m för skritt/lydnadsövningar.

Det gick över förväntan så 16x16 tycker jag lär fungera för skrittövningar ev lite samlad trav/travövergångar.
Men kanske inte riktigt räcker till för banhoppning :D
 
Vi ska anlägga en liten grusad parkering på vår tomt. Området blir 16 x 16 meter och underlaget vad man förväntar sig av en parkering, dvs inte direkt ridbaneunderlag (hårdare). MEN jag har ändå planer på att använda området till lite enklare skrittövningar med hästen. Går det? Det blir ju trots allt inte hårdare än att rida på en grusväg...

rider du i skritt och jobbar allmänt bortsett från detta? skämt åsido - självklart går det?
 
och kärringen mot strömmen anser att det är alldeles för liten yta. Du måste svänga hela tiden och även om det bara är skritt så riskerar du att belasta lederna snett på det hårda underlaget.
Jag hade mycket hellre gjort det skrittarbetet längs vägar på uteritt.
 
Ser inga problem med det så länge du värmer upp på rakt spår och skrittar av. Sen fungerar det utmärkt att göra fram och bakdelsvändningar, rida på volt med tagen fram eller bakdel tex.
 
Hur länge tror du det är roligt att rida där?
Är det inte bättre då att använda en hage, åker,grusväg till enklare skrittövningar och annat?
 
Hur länge tror du det är roligt att rida där?
Är det inte bättre då att använda en hage, åker,grusväg till enklare skrittövningar och annat?

Har inte möjlighet att rida vare sig i hagar eller på åkrar här omkring. Grusvägar rider jag redan på varje dag. Samt asfalt och en del på skogsvägar.

Jag har säkert varit otydlig. Det är ju inte meningen att jag ska sitta där och harva timme efter timme, men det kan vara roligt att ha en liten plätt där man t.ex. kan lägga ut några bommar att skritta över. Det är nog inte så uppskattat om jag gör det tvärs över grusvägen... ;)
 
@bettysmatte men alltså herregud utifrån @ameo s svar i tråden och din egen fråga:
varför i hela havet skulle det utifrån din ursprungsfråga öht vara ett problem? sitta och skritta några minuter på en 16 meters volt och vända och ha sig korta stunder. Jag blir förvånad över Ameos kommentar öht, hur i hela friden skulle ngt sånt ens vara en fråga utifrån hållbarhet och slitage osv. Självklart är det ok och jag förstår öht inte kommentaren, om en häst skulle bli skadad av ngt sånt lär man ha otroligt mkt bakomliggande problem med en häst som öht inte är frisk. Hur sliter man snett på lederna utifrån det? jag fattar inte haha. eller har jag missat ngt om just din häst som Ameo vet osv att hästen inte är fullt frisk? jag förstår som sagt inte så har jag missat ngt rätta mig.
 
@bettysmatte
varför i hela havet skulle det utifrån din ursprungsfråga öht vara ett problem? sitta och skritta några minuter på en 16 meters volt och vända och ha sig korta stunder. Jag blir förvånad över Ameos kommentar öht, hur i hela friden skulle ngt sånt ens vara en fråga utifrån hållbarhet och slitage osv.

Jag vet inte heller. Jag funderade mest på om underlaget ev. skulle vara för hårt, men eftersom det inte blir hårdare än grusvägarna jag ändå rider på så tänkte jag väl inte att det skulle vara ett jätteproblem.

Nej, jag tänkte väl i första hand på om det skulle gå att göra något vettigt/meningsfullt där, eller om ytan var för liten? Inte precis att hästen skulle skadas av att ridas där i några minuter i taget. Men jag har nog, som sagt, kanske uttryckt mig otydligt...
 
Vi ska anlägga en liten grusad parkering på vår tomt. Området blir 16 x 16 meter och underlaget vad man förväntar sig av en parkering, dvs inte direkt ridbaneunderlag (hårdare). MEN jag har ändå planer på att använda området till lite enklare skrittövningar med hästen. Går det? Det blir ju trots allt inte hårdare än att rida på en grusväg...

Det går utmärkt! Min förra ridbana var 18*20 eller något sådant och där red jag i alla gångarter, på min dåvarande unghäst. Hemska tanke! Unghästen är numer 10år och hittills har jag inte upptäckt några ledfel på den. Det kan ju givetvis bli det ändå med tiden men man kan ju inte försäkra sig mot allt (exempelvis hade jag en annan häst från att den var fyra och vid 12-13 års ålder upptäcktes det artros och den hade INTE harvat på någon liten ridbana).
 
Nej, jag tänkte väl i första hand på om det skulle gå att göra något vettigt/meningsfullt där, eller om ytan var för liten?
Frågan är väl vad du skulle behöva göra där, som du inte kan göra längs grusvägarna du ändå rider på? Jag hade nog aldrig ens tänkt tanken att utnyttja en så liten yta för att rida på.
Vad har du för ridmöjligheter i övrigt? Inriktning på din ridning?
 
Frågan är väl vad du skulle behöva göra där, som du inte kan göra längs grusvägarna du ändå rider på? Jag hade nog aldrig ens tänkt tanken att utnyttja en så liten yta för att rida på.
Vad har du för ridmöjligheter i övrigt? Inriktning på din ridning?

Nej, jag kan förstå att det är svårt att förstå om man inte vet hur det ser ut där jag bor. Men jag tycker att det kan vara skönt att bara kunna lägga ut några bommar på marken som hästen kan få skritta över, eller att kunna göra några enkla sidvärtesövningar, utan att behöva avbryta jämt och ständigt pga trafik eller annat. Har i princip aldrig varit med om ett område där trafiken är så tät även på små grusvägar... Kunna träna halter och ryggningar i lugn och ro. Kanske avsluta uteritten med några minuters koncentrerad ridning på ett lite avskärmat område. Vad det spelar för roll vad jag har för inriktning på ridningen kan jag inte riktigt förstå? Hobbyridning, antar jag.
 
Angående inriktning på ridningen så tänkte jag mer på om du rider "traditionellt" (vilket du gör, vad jag förstår) eller om du kanske pysslar med nån akademisk form, där de ofta har lägre krav på ytor för sin ridning.

Jag har så oerhört svårt att se vad man skulle kunna göra för något vettigt på en så liten yta som nämnts. Finns det ingen ridbana eller ridhus i din närhet som du kan utnyttja? Eller någon stubbåker du kan få lov att rida på när slåttern är klar?

Mät upp en liknande yta nån gång och styr runt lite där och känn hur det känns.
 
Det går ju att göra massor även på liten yta.
Som sagt bommar, några steg sidvärts, några steg öppna, sluta, bakdel och framdelsvändningar etc etc.
Mycket lydnad och kontroll blir det genom halvhalter, och att få vända så ofta.
Tio - femton minuters intensiv ridning lite då och då med framridning och avskrivning på annat håll, låter inte alls tokigt tycker jag.
Får ju till och med plats med lite ridning på tiometers volt :)

Inget att sitta och harva runt en timme sex dagar i veckan men så tolkar jag inte att TS planerat att göra heller.
 
Angående inriktning på ridningen så tänkte jag mer på om du rider "traditionellt" (vilket du gör, vad jag förstår) eller om du kanske pysslar med nån akademisk form, där de ofta har lägre krav på ytor för sin ridning.

Jag har så oerhört svårt att se vad man skulle kunna göra för något vettigt på en så liten yta som nämnts. Finns det ingen ridbana eller ridhus i din närhet som du kan utnyttja? Eller någon stubbåker du kan få lov att rida på när slåttern är klar?

Mät upp en liknande yta nån gång och styr runt lite där och känn hur det känns.

Men återigen frågar jag: vad skulle problemet vara utifrån det du skrivit tidigare att skritta hästen på en 16 meters yta med skrittjobb öht? det blir absurt i fråga om varningsflaggor du illustrerat i dina inlägg. Vad hästen används till eller vilken disciplin blir ju helt orelevant öht i det sammanhanget så där förstår jag ännu mindre. Alla friska hästar kan gå på en 16 kvm yta i skritt och jobbas i skritt utifrån hur TS uttryckt behovet. Det blir oerhört märkligt att skriva att det skulle vara ett problem öht.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 131
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 678
Senast: Amk
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 558
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 683
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp